• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Test: Cape Cod Polishing Cloth

Endusima

Silver
2-Faktor
Tänkte dela med mig av mitt test av Cape Cod Polishing Cloth.

Att polera klockan kan vara kontroversiellt men att putsa bort små hairlines tycker jag personligen inte kan anses som polering. Ville testa hur skonsam den här putsduken var och om den funkade på hairlines.

IMG_20220123_131121.jpg
IMG_20220123_131114.jpg

Som försökskanin använde jag min trogna Citizen Promaster. Den har fått en hel del hairlines på den blanka ytan där boetten sticker ut som mest.

Tvättade med diskmedel och torkade med fiberduk innan foto.
IMG_20220123_131026.jpg

Som ni ser, en hel del hairlines syns under direkt ljus.

IMG_20220123_131245.jpg

Dukarna ser ut såhär, dom luktar lite sötaktigt och är fuktiga och lite oljiga. Jag klippte ut en liten bit av duken och putsade halvhårt med cirkelrörelser i ca 2 minuter.

IMG_20220123_131706.jpg

Putsduken blev snabbt missfärgad men det skall enligt instruktionen inte vara av vikt. Efter att ha putsat tvättade jag med diskmedel+duk igen. Jag är imponerad av resultatet. Det fanns även ett par mkt små och tunna repor längre fram som putsduken ej tog bort. Detta visar att den avlägsnar oerhört lite material.

Kan rekommendera denna produkt om ni har hairlines ni vill bli av med. Vill man bli av med repor så biter det dock inte så bra, ev. om man putsar hårdare och längre.

PS. Det är en kapsylöppnare formad som en penis som syns i bakgrunden på bordet.

Funderat på denna till mina äldre klockor utan värde, vore skoj att testa. Gäller detta alla ytor, även borstade ytor?
Scotch-brite brukar jag använda för borstade ytor, typ länk och lås. Cirkulär borstning tycker jag är knepigt så det ger jag mig inte på.

Funderat på denna till mina äldre klockor utan värde, vore skoj att testa. Gäller detta alla ytor, även borstade ytor?
Cape cod är bara gjord för blanka ytor. Har testat själv på en vintage-klocka utan problem, förvänta dig inte att den ska ta bort några repor bara.

Ja det är det enklaste iallafall, men hade helst räddat orignallänken 🌞
Fortsatt OT...
Original 2-ton, då förutsätter jag att det är en plätering , då ska det vara mer än åtta mikrometer tjockt. Åtminstone som ny. Svårt då att göra det snyggt, framförallt utan att förstöra länkarna. Möjligen om det går att demontera bandet helt.

Är just grunda repor det tar bort? Eller materialet runt om vi skall vara petiga.
Ja jo tekniskt sett kanske. Vad jag har erfarit är dock att den inte biter på ens extremt små repor utan endast just hairlines.

Kan ju diskuteras vad som är skillnaden mellan en repa och en hairline men ja, nåt åt det hållet.

Såg en video på youtube där dem visade att en disksvamp med poleringsmedel går att använda på de borstade delarna. Säljs på ica i storpack där den svarta svampen är förbehandlad med polerings medel. Dem använder den grova sidan (såklart) och drar snarare än skrubbar på de borstade delarna. Detta i kombination med cape cod duken gav dem väldigt fina resultat.

Bifogar länk till videon:

Såg en video på youtube där dem visade att en disksvamp med poleringsmedel går att använda på de borstade delarna. Säljs på ica i storpack där den svarta svampen är förbehandlad med polerings medel. Dem använder den grova sidan (såklart) och drar snarare än skrubbar på de borstade delarna. Detta i kombination med cape cod duken gav dem väldigt fina resultat.

Bifogar länk till videon:
Jag vet inte om vi ser på samma video, men jag ser varken någon svart svamp eller att metoderna kombineras…

Senast ändrad:
Nej menade inte att dem kombinerar teknikerna på samma segment utan snarare att dem använde de olika teknikerna i kombination för ett bättre slut resultat i sin helhet.

Den svarta disksvampen som ica inkluderar i sitt storpack innehåller putsmedel och är väl kanske vår svenska motsvarighet till deras standard disksvamp som nästan alltid innehåller något typ av putsmedel. Detta vet jag av erfarenhet och eftersom att detta är standard där så nämns inte jusst denna detalj utan den slutsatsen drog jag själv. Den svarta svampen på ica hittade jag efter att ha sökt efter något motsvarande.

Nej menade inte att dem kombinerar teknikerna på samma segment utan snarare att dem använde de olika teknikerna i kombination för ett bättre slut resultat i sin helhet.

Den svarta disksvampen som ica inkluderar i sitt storpack innehåller putsmedel och är väl kanske vår svenska motsvarighet till deras standard disksvamp som nästan alltid innehåller något typ av putsmedel. Detta vet jag av erfarenhet och eftersom att detta är standard där så nämns inte jusst denna detalj utan den slutsatsen drog jag själv. Den svarta svampen på ica hittade jag efter att ha sökt efter något motsvarande.
Ok, då förstår jag hur du menar. Jag tror att man brukar säga att vit Scotch brite är den som är utan slipmedel medans alla de andra färgerna motsvarar olika grovlekar. I videon används ju grön, därav min fundering om vart svart kom in i bilden…

Bifogar bilder på disksvampen jag pratar om så att folk lättare hittar rätt om dem vill testa.

Märk väl att jag inte testat detta själv ännu men har köpt hem cape cod duken samt disksvampen för att testa.

Bilagor

• 1000020490.jpg
    1000020490.jpg
    485 KB · Visningar: 9
  • 1000020491.jpg
    1000020491.jpg
    523.8 KB · Visningar: 7
Bifogar bilder på disksvampen jag pratar om så att folk lättare hittar rätt om dem vill testa.

Märk väl att jag inte testat detta själv ännu men har köpt hem cape cod duken samt disksvampen för att testa.
Nu är visserligen tråden en gammal recension av just putsduken Cape Cod så det kanske blir lite off-topic med tips på annat, men du hittar poster om just borstning om du söker på forumet.
Jag skulle inte rekommendera dig att direkt testa den svarta svampen på en klocka/länk du är rädd om. Risken att det blir för grova repor är stor. Olika färger på Scotch brite ger olika grov borstning, du bör testa dig fram på någon annan stålbit för att se vilken som matchar klockan i fråga. Det finns även andra material/metoder/verktyg för att göra borstning på länk eller boett.

Det har du helt rätt! Jag kännde att det passade här jusst för att videon visar att dem framgångsrikt kombinerar dessa redskap. Tänkte att det underlättar lite för hemmafixare likt mig själv.

Ska spana in de andra forumdelarna som berör detta, Tack för infon.

Disksvampar i all ära men ska man göra det rätt är det 3M 7447/7448 som gäller för borstade ytor. Kostar 50-60:-/st hos Ahlsell.

Tillbaka
Topp