• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Jepp, tält o lite annat bra o ha i kajaken.. :)

rolex_02.jpg
Snyggt! Sånt gillar vi 👍

Känns lite som ett Explorers Club mission, eller hur @NiklasF

Helt klart! In med ansökan bara. Det där vill vi läsa och se mer av @JohForm

En fråga till alla: sub är tyvärr en modell som buset vill ge sig på :(
Försäkrar ni via Brookfield? Väljer ni belopp och så täcker dem upp vid förlust?
Största förlusten är ju att bli av med sin klocka, så frågan är hur mkt man ska ”försäkra upp” sin klocka..
mvh/Strb mk 1

Försäkrar ni via Brookfield? Väljer ni belopp och så täcker dem upp vid förlust?
Största förlusten är ju att bli av med sin klocka, så frågan är hur mkt man ska ”försäkra upp” sin klocka..
mvh/Strb mk 1
Du behöver värderingsunderlag och sedan blir den försäkrad efter det. Gör det inte via brookfields egna sida för den är helt missvisande ( va iallafall när jag gjorde det för ca 2 år sedan )

i första skede så erbjuder dem dig en motsvarande klocka, skulle det inte vara alt så blir det beloppet för vad du kan hitta en motsvarande för men högst det beloppet du försäkrat den till.

Hade ett annat ärende med dem som dem inte skötte så snyggt men va säkert ett enskilt fall finns säkert många här som har dem som kan svara på hur den hanterar rån ex.

En fråga, hur kan man se vad för material visarna på en 80-tals Submariner består av? Tänker på 16800.

Du behöver värderingsunderlag och sedan blir den försäkrad efter det. Gör det inte via brookfields egna sida för den är helt missvisande ( va iallafall när jag gjorde det för ca 2 år sedan )

i första skede så erbjuder dem dig en motsvarande klocka, skulle det inte vara alt så blir det beloppet för vad du kan hitta en motsvarande för men högst det beloppet du försäkrat den till.

Hade ett annat ärende med dem som dem inte skötte så snyggt men va säkert ett enskilt fall finns säkert många här som har dem som kan svara på hur den hanterar rån ex.
Så de betalar inte ut pengar för det man har försäkrat den för (låt säga att man försäkrat för 200k) ngn idiot rånar en. Får man en likvärdig/Ny (säg att list är 150k)
Eller alternativt att man får 200k att spendera på ngt annat?)

Känns dumt att försäkra upp ngt (andrahandsmarknaden är ju högre än list) sen om ngt galet händer så har man försäkrat till ett högre belopp och betalat det, så får man bara listpris pengarna, som inte täcker upp priset när man får en möjlighet att köpa nytt ca 2 år senare :(

Så de betalar inte ut pengar för det man har försäkrat den för (låt säga att man försäkrat för 200k) ngn idiot rånar en. Får man en likvärdig/Ny (säg att list är 150k)
De svaret jag fick när jag frågade va att dem först kollar om dem kan lösa en motsvarande klockan, självklart samma modell, är man inte nöjd/ kommer överens så kollar dem vad motsvarande kostar så betalar dem ut det och är det så att värdet har ökat så är taket fortfarande försäkringsvärdet som gäller.

( vet ej om dem samarbetar med någon AD eller liknande, och det är marknadsvärdet dem kollar efter och inte list )

Skall du försäkra något under 200k hade jag kollat med hemförsäkringen om man kunde utöka bortaskyddet på något sett

Senast ändrad:
mvh/Strb mk 1
En enkel fråga som som kanske inte ska diskuteras här egentligen. Varför skulle buset vara intresserade av en Sub? Det finns inget som helst blingbling på en sån och min erfarenhet säger att en Sub, såvida det inte är en i ädelmetall, passerar obemärkt.

Ha en fin kväll.

/A

En enkel fråga som som kanske inte ska diskuteras här egentligen. Varför skulle buset vara intresserade av en Sub? Det finns inget som helst blingbling på en sån och min erfarenhet säger att en Sub, såvida det inte är en i ädelmetall, passerar obemärkt.

Ha en fin kväll.

/A
Anledningen till att buset är intresserade av en Rolex Submariner är för att dem kostar ganska mycket pengar, även i stål.

Om man vet vad man letar efter så passerar inte en sub obemärkt förbi. Jag ser subar överallt på stan, och därmed gör buset det med.

1690398981628.jpeg

mvh/Strb mk 1
Kolla med hemförsäkring och brookfield. Generellt vill båda ha värderingsunderlag men medan flera ”vanliga” försäkringsbolag vill ha ett utfärdat av värderingsman kan brookfield nöja sig med utdrag från C24. Men det är svårt att följa deras modeller för tex tar brookfield betydligt mer för min GMT än hemförsäkring medan de är betydligt billigare på min sub. Trots samma värdering 🙃

Känns dumt att försäkra upp ngt (andrahandsmarknaden är ju högre än list) sen om ngt galet händer så har man försäkrat till ett högre belopp och betalat det, så får man bara listpris pengarna, som inte täcker upp priset när man får en möjlighet att köpa nytt ca 2 år senare :(
Läs villkoren.

Gjort det, men fått ett annorlunda svar om en detalj av deras säljare än vad som står i villkoren. Då kan det va en fördel att höra med andra om deras erfarenhet med nämnda bolag.
Är det inte vad ett forum är till för, dela erfarenheter?

( Extremt tröttsamt med människor som tar för givet att andra människor inte fattar något, och bara slänger ur sig en kommentar för att slänga ur sig en kommentar… )

Kolla med hemförsäkring och brookfield. Generellt vill båda ha värderingsunderlag men medan flera ”vanliga” försäkringsbolag vill ha ett utfärdat av värderingsman kan brookfield nöja sig med utdrag från C24. Men det är svårt att följa deras modeller för tex tar brookfield betydligt mer för min GMT än hemförsäkring medan de är betydligt billigare på min sub. Trots samma värdering 🙃
Bra info. Tack 🙏🏻

Gjort det, men fått ett annorlunda svar om en detalj av deras säljare än vad som står i villkoren. Då kan det va en fördel att höra med andra om deras erfarenhet med nämnda bolag.
Är det inte vad ett forum är till för, dela erfarenheter?

( Extremt tröttsamt med människor som tar för givet att andra människor inte fattar något, och bara slänger ur sig en kommentar för att slänga ur sig en kommentar… )
En säljare kan säga vad som helst till dig, det är villkoren som bestämmer. Samma som en medlem här. Det kan du inte hävda när du försöker utnyttja försäkringen om not förmodan något händer med din klocka.

Testa en tråd för just din fråga så får du nog svar på alla dina frågor eller använd lämplig tråd för topic för att diskutera.

Bra., tack, detta hjälpte mig otroligt mycket mer än vad du tror @zippan sånt här uppskattas

(Sökte på brookfield innan, men det kom inte upp 🤔 därav frågeställningen i detta forum. Fast när jag söker med desktop tå dyker det upp)

Ha det gott

Bra., tack, detta hjälpte mig otroligt mycket mer än vad du tror @zippan sånt här uppskattas

(Sökte på brookfield innan, men det kom inte upp 🤔 därav frågeställningen i detta forum. Fast när jag söker med desktop tå dyker det upp)

Ha det gott
Kolla in den här tråden finns mycket bra info i den!

Nja, det var under produktionen av 16800 som man gick över till vitguld. Så min uppfattning är att många 16800or (dom med matt tavla) har visare i stål.
Stämmer mitten av 80-talet gick dom över till VG. Dock har mängder med äldre klockor fått visare utbytta vid service.

Funderar på att gå ifrån sexsiffrigt och hitta någon trevlig femsiffrig ref istället. Jag gillar min 124060 men tycker det finns en viss charm i de äldre referenserna som saknas här.

Vad tycker ni som har gjort det? Och varför gjorde ni det? Vore intressant att höra era tankar.

P.S. Har även lagt ut en köpes-/ bytesannons om någon går i motsatta tankar.

38E0DE82-B7EE-4EAD-A010-B646D46B5275.jpeg

Senast ändrad:
Funderar på att gå ifrån sexsiffrigt och hitta någon trevlig femsiffrig ref istället. Jag gillar min 124060 men tycker det finns en viss charm i de äldre referenserna som saknas här.

Vad tycker ni som har gjort det? Och varför gjorde ni det? Vore intressant att höra era tankar.

P.S. Har även lagt ut en köpes-/ bytesannons om någon går i motsatta tankar.

38E0DE82-B7EE-4EAD-A010-B646D46B5275.jpeg
In my opinion: Tycker 6-siffriga är lite för blaffiga och tappat charmen. Bättre klocka sure men inte samma känsla. Mindre innerstadsmäklare 🤷‍♂️😍

Tillbaka
Topp