• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sugen på en nybörjar-dykare

Hej!

Har fått sånt intresse för dykarklockor och var helt inne för att skaffa en Aquaracer. Dock så kände jag när jag provade att den inte känns som en ”typisk” dykare, då jag är ute efter en submariner-look som ser skön ut både normalt klädd men även i kavaj.

Tänkte sedan på en svart Omega som är bra fin, men känns som att en svart Omega inte riktigt känns rätt så blå är det typiska stilen (gillar inte terra).

Hittade senare en oris Aquis som jag ändå tycker ser ut som en sådan klocka jag känner att jag eftersöker. Vad jag förstått är specsen lite sämre än Omega men snarlik Aquaracern.

Tror ni Aquis är en bra ingångsklocka som passar till vanlig klädsel/kavaj, som håller tiden relativt bra? Har haft ögonen på en hydroconquest, men känner inte riktigt att den är för mig.

Tack på förhand!!

Ingen egen erfarenhet av Oris, men mest hört bra saker. Annars kan jag rekommendera Christopher Wards C60 Trident Pro 600. Riktigt clean! Bild på min:
CFBD1937-1C4D-4A87-8692-2D59F98001AD.jpeg

Hej!

Har fått sånt intresse för dykarklockor och var helt inne för att skaffa en Aquaracer. Dock så kände jag när jag provade att den inte känns som en ”typisk” dykare, då jag är ute efter en submariner-look som ser skön ut både normalt klädd men även i kavaj.

Tänkte sedan på en svart Omega som är bra fin, men känns som att en svart Omega inte riktigt känns rätt så blå är det typiska stilen (gillar inte terra).

Hittade senare en oris Aquis som jag ändå tycker ser ut som en sådan klocka jag känner att jag eftersöker. Vad jag förstått är specsen lite sämre än Omega men snarlik Aquaracern.

Tror ni Aquis är en bra ingångsklocka som passar till vanlig klädsel/kavaj, som håller tiden relativt bra? Har haft ögonen på en hydroconquest, men känner inte riktigt att den är för mig.

Tack på förhand!!
Om du frågar mig är inget dykarur snygg till kavaj. Passar dock utmärkt till det du beskriver som "vanlig klädsel". Sen har ju många den typen av klockor även till kavaj men det är inget för mig. Vad gäller de klockor du nämner är det ju fina klockor alltihop. Lite skillnad i tyckte och smak. Omega kanske lite vassare än de andra men oxå med högre prislapp. Du kommer säkert bli nöjd med en Oris. Det är fina klockor.

En fin dykarklocka gör inte bort sig till kostym i mina ögon, under förutsättning att du är rimligt grovhuggen. Är du en tunnis så blir klockan stor och bulkig, men om du är lite grövre så funkar det i mina ögon. Om du trivs med en sån stil.

Ex på lite roligare dykare.
20191025_122010.jpg

Senast ändrad:
Snygg! Hur är den tidsmässigt om man jämför med typ oris/tag heuer?
Exakt samma urverk så det hänger lite på "individ" (dvs specifikt verk) samt justering. Mina två CWs har hållet tiden bra. Haft en Oris som var sämre o en Tag som var bättre. Men sannolikt ingen skillnad som man kan reda ut i förhand. Håller också med Airman ovan om att dykare o kavaj är rätt trist kombo...Finns mycket roligare sportklockor som funkar både till hopp o lek samt kavaj.

Senast ändrad:
Exakt samma urverk så det hänger lite på "individ" (dvs specifikt verk) samt justering. Mina två CWs har hållet tiden bra. Haft en Oris som var sämre o en Tag som var bättre. Men sannolikt att ingen skillnad som man kan reda ut i förhand. Håller också med Airman ovan om att dykare o kavaj är rätt trist kombo...Finns mycket roligare sportklockor som funkar både till hopp o lek samt kavaj.

Coolt! Kände faktiskt inte till märket innan. Helt klart värd att kika på!

Den är fin och gör sig bättre i verkligheten än på bild. Blingigheten i den försvinner lätt på bilderna men i verkligheten gör den sig väldigt bra med den matta tavlan och vridringen kombinerad med blanka detaljer på visare och index.

hur tror du det är med tabu-känslan att inte använda en blå omega som det lite känns som den va "gjord för"? :D

Om du frågar mig är inget dykarur snygg till kavaj. Passar dock utmärkt till det du beskriver som "vanlig klädsel". Sen har ju många den typen av klockor även till kavaj men det är inget för mig. Vad gäller de klockor du nämner är det ju fina klockor alltihop. Lite skillnad i tyckte och smak. Omega kanske lite vassare än de andra men oxå med högre prislapp. Du kommer säkert bli nöjd med en Oris. Det är fina klockor.
En guldsub funkar till kavaj;)

Svårt med dykarklocka till kavaj men kan funka. I ledig stil i varmt väder / klimat. Typ linnekavaj och en Ploprof skulle vara ganska ballt. Men en SMP300 till kostym som i bilden ovan blir inte bra. Om du är James Bond, ja. Om du precis hämtat ungarna på dagis efter ett möte kring trivsel på arbetsplatsen, nej.

Longines HydroConquest är en fantastisk klocka för pengarna och dessutom egen unik design. Kolla även upp den nya mot den "gamla" tavlan. Aquis är lysande men jag tycker att dem saknar mindre alternativ i sin kollektion. Du eftersöker ju något som även skulle gå med kavaj, HQ:n funkar till det imo.
IMG_20191026_001105.jpg
IMG_20191026_001032.jpg

Hej!

Tack på förhand!!

Oris aquis va min första klocka. Och den kommer aldrig lämna samlingen för vi har gått igenom mycket tillsammans.

Bra klocka, du får väldigt för pengarna.
Köp beggad om du ska köpa oris, då dom tappat en del i värde vid ny köp.
Jag kör både stål och gummi för att kunna använda till allt.
Väldigt stor klocka, så gäller att man kan bära upp den (tänker på gamla caset nu 43mm)

Värt att tänka på att dom har problem med deras verkstäder, en del, även så produktionen. Så butiker (bland annat Sverige) har svårt att få in klockorna, där av svårt att sälja och dom försvinner mer och mer på grund av strulet.
Garanti ärenden kan ta tid innan du får tillbaka den.

Själv så är jag super nöjd och älskar oris, kört flera olika från dom.
Men man ska ändå ha det negativa i beaktning.

Kan ändå rekommendera dig varmt att köpa en.

Här kommer lite bilder, för att visa hur grym den är.

20180306_183116.jpg

20180225_093057.jpg
20180216_054905.jpg

Tycker dykare inte passar till kostym. En vintagedykare kan funka ibland, men moderna dykare skulle jag säga aldrig funkar...

Men jag hade röstat på Tudor Black Bay eller Pelagos (men inte dem heller till kostym)

Avseende Oris Aquis är den väldigt fin på många sätt. Den finns också i 39,5 så det stämmer inte riktigt att dom saknar ett mindre alternativ. En del tycker den blir för liten, själv gillade jag storleken på min. Det tråkiga är att man är hänvisad till länk eller kostsamt original gummi att vridringen inte är den allra bästa (inte sämst heller men min flyttade sig ofta av sig själv så den blev ocentrerad) samt relativt dålig AR vilket jag själv ogillar starkt. I övrigt en fin klocka.
Edit: Christopher Wards nuvarande trident är dock i mitt tycke en bättre klocka till mindre pengar!

Bilagor

• IMG_20181101_075420.jpg
    IMG_20181101_075420.jpg
    83.1 KB · Visningar: 2
Snygg! Hur är den tidsmässigt om man jämför med typ oris/tag heuer?
Du har fått lite smakråd och tips i tråden. Du känner dig ny och lite osäker, tänker mycket på vad som är "typiskt" och passande. Du funderar kring tidshållningen... Mitt tips är att du har de tips du fått i tråden i bakhuvudet och fortsätter att läsa trådar i forumet. Risken är väldigt stor att du kliver på en klocka som du inte kommer vara nöjd med och försöka sälja med förlust. Ju mer du läser och lär dig, desto närmare kommer du vad DU egentligen vill ha. Lycka till :)

Har kört min seamaster till kostym vid några tillfällen, bland annat på bröllop utan att någon höjt på ögonbrynen. Helt klart mångsidig apparat. Tror det hänger mycket på hur du känner dig i klockan och kläderna.
7BE40B0B-3A10-41AF-85B0-F390D177B100.jpeg
B35B5987-70FB-4D5A-AB03-5AE3F8EAC134.jpeg
Jag vill inte dissa din stil, och som du säger, man ska trivas med sig själv, det är det viktigaste :) Men om jag får gissa så handlar företeelsen att bära sin dyra dykare till kostym snarare om att man antingen bara har den klockan, eller att man inte lagt pengar på en passande dressad klocka. Och att hänvisa till James Bond (som väldigt många gör) känns lika relevant som Spindelmannen, det är en uppdiktad serie/film figur. Om Magdalena Ribbing levt hade lavetterna swishat genom forumet :D

Jag vill inte dissa din stil, och som du säger, man ska trivas med sig själv, det är det viktigaste :) Men om jag får gissa så handlar företeelsen att bära sin dyra dykare till kostym snarare om att man antingen bara har den klockan, eller att man inte lagt pengar på en passande dressad klocka. Och att hänvisa till James Bond (som väldigt många gör) känns lika relevant som Spindelmannen, det är en uppdiktad serie/film figur. Om Magdalena Ribbing levt hade lavetterna swishat genom forumet :D
Dissa bäst du vill, jag tål granskning!
Håller med om att det finns klockor som går mycket bättre med kostym än en dykare. Faktum är att jag har några själv som jag tycker gör sig bättre. Men, efter att ha testat kombon tyckte jag det funkade bra nog för att bära huvudet högt.
I övrigt delar jag din mening i tidigare inlägg att TS behöver fundera över vilken klocka som är rätt för just honom. Andras åsikter finns det så väldigt gott om ändå!

Jag har bland annat burit LLD på läder, SMP och 556 på länk när jag iförd kostym har representerat Sverige i ett FN-organ. Alla funkar, och uppriktigt sagt är det ingen annan som kollar var du har på handleden. Andra människor lyssnar på dig för vad du har att säga, och inte hur stilsäker du är i ditt val av armbandsur. Det viktigaste är att du är bekväm i ditt val. Och att klockan kan slinka in under skjortans manschett.

Jag har bland annat burit LLD på läder, SMP och 556 på länk när jag iförd kostym har representerat Sverige i ett FN-organ. Alla funkar, och uppriktigt sagt är det ingen annan som kollar var du har på handleden. Andra människor lyssnar på dig för vad du har att säga, och inte hur stilsäker du är i ditt val av armbandsur. Det viktigaste är att du är bekväm i ditt val. Och att klockan kan slinka in under skjortans manschett.
Vi diskuterar dock stil, inte funktion.

Tillbaka
Topp