Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det jag skriver är min inställning. De klockor jag sålt som hart varit av större värde har jag skickat med kvitto. Vart vill du komma med din fråga?Är det en allmän inställning eller gäller det bara nyare klockor, och i sådana fall när drar du gränsen?
Bra inställning, tycker jag. Ingen här äger varken frågor eller svar. Feel freeHehe my bad. Klantigt
Det jag skriver är min inställning. De klockor jag sålt som hart varit av större värde har jag skickat med kvitto. Vart vill du komma med din fråga?
Bra inställning, tycker jag. Ingen här äger varken frågor eller svar. Feel free![]()
Jag tycker den var konstig. Det finns en andemening i min text. Läser man in allt ser man att jag söker olika sätt att säkra god historik för att undvika att gynna ekonomisk brottslighet, från olaglig införsel utan att betala lagstadgad moms till klockor som finansieras av drogförsäljning till annan ekonomisk brottslighet. Köpare har makt att bromsa brottslighet men de som söker billigast möjliga bidrar ofta till att den ökar. Det är nog sällan som billigare vintage rör sig i dessa kretsar. Ju mer statussymboler, desto mer sannolikt. Den som inte kan visa upp ett kvitto eller bevis på en transaktion kan ha något att dölja och det vill inte jag vara med och bidra till och än mindre bära. Då betalar jag hellre mer för att ha ett gott samvete.Hoppsan, här går vi på defensiven. Andas
Frågan var direkt ställt till dig angående det du skrev om kvitton så då blir det lite tokigt om någon kommer in och svarar på en helt annan frågeställning även om ingen äger frågor eller svar.
Du skrev, åtminstone så som jag tolkade det, att en klocka utan kvitto är en klocka med tvivelaktig historik. Därför frågade jag om du gör en gränsdragning vid nya klockor, klockor som har ett par år på nacken eller om även vintage omfattas av den antagandet. Varken en konstig eller provocerande fråga kan jag tycka.
Jag tycker den var konstig. Det finns en andemening i min text. Läser man in allt ser man att jag söker olika sätt att säkra god historik för att undvika att gynna ekonomisk brottslighet, från olaglig införsel utan att betala lagstadgad moms till klockor som finansieras av drogförsäljning till annan ekonomisk brottslighet. Köpare har makt att bromsa brottslighet men de som söker billigast möjliga bidrar ofta till att den ökar. Det är nog sällan som billigare vintage rör sig i dessa kretsar. Ju mer statussymboler, desto mer sannolikt. Den som inte kan visa upp ett kvitto eller bevis på en transaktion kan ha något att dölja och det vill inte jag vara med och bidra till och än mindre bära. Då betalar jag hellre mer för att ha ett gott samvete.
Jag tycker den var konstig. Det finns en andemening i min text. Läser man in allt ser man att jag söker olika sätt att säkra god historik för att undvika att gynna ekonomisk brottslighet, från olaglig införsel utan att betala lagstadgad moms till klockor som finansieras av drogförsäljning till annan ekonomisk brottslighet. Köpare har makt att bromsa brottslighet men de som söker billigast möjliga bidrar ofta till att den ökar. Det är nog sällan som billigare vintage rör sig i dessa kretsar. Ju mer statussymboler, desto mer sannolikt. Den som inte kan visa upp ett kvitto eller bevis på en transaktion kan ha något att dölja och det vill inte jag vara med och bidra till och än mindre bära. Då betalar jag hellre mer för att ha ett gott samvete.
Alltså vad pratar vi om här?Tack för din betygssättning på min fråga
Det var inte riktigt svar på min fråga, men jag släpper det och konstaterar att det är alldeles utmärkt att du gör det du kan för att en affär ska gå rätt till, det borde fler göra.
Det var ingen betygsättning av din fråga. Det är lättare att förstå varför du undrar om du beskriver dina egna tankar innan du ställer frågan. Då förstår jag bättre och mer exakt vad du söker för svar. Jag var lugn i min fråga vart du ville komma för att jag behövde mer information för att ge dig ett bra svar. Det är det skrivna språkets svaghet i förhållande till ett fysiskt samtal. Troligen har jag då bett dig utveckla vad du menar. Med få ord är det inte lätt att tolka. Inga hard feelings från min sida.Tack för din betygssättning på min fråga
Det var inte riktigt svar på min fråga, men jag släpper det och konstaterar att det är alldeles utmärkt att du gör det du kan för att en affär ska gå rätt till, det borde fler göra.
Det jag syftar på är att göra säkra köp. Box och cert är en sak. Säljaren är en annan, kvitto från AD är ett annan sätt då det går att se att lagstadgad moms är med. Tulldeklaration är också ett bevis på laglig verksamhet. På en vintageklocka från 50-talet är det inte så vanligt med kvitto, men har man köpt en relativt ny klocka för hundra tusen eller mer i en butik så han man fått ett kvitto eftersom näringsidkare måste förhålla sig till god redovisningssed oavsett vilket land man köper ifrån och in- och utförsel av varor har ett omfattande regelverk som ett fungerande samhälle förväntar sig att man ska följa. Så tänker jag, väl medveten om att jag börjar betraktas som en avvikare tyvärr.Alltså vad pratar vi om här?
Menar ni original kvitto från allra första inköpet någonsin?
Eller kvitto på säljarens inköp?
Eller att ni vill ha ett kvitto från säljaren?
Alltså vad pratar vi om här?
Menar ni original kvitto från allra första inköpet någonsin?
Eller kvitto på säljarens inköp?
Eller att ni vill ha ett kvitto från säljaren?
Check då är jag medDet jag syftar på är att göra säkra köp. Box och cert är en sak. Säljaren är en annan, kvitto från AD är ett annan sätt då det går att se att lagstadgad moms är med. Tulldeklaration är också ett bevis på laglig verksamhet. På en vintageklocka från 50-talet är det inte så vanligt med kvitto, men har man köpt en relativt ny klocka för hundra tusen eller mer i en butik så han man fått ett kvitto eftersom näringsidkare måste förhålla sig till god redovisningssed oavsett vilket land msn köper ifrån och in- och utförsel av varor har ett omfattande regelverk som ett fingerande samhälle förväntar sig att man ska följa. Så tänker jag, väl medveten om att jag börjar betraktas som en avvikare tyvärr.
Det var ett resonemang som jag tyckte skulle vara intressant att prata kring, men då @stelah tyckte att min fråga var konstigt så kändes det rätt fruktlöst att fortsätta meningsutbytet.
Jag håller helt med om att en ny Rolex eller Patek utan kvitto och där man inte får info så att man kan spåra ursprunget bör undvikas och med stor sannolikhet kan vara stöldgods. Däremot är det, enligt mig, intressant när gränsen går för när det är rimligt att det ska finnas kvitton och dokumentation utan att det för den delen skull är misstänksamt. Därav frågan om det är nytt, semi-nytt, vintage eller allt som omfattas av principen. Vintage är ju dessutom i många fall dyrare än nya klockor och där man kan tjäna pengar finns det alltid personer över hela skalan så att vintage skulle vara friskrivet från svarta pengar är ett antagande som inte är sannolikt.
Min poäng är att det naturligtvis inte är något fel att ha den inställningen, men att det kraftigt begränsar utbudet över potentiella klockor att köpa varav jag tror att den absoluta majoriteten är införskaffade på ett helt lagligt sätt och med skattade pengar. Jag länger ingen värdering i det, utan det var av nyfikenhet hur en annan forummedlem resonerar som jag ställde frågan.