Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

Svärfars Hemlighet - 15 st Seamasters

Diskussion i 'Vintage' startad av David Svensson, 14 juli 2017.

1. curler2

curler2 Stormtrooper

För att verket absolut inte ville att det skulle vara någon tvekan om att det var statlig egendom och ett arbetsredskap.
    Gk för Golfklubb kan också avföras ifrån listan. Jag säger militärt.

2. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

Att gravören använt förkortningar istället för att skriva ut "Tillhör Televerket" kan vara av praktiska skäl, t.ex. begränsat utrymme på boettlocket eller för att minska jobbet med att märka ca 300(?) klockor.

Med all respekt för din karriär på Televerket så tror jag att det kan ha hänt saker där som du inte känner till, särskilt 25 år före din anställning. En sak kan man vara säker på - bara för att man inte sett en viss klocka eller märkning tidigare så betyder det inte att klockan/märkningen inte existerar. Det dyker alltid upp nya varianter som "experterna" inte tidigare känt till.

Jag vet inte om klockorna kommer från Televerket men med tanke på att tidigare ägaren jobbat på huvudkontoret känns det mest sannolikt just nu, åtminstone tills det dyker upp mer konkret info.

marconimotet, Monk, Aurum och 3 andra gillar detta.
  3. Stefan S

Stefan S Y-Wing pilot

Från:
    Göteborgstrakten
    Rätt, det finns saker jag inte känner till och det var också länge sedan jag jobbade där. Men magkänslan säger helt nej till Televerket. Tv (litet v) är helt enkelt ingen vedertagen förkortning som funnits. Gemensam kanalsignalering var förstås inte påtänkt alls på 60-talet. Vi har nu sett tjänsteur (Breitling märkt kronometer Stockholm) med texten "Tillhör Televerket". All tjänsteutrustning var märkt så eller med "krabban" helt enkelt. Jag vill nog gissa militärt men inte en susning, behövs en Bertil Svensson här. Intressant mysterium det här.

curler2 och Pictor gillar detta.
  4. Femitolv

Femitolv Y-Wing pilot

Kan har jobbat med fastighetsröjning!
    I samband med nedläggning så är det massor som lämnas kvar !

Ministern gillar detta.
  5. Molle

Molle Kambei Moderator

Jag gissar på militärt, Granatkastare Tidvisare :) samt löpnummer.

Andreasbr414, Maxis554, rogart-63 och 4 andra gillar detta.
  6. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

james-bond-q-gadgets-supercut.jpg

JLW, SdV, Holy diver och 1 annan gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Granatkastare brukar förkortas GRK i miltären.
    Grundkurs kanske . Sen fick man en klocka när man gått Grundkursen?

Molle och curler2 gillar detta.
  8. Hugii

Hugii X-Wing Pilot

Ok 1, eller kanske 2 klockor. Men 15st och dessutom avsaknad av klockontrese. Hmmmmmm

9. Sportster

Sportster Rebel soldier

Från:
    Sthlm
    Godkänd Tidvisare? Kanske sportsammanhang, typ orientering eller rally där alla funktionärer behöver synkade klockor?

rogart-63 gillar detta.
  10. curler2

curler2 Stormtrooper

Televerksspåret är nog dött. Har haft kontakt med gammal televerkare som jobbat sedan mitten på 60-talet. Han kan aldrig tänka sig att klockorna kommer därifrån med den märkningen.

11. LUFC

LUFC Stormtrooper

Grundkurs amfibie förkortat Gk amf, finns inom det militära iaf. Men vad Tv....hmmm

12. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Grundkurs i tovning kanske :)

13. MrJon

MrJon Stormtrooper

Från:
    Jönköping
    Årets intressantaste tråd. Man blir sjukt nyfiken :)

curler2 gillar detta.
  14. rogart-63

rogart-63 AT-AT driver

Från:
    Vettet.
    Undra dock vad TS tog vägen? Utan honom lär vi aldrig få veta?

MrJon gillar detta.
  15. christian-h

christian-h Tie Fighter pilot

Gruppeknull Telivision.

Case closed.

ozzyozzy, Scaramanga och LUFC gillar detta.
  16. TorNet

TorNet Y-Wing pilot

Vi får väl se, tycker inte Televerkspåret är mer dött än militärspåret, tvärtom. Är väl bara Bond som har inbyggd granatkastare i sin "tidvisare"... Skämt åsido, ett svenskt militärt ur borde nog vara märkt med tre kronor och/eller m-nummer.

Tror inte det räcker med att fråga random Televerksanställd för att utesluta det spåret helt, bolaget var stort. Det verkar dessutom ha funnits gott om avdelningar och enheter inom Televerket som förkortades på liknande sätt som märkningen på klockorna, t.ex.:
    Personalbyrån = Pb
    Ekonomibyrån = Eb
    Tekniska byrån = Tb
    Driftbyrån = Drb
    Centralförvaltningen = Cf
    Intressekontoret = Ik(?)
    Utländska kontrollen = Uk
    osv.

Har även hittat en avdelning vid huvudkontoret i Farsta som hette Godkännandekontoret och som alltså skulle ha kunnat förkortas Gk, men enheten bildades först 1981 så den är inte aktuell här. Intressant är dock att Koncernledningsstaben förkortades med "G".

Vill bara visa att det kan ha funnits något "G***-kontor" inom Televerket på 60-talet som förkortats Gk.

Källa - Riksarkivet: https://sok.riksarkivet.se/amnesomr...fosida=amnesomrade-allmant-och-blandat&flik=1
    Godkännandekontoret: https://www.ericsson.com/assets/loc...kten/documents/ericsson_kontakten_1989_02.pdf

-JL-, nissehult, Ariste och 5 andra gillar detta.
  17. curler2

curler2 Stormtrooper

Gott spaningsarbete där, vi får se då!

18. LUFC

LUFC Stormtrooper

Gränskontroll Trafikverket? TRV är väl det iofs. Gammal förkortning?

19. David Svensson
    Trådstartare

David Svensson Ewok

Hallå allihop!
    Tusen tack för alla inlägg och ert engagemang :)
    Nu är jag tillbaka från semestern och har således återigen tid för att fortstätta undersökningen. Sommaren har dessvärre inte bjudit på några stora framsteg i undersökningen. Min polare nämnde att hans svärfar hade en del nära vänner på Gatukontoret i Stockholm men det är allt. Han och jag har givetvis läst alla era inlägg men dessvärre är det inget som gör att klockorna ringer. Det mest troliga är kanske att han förvärvat klockorna. Nästa steg är nu att försöka kontakta Försvarsmakten och Riksarkivet för att se om de kan hjälpa oss. Är det någon som har förslag på vem man skulle kunna kontakta på respektive myndighet?
    Tack!
    David

Monk och ozzyozzy gillar detta.
  20. Zacke

Zacke X-Wing Pilot

Från:
    Solna
    Vissa pratar om militära ur, detta kanske inte är till någon hjälp, men jag laddar upp en något ofullständig lista på militära ur som givits ut.
    IMG_3710.PNG

JLW, curler2, -JL- och 1 annan gillar detta.