• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svanberg & Werner

Gillar den verkligen. Får lite vibbar även från Breguet Classique. Skulle önska den var 40-42mm så den skulle passa till jeans och en skjorta/t-shirt. Lite mer sport än dress då.

Det är ett ganska stort urverk man har valt, men samma urverk används av tex Stowa och deras variant är 41mm, så alla klockor behöver inte bli sååå stora med det verket.

Är det ett bra urverk?

Jag är inte urmakare så jag har ingen egen erfarenhet, men enligt vad jag har läst mig till ska det vara ett robust och bra urverk som inte har några kända problem. Det används även på sådana där "lär-dig-skruva-med-urverks-kurser" just för att det är enkelt uppbyggt. Jag har ett par klockor med det och de har funkat bra. Varenda urmakare kan serva dem vilket också gör det billigt med underhåll.

Jag är inte urmakare så jag har ingen egen erfarenhet, men enligt vad jag har läst mig till ska det vara ett robust och bra urverk som inte har några kända problem. Det används även på sådana där "lär-dig-skruva-med-urverks-kurser" just för att det är enkelt uppbyggt. Jag har ett par klockor med det och de har funkat bra. Varenda urmakare kan serva dem vilket också gör det billigt med underhåll.

Låter dock inte så exklusivt när du beskriver det. Resten av klockan om man läser hemsidan verkar väldigt exklusiv med massivt silver och guld detaljer o.s.v.

Låter dock inte så exklusivt när du beskriver det. Resten av klockan om man läser hemsidan verkar väldigt exklusiv med massivt silver och guld detaljer o.s.v.

I sitt enklaste grundutförande är det inte särskilt exklusivt. Men sedan kan olika tillverkar modifiera och dekorera det utifrån egna preferenser. Tex Panerai gör det och även Dornbluth, Chronoswiss, Stowa använder det som grund för att sedan jobba vidare på.

Så här ser den mest basic varianten ut. Men sedan kan de bli fantastiskt vackra efter fortsatta modifieringar.

ETA_6497_1.jpg

Användes av Panerai. Precis som att IWC kört på ETA-verk i flera modeller.

Har IWC verkligen använt Unitas 6498? Tror inte att jag sett ngn modell, men de har ju en del småserier så jag kan ha fel.

Givetvis har IWC och massor andra (en klar majoritet?) av klocktillverkare kör(t) med urverk från ETA, Lemania, JLC och annat outsourcat i decennier. Tom Patek har ju kört med Lemania verk (för länge sedan).

Ball klocka men rent visuellt känns det somden är upp och ned. Speciellt med kronan till vänster.
Förstår att det troligtvis är just för att man vridet ett standard verk. Men vore ballare med krona till höger och subsekund uppe.

Ball klocka men rent visuellt känns det somden är upp och ned. Speciellt med kronan till vänster.
Förstår att det troligtvis är just för att man vridet ett standard verk. Men vore ballare med krona till höger och subsekund uppe.

Samma urverk finns i standardutförande i två versioner, en m sekundvisaren vid 6 och en m sekundvisaren vid 9 (den som panerai använder). Så viss variation borde vara enkel att ordna, men tyvärr inte just den kombinationen du efterfrågar.

Bumpar lite...:)

Har varit hos dom ett antal gånger. Var tyvärr något år sedan sist. Men då fick jag se boetten och början av urverket.

För dom som inte vet så gjorde killarna också en jubileumsklocka för Magnussons Ur.
https://www.barnebys.se/blogg/artikel/35/

Deras egna klocka har utvecklats under ett antal år men har inte fakta på vad dom gör själva och vad som köps in.
Träffade Anton en snabbis idag. Gissa vad han hade på armen? Här på min arm dock.
Kul!
9BDCCD09-7C21-42E0-8EE3-3E3F87AB9BF2.jpeg

Å fan. Kan inte vara särskilt lätt att kränga vidare.
Anton sa att detta var den första de byggde. Jag vet inte hur många det blev till slut?
Ingen aning, typ en handfull gissar jag.
Minns bara storyn luddigt men minns att jag tänkte ”vem snor en sådan, måste ju vara omöjlig att kränga vidare”.

Tillbaka
Topp