• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SWEDBANK - bra eller anus?

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det som irriterar mig gällande storbankerna är hur de jagar småsparare med kundkännedomsformulär, ner på detaljnivå, samtidigt som det flyter igenom miljarder till oligarker och andra skurkar. Personer som kanske har ett brutto på 15k i månaden ombeds att redogöra för alla sorters in- och utflöden på kontot. Korrelationen mellan storleken på kapital och viljan att blunda för etiska aspekter är minst sagt grotesk. Dessutom: vad sysslar Fi med?

Swedbank har hanterat krisen ytterst dåligt och det finns på tok för många kompis-kopplingar till ledningen bland storägarna. Såväl företagsmässiga som politiska (Folksam, Alecta m f l). Nu vägrar de dessutom att lämna ut en intern rapport till Ekobrottsmyndigheten.

Man kan resonera att alla banker ändå är av samma skrot och korn, men i mina ögon är det att vara en enabler. När det finns handfasta bevis bör man göra ett moraliskt övervägande. Mycket har hänt i förhållande till bankerna och allmänheten de senaste decennierna (redovisning av snitträntor, kapitaltäckningskrav etc), så att tro att det inte går att ändra strukturerna är fel.

Hade jag varit kund hos Swedbank hade jag flyttat alla mina tillgångar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Det som irriterar mig gällande storbankerna är hur de jagar småsparare med kundkännedomsformulär, ner på detaljnivå, samtidigt som det flyter igenom miljarder till oligarker och andra skurkar. Personer som kanske har ett brutto på 15k i månaden ombeds att redogöra för alla sorters in- och utflöden på kontot. Korrelationen mellan storleken på kapital och viljan att blunda för etiska aspekter är minst sagt grotesk. Dessutom: vad sysslar Fi med?

Swedbank har hanterat krisen ytterst dåligt och det finns på tok för många kompis-kopplingar till ledningen bland storägarna. Såväl företagsmässiga som politiska (Folksam, Alecta m f l). Nu vägrar de dessutom att lämna ut en intern rapport till Ekobrottsmyndigheten.

Man kan resonera att alla banker ändå är av samma skrot och korn, men i mina ögon är det att vara en enabler. När det finns handfasta bevis bör man göra ett moraliskt övervägande. Mycket har hänt i förhållande till bankerna och allmänheten de senaste decennierna (redovisning av snitträntor, kapitaltäckningskrav etc), så att tro att det inte går att ändra strukturerna är fel.

Hade jag varit kund hos Swedbank hade jag flyttat alla mina tillgångar.
Vill du sätta in 50k på kontot blir det en jävla kontroll, frågor och blanketter........vill du sätta in 100 shmill........säger de bara.....välkommen........oavsett bank....
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Gräset är inte grönare osv. Var förbi lokala Handelsbanken kontoret för att byta dit ifrån annat HB kontor. Blev lovad bankfack, svar på en drös frågor och valutakonton. Schysst tänkte jag, det här gick ju smidigt.

Tiden gick så jag hörde av mig ”Nej tyvärr vi kan inte hjälpa dig med varken bankfack eller valutakonton. Men vi har flyttat dig till vårt kontor.” Inget svar på frågorna heller.

Ridå.

Vad ska man med moderna banker till som privatperson utan lån? Helt seriös fråga, om en E-krona lanseras med möjlighet att hålla pengarna själv har jag ingen användning av banken.

Fö. är det inte läge att köpa Swedbank tror jag. Eget kapital på 113kr/aktie efter utdelning. Med kommande böter osv. är det nog ingen brådska till köp :)
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Gräset är inte grönare osv. Var förbi lokala Handelsbanken kontoret för att byta dit ifrån annat HB kontor. Blev lovad bankfack, svar på en drös frågor och valutakonton. Schysst tänkte jag, det här gick ju smidigt.

Tiden gick så jag hörde av mig ”Nej tyvärr vi kan inte hjälpa dig med varken bankfack eller valutakonton. Men vi har flyttat dig till vårt kontor.” Inget svar på frågorna heller.

Ridå.

Vad ska man med moderna banker till som privatperson utan lån? Helt seriös fråga, om en E-krona lanseras med möjlighet att hålla pengarna själv har jag ingen användning av banken.

Fö. är det inte läge att köpa Swedbank tror jag. Eget kapital på 113kr/aktie efter utdelning. Med kommande böter osv. är det nog ingen brådska till köp :)
Enda svenska banken jag köper aktier i är SEB. Arbetar på Swedbank... :rolleyes:
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det som irriterar mig gällande storbankerna är hur de jagar småsparare med kundkännedomsformulär, ner på detaljnivå, samtidigt som det flyter igenom miljarder till oligarker och andra skurkar. Personer som kanske har ett brutto på 15k i månaden ombeds att redogöra för alla sorters in- och utflöden på kontot. Korrelationen mellan storleken på kapital och viljan att blunda för etiska aspekter är minst sagt grotesk. Dessutom: vad sysslar Fi med?

Swedbank har hanterat krisen ytterst dåligt och det finns på tok för många kompis-kopplingar till ledningen bland storägarna. Såväl företagsmässiga som politiska (Folksam, Alecta m f l). Nu vägrar de dessutom att lämna ut en intern rapport till Ekobrottsmyndigheten.

Man kan resonera att alla banker ändå är av samma skrot och korn, men i mina ögon är det att vara en enabler. När det finns handfasta bevis bör man göra ett moraliskt övervägande. Mycket har hänt i förhållande till bankerna och allmänheten de senaste decennierna (redovisning av snitträntor, kapitaltäckningskrav etc), så att tro att det inte går att ändra strukturerna är fel.

Hade jag varit kund hos Swedbank hade jag flyttat alla mina tillgångar.

Det fetmarkerade stör mig så enormt! En liten utlandsinsättning - genast ringer banken och ställer en massa frågor och ödslar min tid. Men miljonbelopp passerar obemärkt. Sila mygg ja.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Det som irriterar mig gällande storbankerna är hur de jagar småsparare med kundkännedomsformulär, ner på detaljnivå, samtidigt som det flyter igenom miljarder till oligarker och andra skurkar. Personer som kanske har ett brutto på 15k i månaden ombeds att redogöra för alla sorters in- och utflöden på kontot. Korrelationen mellan storleken på kapital och viljan att blunda för etiska aspekter är minst sagt grotesk. Dessutom: vad sysslar Fi med?

Swedbank har hanterat krisen ytterst dåligt och det finns på tok för många kompis-kopplingar till ledningen bland storägarna. Såväl företagsmässiga som politiska (Folksam, Alecta m f l). Nu vägrar de dessutom att lämna ut en intern rapport till Ekobrottsmyndigheten.

Man kan resonera att alla banker ändå är av samma skrot och korn, men i mina ögon är det att vara en enabler. När det finns handfasta bevis bör man göra ett moraliskt övervägande. Mycket har hänt i förhållande till bankerna och allmänheten de senaste decennierna (redovisning av snitträntor, kapitaltäckningskrav etc), så att tro att det inte går att ändra strukturerna är fel.

Hade jag varit kund hos Swedbank hade jag flyttat alla mina tillgångar.

De flesta har dock mer lån än tillgångar :)
 
Kan inte säga mycket om Swedbank, har kört SEB hela livet.....väldigt nöjd med allt de erbjuder och det har funkat galant. Webben är supersmidig och man kommer altlid fram fort över telefon. Kan jag bara rekommendera!!

Gällande grisfallskärmar och höga arvoden så är det lixom inbyggd i modellen. Att vara VD på stora börsnoterade företag är ett högrisk jobb. Man åker ut på en pisskvart när någon skit dyker upp, tom ibland saker som man som ytterst ansvarig inte kan ha kontroll över. Så då ska man landa mjukt i en sakta singlande fallskärm.....man blir persona non grata under en tid och då har man ju inga möjligheter till inkomst. Stort ansvar....stor fallskärm.........ingen frisk människa hade tagit ett sådant jobb utan en rejäl "hit the fan" försäkring......sen kan man vara ett ashole ändå......spelar ingen roll.....

Köper inte fallskärmsargumentationen fullt ut. Dessa befattningshavare är ju ”trippelförsäkrade” genom hög lön, saftig pension och fallskärm. Den höga lönen i sig borde kompensera för ansvar/risk. Det är helt enkelt en osund kultur.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Köper inte fallskärmsargumentationen fullt ut. Dessa befattningshavare är ju ”trippelförsäkrade” genom hög lön, saftig pension och fallskärm. Den höga lönen i sig borde kompensera för ansvar/risk. Det är helt enkelt en osund kultur.
Säger inte emot dig......men tror ingen tar ett kanonmatarjobb utan att få en fallskärm inskriven i det finstilta.......hög lön...säger sig själv, hög pension...följdeffekt.....så då är det säkert fallisen som avgör......
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
De flesta har dock mer lån än tillgångar :)

Sant. Men vid befintliga lån så är ju avtalet med banken redan underskrivet, inkluderande bankens lagenliga kontroll av vem de ingår avtal med (syfte, ID osv). Det är ju vid riskbedömningen av kunder det skaver och blir genant i fråga om de enorma belopp som skyfflats runt i penningtvättsyfte.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Själv har jag ett (kanske felaktigt) förakt mot stelhet och översitteritendenser hos storbanker med låg flexibilitet när det gäller att ordna praktiska saker, de få gånger man faktiskt besöker ett lokalt bankkontor.

Kör idag INTE Swedbank utan annan bank samt sparar och placerar på andra utvalda aktörer som är bäst/prisvärd på sin nisch.

Jag ser det lite som att köpa och äga bil; det beror på vem du är, vad du ska ha den till och hur viktig den är för dig och ditt liv, hur dyr den får vara samt hur länge du tänkt äga den.
 

Riley

Panerai
Jag har alltid vart kund hos Swedbank med bolån och hela den biten fram tills för 2 månader sedan när vi köpte vårt hus och då lämnade Swedbank för Handelsbanken. Upplever stor skillnad i hur lätt det är att få kontakt med fysisk personal hos Handelsbanken jämfört med hur det var på Swedbank, där jag ändå var betalande Premiumkund.
Att sen dessutom vara aktieägare i Swedbank är i dag en annan femma... :banghead:
Gick över från Nordea till Handelsbanken i höstas under liknande förhållande och har samma upplevelse som du.
Stor skillnad i kundkontakt!

SEB och Handelsbanken var enda alternativen av större bankerna för mig när jag skulle byta från Nordea.
Swedbank kändes som ett steg tillbaka.
Har aldrig hört någon som har Swedbank säga något bra om den banken.
Kanske känner för få människor bara...
 

Mille79

Trollungen
Ja efter allt som skett, fallskärmar på drygt 20 miljoner...ansvarsfrihet....handel med aktier som stoppades efter massivt ras...

Vad säger ni, att vara eller icke var kund i banken?

Läste för några år sedan att svensken är trognare sin bank än sin partner..
Har du bytt bank, eller funderar du?
Är andra banker bättre, eller finns liknande historier även där?
Bolla gärna tankar

Själv kommer jag byta bank från swedbank


upload_2019-3-29_9-56-9.jpeg

Hur kommer det sig att i landet mellanmjölk så har vi uttryck som ”bra eller anus”?
Dom flesta banker verkar i en gråzon på gränsen mellan lagligt och olagligt. Varför? $$$$$$
 
Topp