• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sugen på in i vintage men osäker på vart man ska börja

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Mycket handlar väl också om intresse. Vissa gillar sportrollar och andra gillar små dressare. Finns hur många nischer som helst.. Trådatarten verkar gilla gamla Omega sportklockor och då tycker jag att denne ska börja med det. Rimligtvis typ en tidig 861-speedy med fin patina som fortfarande är rätt enkel att hitta och förhållandevis billig.

IMG_5722.JPG
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Mycket handlar väl också om intresse. Vissa gillar sportrollar och andra gillar små dressare. Finns hur många nischer som helst.. Trådatarten verkar gilla gamla Omega sportklockor och då tycker jag att denne ska börja med det. Rimligtvis typ en tidig 861-speedy med fin patina som fortfarande är rätt enkel att hitta och förhållandevis billig.

IMG_5722.JPG
Precis så där ska en speedy se ut!
 

Dt250

Rolex
Paneristi

Kolla på denna serie, rätt lärorik, just i detta avsnitt sitter John Goldberger och öppnar extremt dyra vintage med en ostkniv som råkar ligga på bordet.
 

Igge

Panerai
Mycket handlar väl också om intresse. Vissa gillar sportrollar och andra gillar små dressare. Finns hur många nischer som helst.. Trådatarten verkar gilla gamla Omega sportklockor och då tycker jag att denne ska börja med det. Rimligtvis typ en tidig 861-speedy med fin patina som fortfarande är rätt enkel att hitta och förhållandevis billig.

IMG_5722.JPG

Vad menas med förhållandevis billig i detta fall?

/i
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad menas med förhållandevis billig i detta fall?

/i
Bra fråga. :)

Ca 50k kanske? 321or ligger väl från 60 något så 861or borde ligga bågot under. Har ärligt talat dålig koll på Omega.

Det svåra är som med allt annat att hitta fina exemplar.
 

Kamelen

Cartier
En 861 tavla med metall logo är sällsynt och bara producerad i övergångsfas,perfekt d90 bezel och en 1039/516 länk är ganska dyra tillbehör så tror ej 50 räcker.
Ganska svårt att hitta denna typ av klocka.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En 861 tavla med metall logo är sällsynt och bara producerad i övergångsfas,perfekt d90 bezel och en 1039/516 länk är ganska dyra tillbehör så tror ej 50 räcker.
Ganska svårt att hitta denna typ av klocka.
Fullt möjligt att den kostar mer men det är en bra jäkla speedy som är prisvärd jämfört med tidigare varianter. Sedan är det som alltid svårt att hitta fina klockor. Oavsett prisklass. :)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Fullt möjligt att den kostar mer men det är en bra jäkla speedy som är prisvärd jämfört med tidigare varianter. Sedan är det som alltid svårt att hitta fina klockor. Oavsett prisklass. :)
Priserna på Speedy är galna och blir galnare för varje dag som går!:) Jag har ingen fakta på det, bara en nutida betraktelse och slarviga jämförelse mellan olika sidor på nätet.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Priserna på Speedy är galna och blir galnare för varje dag som går!:) Jag har ingen fakta på det, bara en nutida betraktelse och slarviga jämförelse på mellan olika sidor på nätet.
Så klart. Den jag hänvisar till kommer ändå alltid att vara vettigare prismässigt än en med Lemania-verk. Dock inte tvärenkel att hitta men det är väl stora delar av charmen med att hålla på med fina klockor.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Vet inte vad du har för budget, men jag tycker du ska titta på Rolex 34mm oyster perpetual tex ref 1501. Har en själv, men inte därför. Jag tycker de är relativt billiga. Den storleken anses av många i sverige vara för liten. Jag tycker det är mycket trevliga klockor och rätt ex borde hålla värdet bra.
 
Topp