• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja så kan ju såklart verkligheten se ut.
För att ”in-house” ska ha ett värde måste det tillföra något. Om klockan ändå ska slå 28800 bph, ha en gångreserv på ca 40 timmar, ha en normal boettstorlek och visa tid + datum ser jag faktiskt ingen som helst USP i att man uppfunnit hjulet ännu en gång. Det enda det leder till är dyrare och omständigare serviceförfaranden i närtid och en febril reservdelsjakt i framtiden.

2824 och 2892 samt Selitta-kusinerna är förbannat bra ur som kan trimmas upp till att vinna vilket precisionstest som helst. Ska du slå dem ska du erbjuda något mer (och nej, en trevisare som håller COSC räcker inte).
 

H Json

Omega
För att ”in-house” ska ha ett värde måste det tillföra något. Om klockan ändå ska slå 28800 bph, ha en gångreserv på ca 40 timmar, ha en normal boettstorlek och visa tid + datum ser jag faktiskt ingen som helst USP i att man uppfunnit hjulet ännu en gång. Det enda det leder till är dyrare och omständigare serviceförfaranden i närtid och en febril reservdelsjakt i framtiden.

2824 och 2892 samt Selitta-kusinerna är förbannat bra ur som kan trimmas upp till att vinna vilket precisionstest som helst. Ska du slå dem ska du erbjuda något mer (och nej, en trevisare som håller COSC räcker inte).
Låter rimligt.
Så din uppfattning om Tudor´s in-house? Dom tillverkas kanske tillsammans med Rolex verk så får anses vara rätt vassa?
Och Omegas nyare 8500 som sitter i PO t.ex, är det bara ännu mer trimmade ETA?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Låter rimligt.
Så din uppfattning om Tudor´s in-house? Dom tillverkas kanske tillsammans med Rolex verk så får anses vara rätt vassa?
Och Omegas nyare 8500 som sitter i PO t.ex, är det bara ännu mer trimmade ETA?
Tudor erbjuder en dramatiskt ökad PR, dessutom höjde de inte priset när de bytte från ETA. Stor tumme upp då jag anser att värdet överväger eventuellt ökade servicekostnader.

Omegas 8000-serie, speciellt de nya 8800/8900 är IMO något av det mest spännande som skett inom massproducerad mekanisk tidsmätning på länge. 15000 Gauss, Co-Axial, väldigt lång och fin PR. Dessutom tycker jag de fattade rätt beslut när de spikade Master Co-Axial till 0-+5 sekunder/dag. Ska vi tala trimmade ETA-verk är vi tillbaka på 2500-verken i gamla SMPc/AT osv men även de hade med co-axialgången ett mervärde i mina ögon. De nyare verken är kort sagt otroliga, speciellt när du tänker på vilka volymer som Omega producerar varje år.

Så de du nämnde är två exempel där jag gärna ser att man utvecklar nya urverk. Det handlar som sagt om mervärdet för brukaren.
 
Topp