• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Svenskar, hur känns det att äga Omega, IWC, Breguet, Cartier, Rado, Montblanc etc?

Hur känns det att staten spelar med dina pensionspengar och antar att kugghjulshypen fortsätter?

• Bra, den Schweiziska klockindustrin går en ljus framtid till mötes

• Sådär, den Schweiziska klockindustrin går en oklar framtid till mötes

• Dåligt, den Schweiziska klockindustrin går en mörk framtid till mötes

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Kan man sammanfatta med tio ord ?

Utan att ha kollat länkarna.. vad handlar denna tråd om egentligen?

Är det någon allemansfond som köpt in sig Schweiz eller vad gäller detta haha?

Klart udda tråd, dina trådstarter blir bara konstigare och konstigare för varje vecka @OxleyStateHigh

:) Du har haft ett par intressanta frågeställningar i trådar tidigare @OxleyStateHigh
Men nu börjar dina trådstarter kännas som en krönikör med skrivkramp som, jagad av en elak redaktör med cigarr i mungipan, behöver krysta fram nåt till nästa nummer.

När jag väl fattade vad det handlade om svarade jag ja. Självklart kommer klocktrenden att hålla i sig, och därmed även de schweiziska bolagens vinster. Bättre än kolbrytning i vilket fall...
Det man skulle önska är att även Svenska bolag ska dyka upp som alternativ för investering. Om det nu finns några sådana?

När jag väl fattade vad det handlade om svarade jag ja. Självklart kommer klocktrenden att hålla i sig, och därmed även de schweiziska bolagens vinster. Bättre än kolbrytning i vilket fall...
Det man skulle önska är att även Svenska bolag ska dyka upp som alternativ för investering. Om det nu finns några sådana?
Jag tror inte det, men jag är öppen för att lära mig något nytt.
Jag tror det närmaste du kan komma är Sandvik (skärstål)(?) eller SSAB (stål till Rolex)(?). OJ! Det var visst Sandvik som gjorde Rolexstålet också (enligt nedan). Så i så fall blir mitt svar tydligt: Sandvik.
http://www.jarnriket.com/pages.asp?PageID=4646

Alternetivt Boliden som väl borde skicka delar av sin produktion till Schweiz:
http://www.boliden.com/sv/Produkter/Guld/
Intressant att över 50% kommer från elektronikåtervinning.

Senast ändrad:
TS måste vara student. Bara studenter har denna överskott av tid.
Din syn på studenter säger rätt mycket om din egen studietid (?) och vad du eventuellt valt att studera... Vettiga studieprogram är en introduktion till 60+ h arbetsveckan, enbart för studierna, exkl fester, föreningar, extrajobb etc.

Nu har du skapat trådar om det mesta, gör något nytt och annorlunda istället.
Du kan alltid ta en bild på en av dina klockor och lägga upp i en av de befintliga trådarna. Lite wild and crazy kanske men testa! :rolleyes::D
Behöver klocksnack ytterligare ett kort på en Rolex/IWC/Breitling/Casio etc? Jag klarar mig utan de ryggdunkningarna, även om jag inte ser något fel i att posta bilder - detta är trots allt ett klockforum. Jag försöker vara lite nyskapande, leverera maximal marginal utility, jag förstår att jag inte når fram till alla.

Din syn på studenter säger rätt mycket om din egen studietid (?) och vad du eventuellt valt att studera... Vettiga studieprogram är en introduktion till 60+ h arbetsveckan, enbart för studierna, exkl fester, föreningar, extrajobb etc.

Behöver klocksnack ytterligare ett kort på en Rolex/IWC/Breitling/Casio etc? Jag klarar mig utan de ryggdunkningarna, även om jag inte ser något fel i att posta bilder - detta är trots allt ett klockforum. Jag försöker vara lite nyskapande, leverera maximal marginal utility, jag förstår att jag inte når fram till alla.

Din syn på studier känns aningen verklighetsfrånvänd. Egen erfarenhet eller har du läst tråden om teknisk fysik på Flashback?

Tänkte att du kanske hade något annat intressant och annorlunda att visa upp än de märken du nämner.

Jag gissar att du är 15 år gammal?

Heter det inte teknisk fysik btw?

:)

Du har helt rätt, det heter Teknisk Fysik, jag skrev fel ovan, tack för rättelsen!

Men låt oss inte flytta fokus från huvudfrågan, är du beredd att slå vad med mig angående om jag har eller inte har studerat Teknisk Fysik?

Jag kan tänka mig att sänka beloppet vi slår vad om till 1 000 000 SEK. Att jag inte vill gå lägre beror på att en eventuell rättslig process mot dig för att få fram pengarna kommer sluka tid och resurser.

Så vad säger du, skall vi slå vad? Du verkar säker på din sak! Det borde ju vara lätta pengar för dig? Jag kan garantera att jag är 18 år eller äldre, och vi kan därmed ingå ett avtal utan problem.

Eller är du helt enkelt bara en snackare?

Du har helt rätt, det heter Teknisk Fysik, jag skrev fel ovan, tack för rättelsen!

Men låt oss inte flytta fokus från huvudfrågan, är du beredd att slå vad med mig angående om jag har eller inte har studerat Teknisk Fysik?

Jag kan tänka mig att sänka beloppet vi slår vad om till 1 000 000 SEK. Att jag inte vill gå lägre beror på att en eventuell rättslig process mot dig för att få fram pengarna kommer sluka tid och resurser.

Så vad säger du, skall vi slå vad? Du verkar säker på din sak! Det borde ju vara lätta pengar för dig? Jag kan garantera att jag är 18 år eller äldre, och vi kan därmed ingå ett avtal utan problem.

Inse att du först hamnar på kartan när du skaffat dig ett jobb och betalar skatt.

Hur känns det att som svensk äga:

Prestige and Luxury Range: Breguet, Harry Winston, Blancpain, Glashütte Original, Jaquet Droz, Léon Hatot, Omega.
High Range: Longines, Rado, Union Glashütte.
Middle Range: Tissot, Balmain, Certina, Mido, Hamilton; Calvin Klein watches + jewelry.
Basic Range: Swatch, Flik Flak.

SAMT

1755 Vacheron Constantin Geneva www.vacheron-constantin.com
1814 Purdey London www.purdey.com
1830 Baume & Mercier Geneva www.baume-et-mercier.com
1833 Jaeger-LeCoultre Le Sentier www.jaegerlecoultre.com
1845 A. Lange & Söhne Glashütte www.alange-soehne.com
1847 Cartier Paris www.cartier.com
1860 Officine Panerai Florence www.panerai.com
1868 IWC Schaffhausen Schaffhausen www.iwc.ch
1874 Piaget Geneva www.piaget.com
1876 Lancel Paris www.lancel.com
1893 Alfred Dunhill London www.dunhill.com
1906 Van Cleef & Arpels Paris www.vancleefarpels.com
1906 Montblanc Hamburg www.montblanc.com
1952 Chloé Paris www.chloe.com
1983 Azzedine Alaïa Paris www.alaia.fr
1994 Shanghai Tang Hong Kong www.shanghaitang.com
1995 Roger Dubuis Geneva www.rogerdubuis.com
2001 Peter Millar Raleigh www.petermillar.com
2013 Giampiero Bodino Milan giampierobodino.com

?

Hur känns det att staten spelar med dina pensionspengar (63,3 miljoner SEK, cirka 6 SEK per capita) och antar att kugghjulshypen kommer att fortsätta?

http://www.ap2.se/sv/Innehav/aktie-och-ranteportfolj/?keywords=richemo&type=1&sector=&foreign=true&orderby=&portfolio-search=Sök
https://www.richemont.com/our-businesses.html

http://www.ap2.se/sv/Innehav/aktie-och-ranteportfolj/?keywords=swatch&type=1&sector=&foreign=true&orderby=&portfolio-search=Sök
http://www.swatchgroup.com/en/brands_and_companies/watches_and_jewelry

Bonus:
Det kan också vara intressant att läsa lite om Swatc Groups integrerade underleverantörsbolag:
http://www.swatchgroup.com/en/brands_and_companies/production
Illuminerade! Dock betalar iaf jag skatt i Panama . men köper ju Gärna klockor endå :omega:

Senast ändrad:

Vännen, jag är ledsen om jag träffade en öm punkt. Vad roligt för dig att du har en så fin examen! Genuint glad för din skull.

Har du några bilder på din klocksamling?

Vi kan slå vad om att jag tycker den här tråden är lika intressant som att veta vart katten skiter. 1mille, deal?

Vah?
TS är kommunist?

Jag vettifan men detta kan vara en av de knepigaste trådarna jag läst på ett tag?

*ruskar på huvudet och går vidare*

Tillbaka
Topp