• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The te-tråden

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag är ingen kaffe-drickare utan tar mig hellre en kopp te. Under ett par år har jag uteslutande druckit te från Might Leaf. Nu när mitt nuvarande lager börjar sina så funderar jag på att prova något annat. Kusmi kommer givetvis upp som ett alternativ. Nu vill jag inte beställa ett par burkar nytt te från något märke bara för att i blindo prova något.. så jag tänkte att någon te-konnässör kanske kan tipsa om specifika Kusmi-teer - eller andra märken som kanske kan passa. Generellt sett så gillar jag svarta teer med citrus-inslag till fikat och lena "Earl Grey"-ish teer till frukost.

De teer som jag har fastnat för i Might Leaf-sortimentet är:
Orange Dulce: Det allmänna fike-teet. Svart te som är "kraftfullt med flera smaker i skön förening, apelsin, vanilj och jasminblomster. Smaken påminner om riktigt fint lagrat portvin, och doften för tankarna till exklusiv, mörk choklad eller karamellkola."
Organic Darjeeling Estate: Ett enkelt och lent svart te som jag ofta har till frukosten. Det är ett "ett blommigt te med sötaktig karaktär och lång angenäm eftersmak"
Bomby Chai: Ett höst-te som innehåller "svart Assam te, kanel, peppar, kardemumma, stjärnanis, ingefära, kryddnejlika, naturliga aromämnen."

Vad vore lämpligt för mig att prova i Kusmi-sortimentet? Har ni förslag på andra fina teer?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ha, ha, vilken dump.

Eftersom KS inte verkar ha några finsmakare på te så har jag de senaste 6 åren smakat mig fram till ett FTGFOP1 Darjeeling te från min lokala te-shop och som dricks till frukost. Till fika är det antingen Kashmir Chai eller Prince Wladimir från Kusmi. Om någon nu mot förmodan undrar.. :D
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Klart det finns thédrickare här. Fru laketwig dricker bara thé och jag dricker det på kvällen. Då jag jobbade mot Sri Lanka i närmare 20 år är valet av ursprungsland lätt. Har dessutom varit där ett antal gånger, inklusive en helgutflykt bl a till thédistriktet. Fastnat för den nedan som tidigare krävde asiataffär men nu finns på Willy's för ca 60:-.
IWC A 2022-05-02 (thé).jpg
 
Senast ändrad:

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag håller mig också bara till te. Men bra te är svår att få tag på här i Sverige. Jag dricker helst svart te från norra Iran.
Finns ett märke som heter Refah som är från Lahijan-regionen. Speciellt deras första skörd är grymt bra. Bättre te än så får man leta efter. Men sånt te slösar man inte bort i teklämma och liknande, utan det ska bryggas minst 40 minuter. Helst i samovar.
 

Pumba

Cartier
2-Faktor
Jag har smakat mig fram till två favoriter på senare tid:

Pu Ehr är ett fermenterat te från Yunnan, Kina. Fermenteringen främjar probiotikabildning och ger en djupt höig, jordig smak. Varning för att det luktar fiskmat i viss näsor (min frus exempelvis). En kanonstart på dagen för mig.

Hojicha är ett rostat japanskt bancha (grönt te) med härliga nöttoner. Rostningen tar ner koffeinet och jag drickee det oftast som FM/EM-dryck på jobbet
 
Topp