• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer släpper COSC cert. Flying Tourbillon för galet pris!

Näe, självklart krämar de ut så mycket som möjligt ur tourbillionerna (eller hur nu bestämd form plural stavas). Men det är väl de flesta klockmärken vi pratar om ganska duktiga på över lag?

Hojta till när det kommer en kinesisk (eller europeisk för den delen) minutrepeterare som man inte behöver sälja en njure och en lunga för - då ställer ja mig i kö.

Kolla detta: http://www.perpetual-watch.com/
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Utöver det så är en tourbillon en ganska meningslös funktion då kvalitén av gångverk och balanser samt deras justeringsmöjligheter så pass hög i dagens urverk. De är i 99.9% justerade till minst fyra olika positioner. (De måste även hålla sig inom vissa ramar i samtliga positioner för att klara sv gångtest, typ COSC eller liknande)
Men, med det sagt så går nästan allt att förbättra, vilket en tourbillon självklart gör, men den minimala mängd som den förbättrar är knappast värt det extra priset enligt mig.

Men då har man såklart utelämnat coolhetsfaktorn och exklusiviteten av att ha en!
Jag tror att alla som köper en tourbillion och är det minsta intresserade förstår att den inte köps för den evetuella precisionsförbättringen. Jag tror att den köps för kärleken till mikromekaniken och/eller skryt/bling-faktorn.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tar inte så lång tid att googla fram det, men kort och gott; en vanlig tourbillon sitter fast på över och undersida, en flygande sitter endast fast på enda sidan/via en brygga istället för två, vilket ger en mycket klarare inblick i mekanismen.

Det var VÄLDIGT grovdraget!

Utöver det så är en tourbillon en ganska meningslös funktion då kvalitén av gångverk och balanser samt deras justeringsmöjligheter så pass hög i dagens urverk. De är i 99.9% justerade till minst fyra olika positioner. (De måste även hålla sig inom vissa ramar i samtliga positioner för att klara sv gångtest, typ COSC eller liknande)
Men, med det sagt så går nästan allt att förbättra, vilket en tourbillon självklart gör, men den minimala mängd som den förbättrar är knappast värt det extra priset enligt mig.

Men då har man såklart utelämnat coolhetsfaktorn och exklusiviteten av att ha en!
Vad är då skillnaden till en Karusell? Stavas det Karusell eller Carousel, någon skillnad mellan dessa dessutom?
 

Johan M

Cartier
Skitful. Sätt tourbillonen på baksidan och sätt dit en glasbaksida istället. Att visa delar av urverket på tavelsidan ser bara billigt ut. Theorema någon?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Första bilderna jag har sett på den färdiga klockan, Carrera 02T Tourbillon Chronograph:
http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=7115945&rid=12189#msg_7115945

Kommer i två versioner: Rostfritt för $15.000 och en helsvart för $20.000

Tourb02.jpg
 

Oew

Rolex
Om jag inte minns fel så sa chefen för Cartier's klockavdelning att en bra chronograph var svårare att tillverka än en tourbillon. Självklart är det en cool komplikation men ser mycket hellre att fler tillverkare försöker sig på bra chronos typ som pp 5070/5170, als dato etc
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Om jag inte minns fel så sa chefen för Cartier's klockavdelning att en bra chronograph var svårare att tillverka än en tourbillon. Självklart är det en cool komplikation men ser mycket hellre att fler tillverkare försöker sig på bra chronos typ som pp 5070/5170, als dato etc

Detta stämmer väl!
En av de men välkonstruerade kronograferna som någonsin använts är Lemania 2310/2320, som sitter i PP5070 bland många andra, och ersattes så sent som 2008/2009. Verket lanserades av Lemania 1942, och därmed en av de verk som tjänstgjort absolut längst.
Omega Speedmaster Moonwatch. (Omega 321 = Lemanina 2310) Samt att Omega 861/1861 är baserade på en förnyad variant med kamexenter istället för kolumnhjul och lite andra småändringar, detta verk används flitigt än idag av Omega.
Patek 5970 (Tungt modifierad.)
En hel del moderna Breguet-kronografer
En del VC kronografer (Dock inte VCO-serien.)
+ En HEL del mer, orkar inte rada upp allt!

Vill du läsa med om Patek kronografer, i synnerhet 5070/5170/5270/5970 så rekommenderar jag att kika närmare här, väldigt mycket intressant läsning!
https://patek5070.wordpress.com/


@Echo Delta Jag har ju gnällt ett par gånger över din attityd, men jag måste säga att du verkar kunnig, och - minst lika viktigt - förklarar bra. Keep up den delen!

Tackar! Ska försöka hålla mig från att skriva när jag är på sunkigt humör! ;)

Angående klockan i fråga; I like it. Man känner igen mycket JCB-DNA i tavlan, trots att den får en egen känsla än Hublot!
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Ena halvan säger wow, väldigt prisvärt. Den andra halvan säger att det finns en massa annat kul som jag gärna skulle pröva också. Tough call...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Feeet!
Tycker man den är dyr så kan man köpa en Seagull för 20 istället, dock utan flyg och kronograf. :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Priset känns väl i sammanhanget ganska rimligt. Vanliga icke-tourbillon i den stilen (high tech chronographer) från tex AP Offshore RO, Hublot, Zentih, Linde V mfl ligger väl ungefär i det häradet (plus minus lite förståss)?
Du kanske bör ställa dig frågan varför de andra du radar upp är så dyra, i alla fall de med moddade ETA som de inte ens utvecklat själv.

Ena halvan säger wow, väldigt prisvärt. Den andra halvan säger att det finns en massa annat kul som jag gärna skulle pröva också. Tough call...
En flygande TAG eller en Perpetual JLC, rätt lätt val skulle jag säga. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Smålustig idé med en billig tourbillon om nu priset ska locka. Iofs hade det känts ännu knepigare med en TAG som kostat en miljon. Har lite svårt att förstå målgruppen för denna klocka men det löser sig säkert. De lär vara billiga att köpa begade om en sisådär sju år. :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Du kanske bör ställa dig frågan varför de andra du radar upp är så dyra, i alla fall de med moddade ETA som de inte ens utvecklat själv.


En flygande TAG eller en Perpetual JLC, rätt lätt val skulle jag säga. :)
Hmmm... Med den summeringen så är jag inte sämre än att jag kan erkänna att vid närmare eftertanke så är mitt val nog också en JLC :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Smålustig idé med en billig tourbillon om nu priset ska locka. Iofs hade det känts ännu knepigare med en TAG som kostat en miljon. Har lite svårt att förstå målgruppen för denna klocka men det löser sig säkert. De lär vara billiga att köpa begade om en sisådär sju år. :)
De kanske försöker locka folk som inte kan så mycket om klockor?

Frågan är vad den kommer att kosta att serva. Tourbillons är väl lite dyrare?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fatta hur mycket klockor tag kränger worldwide, klart de vill visa att även de kan (trots de flesta egentligen kan om de vill i swizzie).

De har mer muskler än man tror. "dåligt rykte på forumet" påverkar nog inte så mycket i det stora hela :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fatta hur mycket klockor tag kränger worldwide, klart de vill visa att även de kan (trots de flesta egentligen kan om de vill i swizzie).

De har mer muskler än man tror. "dåligt rykte på forumet" påverkar nog inte så mycket i det stora hela :D
Fortfarande en intressant idé med en "billig" tourbillon som kommer att kosta en tredjedel av nypriset att serva. Vem fan köper en sån och varför? Men absolut, klart det är kul ur ett rent marknadsföringsperspektiv att visa marknaden att man kan göra roliga saker.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Fortfarande en intressant idé med en "billig" tourbillon som kommer att kosta en tredjedel av nypriset att serva. Vem fan köper en sån och varför? Men absolut, klart det är kul ur ett rent marknadsföringsperspektiv att visa marknaden att man kan göra roliga saker.

Märkligt de här med servicepriserna.
Varför behöver den kosta 1/3 av inköppriset bara för att övriga tillverkare tar detta pris idag? Tag lär starta en ny standard på service priser på denna typ av klockor som förhoppningvis är rimliga kontra inköpspris.

Som jag förstod det så säljer kineserna tourbiss för 1000kr även om inte delarna är av dyrbara metaller. Sån jekla kärnfysik kan det inte vara att serva om de ändå kan plocka ihopa dem. Lite därför jag drar mig för att köpa en BP bathyscape, Varför ska den kosta dubbelt så mycket att serva som en random sub? Luras gör de!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Märkligt de här med servicepriserna.
Varför behöver den kosta 1/3 av inköppriset bara för att övriga tillverkare tar detta pris idag? Tag lär starta en ny standard på service priser på denna typ av klockor som förhoppningvis är rimliga kontra inköpspris.

Som jag förstod det så säljer kineserna tourbiss för 1000kr även om inte delarna är av dyrbara metaller. Sån jekla kärnfysik kan det inte vara att serva om de ändå kan plocka ihopa dem. Lite därför jag drar mig för att köpa en BP bathyscape, Varför ska den kosta dubbelt så mycket att serva som en random sub? Luras gör de!
Hur precis tror du att en kinesisk 1000-kronors tourbillon är? Hur många tror du servar dem? Tror du att valfri urmakare kan göra ett sånt jobb? Nu är jag ingen urmakare men jag tror att detta är en bra bit ifrån batteribytet som den average TAG-pularen i Klockmasters källare normalt sett gör.

@Echo Delta har väl en viss humm om skruvande som jag förstår det. Vad tror du om service på en sån här? Även om inte TAG är ett dyrt prestigemärke så utgår jag ifrån att urmakarna certidierar sig för dessa verk. Känns inte som att alla urmakare tänker gå den utbildningen.
 
Senast ändrad:
Topp