• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The OWG experiment

Går det att bli OWG?

• Kör! Dina inlägg tillför ändå inget, så det blir skönt att slippa se dem på ett år…

Röster: 11 8.2%
  • Kör! Stort med någon som verkligen vågar!

Röster: 34 25.4%
  • Kör! Du kommer dock falla senast på punkt 4 i listan.

Röster: 45 33.6%
  • Vem försöker du lura? OWG är omöjligt!

Röster: 44 32.8%

• Totala väljare
    134
  • Enkät stängd .

Snårtas

Guld
Fick en sjuk idé nu när jag satt ute i solen och käkade lunch och samtidigt surfade KS. Kollade igenom lite diverse trådar och fastnade för @Chrisse recension av Patek 5712. Vilken underbar klocka!

Sen började jag reflektera över vad mitt klockintresse i allmänhet och Klocksnack i synnerhet har gjort med mitt liv. Jag har varit intresserad av klockor sen nån gång i högstadiet, då det började vankas konfirmationspresent. Det har legat latent länge och innan jag upptäckte Klocksnack så hade jag köpt på mig en quartz Tag och en PAM177. Utan att egentligen kunna så mycket – tilltalades av estetik och varumärke. Här kan man smasha på upplägget om man känner för det... ;)

På det här forumet är det ju omöjligt att låta bli att få ny kunskap. Jag är fortfarande novis, men har blivit en jäkel på att rabbla Rolex-referenser. En fullständigt oanvändbar kunskap utanför horologivärlden.

Jag har lagt sjukt mycket tid och pengar på detta intresse de senaste 3 åren. Mycket mer än på andra intressen jag har: resor, bilar och andra nöjen.

Jag trivs ju med klockintresset och gillar att prova nya saker på armen. Familjen är dock inte lika impad. Vännerna fattar ingenting, men ler lite förstående när ämnet kommer på tal. Lägger huvudet på sned och säger – det löser sig. Ungefär som när man talar med småbarn.

Nåja, jag ska inte bli alltför långrandig. Kombinationen av Chrisses recension och min reflektion gav mig följande tankar: Kan man/jag bli OWG för att behålla ett ”sundare” intresse, dvs frigöra tid och pengar till annat. Alla snackar om att det är omöjligt! Men: har någon verkligen försökt? På riktigt alltså?

Jag tänkte testa min idé, och det gör man såklart genom en poll på Klocksnack!

Action plan

1. Sälj alla klockor utan affektionsvärde. De som har affektionsvärde hamnar på vinden/bankfack. Det är idag min konfirmationspresent (Certina DS TT i titan/gulddoublé), farsans gamla Certina från 60-talet och den första klocka jag köpte för egna pengar (Tag Heuer Professional Chrono Quartz).

2. Köp en OWG-klocka. Typ PP, VC eller liknande.

3. Ta bort Blocket-bevakningen på ”Rolex”.

4. Logga inte in på Klocksnack på 12 månader.

5. Gå inte på GTG på 12 månader. På denna punkt vacklar jag, men är man inte inloggad så får man ändå inte reda på när de är…
Så – vad säger panelen? Är det möjligt? Kommer jag få ett återfall eller kommer jag att klara mig ett helt år utan Klocksnack, flippande och GTG eller fick jag solsting på lunchen?

Det känns lite som att sluta snusa. Det är jäkligt läskigt att ens överväga att ta steget ut i det okända. Men snus-suget lägger sig efter en vecka. Hur är det med klockor?

Tips på OWG-klockor mellan 120-200 kSEK emottages tacksamt i tråden. Eller så kan ju någon ordningsman säkert länka in X antal trådar om dylika! Ska tillägga att jag nog inte törs ”go vintage” i prisklassen, lätt beggat är dock OK.

Kör! Hade definitivt kunna vara OWG med tex en 5712:a. Skulle dock inte logga ut från KS. Har alltid i princip varit OWG, men man hänger ju här ändå. Starkt psyke så man inte blir påverkad och sugen på andra objekt bara..
Jag känner mig själv alltför väl. Liknelsen om snus - jag har slutat 3 ggr. Snusar jag idag? Ja :(

Lägg till lite och köp 5712'an, men då behöver du en dykare för bad också.
Men det är OK att bryta lite mot OWG

Screen Shot 2015-08-20 at 12.59.14 PM.png

Tror nog säkert att man/du klarar OWG dock inte med samma G hela tiden oavsett om du kliver upp på PP eller liknande. Det finns alltid något annat man/du vill testa. Dessutom så undrar jag vem vi skall använda till dvärgkastningen på framtida GTG:er:D

Ja men det tycker jag är rimligt. Om man kommer upp i sådana summor(uppemot 200k) tycker jag att man kan bli OWG, då det i det segmentet finns så orimligt fantastiska klockor, som PP Nau-Nau med komplikationer eller liknande...

För mig skulle det nog räckt med en AP 15400, PP Nau-Nau 5711 eller AP ROO Diver för att bli OWG... Om man fick fantisera lite skulle en PP 5980 nog varit ultimat, vattentät(120m va?) och kronograf?

Tror nog säkert att man/du klarar OWG dock inte med samma G hela tiden oavsett om du kliver upp på PP eller liknande. Det finns alltid något annat man/du vill testa. Dessutom så undrar jag vem vi skall använda till dvärgkastningen på framtida GTG:er:D
Jag tror ni kan använda @TiE , han är ju inte heller någon jätte. Dock tror jag inte ni får iväg honom lika långt :)

I vanliga fall skulle jag säga blankt nej till owg, men skulle det vara en 5712 du landar med skriker jag kööööör! Möjligen skulle du dock behöva avlasta med en riktig beater..

Men som sagt, om man nu ska bli OWG måste man ha en jävla värsting. Typ som ovan nämnt PP/AP/VC.

Men vill man ha den när man målar staket, sågar ner träd eller gymmar också? Då måste man ju ha en beater också.... och då är man inte OWG längre... suck... omöjligt ju

Sälj alla klockor utan affektionsvärde. De som har affektionsvärde hamnar på vinden/bankfack. Det är idag min konfirmationspresent (Certina DS TT i titan/gulddoublé), farsans gamla Certina från 60-talet och den första klocka jag köpte för egna pengar (Tag Heuer Professional Chrono Quartz).

Jag anar ugglor i mossen, OWG med tre klockor i facket. Hmmmm är det verkligen OWG? ;)

vet inte riktig om 200k e å frigöra lite dollars i detta fall men kanske det e
Ang om tid så e det väl disciplin som många andra intressen

Jag skulle kunnat skrivit det där inlägget själv. :D
Älskar klockor och att lära mig allt om dem men jakten börjar bli jobbig. Att logga ut hade nog varit en omöjlighet för oss båda men det hade varit grymt att kunna bli OWG med EN fet klocka.

Tanken slog mig som blixt från klar himmel och lösningen var solklar.
Bestämde mig för att spara ihop till mellanskillnaden till en vattenöt (ja, jag sa det) och att därefter sälja av hela skiten och bli OWG med en sådan. Det skulle kunna ta allt mellan 6 månader och 2 år beroende på andra utgifter.

Clean, coolt understated på gummi, till synes perfekt storlek och detaljrik nog så man inte tröttnar samtidigt som den går att bada med.

Efter något dygn slog det mig dock att samma pengar faktiskt räcker till en grym duo i form av JLC Deep Sea Chrono och JLC Master Calendar.

Jag gillar din tanke men frågan är om du kan hålla fast vid den så länge att du inte hittar på andra alternativ på vägen.

När vi ändå snackar 5712 så är den helt sjuk, hade utan problem kunnat bli OWG med en sådan (så ofta badar jag inte). Tycker dock det är vansinniga pengar för en klocka och min klockbudget kommer aldrig bli så hög.

Hoppas du förverkligar OWG-tanken men logga inte ut. :)

Kör, och... Go vintage :) Nej, men är verkligen en PP nautilus en fungerande OWG-klocka för dig? Du måste ha en jobbklocka också... och en beater... och en dressare... och :)

Tror det är kört för dig, "once klocknörd...", men motbevisa mig gärna :)

Jag var också fast inställd på det tidigare, OWG med Rolex Submariner 116610LN. Den passar i nuläget allt i garderoben, men jag kompletterade ändå med en Cartier Santos XL två ton mest för skojs skull. Men jag kan definitivt tänka mig att bli OWG igen, så simpelt. De timmar jag spenderar på klocksnack/klockor idag är inte hälsosamt.

Skrota punkt 4…men testa OWG i alla fall!:)
Gå på GTG…bara för att få bekräftelse att just DU äger en absolut bästa klocka för just DIG!:D

Varför inte med en Patek 5980 (bild googlad och kopierad från www.) Lite över budget, men, men såååå vacker!
patek-philippe-5980-mike-mellia.jpg

Med risk för att låta som en amatörpsykolog, men varför vill du bli OWG och/eller sluta logga in på forumet?
När jag läser trådstarten verkar det som att du trivs med ditt klockintresse men att vänner och familj inte gör det.

Utifrån mitt eget perspektiv skulle jag kunna bli OWG eller till och med skita helt i klockor om jag var tvungen, dvs om livet förändrades på något avgörande sätt så att detta intresse blev oviktigt. Lite av charmen med klockhobbyn är ju att man kan välja hur mycket tid man vill lägga i olika perioder, för mig är det en lyx att nörda klockor...

image.jpg

Vi leker väl alla med OWG tanken ibland när det är som intensivast. Man behöver semester från sitt nörderi. Vad klocktokar inte inser och eller fattar är att OWG är en myt. En kontradiktion........det går inte att vara KS slav och OWG......... OWG:are är alla andra människor som inte finns inom KS......alla de gråa vi ser när vi går på stan, sitter i bilkö eller möter i matbutiken...fast de vet inte ens om det....speciellt inte de som råkar äga en Rolex, VC, PP mfl odyl....

Men att sluta snus var nog inte så oslugt!!!

Tillbaka
Topp