• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta av Rolex?

14448183581401070512627.jpg
Fick min Rolex igår, har några frågor om den.
Brukar ni ta av er klockan när ni tex, tvättar, duschar m.m. Hur tålig är en rolex, detta är min första "riktiga" klocka över 40k. Hur försiktiga brukar ni vara när ni har en dyr klocka på er jämfört med en billigare? Jag är så försiktig vågar knappt ha den på.
 

Pälle

Cartier
Pledge Member
personligen tycker jag att klockor är till för att användas! det är väl inge kul o låta den ligga i lådan? kör på bara :)
 
Med en nyare Rolex så är det inga problem, men äldre avråder jag från att duscha med helt enkelt för att vara säker, oavsett om den är trycktestad eller inte.
 

Edin

Panerai
För peace of mind tycker jag du ska knata iväg och trycktesta klockan. Då får du svart på vitt huruvida du kan duscha med den eller ej. Efter det tycker jag det är upp till var och en. Jag har aldrig duschat med klocka på hemma men är jag på badhus eller liknande där jag badat med klockan duschas det med klockan. Smaksak likt att jag aldrig har klocka på mig hemma..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har nästan alltid på mig en klocka; bastar, badar, sover, festar,. Dock duschar jag relativt sällan med dem, men det är bara för att jag inte tränar med klocka på....
 
Jag skrev inte att man inte kan, men jag rekommenderar inte att göra detta med de som har plexiglas.
Vill ni köra på så är det upp till er, men jag gör det inte. (Inte för att den inte är byggd för det, men för att den är gammal.)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag skrev inte att man inte kan, men jag rekommenderar inte att göra detta med de som har plexiglas.
Vill ni köra på så är det upp till er, men jag gör det inte. (Inte för att den inte är byggd för det, men för att den är gammal.)
Varför inte bada med en som har plexiglas? För övrigt så har trådskaparens sub vad jag kan se saphirglas.
 

hannes1988

Cartier
Skulle säga att länken håller sig fräschare om du tvättar den emellanåt men ett trycktest kan vara bra för att veta att klockan klarar det. Sen är det bara att köra! ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej!!,

rolex-omega-jpg.201094



Idag prövade man på en Rolex sub och måste säga att jag blev lite besviken. Klockan såg bra ut o allt men känndes jävligt liten på handen. Är det något ni upplever också?

Var så ivrig på att köpa en men nu är jag inte riktigt säker, har kollat på en omega istället som passade bra på armen.
rolex&omega.jpg


Måste säga att det var ett riktigt oväntat köp! Med tanke på den tråden du startade igår, så är ju denna klocka lite av en högoddsare! Stort GRATTIS i vilket fall som helst, du har en riktigt schysst klassiker där!

Beträffande svaret på din fråga så är svaret NEJ! Är bara och köra, enda gången klockan skall vara av, är när du byter den till en annan klocka. Dock går det att se till att du aldrig går/är klocklös. Du tar naturligtvis på dig klockan du byter till på den andra handen, på det viset blir du aldrig klocklös :D.
 

JohnDoe

Rolex
Riktigt stort grattis till en klassiker. Jag använder alltid mina klockor i poolen, havet eller var nu vattenaktiviteterna pågår. Klart klockan ska tåla det. Men som sagt verifiera att den är tät först.
 

thomastheswede

Audemars
Grattis, bra val! Safirklockor låter jag sitta på oavsett om jag badar, snorklar, dyker, bastar eller duschar.

Plexi är en annan historia, men det slipper du bry dig om just nu. (har tidigare alltid blött ner även mina vintage Rolex men med åren blivit nojig då jag sett för många plexiklockor som INTE klarat trycktest och dessutom har de generellt blivit så värdefulla att det vore en disaster att få in fukt i en röd-sub eller Great White då de vanliga försäkringarna inte täcker det. Så tänker jag.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
14448183581401070512627.jpg
Fick min Rolex igår, har några frågor om den.
Brukar ni ta av er klockan när ni tex, tvättar, duschar m.m. Hur tålig är en rolex, detta är min första "riktiga" klocka över 40k. Hur försiktiga brukar ni vara när ni har en dyr klocka på er jämfört med en billigare? Jag är så försiktig vågar knappt ha den på.

Grattis till en 16610.
Svar på din fråga: NEJ!
Den är en av dom tåligast som finns, det är bara att köra på!
Självklart kan du bada, duscha, basta, golfa... Ja, vad som helst med den.

//Magnus
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Grattis, bra val! Safirklockor låter jag sitta på oavsett om jag badar, snorklar, dyker, bastar eller duschar.

Plexi är en annan historia, men det slipper du bry dig om just nu. (har tidigare alltid blött ner även mina vintage Rolex men med åren blivit nojig då jag sett för många plexiklockor som INTE klarat trycktest och dessutom har de generellt blivit så värdefulla att det vore en disaster att få in fukt i en röd-sub eller Great White då de vanliga försäkringarna inte täcker det. Så tänker jag.
+1 på den, Rolex med safirglas tål i princip hur mkt stryk som helst. Har en Datejust från -87.
 

Greven

Audemars
Grattis till en 16610.
Svar på din fråga: NEJ!
Den är en av dom tåligast som finns, det är bara att köra på!
Självklart kan du bada, duscha, basta, golfa... Ja, vad som helst med den.

//Magnus
Intressant. Där är faktiskt en fråga som jag funderat på ett tag, om en Sub (eller motsvarande) klarar av påfrestningar som golf, tennis osv. Men det skall klockan alltså klara av alltså? Har ju sett Nadal brassa på matcher i sina Richard Mille, men har som sagt funderat på om en Sub klarar samma påfrestning.
 

Andrew85

Omega
14448183581401070512627.jpg
Fick min Rolex igår, har några frågor om den.
Brukar ni ta av er klockan när ni tex, tvättar, duschar m.m. Hur tålig är en rolex, detta är min första "riktiga" klocka över 40k. Hur försiktiga brukar ni vara när ni har en dyr klocka på er jämfört med en billigare? Jag är så försiktig vågar knappt ha den på.
Som många redan har sagt så är de bara att kriga på, en service är bra att göra innan såklart men fan kör på.. jag duschar och gör typ allt i både min gmtC och guld daytona..lite nyare modeller iof men gå inte runt å var rädd. Du har en grym klocka! Lev med den :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Intressant. Där är faktiskt en fråga som jag funderat på ett tag, om en Sub (eller motsvarande) klarar av påfrestningar som golf, tennis osv. Men det skall klockan alltså klara av alltså? Har ju sett Nadal brassa på matcher i sina Richard Mille, men har som sagt funderat på om en Sub klarar samma påfrestning.

Självklart! Varit ett del oroande trådar om golf, tennis, etc. Att sporten skulle skada en Sub är bara trams.
Finns en drös poliser, militärer etc. som använder Sub i tjänsten, och smällar från skjutvapnen påfrestar en hel del. Mycket mer än vad tennis och golf gör misstänker jag.
Che Guevara stred ofta med sin Rolex under 60 talet, och hade den på sig när han sköts ihjäl 1967. Den tickade fortfarande då, och gjorde det flera år senare när den såldes på en auktion.
 
Topp