• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Tar inte gift på det men ja, det är väl till och med så att de trycktestas med kronan utskruvad innan de lämnar fabrik sen är det väl ett antal faktorer som spelar in som till exempel hur ny klockan än och hur nyligen den servats.

Edit: Verkar inte som att de trycktestas med kronan ute men ett visst tryck verkar det som att de klarar. https://www.reddit.com/r/rolex/s/AkuiPeAemC
Jag har ju hört sedan tidigare att det skall vara en viss motståndskraft mot vatten även om kronan är utskruvad. Jag tackar för svar och skall fortsätta undersöka sakens natur

They don't brush'em like they used to.

yg-1.jpg
yg-3.jpg

yg-2.jpg

Hej! Jag funderar på att köpa en Submariner i julklapp, antingen No Date eller Date. Jag är intresserad av modeller från tidigt 2000-tal fram till idag. Har ni några erfarenheter eller rekommendationer jag bör tänka på inför köpet?
Tack för alla svar :)

Hej! Jag funderar på att köpa en Submariner i julklapp, antingen No Date eller Date. Jag är intresserad av modeller från tidigt 2000-tal fram till idag. Har ni några erfarenheter eller rekommendationer jag bör tänka på inför köpet?
Tack för alla svar :)
Detta kanske inte är det svaret du vill ha. Men det är beroende på vad du själv föredrar. Tips är att skumma igenom tråden och diverse artiklar på nätet. Det finns en mängd variationer och referenser. Och framförallt testa i butik eller liknande för att få en känsla av vad som faktiskt fungerar väl på handleden.

Detta kanske inte är det svaret du vill ha. Men det är beroende på vad du själv föredrar. Tips är att skumma igenom tråden och diverse artiklar på nätet. Det finns en mängd variationer och referenser. Och framförallt testa i butik eller liknande för att få en känsla av vad som faktiskt fungerar väl på handleden.
Hej! Tack för svar.
Jag har testat flera olika Submariners via vänner, familj och i butik, med olika referensnummer – äldre modeller från tidigt 2000-tal, en från 2016 samt även en referens från 90-talet. Samtliga sitter bra på handleden, då det är 40 mm-referenserna och inte de nyare på 41 mm.

Jag tänkte mest om det finns något uppenbart som jag har missat, till exempel om man bör undvika någon specifik årgång eller referens på grund av kända defekter eller liknande. Har du koll på det?

Hej! Tack för svar.
Jag har testat flera olika Submariners via vänner, familj och i butik, med olika referensnummer – äldre modeller från tidigt 2000-tal, en från 2016 samt även en referens från 90-talet. Samtliga sitter bra på handleden, då det är 40 mm-referenserna och inte de nyare på 41 mm.

Jag tänkte mest om det finns något uppenbart som jag har missat, till exempel om man bör undvika någon specifik årgång eller referens på grund av kända defekter eller liknande. Har du koll på det?
Utifrån de modellerna som producerats efter 2001 är det egentligen inga större avvikelser. Kaliber 3130 verket som introducerades i 14060m satt i fram till 2020 (dock en mindre modifikation runt 2010) så det är både testat och inkört.
De tre saker jag skulle fundera på som är mest vad du själv känner för är:
1. Borrade bandhorn eller inte?
2. Datum eller inte?
3. Komfort (datum versionen är marginellt större).

Steel reef med halvlänk och easy link finns till alla modeller för att få till en lite bättre komfort. 👌

Utifrån de modellerna som producerats efter 2001 är det egentligen inga större avvikelser. Kaliber 3130 verket som introducerades i 14060m satt i fram till 2020 (dock en mindre modifikation runt 2010) så det är både testat och inkört.
De tre saker jag skulle fundera på som är mest vad du själv känner för är:
1. Borrade bandhorn eller inte?
2. Datum eller inte?
3. Komfort (datum versionen är marginellt större).

Steel reef med halvlänk och easy link finns till alla modeller för att få till en lite bättre komfort. 👌
Tack för en bra förklaring!
Eftersom jag har lite smalare handleder kanske no date ändå är bättre, men jag är öppen för båda alternativen. Jag hade helst velat ha de nyare claspsen och utan borrade bandhorn. Men kanske kan man inte få allt, särskilt då jag gärna vill hålla mig inom en budget på 80–100 k.

Har du något tips på något särskilt referensnummer att leta efter?

Tack på förhand! :)

Tack för en bra förklaring!
Eftersom jag har lite smalare handleder kanske no date ändå är bättre, men jag är öppen för båda alternativen. Jag hade helst velat ha de nyare claspsen och utan borrade bandhorn. Men kanske kan man inte få allt, särskilt då jag gärna vill hålla mig inom en budget på 80–100 k.

Har du något tips på något särskilt referensnummer att leta efter?

Tack på förhand! :)
Du får testa dig fram. Körde en 14060m på en 15.5cm handled.
DO01041212.jpeg

Tillbaka
Topp