• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svart kostym dagtid?

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Men det där passerar ju inom brunt. Om du nu har brunt bälte. Visst kan man dra vansinnet till nästa nivå genom att kräva att det ska vara i samma nyans och struktur, men där går även min gräns..:D
Självklart brunt bälte. Jag tycker också det är good enough om man håller sig inom brunt. Börja matcha exakta nyanser blir för jobbigt :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Ska man se rent konservativt så var det "förr i tiden" svart kostym på bank/byrå som gällde. Där mörkt blå/grå har blivit accepterat på senare men det "var inte rätt". Nu är det snarare tvärtom: svart är för begravningar, typ.


Mja. Förstår vad du menar, men tycker att det är fel att säga "konservativt" och "förr i tiden" om något som var trenden i Sverige för 20 år sedan. Mörkt blå har alltid varit mer formellt korrekt. Det är inte en diskussionsfråga... ;)

Nuförtiden har varenda jävla pajas på sig en smal kavaj till ett par upprullade jeans och vita gympaskor, och tycker att man är välklädd bara för att det är dyrt och av ett visst märke.

(Obs, med ett visst - men litet - mått av ironi och självdistans.)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Svart kostym är leisure.
IMG_0884.JPG
 
  • Like
Reactions: jhm

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mja. Förstår vad du menar, men tycker att det är fel att säga "konservativt" och "förr i tiden" om något som var trenden i Sverige för 20 år sedan. Mörkt blå har alltid varit mer formellt korrekt. Det är inte en diskussionsfråga... ;)

Nuförtiden har varenda jävla pajas på sig en smal kavaj till ett par upprullade jeans och vita gympaskor, och tycker att man är välklädd bara för att det är dyrt och av ett visst märke.

(Obs, med ett visst - men litet - mått av ironi och självdistans.)

Hehe träffsäker nutidsbeskrivning, håller med...

Nä men kollar man 30-40 år tillbaka inom hardcore finans/byrå så var det svart kostym och svarta skor annars var det dörren som gällde...

Rolig anekdot: vet ej om det är krydd (antagligen har historien blivit bättre med åren) men min far var på en intervju för en massa år sedan där det var fredag och hade hört att det var casual friday på den byrån och gled in i udda byxor och mörk kavaj och möttes av en äldre director som satt i svart dubbelknäppt kostym, dubbel manschett, slirre och full mundering och svarade mycket surt "ja, vi har casual friday" när farsan slängde ur sig typ "schysst med casual friday"
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tycker svart är en färg som aldrig är fel. Svart går att få propert snyggt med putsade svarta skor. Vit skjorta ska undvikas då det för tankarna till begravning och finare restauranger. Blå skjorta är snyggast till. Fördelen med en svart kostym är att den går att kombinera, kavajen till jeans, byxorna till en snygg skjorta eller tröja. Bilden på kungen halvliggandes vid statshuset är svartvit. Därför är kostymen svart när man tittar och han och outfiten är avslappnad, fast mycket snyggt. Han har snygga skor till och det gör sitt till. Jag skulle kunna dressa ner en svart kostym med brunt bälte och snygga bruna skor. Så tycker jag. Svart är aldrig fel. Den konservativa hållningen till klädkoder bör man hålla sig till vid de tillfällen man måste, men annars är det kul med friheten att inte tänka på traditioner och i stället se en svart kostym för vad den är. Svart, med val att dressa upp eller ner. En fet Panerai 47 mm med rött krokodil-armband skulle kunna bryta det heliga.
 

SJ Smythe

Cartier
"...Nä men kollar man 30-40 år tillbaka inom hardcore finans/byrå så var det svart kostym och svarta skor annars var det dörren som gällde...
"

Du får gärna säga emot mig, det är svårt att hitta några sanningar när det gäller oskrivna koder men jag har en teori att svarta kostymer började dyka upp först efter mitten av 1900-talet då användandet av mer formella plagg såsom jackett (morning coat) och smoking (DJ) var på utdöende. Fram tills dess var svart reserverat för dessa högtidligare plagg och kostymer gjordes typiskt sett inte i den färgen då de är av mer alldaglig karaktär.

När folk började lägga konventionerna åt sidan mot slutet av 50-talet plockades svart upp som en alternativ färg när designers ville bryta normer och tack vare kopplingen till de tidigare nämnda högtidligare plaggen kom färgen efterhand att bli förknippad med att vara "mer korrekt" än t.ex. marinblått trots att jag inte hört om någon historisk klädkod för just kostymer som stödjer detta.

Tycker alltså att om man skall prata konservativt och gamla skolan så är marinblått en mer korrekt färg på kostym än svart. Eftersom det inte funnits någon lång tradition av svarta kostymer och därför ingen klädkod att bryta mot genom att inte ha svart, har jag svårt att tro på anekdoten "att det var dörren som gällde" om man dök upp i en väldigt mörkt grå eller blå kostym på byrån, men om det nu var så låter det mer som ett resultat av en excentrisk ledning snarare än normen i de kretsarna.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Jag har jobbat alldeles för mycket på krogen i svart kostym för att jag ska vilja använda det på nuvarande jobb eller fest, på begravning kan jag göra ett undantag.
 
Sond Nej, försöker alltid matcha! Brukar bli en stålis med länk så passar det till det mesta :p Sen får man ju se till så att man har bruna handskar till de bruna skorna när man går ut också, annars får man frysa om händerna ;)
 

Sond

Patek
Sond Nej, försöker alltid matcha! Brukar bli en stålis med länk så passar det till det mesta :p Sen får man ju se till så att man har bruna handskar till de bruna skorna när man går ut också, annars får man frysa om händerna ;)
För att inte nämna den tid det tar att lasta om mellan portföljerna. Även portföljen ska gå ton i ton med skor, bälte, klockarmband och handskar.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Grym diskussion, det är precis de här resonemangen jag vill höra.

Matchar skärp och skor i sammanhanget är inget problem för mig, jag har inte skärp till kostym :) Men matchar gärna klockarmbandet till skorna (om jag inte kör länk...)

Framförallt är svarta kavajer stort i sverige. För ett par år sedan kunde man inte ta in en IT-konsult (no offense till er som konsultar) utan att de hade blåa jeans och svart kavaj.

Hur ser ni på att splitta upp en kostym för att klä ned den?

Ang det sista, personligen splittar jag aldrig upp en kostym, den är som den är, och har jag behov av kavaj med andra byxor så köper jag det separat

Sen ska ju saker inte gå till överdrift tycker jag, har sett matchande slips/näsduk/bälde/glasögon och det kanske var lite overkill :) men gillar man det så vafan kör
 
Jag ser inga problem att dela en kostym och använda ett bar blåa byxor till en grå kavaj eller vice versa! Blir dock oftast bara kavajen som byter byxor till andra byxor som köpts separat. Min blåa kavaj till ett par gråa flanell är en riktigt trevlig kombo!
 

jhm

Panerai
Jag ser inga problem att dela en kostym och använda ett bar blåa byxor till en grå kavaj eller vice versa! Blir dock oftast bara kavajen som byter byxor till andra byxor som köpts separat. Min blåa kavaj till ett par gråa flanell är en riktigt trevlig kombo!


Nackdelen med att dela en kostym, är att tyget kan slitas olika. Väldigt ofta därför man undviker detta, och använder blazer för detta ändamål. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Använder man både kavajen och blazern håller de dubbelt så lång tid så det kanske jämnar ut sig. Använder jag kostymbyxorna med blazern nöts allt i takt. Jag vill inte dö med en garderob jag aldrig använde.
 

WBergdahl

Panerai
1. Man kan tänja på de flesta regler som du just nu tar upp.
2. Svart kostym på dagtid är helt ok.
3. Mörkgrå är definitivt ok en vardag. När skulle man annars bära den..? Bara på kvällen hemma..? ;)
4. Bruna skor till svart kostym tangerar en gräns, men är helt ok på 99,9% av de svenska arbetsplatserna.
5. Bruna skor efter 18:00 är helt ok i de absolut flesta fall. Här kan jag dock tycka att vid en middag efter 18:00 bör man försöka ha svarta skor om det är lite mer formellt. Men det innebär inte att den i kostym och bruna skor har gjort ett stort "fel" jämfört med någon annan tjomme som dyker upp i jeans. Alltså, man får försöka förstå kontexten och fundera på vilken respekt värdarna kan kräva.

FEL!
Svart kostym ska endast användas på begravning enligt tradition och annat.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kan man ha svart kostym en väldigt deppig dag? Typ när man känner att jag dör nog snart, vad ska jag ta på mig?
 
Topp