• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svart kostym dagtid?

Spelar ingen som helst roll (...men svart kostym, svarta skor, svart bälte, svart armband är ok vinterhalvåret. Annars blå eller ljusare kostym, bruna skor, brunt bälte, brunt armband. Notera att detta kan variera mellan yrke, bransch och världsdelar. För att underlätta livet använder man länk, men då kan man verka lite lat :cigar: ;))

Du får gärna säga emot mig, det är svårt att hitta några sanningar när det gäller oskrivna koder men jag har en teori att svarta kostymer började dyka upp först efter mitten av 1900-talet då användandet av mer formella plagg såsom jackett (morning coat) och smoking (DJ) var på utdöende. Fram tills dess var svart reserverat för dessa högtidligare plagg och kostymer gjordes typiskt sett inte i den färgen då de är av mer alldaglig karaktär.

När folk började lägga konventionerna åt sidan mot slutet av 50-talet plockades svart upp som en alternativ färg när designers ville bryta normer och tack vare kopplingen till de tidigare nämnda högtidligare plaggen kom färgen efterhand att bli förknippad med att vara "mer korrekt" än t.ex. marinblått trots att jag inte hört om någon historisk klädkod för just kostymer som stödjer detta.

Tycker alltså att om man skall prata konservativt och gamla skolan så är marinblått en mer korrekt färg på kostym än svart. Eftersom det inte funnits någon lång tradition av svarta kostymer och därför ingen klädkod att bryta mot genom att inte ha svart, har jag svårt att tro på anekdoten "att det var dörren som gällde" om man dök upp i en väldigt mörkt grå eller blå kostym på byrån, men om det nu var så låter det mer som ett resultat av en excentrisk ledning snarare än normen i de kretsarna.

Svart var väl snarare regel än undantag från tidigt 1800-tal och framåt för ämbetsmän, präster, affärsmän, tjänstefolk och den bemedlade allmogen. Troligen berodde detta tidens mode men även att man inte hade råd med fler kostymer utan hade en som passade till de vanliga sociala sammanhangen som kyrkobesök och affärsuppgörelser - ett plagg som passade alla tillfällen. Kostymen, som vi känner den, kom i slutet av 1800-talet - början av 1900-talet och svart var inte förbehållet högtid.

Jackett har väl aldrig funnits i Sverige förrän i "nutid". Vi hade i Sverige bonjour innan kavajen slog igenom men inte som festklädsel och det är nog härifrån användningen av den svarta kostymen har sitt ursprung. Smoking är ett festplagg och jag ser inte kopplingen till dess användning och brukandet av svart kostym.:)

Tråkigt för dig... Värre att du inte förstår att mitt uttalande inte var ett argument :facepalm:

Inte det minsta tråkigt, för jag har ganska bra koll på vad som gäller, och om du inte anser att ditt budskap gått fram på det sätt du önskade, så ser jag fram emot en mer utförlig redogörelse. Att klämma ur sig one-liners kan vem som helst göra, att styrka eller förklara hur man kom fram till sin uppfattning är något helt annat.

Jag brukar personligen inte ha svart kostym på jobbet. Men det beror snarare på att jag föredrar blå eller grå.

Svart var väl snarare regel än undantag från tidigt 1800-tal och framåt för ämbetsmän, präster, affärsmän, tjänstefolk och den bemedlade allmogen. Troligen berodde detta tidens mode men även att man inte hade råd med fler kostymer utan hade en som passade till de vanliga sociala sammanhangen som kyrkobesök och affärsuppgörelser - ett plagg som passade alla tillfällen. Kostymen, som vi känner den, kom i slutet av 1800-talet - början av 1900-talet och svart var inte förbehållet högtid...

Att svart har använts som färg på kläder är det nog ingen som bestrider, självklart är det så. Frågan är vad den konservativa klädkoden säger om svart vid bärandet av just kostym och här bör vi kanske även tydliggöra bland vilka och även när. När vi talar äldre konservativ klädkod utgår åtminstone jag från att vi talar om bruket i de högre stånden och inte bland allmogen, användandet lär ha sett annorlunda ut beroende på vilka man talar om.

Jag gissar vidare att det inte hann utvecklas någon uppdaterad konservativ klädkod som accepterar och jämställer svart med andra färger för vardagsanvändning innan samhällets klädkoder kullkastades och det vi refererar till som det äldre, traditionella och konservativa bruket är fryst till uppfattningarna som fanns i trakterna av 1900-talets mitt då koderna fortfarande tillskrevs någon vikt.

Färgen svart har en stark laddning associerad med högtid, auktoritet och allvar medan kostymen använts som ett informellt och alldagligt plagg som var tänkt att placera sig under de mer högtidliga uttrycken. Du talar om bonjour och jag tycker att det passar väl in bland de plagg jag nämnde som står över kostym i högtidsgrad. Att bära svart kostym passade med det synsättet inte för dess användning annat än vid specialfall.

Kärnan i det jag hakade upp mig på var egentligen ett tidigare inlägg som menade att en annan färg än svart på kostymen sågs som nedklätt och ett stilbrott i en miljö som präglades av konservatism. Jag menar alltså att någon sådan kod aldrig funnits utan i det exemplet som utspelade sig på 80-talet har någon gjort en misstolkning där de gjort sammankopplingen att eftersom svart använts för formella och högtidliga plagg måste en svart kostym vara det man skall bära om man vill uppfattas som korrekt i fina sammanhang när det egentligen inte funnits någon sådan användningshistoria för just kostym.

Jag är verkligen ingen auktoritet på ämnet och vill inte framställa mig som det heller, det här är endast mitt försök att motivera intrycket att svart har en särställning i stockkonservativa kretsar.

Jag vet det riktiga svaret på denna fråga, men finns det inga förmildrande omständigheter som gör det ok att glida in på kontoret dagtid i en svart kostym?
Bakgrunden är att jag nyligen har hittat en skräddare som gör underverk med mina kläder, så hade för ett par månader sedan tre av mina kostymer justerade till perfektion.
En av dem är svart och har bara burit den en kväll sedan jag fick tillbaka den, vilket är väldigt tråkigt. Är totalt tabu att köra den dagtid imorgon för att kunna rulla in på AW'n en klass över alla andra?

Förvånad att det här var en fråga. I finanssektorn vimlar det av svarta kostymer på kontorstid.

• Like
Reactions: jhm
Bakgrunden är att jag nyligen har hittat en skräddare som gör underverk med mina kläder,

Ja ja ja men vilken skräddare är det ???!

Tillbaka
Topp