• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The_riddler

Jag köpte en Rolex Explorer 214270 av @The_riddler

En kort tid efter köpet så framkom det att klockan är en kopia och han vägrar att häva köpet med återbetalning samt retur av dellikvid (Bravur vidaresåld https://klocksnack.se/threads/bravur.189339/).

Detta trots två olika intyg som styrker att klockan ej är äkta.
(Polisanmälan är gjord).

Eftersom han inte tagit ansvar eller varit behjälpsam trots bevisad kopia så avråder jag till att göra affär med denna person.

Du utelämnar en hel del information kan jag tycka. Bla att du fick med äkthetsintyg, att du sålde vidare den trots att du misstänkte något var galet med den utan att kontakta mig? Med mera.
Men är det någon som önskar information om händelsen ovan är det vara kontakta mig.👍

Senast ändrad:
Det där är helt felakig fakta.
Jag sålde klockan vidare med det första äkthetsintyget och gav information till köparen att den saktar sig och troligtvis skulle behöva en service i närtid.
Där och då gick jag på det första intyget som du hade fått utfärdat.
I tro om att den var äkta.

När det sen uppdagas att köparen fått den utdömd som kopia i ett andra äkthetsintyg så swishade jag tillbaka pengarna omgående till köparen och gjorde rätt för mig. Som du borde ha gjort i din tur.
När jag sen tar tillbaka klockan till urmakare nr 1 som efter en nogrannare koll också dömer ut den som en kopia så vill du fortfarande inte ta ditt ansvar.
Två intyg som bevisar att du har sålt en oäkta Rolex Explorer.

Vill du att jag broderar ut hela händelseförloppet här så att all fakta kommer upp i ljuset?
Eller ska jag starta upp en egen tråd om det hela så kan du bemöta kritiken där?

Kommenterar inte mer om detta här. Inväntar kontakt med polisen där jag kan lägga fram all dokumentation och historik på vad som är skrivet och sagt.

Så du har alltså sålt en klocka som du vid vetskap om att den är falsk inte låtit häva köpet? Bättre att göra rätt för sig direkt (även om det svider) än att låta det bli polisiärt.
Osnyggt!
@Deskdiversthlm Den lämnades in till urmakare och fick utfärdat äkthetsintyg, där även köparen var kontakt med urmakare innan köp.
När sedan köparen hör av sig 10 dagar efter och skriver att han misstänkte något var galet men sålde ändå vidare klockan...! Så hävs inget köp. Sen får du som inte vet någonting om vad som hänt känna och tycka vad du vill.

@Deskdiversthlm Den lämnades in till urmakare och fick utfärdat äkthetsintyg, där även köparen var kontakt med urmakare innan köp.
När sedan köparen hör av sig 10 dagar efter och skriver att han misstänkte något var galet men sålde ändå vidare klockan ändå.! Så hävs inget köp. Sen får du som inte vet någonting om vad som hänt känna och tycka vad du vill.
Om @Cosmo utelämnar massa detaljer så får du gärna fylla i.
Men som jag ser det utifrån det som skrivits så har:
  • Du har sålt en klocka med äkthetsintyg
  • Köparen har köpt i god tro
  • När det uppdagats att det är en kopia häver @Cosmo köpet och betalar tillbaks sin köpare.
  • Du däremot vägrar trots vetskap om att det är en kopia att ta tillbaks köpet.

Är det något jag missar? Även om jag inte är insatt så är det solklart att det är du som är ansvarig. Betala tillbaks och lös det istället. Pengar verkar ju inte vara något problem eftersom du har ett gäng köpesannonser ute.

Om @Cosmo utelämnar massa detaljer så får du gärna fylla i.
Men som jag ser det utifrån det som skrivits så har:
  • Du har sålt en klocka med äkthetsintyg
  • Köparen har köpt i god tro
  • När det uppdagats att det är en kopia häver @Cosmo köpet och betalar tillbaks sin köpare.
  • Du däremot vägrar trots vetskap om att det är en kopia att ta tillbaks köpet.

Är det något jag missar? Även om jag inte är insatt så är det solklart att det är du som är ansvarig. Betala tillbaks och lös det istället. Pengar verkar ju inte vara något problem eftersom du har ett gäng köpesannonser ute.
Som jag skrev tidigare så kommenterar jag inte mer förutom till polisen.

När sedan köparen hör av sig 10 dagar efter och skriver att han misstänkte något var galet men sålde ändå vidare klockan...! Så hävs inget köp. Sen får du som inte vet någonting om vad som hänt känna och tycka vad du vill.
Det som du utelämnar här är att jag sålde klockan vidare efter endast två dagar med tro om att den var äkta.
Jag meddelade även köparen att en service i närtid troligtvis vore nödvändig utifrån att den saktade sig.
När sen köparen @Zozoo kontaktade mig efter en vecka med det andra intyget så kontaktade jag dig omedelbart.
Jag gjorde rätt för mig och betalade tillbaka direkt, men du däremot har inte gjort det.
Det verkar svårt för dig att förstå vart ditt ansvar ligger i det här och att du inte har tagit det.
Det gjorde att en polisanmälan blev nödvändig.

Det som @Cosmo skriver är fullständigt sant.

Jag lämnade samma dag klockan tillsammans med 3 stycken till Rolex som behövde intygas i äkthet och värdering av en av Handelskammaren godkönd värderingsman i Göteborg.

Han ringde mig direkt och sa det muntligt och sedan skriftligt.
Intyget kostade mig 1500kr såsom övriga 3 klockor.

@Cosmo tog tillbaka klockan och skickade tillbaka pengarna samma dag.

Jag har köpt flera klockor från @Cosmo, och har ingen anledning att han lurar någon

Som jag skrev tidigare så kommenterar jag inte mer förutom till polisen.

Det som @Cosmo skriver är fullständigt sant.

Jag lämnade samma dag klockan tillsammans med 3 stycken till Rolex som behövde intygas i äkthet och värdering av en av Handelskammaren godkönd värderingsman i Göteborg.

Han ringde mig direkt och sa det muntligt och sedan skriftligt.
Intyget kostade mig 1500kr såsom övriga 3 klockor.

@Cosmo tog tillbaka klockan och skickade tillbaka pengarna samma dag.

Jag har köpt flera klockor från @Cosmo, och har ingen anledning att han lurar någon
@The_riddler Är övertygad om att du inte sålde klockan med intentionen att luras. Men när du med vetskapen valt att inte ta tillbaks köpet så är det förutom försäljningen varumärkesintrång (efter att du fått vetskapen men inte tagit tillbaks den) och eftersom du vägrar häva köpet så blir det ju försök till bedrägeri. Tycker du ska ta bort dina köpesannonser. Rimmar rätt illa med tanke på vad situationen, iaf till du som du säger att polisutredningen är klar.

Klockan som är såld är äkta, vad som hänt med den efter köpet kan jag inte svara på.
Absolut så kommer jag ta bort annonserna. Tar bort dem direkt när det som sökes är köpt.

Klockan som är såld är äkta, vad som hänt med den efter köpet kan jag inte svara på.
Absolut så kommer jag ta bort annonserna. Tar bort dem direkt när det som sökes är köpt.
Menar du verkligen att den klocka du sålde till @Cosmo är äkta när den urmakare som intygade den äkta när du sålde den till @Cosmo har erkänt att han har gjort ett grovt tjänstefel och bett om ursäkt för @Cosmo att han gjorde det när den egentligen är en kopia?

I det intyget stod varken serienummer på klockan, inte heller verktummer. Det intyget är inte värt ett skit.

Nu avlastar du dig allt ansvar genom att beskylla en ärlig ks:are @Cosmo att han har vetat att den var en kopia och ändå sålde till mig!!

Du kommer att bli anmäld till Admin på ks för ditt beteende och att du menar att du har rätt att köpa andra ks:ares klockor genom att lägga ut KÖPES annonser.

Du har sålt en klocka med ett intyg på en falsk klocka, det är bara att göra rätt som många andra gör när något sådant inträffar.

Du verkar ha vetat att den var en kopia från enda början och vill inte ta den naturliga gången att ta tillbaka den och be den du köpte den från att backa affären.

Med den attityden kommer Du aldrig kunna göra fler affärer här på KS.
Gör om - Gör rätt.
Återbetala pengarna, sen är problemet löst.

Vem är det som intygat en fake-klocka som äkta? - Eller var intyget också fake?

(Bör väl finnas ett visst ansvar där, alltså om någon intygat en fakeklocka som älta?)

Menar du verkligen att den klocka du sålde till @Cosmo är äkta när den urmakare som intygade den äkta när du sålde den till @Cosmo har erkänt att han har gjort ett grovt tjänstefel och bett om ursäkt för @Cosmo att han gjorde det när den egentligen är en kopia?

I det intyget stod varken serienummer på klockan, inte heller verktummer. Det intyget är inte värt ett skit.

Nu avlastar du dig allt ansvar genom att beskylla en ärlig ks:are @Cosmo att han har vetat att den var en kopia och ändå sålde till mig!!

Du kommer att bli anmäld till Admin på ks för ditt beteende och att du menar att du har rätt att köpa andra ks:ares klockor genom att lägga ut KÖPES annonser.

Du har sålt en klocka med ett intyg på en falsk klocka, det är bara att göra rätt som många andra gör när något sådant inträffar.

Du verkar ha vetat att den var en kopia från enda början och vill inte ta den naturliga gången att ta tillbaka den och be den du köpte den från att backa affären.
Precis så är det tyvärr @Zozoo
Anmärkningsvärt är även att han försökte få urmakaren som utfärdade det första intyget att betala för hela kalaset.
Genom någon slags ansvarsförsäkring.
Urmakaren har redan talat om att han missade i sin första koll att göra en korrekt bedömning.
Däremot vid en andra koll så konstaterade även denna att klockan (de facto) är en kopia.

Allt detta känns som en avledningsmanöver för att ta fokus från sitt egna ansvar.

Enligt honom så kommer klockan från ett dödsbo och är köpt från Kaplans eller Bulowskis.
Vilket utav dom verkar han inte ha koll på dock.
Alternativet att ta tillbaka klockan till auktionsfirman verkar han inte intresserad utav.

Senast ändrad:
Vem är det som intygat en fake-klocka som äkta? - Eller var intyget också fake?

(Bör väl finnas ett visst ansvar där, alltså om någon intygat en fakeklocka som älta?)
Verkar som att urmakaren gjort en miss och även medgivit det. Likväl så har ju @Riddler_the vägrat att göra rätt för sig efter det uppdagats. Och oavsett så borde knappast @Cosmo gå ur det som förlorare.

@Riddler_the får väl lösa det bakåt i ledet isf. Oavsett om det är med Kaplans/Bukowskis eller urmakaren.

Verkar som att urmakaren gjort en miss och även medgivit det. Likväl så har ju @Riddler_the vägrat att göra rätt för sig efter det uppdagats. Och oavsett så borde knappast @Cosmo gå ur det som förlorare.

@Riddler_the får väl lösa det bakåt i ledet isf. Oavsett om det är med Kaplans/Bukowskis eller urmakaren.
Har urisen någon friskrivningsklausul i frågan eller kan @Riddler_the driva frågan mot dem i efterhand? Ponera att urisens intyg varit avgörande i en affär där köparen är osäker på klockans äkthet.

Annars är det väldigt lätt att utfärda äkthetsintyg om straffet för misstag bara blir en muntlig ursäkt.

Självklart, men ändå intressant att veta vem som intygar utan att kunna göra det rätt. Auktionshusen tar väl som vanligt inget ansvar (även om historien om auktionshus inte behöver stämma).

Senast ändrad:
Självklart, men ändå intressant att veta vem som intygar utan att kunna göra det rätt. Auktionshusen tar väl som vanligt inget ansvar.
För min del så får han driva vilka processer han vill men han behöver ta ansvar för sin del först.
Den värderare och Rolex urmakare som dömde ut klockan med intyg nr 2 konstaterade att det är en riktigt bra och påkostad kopia.
Lätt att missa tydligen.

Obegripligt att inte göra en återbetalning och ta tillbaka klockan omgående när det framkommer att den inte är äkta. Övriga omständigheter är egentligen irrelevanta. Eventuella reklamationer från auktionshus/handlare får han lösa i efterhand om det är där det ursprungligen blivit fel.

Obegripligt att inte göra en återbetalning och ta tillbaka klockan omgående när det framkommer att den inte är äkta. Övriga omständigheter är egentligen irrelevanta. Eventuella reklamationer från auktionshus/handlare får han lösa i efterhand om det är där det ursprungligen blivit fel.
Jag försökte föklara precis det för @Riddler_the i en konversation som höll på under en vecka.
Efter massa trams med bortförklaringar så fick jag nog och gjorde en polisanmälan.
Har insett i efterhand att jag borde ha gjort den tidigare.

Har urisen någon friskrivningsklausul i frågan eller kan @Riddler_the driva frågan mot dem i efterhand? Ponera att urisens intyg varit avgörande i en affär där köparen är osäker på klockans äkthet.

Annars är det väldigt lätt att utfärda äkthetsintyg om straffet för misstag bara blir en muntlig ursäkt.
Var väl en tråd för ett antal år sedan dör Kaplans utfärdat intyg på TagHeur som visade sig vara skräp.

Intygskostnaden kunde de återbetala,men inget mer har jag för mig.

Tror knappast någon "ansvarsförsäkring" i gemen finns hos Handelskammarens (själv) utnämnda experter.
Intygen är så bra eller dåliga som den som utfärdar dem.

Tillbaka
Topp