Skön bump ändå..!
Here we go!
Första luren? Fick ärva farsans Motorola Microtac. Det här var borde ha varit runt 1995, och jag gick i sjuan då. Var inte överdrivet många som hade mobiltelefon i min ålder, även om det givetvis börjat dyka upp. Åtminstone var det så på min skola. Moton tillhörde inte direkt de fetaste, och jag minns inte exakt vilken version det var. Men den var med dagens mått mätt grotesk och fungerade... Typ den här:
1997:
Min första egna telefon. Var stolt som en tupp över min Ericsson GH688. Snygg som fan, aluminiumchassi, och inte minst; möjlighet att byta antennring som designgimmick! Jag körde dock svart, istället för standard som jag vill minnas var blå..
1998:
688:an drogs dock med väsentliga kvalitetsbekymmer. Efter tredje garantiärendet fick jag nog och farsan hjälpte mig med att byta ut den mot Snakeluren nr 1! Nokia 5110. Nokia var dock i all väsentlighet billigare än 688:an, så Siba (eller vad det nu var) kompenserade med ett handmålat (!) skal. Grejen med 5110 var ju att hela fronten gick att byta ut med ett klick, och det där grönsvarta blixtskalet var fan killer! Har dessvärre ingen bild på skalet.. Till skillnad från
@Affe fick jag en släng av minimalism och slängde alla dyrgripar för några år sedan..
1999:
5110 var i all väsentlighet en bättre lur än 688, men den var inte lika cool. Inte i närheten, alla hade ju den jävla 5110, och inte ens skalet kunde förändra det faktumet. In kommer Panasonic GD90, vars killer features var att displayen kunde lysa upp i olika (fyra stycken, har jag för mig) färger samt att den var fjäderlätt. I alla avseenden en cool nalle som jag var relativt ensam om att äga.
2000:
Ericsson T18. Tillbaka till Ericsson och deras fattigmansvariant på T28. Hade den blå, men det här var i ärlighetens namn ingen lur som lämnade några större avtryck..
2001:
Efter T18 köpte jag luren som jag fortfarande håller som den bästa någonsin, Nokia 8310. Dedignmässigt var den måhända ett steg tillbaka jämfört med föregångaren 8210, men fan vad liten och behändig, och kraftfull den var! Körde på rosa skal, och tyckte jag var skitcool. Högst oklart om jag var det, troligtvis inte. Men det var fan inte lurens fel.
2003:
Tillbaka till Ericsson igen. Fast nu hette de visst Sony Ericsson.. Tror detta var den första toppmodellen som lanserades under samarbetet - T610 med färgskärm (typ många färger), kamera, och ändå helt ok webbnavigering. Dessvärre förstördes luren av det idiotiska centrala pekdonet. Men jaja, jag gillade den här. Hade den blå..
2005:
Första riktiga Calzoneluren Sony Ericsson V800. På alla sätt och vis en styggelse beträffande design. Kommer inte ihåg varför jag köpte den. Alls..
2007:
Om V800 var den fulaste luren, så var då uppföljaren i min ägo det inte. Sony Ericsson W880i, titta på den. TITTA PÅ DEN! Jävulen, så vacker! Minns egentligen inte jättemycket av den rent funktionsmässigt, men bara designen gör den odödlig. Fick dessutom kraftiga vibbar till min minidisc från gymnasiet. Den enda tekniska apparat som klår W880i på designfingrarna, så skickar med en bonusbild på den nedan (denna har jag fö. inte slängt) - Sony MZ-R90
2009:
Samsung Omnia hade fan allt (därav namnet, vill minnas att Omnia är latin för just Allt). Allt utom ett modernt operativsystem, vill säga..
Just som Apple och Google kört igång lanserade Samsung den här fetingen med pekpenna och Windows Mobile.. Nåväl, lite kul var den, men givetvis ett rejält snedköp..
2010 och framåt tilltog intresset lite under de första Androidåren - då allt gick ut på att dumförklara Iphoneägare och hur töntiga de var som knappt vågade "jailbreaka" (vilket var en jävla halvmesyr, och hör sen!). Då man själv rotade lur på lur, och optimerade dem med Cyanogenmod och MIUI, vilket fick till följd att de var snabbare än en raket men också hade batteriprestanda därefter.. Det var en kul tid när man faktiskt kunde lattja på riktigt, men dog ju ut när Androidtillverkarna faktiskt (på riktigt) kom ikapp Apple och det inte längre fanns nån jättevinst i att modda dem runt 2014..
Nåväl, de fula fyrkantiga lurarna som passerat i min ägo sedan 2010 enligt nedan. Blir inga bilder, de ser ju fan likadana ut allihop:
Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S2
Motorola Razr
Sony Xperia Z
LG G3
Google Nexus 5
Apple IPhone 5 (tjänstelur)
LG G5
Samsung Galaxy S7
Apple IPhone 6S (tjänstelur)
Samsung Galaxy S9
Samsung Galaxy S20 (nuvarande)
Fan. Ändå ganska skönt att skriva av sig lite.. Haha!