• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar om Tag heuer aquaracer WAY2010, och lite jämförelse med Oris

Makkanxd

Guld
Modell: WAY2010.BA0927
Urverk: Calibre 5
Glas: safirglas
Storlek: 43mm,12mm
Spänne: borstat och polerat stål
Vattentät: 300m
Listpris: 21500kr

Bakgrund

På senare tid har jag flippat klockor i duktig takt. Jag behåller kanske en klocka i max 1 månad innan jag börjar snegla på något annat. Så, för cirka en månad sedan sålde jag min smpc och jakten kunde åter igen börja!
Vid denna tid var jag och flickvännen nere i hennes hemmatrskter, Helsingborg. Så jag passade på att besöka Rydbergs ur och scouta lite efter något nytt :hungry: testade på kul en aquaracer då jag inte ägt någon på ca 2 år. DIREKT när jag fick den i handen kände jag mig helt fäst! Så jäkla härlig känsla var det.. förstod nästan då att jag var mer eller mindre tvungen att köpa den. Men tog det lite piano och bad om att få återkomma. Hela kvällen och natten var det denna klocka som cirkulera i min skalle. På morgonen därpå sa jag med ganska bestämd ton åt flickvännen att vi skulle åka tillbaka. Sagt och gjort, 5 minuter efter öppningen var vi på plats igen och affären var gjort!
IMG_1613.JPG

Klockan då?
Jo jäklar vad trevlig den är!

IMG_1631.JPG

Tavlan finns i andra färger också men jag tyckte helt klart denna var bäst! Precis lagom mycket text på tavlan och tiden är lätt att läsa av. Däremot är datumet ibland lite svårt att utläsa från vissa vinklar. Lumen däremot är mumma!
IMG_1628.JPG

Boeten är av borstat och polerat stål så det bidrar ju såklart till klockans härliga vikt!
IMG_1890.JPG

Värt att nämna är att ingen heliumventil finns, som tex omega envisas med. Jag tycker det är bra då jag inte tror att jag behöver använda den och inte tycker det är speciellt snyggt.
IMG_1889.JPG

Ringen är också gjord i borstat/polerat stål och har 120 clicks och är precis lagom lätt att vrida.
IMG_1888.JPG

Länken är riktigt tung och bekväm, något jag saknade på min gamla 16570. Tag har valt att köra borstade länkar med polerade "kortsidor", ett bra val enligt mig så slipper man tråkiga repor direkt på länken ;)
IMG_1824.JPG

Här är en jämförelse med en Oris aquis 43mm som antagligen många känner till! Orisen får betydligt fler och lättare repor tack vare att den är mer polerad.

IMG_1883.JPG

På armbandet sitter ett viklås som fyller sin funktion utmärkt. Lätt att öppna och stänga. Det som inte känns helt 100 är dykarförlängingen. Den är också lätt att öppna och stänga men känns ganska B. Men i detta segment så är det absolut något jag kan leva med.
IMG_1874.JPG

I klockans hjärta tickar tags calibre 5 som är ett självuppdragande automatiskt urverk. Verket har en 38h gångreserv och har datumfunktion.
Jag tycker urverket sköter sig toppen och gör det den ska!

IMG_1891.PNG

Fördelar:
* Billig
* Topp kvalité
* väldigt härlig närvaro på armen
* fantastisk lume :cigar:

Nackdelar:
* andrahandsvärdet kan vara lite knackigt
* tycker jag hör något gnisslande ljud från länken ibland, låter som den behöver smörjas typ. Men inget som stör.
* dykarförlängningen
* datumet tycker jag ibland kan vara svårläst

Då jag hade lite tid över på en flygning ner till Skåne så passade jag på att ta lite jämförande bilder på aquaracern och aquisen. Dessa två klockor ligger ganska nära varandra i pris så det känns som en relevant jämförelse.
Orisen listar ca 5k under aquaracern.
IMG_1823.JPG

IMG_1824.JPG

IMG_1825.JPG

IMG_1826.JPG

IMG_1714.JPG

Sammanfattning:
Efter att inte ha ägt en tag på två år så är grymt nöjd med att jag faktiskt testade en, helheten är helt fantastisk och jag kan inte minnas när jag varit så nöjd med en klocka senast. Det finns egentligen ingenting jag tycker är värt att ändra utan det känns verkligen som om tag har lyckats här.
Jag vet att Oris är väldigt populärt i detta segment men förhoppningsvis med denna recension kanske fler väljer att testa tag. Jag tycker absolut de är värt de extra lapparna.

Tack för att ni kommit så här långt och jag tänkte avsluta med lite mera bilder !
//Makkan
IMG_1651.JPG

IMG_1693.JPG

IMG_1770.JPG

IMG_1624.JPG

Trevlig liten bildkavalkad :happyhappy:. Jag har själv en, fast jag klev på quartzaren av olika anledning. Mina tankar efter att ha haft den sedan aug/sep är överlag positiva. Den tyngden jag i början tyckte gav klockan ett gediget intryck (155g) är jag nu inte lika förtjust i, tycker den är onödigt tung :bag:. Jag håller med om att dykförlängningen i låset ser och känns billig, men tvivlar inte på att den kommer hålla för dom påfrestningar den utsätts för ;). Däremot tycker jag länken är lite vass i kanterna, särskilt insidan av låset. Hur känns din länk? Du ser ut att ha samma länk som jag och inte H länken som jag sett andra automater ha...

Trevlig liten bildkavalkad :happyhappy:. Jag har själv en, fast jag klev på quartzaren av olika anledning. Mina tankar efter att ha haft den sedan aug/sep är överlag positiva. Den tyngden jag i början tyckte gav klockan ett gediget intryck (155g) är jag nu inte lika förtjust i, tycker den är onödigt tung :bag:. Jag håller med om att dykförlängningen i låset ser och känns billig, men tvivlar inte på att den kommer hålla för dom påfrestningar den utsätts för ;). Däremot tycker jag länken är lite vass i kanterna, särskilt insidan av låset. Hur känns din länk? Du ser ut att ha samma länk som jag och inte H länken som jag sett andra automater ha...
Jaså! Vilken ref har du? :)
Jag föredrar att ha lite tyngd på armen och har inte stört mig på det tidigare.
Jag kan helt klart relatera till det du säger om att länken känns lite vass. Har nog inte tänkt på det förens du sa det, men nu tänker jag såklart också på det! Tycker dock det är överkomligt men lite ovanligt?

Tack för trevlig recension med bra bilder, och stort grattis! Tycker de har lyckats väldigt bra med designen på de där. Tag har tagit den lediga platsen i designutbudet någonstans mellan Omega och Breitling, bra balans mellan sport och bling/lyx, snygg tavla och lagom med kul färginslag, toolig vridring men med polerade och borstade ytor om vartannat.

https://klocksnack.se/threads/kort-recension-tag-heuer-aquaracer-quartz-ref-way1112-ba0928.60447/ Hehe, jag vill inte så något ont frö hos dig, tänkte bara att det kanske var min som var så... Jag har mjukat av kanterna med diamantbryne 1000 som jag har till knivar, det räckte bra :). Din modell är ju tyngre än vad min är så det är bara jag som blivit lite bortskämd med lätta ur, min GS quartz 123g och min Astron 100g. Det blir oftast dessa till vardags.
Jaha smart.. vet dock inte om jag skulle våga:nailbiting:
Har faktiskt kollat på just den modell du har! Ser riktgt trevlig ut

Tack för trevlig recension med bra bilder, och stort grattis! Tycker de har lyckats väldigt bra med designen på de där. Tag har tagit den lediga platsen i designutbudet någonstans mellan Omega och Breitling, bra balans mellan sport och bling/lyx, snygg tavla och lagom med kul färginslag, toolig vridring men med polerade och borstade ytor om vartannat.
Ja faktiskt!
Tycker det är lite märkligt att man inte ser flera ute på stan, och här på ks. Men attityden mot tag har väl alltid varit lite sisådär..

Tack för en trevlig recension :)
Har provat klockan vid flera tillfällen, så det är något som lockar där ...

Upplever den som något tung att bära, men det kan vara en vanesak givetvis. I övrigt känns det mesta positivt: bra balans mellan "bling"/funktion, sport/dress, boett och länk. Fantastiskt lume!

Troligen en rätt robust arbetshäst, med rimliga framtida servicekostnader.

Tack för en trevlig recension :)
Har provat klockan vid flera tillfällen, så det är något som lockar där ...

Upplever den som något tung att bära, men det kan vara en vanesak givetvis. I övrigt känns det mesta positivt: bra balans mellan "bling"/funktion, sport/dress, boett och länk. Fantastiskt lume!

Troligen en rätt robust arbetshäst, med rimliga framtida servicekostnader.
De är säkert en vanesak..
Slå till vettja! :)

Riktigt snygg, men den är väl 43mm? Lite för stor för mina handleder. Tycker överlag Tag Heuer har lyft sig rejält senaste åren. Har flippat alla mina, men blir sugen igen :)

Riktigt snygg, men den är väl 43mm? Lite för stor för mina handleder. Tycker överlag Tag Heuer har lyft sig rejält senaste åren. Har flippat alla mina, men blir sugen igen :)
Denna modell är 43, finns flera aquaracers som är 40,5mm också, även 41 tror jag (?)
Tycker iallafall 43 är helrätt! Testade 41an innan jag köpte men tyckte denna gjorde sig bättre! :)

Tack för en fin recension! Kan inte annat än hålla med. Äger den med svart keramisk vridning på 41mm. Mycket klocka för pengarna.

Mycket trevlig recension förresten, man blir riktigt sugen på att skaffa en Tag... :rolleyes: Bra jobbat med mycket bilder! Fin häst också, rider du mycket @Makkanxd?

Klart du ska ha en tag! Testade du bara Quartzmodellen ?
Jag rider ytterst sällan! Tjejen har två odjur som jag varit uppe på en gång, that's it ;)
Nej, testade även automaten, asfin. Gillar verkligen formspråket som Tag har. Påminner ju iofs liiiite om Omega, men men... :angel: Samtidigt undrar man lite, har hört både om knackigt andrahandsvärde samt dyrt m.h.t. verket vad gäller Tag...

Ha ha, odjur ja. De är riktigt fina ju! Men stora - och läskiga! :nailbiting:

Nej, testade även automaten, asfin. Gillar verkligen formspråket som Tag har. Påminner ju iofs liiiite om Omega, men men... :angel: Samtidigt undrar man lite, har hört både om knackigt andrahandsvärde samt dyrt m.h.t. verket vad gäller Tag...

Ha ha, odjur ja. De är riktigt fina ju! Men stora - och läskiga! :nailbiting:
Jag vet inte vad m.h.t betyder, men dom har ju kört beprövade eta verk i evigheter och lär ju inte vara varken dyrare eller sämre än andra. Andrahandsvärdet är ju inte det bästa, men inte det sämsta heller. Det som ligger på plussidan är väl att dom går att få till relativt bra pris, både nya och begagnade. Jag brukar av ohejdad vana alltid börja pruta 20% på nya klockor och sedan ta det därifrån ;). Det där med storlek är ju alltid lite svårt på en klocka som i grunden är tänkt att ha utanpå en våt/torrdräkt när man dyker, och inte har någon skjortmanschett att glida under...

Jag vet inte vad m.h.t betyder, men dom har ju kört beprövade eta verk i evigheter och lär ju inte vara varken dyrare eller sämre än andra. Andrahandsvärdet är ju inte det bästa, men inte det sämsta heller. Det som ligger på plussidan är väl att dom går att få till relativt bra pris, både nya och begagnade. Jag brukar av ohejdad vana alltid börja pruta 20% på nya klockor och sedan ta det därifrån ;). Det där med storlek är ju alltid lite svårt på en klocka som i grunden är tänkt att ha utanpå en våt/torrdräkt när man dyker, och inte har någon skjortmanschett att glida under...
Med hänsyn till... ;)

Ha ha, ja, jag sysslar nästan uteslutande med deskdiving, så visst är det inte vad det är tänkt till. Å andra sidan tror jag inte att den riktiga dykarmarknaden är så stor att tillverkarna skulle klara sig bara på att sälja till de riktiga dykarna...

Det jag har hört är att verken såklart är bar ETA-verk, men att prislappen just med hänsyn till detta är lite för "hög" sett till verket man får. Med andra ord, man betalar för varumärket. Inget fel om det skulle vara så, är bara nyfiken på om det är så.

Med hänsyn till... ;)

Ha ha, ja, jag sysslar nästan uteslutande med deskdiving, så visst är det inte vad det är tänkt till. Å andra sidan tror jag inte att den riktiga dykarmarknaden är så stor att tillverkarna skulle klara sig bara på att sälja till de riktiga dykarna...

Det jag har hört är att verken såklart är bar ETA-verk, men att prislappen just med hänsyn till detta är lite för "hög" sett till verket man får. Med andra ord, man betalar för varumärket. Inget fel om det skulle vara så, är bara nyfiken på om det är så.
Alltid lär man sig något nytt :D(mht) Jag antar att du vet att man (*se klocktillverkare) köper ett eta verk i delar, sedan modifierar man och sätter ihop det efter egna önskemål. (Det är ju för övrigt just den biten som eta vill sluta med, och bara sälja färdig ihopsatta urverk) Detta gör ju att dom allra flesta tillverkare som har eta som bas i sina klockor ändå har satt sin egen touch på dom. Jag läste tex. att Tudor hade modifierat eta-verket i sin första Pelagos så kraftigt att det var nödvändigt att Tudor (AD) skulle serva dom. Att eta-verk skulle vara dåliga eller sämre än ett rent inhouse-verk är således en villfarelse. Men betalar för märket gör man absolut! Man köper ju en image som tillverkaren marknadsfört. Det gäller ju inte bara klockor... Jag skulle vilja säga att prislappen speglar både image och innehåll. Jag har ju tex. ett par Grand Seiko med quartz-verk. Världens bästa quartzverk och boetter med en finish som också är i världsklass. Men dom har inte imagen, och det återspeglas i priset, lyckligtvis för mig :D. Angående vilka kunder dom riktar sig till med "proffesionella dykare" håller jag med dig om, man använder ju en dykdator i nio fall av tio. Jag tror mest man vill visa vad man kan. Lite som att sälja en bil med F1 prestanda för gatbruk ;)

Alltid lär man sig något nytt :D(mht) Jag antar att du vet att man (*se klocktillverkare) köper ett eta verk i delar, sedan modifierar man och sätter ihop det efter egna önskemål. (Det är ju för övrigt just den biten som eta vill sluta med, och bara sälja färdig ihopsatta urverk) Detta gör ju att dom allra flesta tillverkare som har eta som bas i sina klockor ändå har satt sin egen touch på dom. Jag läste tex. att Tudor hade modifierat eta-verket i sin första Pelagos så kraftigt att det var nödvändigt att Tudor (AD) skulle serva dom. Att eta-verk skulle vara dåliga eller sämre än ett rent inhouse-verk är således en villfarelse. Men betalar för märket gör man absolut! Man köper ju en image som tillverkaren marknadsfört. Det gäller ju inte bara klockor... Jag skulle vilja säga att prislappen speglar både image och innehåll. Jag har ju tex. ett par Grand Seiko med quartz-verk. Världens bästa quartzverk och boetter med en finish som också är i världsklass. Men dom har inte imagen, och det återspeglas i priset, lyckligtvis för mig :D. Angående vilka kunder dom riktar sig till med "proffesionella dykare" håller jag med dig om, man använder ju en dykdator i nio fall av tio. Jag tror mest man vill visa vad man kan. Lite som att sälja en bil med F1 prestanda för gatbruk ;)

Helt sant, så är det givetvis för alla klockor! :) Jag som har Seiko är också glad över priset sett till kvalitén, det är ju det som gör Seiko så roligt. Bättre vardagsbeater får man leta efter. Kanske har jag iofs hittat en, vi får se imorgon... ;) *väntar på leverans*

Har inte riktigt gillat Tag tidigare förutom typ Monzan eller liknande. Fick syn på Aquaracer på Bryssels flygplats förra året och tyckte att den var ruggigt fin. Helt klart en prisvärd klocka. Trevlig recension! tack.

Stör mig inte ett dugg på att AR har ett ETA-verk. Däremot ett litet minus för att det inte är COSC eller på annat sätt preciserat (för det är det väl inte, eller har jag missat något?)

Tillbaka
Topp