• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer släpper COSC cert. Flying Tourbillon för galet pris!

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jean-Claude Biver har ju varit tydlig från början med vad han vill göra med TAG.. This is one of those things.

 
Märkligt de här med servicepriserna.
Som jag förstod det så säljer kineserna tourbiss för 1000kr även om inte delarna är av dyrbara metaller. Sån jekla kärnfysik kan det inte vara att serva om de ändå kan plocka ihopa dem.

Du får gärna testa själv och se hur svårt det är. Det må vara en Tourbillon ja, men kvalitén och funktionen av den är antagligen långt ifrån perfekt.
Plocka isär och plocka ihop är inte extremt svårt om man har rätt förutsättningar, men det är inställningen och justeringen av denna som är svår. Det är denna punkt 95% av alla diskussioner av detta slag missar. Jag kan utan tvekan plocka isär och sätta ihop bland de mer komplicerade Patek-verken. Kan jag justera, reglera och olja samtliga områden så att allt fungerar felfritt? Nej... (Ge mig några år, så kan svaret bli annorlunda när jag är färdigutbildad.)

Spiralerna på dessa kina-kopierade tourbilloner är kasst inräknade och är antagligen inte helt plan- & rundriktade så som de ska vara. Detta medför att de går åt helvete dåligt och inte KAN gå perfekt, oavsett hur mycket man än vänder och vrider på den utan att antingen byta ut hela spiralen (Vilket antagligen inte går då många kina-kopior har fasta inner- & ytterfästen på spiralen eftersom det är billigare, detta gör att den inte kan monteras isär från balansringen eller balansaxeln.) = Byta ut hela balanspartiet (Tourbillon inräknat...)

INGEN av de vettiga Schweiziska företagen gör på detta sätt.

Hur precis tror du att en kinesisk 1000-kronors tourbillon är? Hur många tror du servar dem? Tror du att valfri urmakare kan göra ett sånt jobb? Nu är jag ingen urmakare men jag tror att detta är en bra bit ifrån batteribytet som den average TAG-pularen i Klockmasters källare normalt sett gör.

@Echo Delta har väl en viss humm om skruvande som jag förstår det. Vad tror du om service på en sån här? Även om inte TAG är ett dyrt prestigemärke så utgår jag ifrån att urmakarna certidierar sig för dessa verk. Känns inte som att alla urmakare tänker gå den utbildningen.

Ingen vettig urmakare kommer någonsin ta sig an en kines-tourbillon, anledningen finner du tidigare i mitt inlägg!
Verktygen och kunskapen bakom urmakaren, inte minst miljön av verkstaden är på en HELT annan nivå än någon verkstad i Sverige för komplikationer som detta. (Ja, SGN, TP och Nymans verkstad i Västerås har kapacitet och urmakare som är duktiga nog för denna typ av arbete, men jag är nästan helt 100 på att samtliga av dessa skickar Tourbilloner, de få som finns i Sverige, direkt till leverantörernas verkstäder i Schweiz t ex.)
TH lär ha en ny utbildning för denna typ av kaliber, men å andra sidan vore detta något högst normalt då dessa utbildningar är krav nästan varje gång en ny kaliber släpps, samma gäller för alla företag.
Det är, och kommer alltid att vara en högst ovanlig klocka, och det kommer således inte behöva finna särskilt många med utbildning på den kalibern.

Utbildning i hur en tourbillon i sig fungerar får man på samtliga WOSTEP-Certifierade urmakarskolor (Så som den i Motala där jag för närvarande pluggar.) men detta innebär inte att man varken kan eller ens FÅR jobba med en tourbillon!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du får gärna testa själv och se hur svårt det är. Det må vara en Tourbillon ja, men kvalitén och funktionen av den är antagligen långt ifrån perfekt.
Plocka isär och plocka ihop är inte extremt svårt om man har rätt förutsättningar, men det är inställningen och justeringen av denna som är svår. Det är denna punkt 95% av alla diskussioner av detta slag missar. Jag kan utan tvekan plocka isär och sätta ihop bland de mer komplicerade Patek-verken. Kan jag justera, reglera och olja samtliga områden så att allt fungerar felfritt? Nej... (Ge mig några år, så kan svaret bli annorlunda när jag är färdigutbildad.)

Spiralerna på dessa kina-kopierade tourbilloner är kasst inräknade och är antagligen inte helt plan- & rundriktade så som de ska vara. Detta medför att de går åt helvete dåligt och inte KAN gå perfekt, oavsett hur mycket man än vänder och vrider på den utan att antingen byta ut hela spiralen (Vilket antagligen inte går då många kina-kopior har fasta inner- & ytterfästen på spiralen eftersom det är billigare, detta gör att den inte kan monteras isär från balansringen eller balansaxeln.) = Byta ut hela balanspartiet (Tourbillon inräknat...)

INGEN av de vettiga Schweiziska företagen gör på detta sätt.



Ingen vettig urmakare kommer någonsin ta sig an en kines-tourbillon, anledningen finner du tidigare i mitt inlägg!
Verktygen och kunskapen bakom urmakaren, inte minst miljön av verkstaden är på en HELT annan nivå än någon verkstad i Sverige för komplikationer som detta. (Ja, SGN, TP och Nymans verkstad i Västerås har kapacitet och urmakare som är duktiga nog för denna typ av arbete, men jag är nästan helt 100 på att samtliga av dessa skickar Tourbilloner, de få som finns i Sverige, direkt till leverantörernas verkstäder i Schweiz t ex.)
TH lär ha en ny utbildning för denna typ av kaliber, men å andra sidan vore detta något högst normalt då dessa utbildningar är krav nästan varje gång en ny kaliber släpps, samma gäller för alla företag.
Det är, och kommer alltid att vara en högst ovanlig klocka, och det kommer således inte behöva finna särskilt många med utbildning på den kalibern.

Utbildning i hur en tourbillon i sig fungerar får man på samtliga WOSTEP-Certifierade urmakarskolor (Så som den i Motala där jag för närvarande pluggar.) men detta innebär inte att man varken kan eller ens FÅR jobba med en tourbillon!
Så rent spekulativt... Service lär kosta pengar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dude, sell your kidneys and you might be able to afford it.

(Skämt åsido, ja, det lär kosta rätt duktigt mycket.)
Vilket helt beror på vilken väg de väljer att gå. Tycker de att det är viktigt med vettiga, läs låga, priser på servicen löser dem det. Biver verkar ha haft skön inställning till kundservice hos Hublot så vi får väl se vilken väg de väljer här.
 

6r15c

Omega
Det som inte har sagts i tråden är att komplikationen kostar en hel del energi för att driva runt hela "buren". En klar nackdel för den..
En nytagen bild ifrån idag som jag var tvungen att ta, pga av denna inspirerade tråd: :heart:

OI000103~3.jpg
 
Topp