• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SWEDBANK - bra eller anus?

Compiss

Patek
2-Faktor
Ja efter allt som skett, fallskärmar på drygt 20 miljoner...ansvarsfrihet....handel med aktier som stoppades efter massivt ras...

Vad säger ni, att vara eller icke var kund i banken?

Läste för några år sedan att svensken är trognare sin bank än sin partner..
Har du bytt bank, eller funderar du?
Är andra banker bättre, eller finns liknande historier även där?
Bolla gärna tankar

Själv kommer jag byta bank från swedbank


upload_2019-3-29_9-56-9.jpeg
 
Senast ändrad:

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag har varit kund hos Swedbank hela mitt vuxna liv, har varit typexemplet på en väldigt passiv kund med lönekonto, bolån och div. sparkonton utan att engagera mig särskilt mycket.

Däremot som det ser ut nu så har jag tappat all sorts respekt för Swedbank, att betala ut sådan fallskärm till en VD som misskött sitt uppdrag och sedan pressträffen med styrelseordförande igår som var pinsam att se på.
Å andra sidan vettesjutton, hur många banker har helt rent mjöl i påsen egentligen?
 

Olaola

Panerai
Jag har alltid vart kund hos Swedbank med bolån och hela den biten fram tills för 2 månader sedan när vi köpte vårt hus och då lämnade Swedbank för Handelsbanken. Upplever stor skillnad i hur lätt det är att få kontakt med fysisk personal hos Handelsbanken jämfört med hur det var på Swedbank, där jag ändå var betalande Premiumkund.
Att sen dessutom vara aktieägare i Swedbank är i dag en annan femma... :banghead:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har handelsbanken, upplever dock att dom har högre ränta men bättre service.
Jag kan inte Minnas några skandaler med Handelsbanken, finns det några ?

Nordea o Swedbank, samt Danske har ju varit på tapeten.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag har alltid vart kund hos Swedbank med bolån och hela den biten fram tills för 2 månader sedan när vi köpte vårt hus och då lämnade Swedbank för Handelsbanken. Upplever stor skillnad i hur lätt det är att få kontakt med fysisk personal hos Handelsbanken jämfört med hur det var på Swedbank, där jag ändå var betalande Premiumkund.
Att sen dessutom vara aktieägare i Swedbank är i dag en annan femma... :banghead:
Känner igen det. Skulle för ett tag sedan komma i kontakt med någon på swedbank, nästan omöjligt, väntetid på 30-45 minuter. Blev irriterad och tänkte redan då byta bank. Ringde Handelsbanken, där de svarade direkt. Dessutom ringde man till ett kontor på handelsbanken och jag hamnade inte i ett callcenter som på swedbank
 

Olaola

Panerai
Nej precis, jag blev helt tagen på sängen första gången jag ringde mitt lokala Handelsbankens kontor för att upprätta en första kontakt ang huslånet och till min förvåning kom fram direkt till den person som kunde hjälpa mig och senare även blev min handläggare.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag har haft Handelsbanken, Nordea och Swedbank.
Av dessa är Swedbank överlägset bäst i form av service, internetbank och hantering av mig som kund. Sämst - Nordea.
Handelsbanken tröttnade jag på för att de bara ger duglig service till de som har massor av pengar hos dem. (Förstår att servicenivån korrelerar med kapital men deras lägstanivå var pinsamt dålig).

Avseende deras VD så är deras hantering fullständig katastrof. Hon borde sitta inne - inte få pengar.
 

TerryTee

Audemars
2-Faktor
Jag har haft Handelsbanken, Nordea och Swedbank.
Av dessa är Swedbank överlägset bäst i form av service, internetbank och hantering av mig som kund. Sämst - Nordea.
Handelsbanken tröttnade jag på för att de bara ger duglig service till de som har massor av pengar hos dem. (Förstår att servicenivån korrelerar med kapital men deras lägstanivå var pinsamt dålig).

Avseende deras VD så är deras hantering fullständig katastrof. Hon borde sitta inne - inte få pengar.
Ja, det lär väl förhoppningsvis inte ta slut med att hon får sin fallskärm och lever lycklig i alla sina dagar får vi hoppas.
 

POO

Panerai
Svårt att se att VDn skulle vara ensamt ansvarig för hela detta spektakel. Varför är ingen arg på styrelsen som höjde sina arvoden igår? Fallskärmen är bara vad Aftonbladet läst sig till i årsredovisningen. Den är knappast utbetald än. Andra banker lär inte vara så mycket bättre eller sämre. Mest fascinerade är folks plötsliga indignation. Verkar man i korrupta länder kommer det finnas skit.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Svårt att se att VDn skulle vara ensamt ansvarig för hela detta spektakel. Varför är ingen arg på styrelsen som höjde sina arvoden igår? Fallskärmen är bara vad Aftonbladet läst sig till i årsredovisningen. Den är knappast utbetald än. Andra banker lär inte vara så mycket bättre eller sämre. Mest fascinerade är folks plötsliga indignation. Verkar man i korrupta länder kommer det finnas skit.

Handlade väl mer om att hon var chef i just de länderna och har blåljugit om att något försigått. Så om styrelsen inte vetat något så är det för att hon som chef mörkade det som skedde innan hon blev VD.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Svårt att se att VDn skulle vara ensamt ansvarig för hela detta spektakel. Varför är ingen arg på styrelsen som höjde sina arvoden igår? Fallskärmen är bara vad Aftonbladet läst sig till i årsredovisningen. Den är knappast utbetald än. Andra banker lär inte vara så mycket bättre eller sämre. Mest fascinerade är folks plötsliga indignation. Verkar man i korrupta länder kommer det finnas skit.

Eller arga på de ägare som innan gryningsräden och köp/säljstoppet ville ge styrelsen och Bonnessen ansvarsfrihet...
 
  • Like
Reactions: POO

POO

Panerai
Handlade väl mer om att hon var chef i just de länderna och har blåljugit om att något försigått. Så om styrelsen inte vetat något så är det för att hon som chef mörkade det som skedde innan hon blev VD.

Sa inte att hon var utan skuld bara naivt att tro att en verksamhet likt Swedbanks ligger ensamt på en människa. Men det är ju alltid bra att vara ovetande om så mycket som möjligt så att man har plausible deniability.
 

jwh

Omega
Jag har en god (och relativt lång) relation med min bankkontakt på Swedbank, han stöttade mig i uppstarten av mitt/mina företag vilket gör att jag kommer stanna. Bortser man från relationen så är jag inne på första året med flera projekt vilket även väger tungt för min del, inte läge att byta.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kan inte säga mycket om Swedbank, har kört SEB hela livet.....väldigt nöjd med allt de erbjuder och det har funkat galant. Webben är supersmidig och man kommer altlid fram fort över telefon. Kan jag bara rekommendera!!

Gällande grisfallskärmar och höga arvoden så är det lixom inbyggd i modellen. Att vara VD på stora börsnoterade företag är ett högrisk jobb. Man åker ut på en pisskvart när någon skit dyker upp, tom ibland saker som man som ytterst ansvarig inte kan ha kontroll över. Så då ska man landa mjukt i en sakta singlande fallskärm.....man blir persona non grata under en tid och då har man ju inga möjligheter till inkomst. Stort ansvar....stor fallskärm.........ingen frisk människa hade tagit ett sådant jobb utan en rejäl "hit the fan" försäkring......sen kan man vara ett ashole ändå......spelar ingen roll.....
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Sa inte att hon var utan skuld bara naivt att tro att en verksamhet likt Swedbanks ligger ensamt på en människa. Men det är ju alltid bra att vara ovetande om så mycket som möjligt så att man har plausible deniability.

Glöm inte att alla håller sig själva om ryggen så mycket de kan. Så de flesta försöker hålla sin rygg fri (se till att just sin "box" är hyfsat ren).
VD däremot har svårt att låtsas som att man inget visste. I synnerhet om man varit chef för de länder där all skit försiggått.

Sen, att finansbranschen är fylld med människor med tvivelaktig moral är väl knappast konstigt. Det är ju där pengarna finns.
En vän till mig (i finansbranschen) sa att det är samma människor som blir traders som bankrånare. Men att traders är för fega för att råna banker. :D
 

Rey

Rolex
Kan inte säga mycket om Swedbank, har kört SEB hela livet.....väldigt nöjd med allt de erbjuder och det har funkat galant. Webben är supersmidig och man kommer altlid fram fort över telefon. Kan jag bara rekommendera!!

Gällande grisfallskärmar och höga arvoden så är det lixom inbyggd i modellen. Att vara VD på stora börsnoterade företag är ett högrisk jobb. Man åker ut på en pisskvart när någon skit dyker upp, tom ibland saker som man som ytterst ansvarig inte kan ha kontroll över. Så då ska man landa mjukt i en sakta singlande fallskärm.....man blir persona non grata under en tid och då har man ju inga möjligheter till inkomst. Stort ansvar....stor fallskärm.........ingen frisk människa hade tagit ett sådant jobb utan en rejäl "hit the fan" försäkring......sen kan man vara ett ashole ändå......spelar ingen roll.....

Kanske borde ringa Swedbank och säga att jag kunde ta på mig ansvaret för haveriet, 20 miljoner räcker fint i några år tills det blåst över ;)
 

Roxen

Cartier
Helt övertygad om att samtliga storbanker har vissa tvivelaktiga affärer. Kan dock inte klandra dem, vem av oss har aldrig frestats av att tjäna lite svart-kosing.
 

Rey

Rolex
Helt övertygad om att samtliga storbanker har vissa tvivelaktiga affärer. Kan dock inte klandra dem, vem av oss har aldrig frestats av att tjäna lite svart-kosing.

Precis. Bara att kolla Dokument Utifrån om plundringen av europas stadskassor med taxeback schemes. Hur många som helst som håller på så fort det finns enkla pengar att tjäna..
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Tycker Swedbank är fantastiskt. Har aldrig varit sena med vare sig min lön eller bonus, de har stöttat mig alla gånger jag haft strul i livet eller helt enkelt behövt göra annat än att arbeta.
I love you Swedbank
 

demondave

Rolex
Swedbank var dom som var på banan när vi startade företaget för en del år sedan. Nu var dom dessutom riktigt konkurrenskraftiga när vi skulle finansiera en rätt saftig nyinvestering/expansion. Kör ju såklart privatdelen där också. Funkar fint, samma bankman sen starten, diskuterar både företags- och privatärenden med samma snubbe, så för min del är valet ganska enkelt.

Sen lär dom skärpa till affärsmoralen och ledningen efter den här stormen, men inget som knäcker banken. Hoppas jag :D
 
  • Like
Reactions: jwh

McOak

Omega
Alltså, summan som Birgitte får ut i form av fallskärm sätts ju inte i efterhand. Man vet ju redan i förhand vad man får ut (antingen i procent eller ett fast belopp).
 

Minuten

Cartier
Kanske någon potentiell köpare, tex nån amerikansk bank ser till att sänka värdet inför övertagandet?

Lite ironiskt är det allt när Swedbank för några månader sedan krävde att man kom in och berättade varifrån inkomster osv kom ifrån, de dumknullade jävlarna hade bara 40 års statistik att luta sig emot!

I'm out!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Kanske någon potentiell köpare, tex nån amerikansk bank ser till att sänka värdet inför övertagandet?

Lite ironiskt är det allt när Swedbank för några månader sedan krävde att man kom in och berättade varifrån inkomster osv kom ifrån, de dumknullade jävlarna hade bara 40 års statistik att luta sig emot!

I'm out!

De dumknullade jävlarna följde de lagar och regler som är satta. Det är när banken Inte gör detta det går som det går.

Kanske svårt att tänka själv ibland, men över 99,8% av Swedbanks anställda hade ingen aning om dessa flöden. Det är på jävligt hög nivå, i en ideal värld får dock Bonnesen m.fl. fängelse och böter istället för fallskärmar.

Men att hålla på sparka på 15.000 anställda... Crowds are mentally unified at the lowest, most barbaric, common denominator of their collective unconcious - Instincts, passion & feelings. Never reason. Eller nått
 

Minuten

Cartier
De dumknullade jävlarna följde de lagar och regler som är satta. Det är när banken Inte gör detta det går som det går.

Kanske svårt att tänka själv ibland, men över 99,8% av Swedbanks anställda hade ingen aning om dessa flöden. Det är på jävligt hög nivå, i en ideal värld får dock Bonnesen m.fl. fängelse och böter istället för fallskärmar.

Men att hålla på sparka på 15.000 anställda... Crowds are mentally unified at the lowest, most barbaric, common denominator of their collective unconcious - Instincts, passion & feelings. Never reason. Eller nått
Naturligtvis är det så! Dock verkar du ha svårt för att se det ironiska i att de kallar in alla småkunder, (vissa där de har 40 års transaktioner som är lätta att följa) samtidigt som banken sysslar med dylikt på nya marknader med nya kunder!
Skällsorden var såklart riktade till den defekta organisationen!

Naturligtvis skall VD och andra delar av den defekta organisationen inom lås och bom!

Jag skulle vända på det, eftersom uppretade massor hålls tillbaka av systemet (det vet såklart kriminella och tar sig stora friheter pga detta, kortare fängelsestraff tas med i ekvationen), det är i det närmaste riskfritt att bete sig hur som helst, men om systemet tappar greppet över massorna, då är det bra att ha ryggen fri!
Jag tror att Swedbank är utsatt för ett uppköpsförsök, aktiekursen trycks ner, köpet blir billigt!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har varit kund hos Swedbank hela mitt vuxna liv, har varit typexemplet på en väldigt passiv kund med lönekonto, bolån och div. sparkonton utan att engagera mig särskilt mycket.

Däremot som det ser ut nu så har jag tappat all sorts respekt för Swedbank, att betala ut sådan fallskärm till en VD som misskött sitt uppdrag och sedan pressträffen med styrelseordförande igår som var pinsam att se på.
Å andra sidan vettesjutton, hur många banker har helt rent mjöl i påsen egentligen?
Samma här, betalar även för ”Nyckelkund” trots att jag tvivlar på att jag borde göra det. Har kvar mitt första konto från tiden som barn, haft alla bolån där osv. Har under en tid varit inne på att byta då andra banker har lägre avgifter. Främst kollat på LF bank. Men är väl lite lat när det gäller sånt. Man ska flytta e-fakturor, autogiron och lönekonto hos arbetsgivaren mm.

En sån här skandal gör ju inte saken bättre och jag kommer att byta nu.
 

JPSwe

Omega
2-Faktor
Anus. Jag tycker det senaste avslöjandet var så grovt och fruktansvärt så jag häpnar. Själv har jag fått papper från banken där jag ska redovisa att jag inte håller på med penningtvätt och inte har släktingar med höga befattningar i regeringar, bosatt i USA.
Jag raljerar hela tiden till mina vänner om att banken måste vara naiv om någon som håller på med penningtvätt verkligen kryssar i rutan och erkänner penningtvätt.
Så j-la fel jag hade, det verkar vara exakt vad de gör!
Har haft Swedbank (Föreningssparbanken) sedan 1993 när jag köpte hus men nu räcker det.
Ringde runt igår för att höra hur intressant jag var för andra banker och väntar för tillfället på offerter från ICA, LF, SBAB.
Ett byte är närstående.
 

demondave

Rolex
Anus. Jag tycker det senaste avslöjandet var så grovt och fruktansvärt så jag häpnar. Själv har jag fått papper från banken där jag ska redovisa att jag inte håller på med penningtvätt och inte har släktingar med höga befattningar i regeringar, bosatt i USA.
Jag raljerar hela tiden till mina vänner om att banken måste vara naiv om någon som håller på med penningtvätt verkligen kryssar i rutan och erkänner penningtvätt.
Så j-la fel jag hade, det verkar vara exakt vad de gör!
Har haft Swedbank (Föreningssparbanken) sedan 1993 när jag köpte hus men nu räcker det.
Ringde runt igår för att höra hur intressant jag var för andra banker och väntar för tillfället på offerter från ICA, LF, SBAB.
Ett byte är närstående.

Exakt samma frågor hade du fått av alla andra banker också. Lagstadgat.
 
Topp