• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swish?

Camo00

Patek
Re: Sv: Swish?

Håller helt med Andrew här. Bankerna tjänar miljarder på att låna och låna ut våra pengar. En krona per överföring för en tjänst som är tänkt att användas för att dela fika-notan känns sniken och onödig i paritet med förslagen på uttagsavgift i bankomaten eller 100:- för att betala en räkning. Oligopol som utnyttjar den obefintliga konkurrensen, anser jag...
 

Horologist

Cartier
Re: Sv: Swish?

Camo00 skrev:
Håller helt med Andrew här. Bankerna tjänar miljarder på att låna och låna ut våra pengar. En krona per överföring för en tjänst som är tänkt att användas för att dela fika-notan känns sniken och onödig i paritet med förslagen på uttagsavgift i bankomaten eller 100:- för att betala en räkning. Oligopol som utnyttjar den obefintliga konkurrensen, anser jag...
+1
Banker är giriga. Se hur det var när de ville att vi skulle använda internet banken. Giro betalningar skulle bli dyra att använda men internetbanken skulle vara grattis...nu betalar vi en årlig avgift för internetbanken med plus att årsbesked och övriga dokument får du själv skriva ut dvs betala papper, bläck, toner själv.

Sen finns det ju ingen härligare känsla än att hålla i sin sedelklämma och räkna upp för att betala :cool:
 

Peter

Breitling
Re: Swish?

Håller också med Andrew men det finns tillfällen då det lätt är värt 1-1,50 för en
transaktion. T.ex. som nämnts här vid klockköp f2f.

Bankerna tycker kontanthanteringen är för dyr och själv har jag aldrig kontanter
på mig längre.
Men dem tillfällen swish skulle underlätta mest känns det inte bra att ge banken 1:- eftersom att räcka över en tjuga eller femtilapp är gratis och kan lätt tas ut i mataffären.
T.ex. handla lunchmat åt arbetskamrater eller en insamling till en arbetskamrat eller dela på fika notan.
25 familjer ska lägga en slant till frökens present. (25x1,5=37.50 till banken)

Sparbanken har även en månadskostnad på 5:-

Varför är det gratis i uppstarten?
Kommer avgiften höjas från 1-1.50?

Nej bankerna borde se på besparingen dem gör med minskad kontanthantering istället
för att försöka tjäna på varje transaktion.

/Peter
 

jandan

Panerai
Re: Swish?

Jag håller också med om att avgiften är för hög. Tanken är ju att kunna betala småbelopp,
då är avgiften procentuellt för hög. För större belopp blir ju avgiften försumbar, då är det ok.
Mao borde avgiften vara procentuell, tex 2% upp till tex 1:- som max. Då skulle det funka.
Nu bryr jag mig inte ens om att skaffa swish....
 

Andrew

Cartier
Re: Swish?

Andrew skrev:
JakobZ skrev:
Andrew skrev:
JakobZ skrev:
Andrew skrev:

Motivera gärna!

Swish funkar hur bra som helst, har både skickat och fått mindre summor via swish.

En krona per överföring är i sammanhanget väldigt mycket pengar.

Är du seriös?

Ja, självklart är jag det.

Det ska inte behöva kosta ett öre att föra över pengar mellan banker i Sverige. Tycker inte du det? Det är bankerna som gemensamt har tagit fram tjänsten och ingen tredje part som därför behöver ta betalt.

Bankerna kommer att tjäna tillräckligt med pengar på den minskade kontanthanteringen och att bankerna hela tiden kan behålla pengarna i sina system om tjänsten slår igenom bland fölket.

Du säger att du några gånger tagit emot mindre summor via tjänsten. Många transaktioner kommer att vara på mindre belopp och då är blir bankernas avgift på beloppet procentuellt sett hög.

Så ja, jag är seriös. Frågan är om du, som väl är bankanställd och Sveriges banker är seriösa i sammanhanget?

Ännu inget svar från bankiren.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Swish?

Andrew skrev:
Andrew skrev:
JakobZ skrev:
Andrew skrev:
JakobZ skrev:
Andrew skrev:

Motivera gärna!

Swish funkar hur bra som helst, har både skickat och fått mindre summor via swish.

En krona per överföring är i sammanhanget väldigt mycket pengar.

Är du seriös?

Ja, självklart är jag det.

Det ska inte behöva kosta ett öre att föra över pengar mellan banker i Sverige. Tycker inte du det? Det är bankerna som gemensamt har tagit fram tjänsten och ingen tredje part som därför behöver ta betalt.

Bankerna kommer att tjäna tillräckligt med pengar på den minskade kontanthanteringen och att bankerna hela tiden kan behålla pengarna i sina system om tjänsten slår igenom bland fölket.

Du säger att du några gånger tagit emot mindre summor via tjänsten. Många transaktioner kommer att vara på mindre belopp och då är blir bankernas avgift på beloppet procentuellt sett hög.

Så ja, jag är seriös. Frågan är om du, som väl är bankanställd och Sveriges banker är seriösa i sammanhanget?

Ännu inget svar från bankiren.

Ditt resonemang är intressant, håller med om att kostnaden för att föra över pengar mellan konton borde vara noll eller försumbar. Jag antar att tjänsten kommer ingå i bankernas "viktigare kunder"-system (plus-kund, nyckelkund, guldkund och allt vad det kan heta) och det kan vara en tjänst som bankerna kommer bli ganska generösa med eftersom det lönar sig att kunderna använder det istället för att kommer till kontoret och använder allegat osv.

Än så länge har jag inte betalat några avgifter för transaktionerna. Jag har personligen inga problem med att använda Swish, en krona per transaktion känns som en försumbar kostnad för mig. Det har dock nog mer att göra med att jag är så bekväm av mig att jag inte orkar hämta bankdosan och krångla mig in på internetbanken när jag kan skicka iväg ett pengarna via mobilen som jag alltid har med mig.

Desto mer jag tänker på det ser jag din poäng. Det är ytterst sällan jag måste få in pengar på sekunden till mitt konto, vilket gör att jag givetvis kommer välja det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet. Under förutsättning, vilket jag antar att appen i framtiden blir, att Swish är gratis är det en genial produkt.

1-0 till dig Andrew.
 

Andrew

Cartier
Re: Swish?

Tack för att du delade dina tankar. Jag hoppas att resten av Sveriges unga bankirer är lika ödmjuka som du. ;)
 

Jomppe

Omega
2-Faktor
Re: Swish?

Har köpt min första klocka med Swish. Funkade riktigt bra och jag fick klockan en dag tidigare än om jag skulle gjort en banköverföring. :)
/Jomppe
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Swish?

Jag tycker det är en grym tjänst vid affär med privatperson - oavsett om det är klockor, motorcyklar eller begagnade möbler. Att betala en krona i avgift vid sådana tillfällen tror jag få drar sig för, speciellt när alternativet är att få en postväxel utställd av banken till en kostnad av 50-100 kr. Däremot kan jag inte, personligen, se enkronasavgiften motiverad vid mindre överföringar, typ lunchpengar till kollegan osv. Vid såna tillfället spelar det iofs mindre roll om överföringen görs direkt eller ej, vilket innebär att man lika gärna kan göra en gammal hederlig banköverföring - gratis.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Swish?

Precis, just vid mindre överföringar kan man lika gärna använda en vanlig överföring, ofta har man ett gäng inlagda i sin internetbank ändå.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Re: Swish?

Men grabbar... Vi snackar om en (1!) SEK. Tycker man inte att det är värt det så skiter man helt enkelt i att använda det & förblir en pengar-i-fickan-gubbe. ;)

Resonemanget om att bakerna är "onda" som ska ha betalt för att ta fram & tillhandahålla tjänsten/systemet/appen håller inte heller, tycker jag. Alla tjänster kostar pengar. Varför ska bankerna vara ett undantag? Om sedan inte kunderna tycker att tjänsten är värt det, så får efterfrågan/pris/tillgång styra det.

Jag jobbar inte på bank, men ser dom ändå som vilket företag som helst som kan utsättas för konkurrens & som (förr eller senare) kommer att behöva spela med i marknadens regler.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Swish?

OK, Swish kostar lite att använda. Med erfarenhet av bankvärden (läs byråkratiska beslutsprocesser - särskilt när de ska samarbeta) och framtagande av en programvara som flera banker ska använda så förstår jag att de både vill ha betalt och tjäna en slant på att kunna erbjuda servicen, samtidigt som de sparar på kontanthanteringen. Min slutsats: Köp bankaktier :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Swish?

Rock_N_Ron skrev:
...
Resonemanget om att bakerna är "onda" som ska ha betalt för att ta fram & tillhandahålla tjänsten/systemet/appen håller inte heller, tycker jag. Alla tjänster kostar pengar. Varför ska bankerna vara ett undantag? Om sedan inte kunderna tycker att tjänsten är värt det, så får efterfrågan/pris/tillgång styra det.
...

För att:
1. Bankerna aktivt arbetar för att på sikt få bort kontanthanteringen helt, vilket innebär att det blir för få alternativ.
2. Konkurrensen inte fungerar, i praktiken fungerar ju storbankerna som ett oligopol som gör samma saker samtidigt och tvingar oss tröga konsumenter att följa med.

Sen är det självklart så att om konsumenterna bara bytte bank lite oftare så skulle konkurrens-situationen förbättras, så egentligen är det inte bankernas fel. (Jo, jag bytte till Länsförsäkringar -03!) :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Swish?

Pappikjolo skrev:
OK, Swish kostar lite att använda. Med erfarenhet av bankvärden (läs byråkratiska beslutsprocesser - särskilt när de ska samarbeta) och framtagande av en programvara som flera banker ska använda så förstår jag att de både vill ha betalt och tjäna en slant på att kunna erbjuda servicen, samtidigt som de sparar på kontanthanteringen. Min slutsats: Köp bankaktier :lol:


Ok rådgivarn! :mrgreen:

@Fryken Vad säger MiFiD om det här galanta rådgivandet? :mrgreen: :mrgreen:
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Swish?

JakobZ skrev:
Pappikjolo skrev:
OK, Swish kostar lite att använda. Med erfarenhet av bankvärden (läs byråkratiska beslutsprocesser - särskilt när de ska samarbeta) och framtagande av en programvara som flera banker ska använda så förstår jag att de både vill ha betalt och tjäna en slant på att kunna erbjuda servicen, samtidigt som de sparar på kontanthanteringen. Min slutsats: Köp bankaktier :lol:


Ok rådgivarn! :mrgreen:

@Fryken Vad säger MiFiD om det här galanta rådgivandet? :mrgreen: :mrgreen:

Haha, jag noterade att du är i bankeriet, själv var jag där i drygt 20 år. Det betyder att jag numera är immun mot MiFID :lol:
 
Topp