• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svärfars Hemlighet - 15 st Seamasters

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
download (2).jpg
download (1).jpg


Edit: tror du editerade din text innan jag postade. Varför skulle de inte kunna använda tv på sidan likväl som texten tillhör televerket?
För att verket absolut inte ville att det skulle vara någon tvekan om att det var statlig egendom och ett arbetsredskap.
Gk för Golfklubb kan också avföras ifrån listan. Jag säger militärt.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Vad jag vet har det inte figurerat några armbandsur på Televerket annat än vad som delats ut som minnesgåva till de anställda. Dessa är inget sådant. Sånt som tillhört Televerket var antingen märkt med deras "krabba" eller texten "Tillhör Televerket". Jag var f ö anställd på Televerket under åren 1985-1991.
Att gravören använt förkortningar istället för att skriva ut "Tillhör Televerket" kan vara av praktiska skäl, t.ex. begränsat utrymme på boettlocket eller för att minska jobbet med att märka ca 300(?) klockor.

Med all respekt för din karriär på Televerket så tror jag att det kan ha hänt saker där som du inte känner till, särskilt 25 år före din anställning. En sak kan man vara säker på - bara för att man inte sett en viss klocka eller märkning tidigare så betyder det inte att klockan/märkningen inte existerar. Det dyker alltid upp nya varianter som "experterna" inte tidigare känt till.

Jag vet inte om klockorna kommer från Televerket men med tanke på att tidigare ägaren jobbat på huvudkontoret känns det mest sannolikt just nu, åtminstone tills det dyker upp mer konkret info.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Att gravören använt förkortningar istället för att skriva ut "Tillhör Televerket" kan vara av praktiska skäl, t.ex. begränsat utrymme på boettlocket eller för att minska jobbet med att märka ca 300(?) klockor.

Med all respekt för din karriär på Televerket så tror jag att det kan ha hänt saker där som du inte känner till, särskilt 25 år före din anställning. En sak kan man vara säker på - bara för att man inte sett en viss klocka eller märkning tidigare så betyder det inte att klockan/märkningen inte existerar. Det dyker alltid upp nya varianter som "experterna" inte tidigare känt till.

Jag vet inte om klockorna kommer från Televerket men med tanke på att tidigare ägaren jobbat på huvudkontoret känns det mest sannolikt just nu, åtminstone tills det dyker upp mer konkret info.
Rätt, det finns saker jag inte känner till och det var också länge sedan jag jobbade där. Men magkänslan säger helt nej till Televerket. Tv (litet v) är helt enkelt ingen vedertagen förkortning som funnits. Gemensam kanalsignalering var förstås inte påtänkt alls på 60-talet. Vi har nu sett tjänsteur (Breitling märkt kronometer Stockholm) med texten "Tillhör Televerket". All tjänsteutrustning var märkt så eller med "krabban" helt enkelt. Jag vill nog gissa militärt men inte en susning, behövs en Bertil Svensson här. Intressant mysterium det här.
 

Femitolv

Cartier
Det som gör mig förbryllad är mängden klockor av samma sort hos en person som (enligt TS) inte verkar ha haft något direkt intresse. Jag funderar på om det är ett parti som köpts från något överskottslager (statligt eller militärt) och sedan bara glömts bort i någon låda.
Kan har jobbat med fastighetsröjning!
I samband med nedläggning så är det massor som lämnas kvar !
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Televerksspåret är nog dött. Har haft kontakt med gammal televerkare som jobbat sedan mitten på 60-talet. Han kan aldrig tänka sig att klockorna kommer därifrån med den märkningen.
 

LUFC

Cartier
2-Faktor
Grundkurs amfibie förkortat Gk amf, finns inom det militära iaf. Men vad Tv....hmmm
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Televerksspåret är nog dött. Har haft kontakt med gammal televerkare som jobbat sedan mitten på 60-talet. Han kan aldrig tänka sig att klockorna kommer därifrån med den märkningen.
Vi får väl se, tycker inte Televerkspåret är mer dött än militärspåret, tvärtom. Är väl bara Bond som har inbyggd granatkastare i sin "tidvisare"... Skämt åsido, ett svenskt militärt ur borde nog vara märkt med tre kronor och/eller m-nummer.

Tror inte det räcker med att fråga random Televerksanställd för att utesluta det spåret helt, bolaget var stort. Det verkar dessutom ha funnits gott om avdelningar och enheter inom Televerket som förkortades på liknande sätt som märkningen på klockorna, t.ex.:
Personalbyrån = Pb
Ekonomibyrån = Eb
Tekniska byrån = Tb
Driftbyrån = Drb
Centralförvaltningen = Cf
Intressekontoret = Ik(?)
Utländska kontrollen = Uk
osv.

Har även hittat en avdelning vid huvudkontoret i Farsta som hette Godkännandekontoret och som alltså skulle ha kunnat förkortas Gk, men enheten bildades först 1981 så den är inte aktuell här. Intressant är dock att Koncernledningsstaben förkortades med "G".

Vill bara visa att det kan ha funnits något "G***-kontor" inom Televerket på 60-talet som förkortats Gk.

Källa - Riksarkivet: https://sok.riksarkivet.se/amnesomr...fosida=amnesomrade-allmant-och-blandat&flik=1
Godkännandekontoret: https://www.ericsson.com/assets/loc...kten/documents/ericsson_kontakten_1989_02.pdf
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Vi får väl se, tycker inte Televerkspåret är mer dött än militärspåret, tvärtom. Är väl bara Bond som har inbyggd granatkastare i sin "tidvisare"... Skämt åsido, ett svenskt militärt ur borde nog vara märkt med tre kronor och/eller m-nummer.

Tror inte det räcker med att fråga random Televerksanställd för att utesluta det spåret helt, bolaget var stort. Det verkar dessutom ha funnits gott om avdelningar och enheter inom Televerket som förkortades på liknande sätt som märkningen på klockorna, t.ex.:
Personalbyrån = Pb
Ekonomibyrån = Eb
Tekniska byrån = Tb
Driftbyrån = Drb
Centralförvaltningen = Cf
Intressekontoret = Ik(?)
Utländska kontrollen = Uk
osv.

Har även hittat en avdelning vid huvudkontoret i Farsta som hette Godkännandekontoret och som alltså skulle ha kunnat förkortas Gk, men enheten bildades först 1981 så den är inte aktuell här. Intressant är dock att Koncernledningsstaben förkortades med "G".

Vill bara visa att det kan ha funnits något "G***-kontor" inom Televerket på 60-talet som förkortats Gk.

Källa - Riksarkivet: https://sok.riksarkivet.se/amnesomrade?postid=ArkisRef+SE/RA/420509&infosida=amnesomrade-allmant-och-blandat&flik=1
Godkännandekontoret: https://www.ericsson.com/assets/loc...kten/documents/ericsson_kontakten_1989_02.pdf
Gott spaningsarbete där, vi får se då!
 
Hallå allihop!
Tusen tack för alla inlägg och ert engagemang :)
Nu är jag tillbaka från semestern och har således återigen tid för att fortstätta undersökningen. Sommaren har dessvärre inte bjudit på några stora framsteg i undersökningen. Min polare nämnde att hans svärfar hade en del nära vänner på Gatukontoret i Stockholm men det är allt. Han och jag har givetvis läst alla era inlägg men dessvärre är det inget som gör att klockorna ringer. Det mest troliga är kanske att han förvärvat klockorna. Nästa steg är nu att försöka kontakta Försvarsmakten och Riksarkivet för att se om de kan hjälpa oss. Är det någon som har förslag på vem man skulle kunna kontakta på respektive myndighet?
Tack!
David
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Dödgräver lite i trådar med anledning av denna Seamaster som kom upp på Bukowskis nyss:
https://www.bukowskis.com/sv/lots/995607-omega-seamaster-armbandsur-35-mm

PROVENIENS
På tiden det begav sig så hade alla trafikvakter tjänsteklocka från Omega för att vid en eventuell tvist om en böter så skulle det inte vara någon tvekan om klockslaget. Gravyren på baklocket står för: Gatukontoret trafikvakt och anställningsnummer. När man sen slutade eller gick i pension fick man lämna ifrån sig klockan eller köpa loss den.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Dödgräver lite i trådar med anledning av denna Seamaster som kom upp på Bukowskis nyss:
https://www.bukowskis.com/sv/lots/995607-omega-seamaster-armbandsur-35-mm

PROVENIENS
På tiden det begav sig så hade alla trafikvakter tjänsteklocka från Omega för att vid en eventuell tvist om en böter så skulle det inte vara någon tvekan om klockslaget. Gravyren på baklocket står för: Gatukontoret trafikvakt och anställningsnummer. När man sen slutade eller gick i pension fick man lämna ifrån sig klockan eller köpa loss den.
Spännande!
Då blir det ju GK= Gatukontoret Tv = Trafikvakt och så ett nummer på det.
 
Topp