• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TAXI var god dröj...

Minuteman

Rolex
Tack för mobilen @Minuteman, den gjorde både samlingen och en gammal man lycklig :D! Kul att ha den i samlingen igen, man får ju hoppas att den som fick min telefon i Finland avnjöt den lika mycket som jag gjorde när det begav sig...

dsc_4585-jpg.230486


Med tillhörande låda + manualer och lite annat smått och gott!
dsc_1753-jpg.227673
Vassegod :)
Hoppas du har/hittar en laddare, och att den fungerar också.
 

Daion

Panerai
2-Faktor
Tack för otroligt underhållande och kul läsning @Af Sjodahl ! Detta är saker jag verkligen gillar då jag är en samlare och har ramlat in och samlat på en massa olika saker under livet. Det måste vara någon sorts samlar-gen eller nåt som styr det. :)

Har jobbat tidigare inom IT och var då IT-samordnare på ett telecom-företag under den tiden då man började bygga 3G-nätet. Genom jobbet där så kom jag i kontakt med en massa olika mobiler då allt sådant gick genom mig och då alla frågor oxå hamnade på mitt bord så gällde det att man skulle hålla sig uppdaterad vilket innebar att min chef mer eller mindre påtvingade mig mobil efter mobil för att jag skulle ha koll. Detta då både på gott och ont. Jag var inte glad när jag blev påtvingad en Ericsson R380 som då såklart alla chefer ville ha och även de som var ute och rekade siter. Sen kom det en massa mer jobb att hjälpa till att få dessa att synca med våra system m.m. Det var inte skoj! :confused:

Den telefonen som jag var absolut helt mest förtjust i av dem alla var min Nokia 8910i vilken kändes oerhört stilfull i sin titan förpackning. :)
Sedan var en annan favorit den minsta telefon jag någonsin ägt (och fortfarande har kvar någonstans här i gömmorna hemma), ett stycke Ericsson T66.

Ja, det var tider när man höll på med allt detta. :)

Sen vad gäller samlande så har det ena avlöst det andra och samlingarna har varit och är allt från coca-cola prylar, free-styles, minidisc-spelare, kameror, instrument, knivar, tv-spelsrelaterat till radiostyrda bilar, vinyl, vhs och dvd och en massa annat. Man har samlat alldeles för mycket prylar helt enkelt och hur ska det gå när man nu har fått upp ögonen för detta med klockor oxå. :rolleyes:
De tar ju iaf inte lika stor plats som vissa andra saker. Det får bli mitt försvar när sambon börjar inse vad som händer. ;)

Om det är någon mobil som du jagar till din samling så är du välkommen att skicka ett PM till mig och rada upp så kan jag kolla om jag kanske råkar ha just någon sådan. :)

Än en gång, tack för en härlig läsning och nostalgikick!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack för otroligt underhållande och kul läsning @Af Sjodahl ! Detta är saker jag verkligen gillar då jag är en samlare och har ramlat in och samlat på en massa olika saker under livet. Det måste vara någon sorts samlar-gen eller nåt som styr det. :)

Har jobbat tidigare inom IT och var då IT-samordnare på ett telecom-företag under den tiden då man började bygga 3G-nätet. Genom jobbet där så kom jag i kontakt med en massa olika mobiler då allt sådant gick genom mig och då alla frågor oxå hamnade på mitt bord så gällde det att man skulle hålla sig uppdaterad vilket innebar att min chef mer eller mindre påtvingade mig mobil efter mobil för att jag skulle ha koll. Detta då både på gott och ont. Jag var inte glad när jag blev påtvingad en Ericsson R380 som då såklart alla chefer ville ha och även de som var ute och rekade siter. Sen kom det en massa mer jobb att hjälpa till att få dessa att synca med våra system m.m. Det var inte skoj! :confused:

Den telefonen som jag var absolut helt mest förtjust i av dem alla var min Nokia 8910i vilken kändes oerhört stilfull i sin titan förpackning. :)
Sedan var en annan favorit den minsta telefon jag någonsin ägt (och fortfarande har kvar någonstans här i gömmorna hemma), ett stycke Ericsson T66.

Ja, det var tider när man höll på med allt detta. :)

Sen vad gäller samlande så har det ena avlöst det andra och samlingarna har varit och är allt från coca-cola prylar, free-styles, minidisc-spelare, kameror, instrument, knivar, tv-spelsrelaterat till radiostyrda bilar, vinyl, vhs och dvd och en massa annat. Man har samlat alldeles för mycket prylar helt enkelt och hur ska det gå när man nu har fått upp ögonen för detta med klockor oxå. :rolleyes:
De tar ju iaf inte lika stor plats som vissa andra saker. Det får bli mitt försvar när sambon börjar inse vad som händer. ;)

Om det är någon mobil som du jagar till din samling så är du välkommen att skicka ett PM till mig och rada upp så kan jag kolla om jag kanske råkar ha just någon sådan. :)

Än en gång, tack för en härlig läsning och nostalgikick!


Tack! Och Tack själv för ditt trevlig inlägg :p, kul att det finns likasinnade dårar här på forumet. Känner igen mig i det mesta du rabblar upp, håller fortfarande på att samla vinylskivor, DVD, tv-spel, serietidning etc.

Haha...så länge du har en sambo som gillar att handla på loppisar så är man safe vet du ;)!

Va schysst, hör av mig angående eventuell mobil till samlingen!

Mvh // Affe
 

Johanw

Cartier
MC218 är väl inget mot MC12 & MC16! Jobbade som onsite support på Ericsson Lund i slutet på 90-talet så haft min beskärda del av problem att få dessa att lira mot telefonerna för att de skulle vara uppkopplade. Hitta lite "skrot" i min låda som följt med mig när jag vandrade vidare. Dock hade min bror som jobbade många år på Ericsson-SE-Sony en samling med ALLA släppta modeller på sitt kontor. När han inte fick ha eget kontor skänkte han huvuddelen till något Ericssonmuseum som faktist fattade ganska många modeller. Minns själv i utställningen vid matsalen där bl.a James Bonds Ericsson lur fanns, den han körde en BMW 750 med.
WP_20151221_001.jpg


Finn dessutom en grym bok för oss nostalgiker utgiven av svågerns gamla bokförlag:

ET_omslag_141015-474x600.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
MC218 är väl inget mot MC12 & MC16! Jobbade som onsite support på Ericsson Lund i slutet på 90-talet så haft min beskärda del av problem att få dessa att lira mot telefonerna för att de skulle vara uppkopplade. Hitta lite "skrot" i min låda som följt med mig när jag vandrade vidare. Dock hade min bror som jobbade många år på Ericsson-SE-Sony en samling med ALLA släppta modeller på sitt kontor. När han inte fick ha eget kontor skänkte han huvuddelen till något Ericssonmuseum som faktist fattade ganska många modeller. Minns själv i utställningen vid matsalen där bl.a James Bonds Ericsson lur fanns, den han körde en BMW 750 med.
WP_20151221_001.jpg


Finn dessutom en grym bok för oss nostalgiker utgiven av svågerns gamla bokförlag:

ET_omslag_141015-474x600.jpg

Kul att du delar med dig och tack för boktipset, skall genast beställa en sådan bok! Ser att du har en R520, du har inte lust att sälja den?! Var en sådan jag ville ha då jag köpte min silverfärgade, den guldfärgade var slut över allt så där av att det blev den jag har nu!
 

Johanw

Cartier
Kul att du delar med dig och tack för boktipset, skall genast beställa en sådan bok! Ser att du har en R520, du har inte lust att sälja den?! Var en sådan jag ville ha då jag köpte min silverfärgade, den guldfärgade var slut över allt så där av att det blev den jag har nu!

Jag skickar PM då den är lite "speciell" ;)
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ska jag ta det som ett nej och släng dom? @Af Sjodahl :angel:

Hallå @Savagear114!

Ber om ursäkt, har missat att du taggat mig tyvärr! Så klart att du inte skall slänga dom, vi styr upp vi PM broder, samtidigt så måste jag fråga hur illa är det med vårat gulsvarta lag, känns inte bra alls detta. Nu är ju tom Leksand ikapp, :mad:. Hade hoppas att det skulle bli en liten effekt när dom bytte tränare.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Ett stort tack för högtalarna, men ett ännu större TACK för nyckelringen och isskrapan @Savagear114 ;) för gulsvart är laget i mitt hjärta! Med lite tur så kan vi ta oss vidare till kval på söndag och där kan vi bli farliga, ser ju ut som dom fått upp ångan nu, tyvärr lite för sent då vi inte kan ta oss vidare för egen maskin! Åter igen, ett stort TACK för grejerna.

DSC_5716.JPG
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Ett stort tack för högtalarna, men ett ännu större TACK för nyckelringen och isskrapan @Savagear114 ;) för gulsvart är laget i mitt hjärta! Med lite tur så kan vi ta oss vidare till kval på söndag och där kan vi bli farliga, ser ju ut som dom fått upp ångan nu, tyvärr lite för sent då vi inte kan ta oss vidare för egen maskin! Åter igen, ett stort TACK för grejerna.

DSC_5716.JPG

Haha så lite så :)

Hoppas verkligen vi vinner imorgon och att antingen Mora eller Timrå torskar. Skulle vara riktigt kul med lite fler matcher nu när de kvicknat till igen!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Men mycket för mig, min VIK broder :p!

Håller med dig, var så jävla skönt att sätta dit masjävlarna igår, var ett bra tag sedan vi gjorde det! Håller med dig, vore skoj om grabbarna fick vis vad dom egentligen kan, efter all bedrövelse som varit den sista tiden.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
ÄLSKAR nya funktionaliteten med "Similar threads". Fattar absolut inte hur logiken/algoritmerna funkar (om de funkar...) men det spelar ingen roll när man hela tiden hittar gamla guldkorn... :D
 

jla

Omega
Holy phack, tack som fan för nostalgitrippen! Farsans första mobiltelefon var en GH99, en telefon han sparade länge och kanske fortfarande har kvar. Minns när jag gick på mellanstadiet och hade slut med pengar på kontantkortet, smet ner och tog ur hans simkort och använde det för SMS på kvällarna så jag kunde hålla kontakten med b-rudarna. :cool: När hans räkning kom var det inte lika kul och då visade det sig att syrran hade kommit på samma sak. :D

Drömtelefonen var en Ericsson T28, som bästa kompisens storebror hade. Tyckte det va ballt med lucka och jag minns att jag blev ännu mer fäst i T39 när den kom. Istället fick jag en begagnad Nokia 5110. När syrran och jag fyllde år (fyller tätt inpå varandra) hade vi gemensamt kalas ett år, då fick vi båda Nokia 3330 vilket kändes helt sjukt. Jag är inte från en familj där man köpte det senaste eller har föräldrar med välavlönade jobb, så att få en splitter ny värstingtelefon av senaste modell att flasha med på skolgården medan alla kompisar "bara" hade 3310 var helt klart primetime och jag som redan hängde med the cool kids eftersom jag var skejtare och för åldern ganska bra på det blev ännu coolare. Viktigt i den åldern.

Har haft flera av modellerna som nämns i den här tråden också, flera hade jag helt glömt bort så det va kul att läsa!
 
Senast ändrad:

Marli

Cartier
Tack för den nostalgitrippen AfSjödahl, jobbade på SonyE 2004-15, minns såklart många av modellerna och vilket fokus det var på mobilerna då, nu är det ingen som bryr sig....
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Skön bump ändå..! 🙂

Here we go!

Första luren? Fick ärva farsans Motorola Microtac. Det här var borde ha varit runt 1995, och jag gick i sjuan då. Var inte överdrivet många som hade mobiltelefon i min ålder, även om det givetvis börjat dyka upp. Åtminstone var det så på min skola. Moton tillhörde inte direkt de fetaste, och jag minns inte exakt vilken version det var. Men den var med dagens mått mätt grotesk och fungerade... Typ den här:
125px-Motorola_MicroTAC_5200_International.jpg


1997:
Min första egna telefon. Var stolt som en tupp över min Ericsson GH688. Snygg som fan, aluminiumchassi, och inte minst; möjlighet att byta antennring som designgimmick! Jag körde dock svart, istället för standard som jag vill minnas var blå..
unnamed.jpg


1998:
688:an drogs dock med väsentliga kvalitetsbekymmer. Efter tredje garantiärendet fick jag nog och farsan hjälpte mig med att byta ut den mot Snakeluren nr 1! Nokia 5110. Nokia var dock i all väsentlighet billigare än 688:an, så Siba (eller vad det nu var) kompenserade med ett handmålat (!) skal. Grejen med 5110 var ju att hela fronten gick att byta ut med ett klick, och det där grönsvarta blixtskalet var fan killer! Har dessvärre ingen bild på skalet.. Till skillnad från @Affe fick jag en släng av minimalism och slängde alla dyrgripar för några år sedan..
Nokia_5110_(1998).jpg


1999:
5110 var i all väsentlighet en bättre lur än 688, men den var inte lika cool. Inte i närheten, alla hade ju den jävla 5110, och inte ens skalet kunde förändra det faktumet. In kommer Panasonic GD90, vars killer features var att displayen kunde lysa upp i olika (fyra stycken, har jag för mig) färger samt att den var fjäderlätt. I alla avseenden en cool nalle som jag var relativt ensam om att äga.
Panasonic---GD-90---Pic1.jpg


2000:
Ericsson T18. Tillbaka till Ericsson och deras fattigmansvariant på T28. Hade den blå, men det här var i ärlighetens namn ingen lur som lämnade några större avtryck..
HP_Handphone_Ericsson_T18_T18s_Antena_Original__Bukan_T10_T1.jpeg


2001:
Efter T18 köpte jag luren som jag fortfarande håller som den bästa någonsin, Nokia 8310. Dedignmässigt var den måhända ett steg tillbaka jämfört med föregångaren 8210, men fan vad liten och behändig, och kraftfull den var! Körde på rosa skal, och tyckte jag var skitcool. Högst oklart om jag var det, troligtvis inte. Men det var fan inte lurens fel.
no8310_00.jpg


2003:
Tillbaka till Ericsson igen. Fast nu hette de visst Sony Ericsson.. Tror detta var den första toppmodellen som lanserades under samarbetet - T610 med färgskärm (typ många färger), kamera, och ändå helt ok webbnavigering. Dessvärre förstördes luren av det idiotiska centrala pekdonet. Men jaja, jag gillade den här. Hade den blå..
snt610_01.jpg



2005:
Första riktiga Calzoneluren Sony Ericsson V800. På alla sätt och vis en styggelse beträffande design. Kommer inte ihåg varför jag köpte den. Alls..
d4d7d047c4f379ebb5cefabcd26c66f9.jpg


2007:
Om V800 var den fulaste luren, så var då uppföljaren i min ägo det inte. Sony Ericsson W880i, titta på den. TITTA PÅ DEN! Jävulen, så vacker! Minns egentligen inte jättemycket av den rent funktionsmässigt, men bara designen gör den odödlig. Fick dessutom kraftiga vibbar till min minidisc från gymnasiet. Den enda tekniska apparat som klår W880i på designfingrarna, så skickar med en bonusbild på den nedan (denna har jag fö. inte slängt) - Sony MZ-R90
Original-Sony-Ericsson-w880-w880i-Cell-Phones-Unlocked-w880-Mobile-Phone-3G-Bluetooth-MP3-Play...jpg

Screenshot_20201015-223004_Instagram.jpg


2009:
Samsung Omnia hade fan allt (därav namnet, vill minnas att Omnia är latin för just Allt). Allt utom ett modernt operativsystem, vill säga.. 😂
Just som Apple och Google kört igång lanserade Samsung den här fetingen med pekpenna och Windows Mobile.. Nåväl, lite kul var den, men givetvis ett rejält snedköp..
81D1iUWNVnL._AC_SL1500_.jpg


2010 och framåt tilltog intresset lite under de första Androidåren - då allt gick ut på att dumförklara Iphoneägare och hur töntiga de var som knappt vågade "jailbreaka" (vilket var en jävla halvmesyr, och hör sen!). Då man själv rotade lur på lur, och optimerade dem med Cyanogenmod och MIUI, vilket fick till följd att de var snabbare än en raket men också hade batteriprestanda därefter.. Det var en kul tid när man faktiskt kunde lattja på riktigt, men dog ju ut när Androidtillverkarna faktiskt (på riktigt) kom ikapp Apple och det inte längre fanns nån jättevinst i att modda dem runt 2014..

Nåväl, de fula fyrkantiga lurarna som passerat i min ägo sedan 2010 enligt nedan. Blir inga bilder, de ser ju fan likadana ut allihop:

Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S2
Motorola Razr
Sony Xperia Z
LG G3
Google Nexus 5
Apple IPhone 5 (tjänstelur)
LG G5
Samsung Galaxy S7
Apple IPhone 6S (tjänstelur)
Samsung Galaxy S9
Samsung Galaxy S20 (nuvarande)

Fan. Ändå ganska skönt att skriva av sig lite.. Haha!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Skön bump ändå..! 🙂

Here we go!

Första luren? Fick ärva farsans Motorola Microtac. Det här var borde ha varit runt 1995, och jag gick i sjuan då. Var inte överdrivet många som hade mobiltelefon i min ålder, även om det givetvis börjat dyka upp. Åtminstone var det så på min skola. Moton tillhörde inte direkt de fetaste, och jag minns inte exakt vilken version det var. Men den var med dagens mått mätt grotesk och fungerade... Typ den här:
125px-Motorola_MicroTAC_5200_International.jpg


1997:
Min första egna telefon. Var stolt som en tupp över min Ericsson GH688. Snygg som fan, aluminiumchassi, och inte minst; möjlighet att byta antennring som designgimmick! Jag körde dock svart, istället för standard som jag vill minnas var blå..
unnamed.jpg


1998:
688:an drogs dock med väsentliga kvalitetsbekymmer. Efter tredje garantiärendet fick jag nog och farsan hjälpte mig med att byta ut den mot Snakeluren nr 1! Nokia 5110. Nokia var dock i all väsentlighet billigare än 688:an, så Siba (eller vad det nu var) kompenserade med ett handmålat (!) skal. Grejen med 5110 var ju att hela fronten gick att byta ut med ett klick, och det där grönsvarta blixtskalet var fan killer! Har dessvärre ingen bild på skalet.. Till skillnad från @Affe fick jag en släng av minimalism och slängde alla dyrgripar för några år sedan..
Nokia_5110_(1998).jpg


1999:
5110 var i all väsentlighet en bättre lur än 688, men den var inte lika cool. Inte i närheten, alla hade ju den jävla 5110, och inte ens skalet kunde förändra det faktumet. In kommer Panasonic GD90, vars killer features var att displayen kunde lysa upp i olika (fyra stycken, har jag för mig) färger samt att den var fjäderlätt. I alla avseenden en cool nalle som jag var relativt ensam om att äga.
Panasonic---GD-90---Pic1.jpg


2000:
Ericsson T18. Tillbaka till Ericsson och deras fattigmansvariant på T28. Hade den blå, men det här var i ärlighetens namn ingen lur som lämnade några större avtryck..
HP_Handphone_Ericsson_T18_T18s_Antena_Original__Bukan_T10_T1.jpeg


2001:
Efter T18 köpte jag luren som jag fortfarande håller som den bästa någonsin, Nokia 8310. Dedignmässigt var den måhända ett steg tillbaka jämfört med föregångaren 8210, men fan vad liten och behändig, och kraftfull den var! Körde på rosa skal, och tyckte jag var skitcool. Högst oklart om jag var det, troligtvis inte. Men det var fan inte lurens fel.
no8310_00.jpg


2003:
Tillbaka till Ericsson igen. Fast nu hette de visst Sony Ericsson.. Tror detta var den första toppmodellen som lanserades under samarbetet - T610 med färgskärm (typ många färger), kamera, och ändå helt ok webbnavigering. Dessvärre förstördes luren av det idiotiska centrala pekdonet. Men jaja, jag gillade den här. Hade den blå..
snt610_01.jpg



2005:
Första riktiga Calzoneluren Sony Ericsson V800. På alla sätt och vis en styggelse beträffande design. Kommer inte ihåg varför jag köpte den. Alls..
d4d7d047c4f379ebb5cefabcd26c66f9.jpg


2007:
Om V800 var den fulaste luren, så var då uppföljaren i min ägo det inte. Sony Ericsson W880i, titta på den. TITTA PÅ DEN! Jävulen, så vacker! Minns egentligen inte jättemycket av den rent funktionsmässigt, men bara designen gör den odödlig. Fick dessutom kraftiga vibbar till min minidisc från gymnasiet. Den enda tekniska apparat som klår W880i på designfingrarna, så skickar med en bonusbild på den nedan (denna har jag fö. inte slängt) - Sony MZ-R90
Original-Sony-Ericsson-w880-w880i-Cell-Phones-Unlocked-w880-Mobile-Phone-3G-Bluetooth-MP3-Play...jpg

Screenshot_20201015-223004_Instagram.jpg


2009:
Samsung Omnia hade fan allt (därav namnet, vill minnas att Omnia är latin för just Allt). Allt utom ett modernt operativsystem, vill säga.. 😂
Just som Apple och Google kört igång lanserade Samsung den här fetingen med pekpenna och Windows Mobile.. Nåväl, lite kul var den, men givetvis ett rejält snedköp..
81D1iUWNVnL._AC_SL1500_.jpg


2010 och framåt tilltog intresset lite under de första Androidåren - då allt gick ut på att dumförklara Iphoneägare och hur töntiga de var som knappt vågade "jailbreaka" (vilket var en jävla halvmesyr, och hör sen!). Då man själv rotade lur på lur, och optimerade dem med Cyanogenmod och MIUI, vilket fick till följd att de var snabbare än en raket men också hade batteriprestanda därefter.. Det var en kul tid när man faktiskt kunde lattja på riktigt, men dog ju ut när Androidtillverkarna faktiskt (på riktigt) kom ikapp Apple och det inte längre fanns nån jättevinst i att modda dem runt 2014..

Nåväl, de fula fyrkantiga lurarna som passerat i min ägo sedan 2010 enligt nedan. Blir inga bilder, de ser ju fan likadana ut allihop:

Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S2
Motorola Razr
Sony Xperia Z
LG G3
Google Nexus 5
Apple IPhone 5 (tjänstelur)
LG G5
Samsung Galaxy S7
Apple IPhone 6S (tjänstelur)
Samsung Galaxy S9
Samsung Galaxy S20 (nuvarande)

Fan. Ändå ganska skönt att skriva av sig lite.. Haha!


Gött skrivet @Saltkråkan, kul att få följt med din resa när det kommer till lurar, dock synd att du avyttrade dom för några år sedan!
 

Kalkyl

Panerai
2-Faktor
Skön bump ändå..! 🙂

Here we go!

Första luren? Fick ärva farsans Motorola Microtac. Det här var borde ha varit runt 1995, och jag gick i sjuan då. Var inte överdrivet många som hade mobiltelefon i min ålder, även om det givetvis börjat dyka upp. Åtminstone var det så på min skola. Moton tillhörde inte direkt de fetaste, och jag minns inte exakt vilken version det var. Men den var med dagens mått mätt grotesk och fungerade... Typ den här:
125px-Motorola_MicroTAC_5200_International.jpg


1997:
Min första egna telefon. Var stolt som en tupp över min Ericsson GH688. Snygg som fan, aluminiumchassi, och inte minst; möjlighet att byta antennring som designgimmick! Jag körde dock svart, istället för standard som jag vill minnas var blå..
unnamed.jpg


1998:
688:an drogs dock med väsentliga kvalitetsbekymmer. Efter tredje garantiärendet fick jag nog och farsan hjälpte mig med att byta ut den mot Snakeluren nr 1! Nokia 5110. Nokia var dock i all väsentlighet billigare än 688:an, så Siba (eller vad det nu var) kompenserade med ett handmålat (!) skal. Grejen med 5110 var ju att hela fronten gick att byta ut med ett klick, och det där grönsvarta blixtskalet var fan killer! Har dessvärre ingen bild på skalet.. Till skillnad från @Affe fick jag en släng av minimalism och slängde alla dyrgripar för några år sedan..
Nokia_5110_(1998).jpg


1999:
5110 var i all väsentlighet en bättre lur än 688, men den var inte lika cool. Inte i närheten, alla hade ju den jävla 5110, och inte ens skalet kunde förändra det faktumet. In kommer Panasonic GD90, vars killer features var att displayen kunde lysa upp i olika (fyra stycken, har jag för mig) färger samt att den var fjäderlätt. I alla avseenden en cool nalle som jag var relativt ensam om att äga.
Panasonic---GD-90---Pic1.jpg


2000:
Ericsson T18. Tillbaka till Ericsson och deras fattigmansvariant på T28. Hade den blå, men det här var i ärlighetens namn ingen lur som lämnade några större avtryck..
HP_Handphone_Ericsson_T18_T18s_Antena_Original__Bukan_T10_T1.jpeg


2001:
Efter T18 köpte jag luren som jag fortfarande håller som den bästa någonsin, Nokia 8310. Dedignmässigt var den måhända ett steg tillbaka jämfört med föregångaren 8210, men fan vad liten och behändig, och kraftfull den var! Körde på rosa skal, och tyckte jag var skitcool. Högst oklart om jag var det, troligtvis inte. Men det var fan inte lurens fel.
no8310_00.jpg


2003:
Tillbaka till Ericsson igen. Fast nu hette de visst Sony Ericsson.. Tror detta var den första toppmodellen som lanserades under samarbetet - T610 med färgskärm (typ många färger), kamera, och ändå helt ok webbnavigering. Dessvärre förstördes luren av det idiotiska centrala pekdonet. Men jaja, jag gillade den här. Hade den blå..
snt610_01.jpg



2005:
Första riktiga Calzoneluren Sony Ericsson V800. På alla sätt och vis en styggelse beträffande design. Kommer inte ihåg varför jag köpte den. Alls..
d4d7d047c4f379ebb5cefabcd26c66f9.jpg


2007:
Om V800 var den fulaste luren, så var då uppföljaren i min ägo det inte. Sony Ericsson W880i, titta på den. TITTA PÅ DEN! Jävulen, så vacker! Minns egentligen inte jättemycket av den rent funktionsmässigt, men bara designen gör den odödlig. Fick dessutom kraftiga vibbar till min minidisc från gymnasiet. Den enda tekniska apparat som klår W880i på designfingrarna, så skickar med en bonusbild på den nedan (denna har jag fö. inte slängt) - Sony MZ-R90
Original-Sony-Ericsson-w880-w880i-Cell-Phones-Unlocked-w880-Mobile-Phone-3G-Bluetooth-MP3-Play...jpg

Screenshot_20201015-223004_Instagram.jpg


2009:
Samsung Omnia hade fan allt (därav namnet, vill minnas att Omnia är latin för just Allt). Allt utom ett modernt operativsystem, vill säga.. 😂
Just som Apple och Google kört igång lanserade Samsung den här fetingen med pekpenna och Windows Mobile.. Nåväl, lite kul var den, men givetvis ett rejält snedköp..
81D1iUWNVnL._AC_SL1500_.jpg


2010 och framåt tilltog intresset lite under de första Androidåren - då allt gick ut på att dumförklara Iphoneägare och hur töntiga de var som knappt vågade "jailbreaka" (vilket var en jävla halvmesyr, och hör sen!). Då man själv rotade lur på lur, och optimerade dem med Cyanogenmod och MIUI, vilket fick till följd att de var snabbare än en raket men också hade batteriprestanda därefter.. Det var en kul tid när man faktiskt kunde lattja på riktigt, men dog ju ut när Androidtillverkarna faktiskt (på riktigt) kom ikapp Apple och det inte längre fanns nån jättevinst i att modda dem runt 2014..

Nåväl, de fula fyrkantiga lurarna som passerat i min ägo sedan 2010 enligt nedan. Blir inga bilder, de ser ju fan likadana ut allihop:

Samsung Galaxy S
Samsung Galaxy S2
Motorola Razr
Sony Xperia Z
LG G3
Google Nexus 5
Apple IPhone 5 (tjänstelur)
LG G5
Samsung Galaxy S7
Apple IPhone 6S (tjänstelur)
Samsung Galaxy S9
Samsung Galaxy S20 (nuvarande)

Fan. Ändå ganska skönt att skriva av sig lite.. Haha!
Haha, jag köpte också en Omnia och tyckte den var "det häftigaste som fanns" men oj vad saker laggade och så. Minns att man inte kunna använda fingrarna så mycket utan var buren till pennan då fingrarna oftast träffade fler ikoner samtidigt (har rätt smala fingrar ändå). Kul med lite nostalgi :)
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Helt fantastisk bumpad tråd ju😁 Nostalgin slog till som en stekpanna. Blev lixom bara tvungen att plocka fram min första mobbe. En Philips Fizz som jag fick i julklapp av päronen 1996.
IMG_20201017_130940.jpg

Kan erkänna att den ligger på laddning precis just nu bara för att se om den ens går att få igång igen... Batteriet har inte vart laddat på minst 10år vad jag kommer ihåg😁
Efter Fizzen trillade jag in på Nokiaspåret och där höll jag mig med ett antal modeller tills dom efter ett gäng OS la ner Windows och gick över till Android. Sen dess har mina kineser Huawei P20Lite(jobb) och P20(privat) vart trotjänaren i ett par år🙂
Har nog faktiskt bara sålt en av mina lurar genom åren och det var min 8210a.. Den kan jag faktiskt sakna ibland pga storleken. Den var ju så liten att man knappt hittade den ibland😁
Edit: Den tog laddning och skriker efter ett Sim-kort.. Får nog fasen skaffa ett kontantkort bara för att.. 🤪
 
Senast ändrad:

city69

Omega
Första mobilen var en microtac som köptes 1994. Minns när farsan hade en grå lur i bilen på 70-talet som man fick lyfta och be att bli kopplad till en viss anknytning.
Har hänt en del sedan dess
 

Hawk100

Rolex
Bästa tråden jag läst på KS på mycket, mycket länge! Och så visar det sig att den är från 2015..... Märkligt!!!
Å dessutom, helvete!!! Alltså helvete vad pengar du lagt på mobiltelefoner @Affe !!!! Det är ju helt galet!! Det är tamefaan galnare än att lägga 150tkr på en sketen Rolex.....!
Och så mycket coooooolare!!!! 🤩
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bästa tråden jag läst på KS på mycket, mycket länge! Och så visar det sig att den är från 2015..... Märkligt!!!
Å dessutom, helvete!!! Alltså helvete vad pengar du lagt på mobiltelefoner @Affe !!!! Det är ju helt galet!! Det är tamefaan galnare än att lägga 150tkr på en sketen Rolex.....!
Och så mycket coooooolare!!!! 🤩


Hehe...bug och bock för den komplimangen, har alltid varit svag för mobiler och andra elektriska saker! Mmm...alldeles för mycket pengar till och med, men var gjorde man inte för att vara först med en modell! Tänk om man skulle lägga ihop alla pengar som gick till inköp av mobiler plus allt man slösade på krogen, det hade blivit många schyssta klockor det, men FAN så tråkigt det skulle ha varit :cool::p:rolleyes::wtf:.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Härligt Af Sjodahl! Vi sitter i samma båt, har själv ropat hem den stora mobilen så jag har den i garaget nånstans. Har inte snöat in på något specifikt annat än allmänt sköna prylar bara såsom ipods, toy story leksaker, apple-grejer. Allt som har med Steve Jobs att göra tror jag blir bra en dag. Men skulle gärna få fatt i den första Sony walkman TPS-L2
1979_tpsl2_2.1404231268.jpg


Här har du en!

 

bvb

Cartier
2-Faktor
Brutal nostalgi och igenkänning på denna trådstart. Hatten av @Affe ! Hade i princip alla dessa jag också. Själv är jag motsatsen till hoarder och har ingen av dessa kvar vilket känns riktigt tråkigt. Grym tråd!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Brutal nostalgi och igenkänning på denna trådstart. Hatten av @Affe ! Hade i princip alla dessa jag också. Själv är jag motsatsen till hoarder och har ingen av dessa kvar vilket känns riktigt tråkigt. Grym tråd!

Tackar! Det är på gott och ont att spara saker, men vissa saker har man inte hjärtat att slänga!
 

Jey

Cartier
Vilken resa det var att läsa igenom den här tråden, samt att man inser att man avveckat några telefoner :D
 
Topp