• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sugen på en nybörjar-dykare

Nu har jag bara skrollat igenom tråden lite snabbt, men jag kan inte se att du själv har bidragit med något alls som skulle kunna vara till hjälp för trådstartaren.
Jag bidrog precis.

Och du har bidragit med vadå? Att man kan ha en Hello Kitty klocka på sig till kostym så länge man är bekväm med det?

Jag gör som vanligt och rekommenderar starkt Oris Aquis med blå tavla. Väldigt mycket snygg klocka till ett väldigt rimligt pris.
Lycka till med jakten!

Bilagor

• 7F8780E2-FE7D-4BD8-ADE3-AA7692C37FD6.jpeg
    7F8780E2-FE7D-4BD8-ADE3-AA7692C37FD6.jpeg
    112.3 KB · Visningar: 6
  • 3D57971F-5818-4FB2-984B-8F1B9898FFFB.jpeg
    3D57971F-5818-4FB2-984B-8F1B9898FFFB.jpeg
    120.6 KB · Visningar: 5
Longines HydroConquest är en fantastisk klocka för pengarna och dessutom egen unik design. Kolla även upp den nya mot den "gamla" tavlan. Aquis är lysande men jag tycker att dem saknar mindre alternativ i sin kollektion. Du eftersöker ju något som även skulle gå med kavaj, HQ:n funkar till det imo.
IMG_20191026_001105.jpg
IMG_20191026_001032.jpg
HQ:n för mig går väldigt upp och ner hela tiden. Den har samma urverk som aquaracern eller hur? Vet inte varför jag har svårt för den. Kanske är avsaknaden av 3an något som påverkar.

Oris aquis va min första klocka. Och den kommer aldrig lämna samlingen för vi har gått igenom mycket tillsammans.

Bra klocka, du får väldigt för pengarna.
Köp beggad om du ska köpa oris, då dom tappat en del i värde vid ny köp.
Jag kör både stål och gummi för att kunna använda till allt.
Väldigt stor klocka, så gäller att man kan bära upp den (tänker på gamla caset nu 43mm)

Värt att tänka på att dom har problem med deras verkstäder, en del, även så produktionen. Så butiker (bland annat Sverige) har svårt att få in klockorna, där av svårt att sälja och dom försvinner mer och mer på grund av strulet.
Garanti ärenden kan ta tid innan du får tillbaka den.

Själv så är jag super nöjd och älskar oris, kört flera olika från dom.
Men man ska ändå ha det negativa i beaktning.

Kan ändå rekommendera dig varmt att köpa en.

Här kommer lite bilder, för att visa hur grym den är.

20180306_183116.jpg

20180225_093057.jpg
20180216_054905.jpg

Ser bra ut! det där måste va den större modellen? tror en 38.5a (eller var det 39.5 dom gjordes i?) skulle passa mig då jag har mindre armar. Men snygg är den helt klart!

Jag skulle vilja hylla Tag Heuer Aquaracer. Den med vridning i stål blir väldigt tunn och slimmad. Vill man ha mer klassisk dykar-look så kan den keramiska vara att föredra.
20191024_104805.jpg
Var väldigt inne på aquaracers ett tag. Dock så precis som du sa är jag ute efter keramisk mer än "metall"känslan eller hur man ska säga. Dock så är jag inte så imponerad utav en cyclop på klockan, och vad jag kan hitta så är det bara äldre modeller som har svart bezel utan cyclop. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Omega Seamaster är riktigt trevlig klocka och jag personligen gillar bara den i svart. Man tröttnar på blått ganska snabbt tror jag. En Aquaracer med svart bezel är också fin men detaljfinishen är högre hos Omegan. Men ganska olika i pris så det beror hur mkt du kan tänka dig att lägga. Christopher Ward har du också fått tips om och det är mycket klocka för pengarna och jag gillar dessutom utseende mkt.
En annan ny modell som jag tycker att du ska titta närmare på är nya Breitling Superocean. Finns i olika storlekar men 42:an är perfekt tycker jag. Jag har den med orange tavla. Orange kanske inte rekommenderas som första dykare. Den svarta är också riktigt snygg.
Lycka till!

IMG_2072.jpeg

Omega Seamaster är riktigt trevlig klocka och jag personligen gillar bara den i svart. Man tröttnar på blått ganska snabbt tror jag. En Aquaracer med svart bezel är också fin men detaljfinishen är högre hos Omegan. Men ganska olika i pris så det beror hur mkt du kan tänka dig att lägga. Christopher Ward har du också fått tips om och det är mycket klocka för pengarna och jag gillar dessutom utseende mkt.
En annan ny modell som jag tycker att du ska titta närmare på är nya Breitling Superocean. Finns i olika storlekar men 42:an är perfekt tycker jag. Jag har den med orange tavla. Orange kanske inte rekommenderas som första dykare. Den svarta är också riktigt snygg.
Lycka till!

IMG_2072.jpeg
Dom nya superocean är trevliga men ligger ett snäpp upp i prisklass mot vad trådskaparen verkar vara inställd på.

En beg. Keramisk Aquaracer går att hitta för strax över 10k. Det är enligt mig galet mycket klocka för pengen.

Men som alltid handlar det om personlig tycke och smak!

Jag har bland annat burit LLD på läder, SMP och 556 på länk när jag iförd kostym har representerat Sverige i ett FN-organ. Alla funkar, och uppriktigt sagt är det ingen annan som kollar var du har på handleden. Andra människor lyssnar på dig för vad du har att säga, och inte hur stilsäker du är i ditt val av armbandsur. Det viktigaste är att du är bekväm i ditt val. Och att klockan kan slinka in under skjortans manschett.
Machete ?

Dom nya superocean är trevliga men ligger ett snäpp upp i prisklass mot vad trådskaparen verkar vara inställd på.

En beg. Keramisk Aquaracer går att hitta för strax över 10k. Det är enligt mig galet mycket klocka för pengen.

Ok. Jag tyckte att han nämnde Omega Seamaster DIver men han kanske menade en äldre beggad då.

Jag fick det intrycket! Men kan ha fel.

Isåfall är nya superocean ett kul alternativ! Skulle gärna testa en. Lite orolig att den bärs för stort för mig dock.

Jag tycker att de bärs som en Sub ungefär. Jag har en 41mm SMP (2254.50) som känns likvärdig också. Nya SMPn känns större. Men det har nog med länken som inte smalnar av. Så prova den när du tillfälle!

Lycka till!

IMG_2072.jpeg

Ja den svarta såg ju helt ok ut! Tål att tänkas på! :) Tack!

Tänker du på något i stil med Aquaracerns WAN2110? Den har jag tidigare kikat på. Är som sagt inte intresserad utav en cyclop vilket de senare modellerna har (så vitt jag vet). Jag har sett ett par WAN2110 här på forumet, men känner mig lite orolig att köpa en 7-8 år gammal klocka som inte är servad, är det kanske fel inställning?

Ok. Jag tyckte att han nämnde Omega Seamaster DIver men han kanske menade en äldre beggad då.

Seamastern var absolut nämnd, kanske i det lite dyrare prisklassen, men tål absolut att tänkas på :) precis som jag nämnde i posten ovan så har jag även här sett ett par seamasters till bra pris, men även där kan det ibland ha gått 10+ år utan att ha servats, känns lite risky?

Seamastern var absolut nämnd, kanske i det lite dyrare prisklassen, men tål absolut att tänkas på :) precis som jag nämnde i posten ovan så har jag även här sett ett par seamasters till bra pris, men även där kan det ibland ha gått 10+ år utan att ha servats, känns lite risky?

Det beror ofta på hur klockan är använd. Normalt så köper man en klocka och så använder man den dagligen i många år. Då slits den. Men om den har varit runt hos klockentusiaster/nördar, som många här på KS är, så har de vanligtvis flera klockor som de roterar med.
Men en klocka som inte servats på 8-10år bör man nog ta hänsyn för kostnaden av en kommande service.

Tänker du på något i stil med Aquaracerns WAN2110? Den har jag tidigare kikat på. Är som sagt inte intresserad utav en cyclop vilket de senare modellerna har (så vitt jag vet). Jag har sett ett par WAN2110 här på forumet, men känner mig lite orolig att köpa en 7-8 år gammal klocka som inte är servad, är det kanske fel inställning?

Jag tänkte på den nya generationen way211a och way211c är mina favoriter. Det är ett stort steg upp i finish och design från den tidigare generationen enligt mig.

Dock har de som sagt datumbubbla.

Jag tänkte på den nya generationen way211a och way211c är mina favoriter. Det är ett stort steg upp i finish och design från den tidigare generationen enligt mig.

Dock har de som sagt datumbubbla.
Absolut snygga, vore det dock inte för cyclopen. Du vet inte om dom släppt någon utan med den looken? WAY2010.BA0928 vet jag är "ny" utan cyclop, men har inte sån ceramic bezel som jag e ute efter

Det beror ofta på hur klockan är använd. Normalt så köper man en klocka och så använder man den dagligen i många år. Då slits den. Men om den har varit runt hos klockentusiaster/nördar, som många här på KS är, så har de vanligtvis flera klockor som de roterar med.
Men en klocka som inte servats på 8-10år bör man nog ta hänsyn för kostnaden av en kommande service.
är tyvärr inte så duktig på klockor i helhet, och besitter inte dom pengarna att köpa både en beggad klocka och en servning, så lite svår sits ändå :D

Tips om du ska ha klocka till kavaj och skjorta är att tänka på höjden. Den klassiska Seamastern med vågtavla är en tunn klocka, en Sub lyckas tack vare sitt boettlock vara tunnare än den egentligen är. Vissa andra dykare (Black Bay, nyaste Seamastern, de flesta dykare med glasbaksida) blir för höga för i vilket fall mina manschetter.

Tips om du ska ha klocka till kavaj och skjorta är att tänka på höjden. Den klassiska Seamastern med vågtavla är en tunn klocka, en Sub lyckas tack vare sitt boettlock vara tunnare än den egentligen är. Vissa andra dykare (Black Bay, nyaste Seamastern, de flesta dykare med glasbaksida) blir för höga för i vilket fall mina manschetter.
kavaj blir väl inte allt för ofta, och jag är inte riktigt framme vid manschetter än ;) men tack för feedback!

Precis!
Precis börjat komma in mer och mer i "kostymvärlden" och vill ha en proper klocka som jag finner snygg (i detta fall en dykare då). Manschetter kanske blir nästa steg när det är check på klockan! ;)
Tror att det du tänker på är den dubbla/franska manschetten. Manschetter har i stort sett alla skjortor, det är 'mudden' som sitter längst ut på ärmen.

En fin dykarklocka gör inte bort sig till kostym i mina ögon, under förutsättning att du är rimligt grovhuggen. Är du en tunnis så blir klockan stor och bulkig, men om du är lite grövre så funkar det i mina ögon. Om du trivs med en sån stil.

Ex på lite roligare dykare.
20191025_122010.jpg
Exakt min åsikt. Dykare kan passa bra till kostym om man fyller upp klockan så den ser gjuten ut på armen, istället för ditmonterad.

Tillbaka
Topp