• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tag Heuer vs Tudor, min första klocka.

Dnyman

Basic
Behöver lite hjälp.
Är i ropet att köpa min första riktiga klocka, har tittat runt länge nu och har fastnat för dessa två.
Den ena är Tag Heuer Autavia index.jpg den andra är Tudor Heritage Black Bay Chrono Tudor.jpg .
Bilderna lånade från nätet, hoppas det är ok.
För mig är detta en helt ny värld med klockor, har försökt läsa mig till mycket, men är det något som
talar mer för det ena märket än det andra.
Tacksam för hjälp.
Mvh Daniel

Båda är riktigt bra kronografer, tänker du dig nytt eller begagnat? Vill du köpa av AD eller kan du tänka dig handla på nätet?
Det är även 20%(25%) på Omega hos Robb just nu om du ska ha en kronograf, en Speedmaster professional är ett bra val då som dessutom är mer "klassikt".

Pratar vi rent mellan de två tycker jag Heuern är snyggare och har bättre proportioner än Tudorn där just den modellen inte faller mig i smaken. Men klockor ska köpas med hjärtat och kan du inte välja så säger jag som min mor brukar säga "Inte antingen eller, båda!"

Båda är riktigt bra kronografer, tänker du dig nytt eller begagnat? Vill du köpa av AD eller kan du tänka dig handla på nätet?
Det är även 20%(25%) på Omega hos Robb just nu om du ska ha en kronograf, en Speedmaster professional är ett bra val då som dessutom är mer "klassikt".

Pratar vi rent mellan de två tycker jag Heuern är snyggare och har bättre proportioner än Tudorn där just den modellen inte faller mig i smaken. Men klockor ska köpas med hjärtat och kan du inte välja så säger jag som min mor brukar säga "Inte antingen eller, båda!"
Nytt är inget måste, kan. tänka mig begagnat om det är i bra skick. Har kikat både på nätet och hos den lokala urmakarna här. Skiljer ju en del, men är själv egen företagare så förstår helt ut varför det är dyrare i en butik. Har tittat väldigt mycket på soeedmaster, mycket snygga men det får bli min andra klocka eller något, mycket modeller å sätta sig in i. Får hjärtat bestämma så blir det båda.

Båda är mycket fina. Om du bara behöver en spontan åsikt skulle jag gå på Tudorn. Av två anledningar - Autavians ring är lite för bred för mitt tycke. Tudorns timvisare är så häftig samt att jag tycker att det är en rätt lyckad chronograf. Taggen är 1mm större än tudorn.... Alla tycker olika så köp den som sitter bäst på handleden...

Behöver lite hjälp.
Är i ropet att köpa min första riktiga klocka, har tittat runt länge nu och har fastnat för dessa två.
Den ena är Tag Heuer Autavia index.jpg den andra är Tudor Heritage Black Bay Chrono Tudor.jpg .
Bilderna lånade från nätet, hoppas det är ok.
För mig är detta en helt ny värld med klockor, har försökt läsa mig till mycket, men är det något som
talar mer för det ena märket än det andra.
Tacksam för hjälp.
Mvh Daniel
Välkommen hit Daniel!
Det du berättar är att du landat i att välja mellan dessa två och att du vill veta om något utav märkena har fördelar över det andra, om jag förstått dig rätt?
Det är nog ganska jämt skägg mellan dessa båda klockor och märken. Båda har en lång historia, båda har tidigare använt sig av ETA urverk men utvecklar nu egna urverk. Tag Heuer har fått ett riktigt uppsving med Jean Claude Biver vid spakarna och kommer säkert bjuda på roliga nyheter de närmsta åren. Tudor har också kommit starkt de senaste åren efter att ha visat att man inte bara är Rolex lillebror utan ett eget märke med egna visioner. Jag har ingen aning om hur dessa står prismässigt eller skillnaden mellan sig, och ingen av dessa modeller är vanligt förekommande på beg marknaden vad jag sett. Så du kan tryggt kliva på vilken som av dessa och enbart låta din egen smak avgöra vilken det ska bli.

Dessa alternativ är verkligen likvärdiga, på så många plan. Förstår att du har svårt att välja mellan dessa! Skulle gå helt på känslan här, och om likvärdiga, bästa dealen.

Autavian har en vridring, som kan vara praktiskt. Men datumet är (snyggt placerat) inte helt lätt att läsa av (litet datumfönster) med mina ögon. Hmm ...

Jag uppfattar urverken som likvärdiga. Möjligen med ett litet plus för BB Chronon med B01 från Breitling som har funnits längre på marknaden och är meriterat.

En nackdel som jag ser med Tudor klockan är att det är olika finish på kronan och kronografknapparna. Om du inte uppmärksammat det så är det nåt att tänka på så du inte stör dig senare.

Jag köpte Autavian på länk för några månader sedan och har aldrig varit så nöjd med en klocka i hela mitt liv. Den har fått relativt mycket skit för att den är för hög, stor och liknande. Detta är dock inte något som har stört mig alls. TAG's läderband i kamelskinn är magiskt bekvämt, men jag tycker att den är bättre på länk i mitt tycke.

Mitt enda råd jag egentligen kan ge dig är att prova båda och sedan enbart gå på egen (välinformerad) åsikt om vilken som är din favorit. När jag var i köpsvängen var det väldigt få KS användare som tyckte jag skulle köra på Autavian utan istället på Speedmaster eller Aqua Terra. Men efter att ha provat klockan igen så gick jag på magkänsla och jag tror att detta är det enda vettiga man kan göra.

Här en bild på min lilla pjäs:
IMG_0270.jpg

Välkommen hit Daniel!
Det du berättar är att du landat i att välja mellan dessa två och att du vill veta om något utav märkena har fördelar över det andra, om jag förstått dig rätt?
Det är nog ganska jämt skägg mellan dessa båda klockor och märken. Båda har en lång historia, båda har tidigare använt sig av ETA urverk men utvecklar nu egna urverk. Tag Heuer har fått ett riktigt uppsving med Jean Claude Biver vid spakarna och kommer säkert bjuda på roliga nyheter de närmsta åren. Tudor har också kommit starkt de senaste åren efter att ha visat att man inte bara är Rolex lillebror utan ett eget märke med egna visioner. Jag har ingen aning om hur dessa står prismässigt eller skillnaden mellan sig, och ingen av dessa modeller är vanligt förekommande på beg marknaden vad jag sett. Så du kan tryggt kliva på vilken som av dessa och enbart låta din egen smak avgöra vilken det ska bli.
Tackar.
Jag får helt enkelt åka till urmakarn och klämma lite mer på dom.
Ja det jag ville komma fram till var att ingen av dom var "skrot" när man väl köpt en, men efter alla kommentarer här så känner jag mig rätt trygg.

Jag köpte Autavian på länk för några månader sedan och har aldrig varit så nöjd med en klocka i hela mitt liv. Den har fått relativt mycket skit för att den är för hög, stor och liknande. Detta är dock inte något som har stört mig alls. TAG's läderband i kamelskinn är magiskt bekvämt, men jag tycker att den är bättre på länk i mitt tycke.

Mitt enda råd jag egentligen kan ge dig är att prova båda och sedan enbart gå på egen (välinformerad) åsikt om vilken som är din favorit. När jag var i köpsvängen var det väldigt få KS användare som tyckte jag skulle köra på Autavian utan istället på Speedmaster eller Aqua Terra. Men efter att ha provat klockan igen så gick jag på magkänsla och jag tror att detta är det enda vettiga man kan göra.

Här en bild på min lilla pjäs:
IMG_0270.jpg
Den är snygg, gör sig väldigt bra med länk.
Det är jag personligen som inte trivs med länk runt handleden, därför tittar jag mer på ur med läderband.

Båda är bra skit.
Jag hade nog gått på Tudorn. Enbart en utseendegrej. Jag tycker den har lite mer eget/ovanligt utseende som jag gillar.

Dock har jag testat Tag Heuern och den var otroligt bra den också. Förstår att det är ett svårt val.
Men som sagt ovan, gå på den som sitter bäst och som du tycker är snyggast. För båda två är bra klockor.

Den är snygg, gör sig väldigt bra med länk.
Det är jag personligen som inte trivs med länk runt handleden, därför tittar jag mer på ur med läderband.
Då är det klart att du ska köra på läderband! Som jag tidigare skrev tycker jag att Autava'ns läderband i kamel är grymt skönt och det ser dessutom väldigt trevligt ut med lite vintagekänsla.
Du kan dock vara lite uppmärksam på att bandet är relativt kort och att vissa lite större killar har aft problem med att längden är för kort. Dock så finns det ett XL-band i TH's katalog som du förmodligen kan ersätta med direkt vid köpet om det som sitter på visar sig vara för kort.

Vill du sedan variera lite kan jag varmt rekomendera att köpa till ett svart racing läder som ser grymt bra ut på klockan!

+1 på magkänslan. Det är du som ska ha klockan och vara nöjd med den. Avvakta en stund, kika runt lite mer, prova. Köp när det känns rätt.

Jag hade kört på Autavian. Mycket snyggare. Tudorn är fin men jag kan fortfarande inte släppa känslan av att den känns något förvirrad. Är det en dykare? Är det en racingkronograf? Eller bara en kronograf? Eller en blandning?

Bägge märkena gör i mitt tycke väldigt fina klockor. Bägge har historia och egentligen finns inte mycket negativt att säga.
Det intryck man kan få lite här och var som kan uppfattas som negativt är väl att Tag Heuer är lite "vardagligare" (mainstream/instegsklocka?) och tillverkar klockor i ett rätt stort prisspann. Tudor är ju ett Rolex-brand och det uppfattas oftast och av de flesta som positivt, men ibland hör man åsikten att Tudor är för de som föll på mållinjen när de ville ha en Rolex.
Inget att fästa vikt vid. Jag gillar bägge märkena, äger just nu varken en Tudor eller en Tag Heuer, men av de två skulle jag välja Autavia!
Tycker den är fruktansvärt snygg!

Prövade heuern vilken jag tyckte var trevlig. Dock ganska hög. Men tycker faktiskt tudorn är bättre. Särskilt på den snygga denim strap som medföljer.
Inte min bild. Snodd från nätet.
5C9B9C71-B186-4857-963C-9CB441553C14.jpeg

Prövade heuern vilken jag tyckte var trevlig. Dock ganska hög. Men tycker faktiskt tudorn är bättre. Särskilt på den snygga denim strap som medföljer.
Inte min bild. Snodd från nätet.
5C9B9C71-B186-4857-963C-9CB441553C14.jpeg
Undrar varför de skickar med ett strap som är för smalt, ser inte så snyggt ut på den bilden...

Är du helt ny kan det ju vara värt att nämna att det kan vara en god idé att köpa klockan med länk. Ska du köpa till länken i efterhand är den oftast dyr medan ett textilband kan köpas för småpengar.

Tillbaka
Topp