• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The_riddler

Det var ju ingen superkopia i min värld. Såg off ut
Upplys mig gärna. Vill lära mig mer.
Bifogar bilder här så kan ni tala om mer exakt vad som är off.
Kan säkert vara lärorikt tänker jag och förhoppnings göra så att någon annan inte går på något liknande framöver.
1720541086223.jpeg

1720541106773.jpeg

1720541123637.jpeg

1720541139300.jpeg

1720541156020.jpeg

1720541236904.jpeg

1720541255126.jpeg

1720541276026.jpeg

Kan säkert vara lärorikt tänker jag och förhoppnings göra så att någon annan inte går på något liknande framöver.
1720541086223.jpeg

1720541106773.jpeg

1720541123637.jpeg

1720541139300.jpeg

1720541156020.jpeg

1720541236904.jpeg

1720541255126.jpeg

1720541276026.jpeg

Rehaut är helt off, gravering i lås och en clasp code som används flitigt på kopior är vad jag kan se vid snabb koll iaf.

Rehaut är helt off, gravering i lås och en clasp code som används flitigt på kopior är vad jag kan se vid snabb koll iaf.
Utifrån det du säger och att det syns så enkelt utifrån klockan så har jag än mer svårt att tro storyn om att den kommer från ett auktionshus.
Dom bör väl ha större koll tänker jag.

Utifrån det du säger och att det syns så enkelt utifrån klockan så har jag än mer svårt att tro storyn om att den kommer från ett auktionshus.
Dom bör väl ha större koll tänker jag.

Finns fler auktionshus som gjort generalfel tidigare men denna borde inte passerat.

Han har även ett konto på Tradera som kan vara värt att veta om (för att undvika gå på en nit där).
Har tydligen sålt en trasig maskin och inte återbetalat. Känns likt denna härva.

Först och främst, jag vill helst inte ens dela dessa kopior och vill inte alls att de ska florera på KS. Tycker dock ändå det är nödvändigt att lyfta detta eftersom det blivit såhär och delar detta främst då jag hoppas och inte vill att fler än @Cosmo åker på några blåsningar.

Jag ska försöka förklara bilderna och även beskriva vad jag tillsammans med @Fixxxer beskrev när parasiten frågade om klockan var äkta. Framförallt för din del @Cosmo dock bra för andra här bra att känna till.

IMG_7501.jpeg

Till vänster har vi en Rolex från fabrik som är genuint äkta, till höger kopia. Beskriver inte denna så mycket, ni får titta och zooma där ni vill och jämföra.

IMG_7503.jpeg

Här ser ni till vänster hur det ”svamphuvudet” jag pratade om. Med lupp hade detta varit ännu tydligare. Speciellt om man hade observerat händerna på sidorna, hade inte varit lika rakt och bra ”finish”. Mer som om man har filat sidorna. Själva pyramiden nedåt är inte lika symmetrisk heller, dock svårt att se på bild utan mer tydligt med lupp.

IMG_7504.jpeg
IMG_7505.jpeg

Själba ringen i Rolex symbolen talar sitt tydliga språk. Mycket större (och fulare). Hela loggan är bara off

IMG_7506.jpeg

Här rekommenderar jag vid misstanke att man börjar. Vet inte ens vart jag ska börja, men för det tränade ögat så ser man direkt. Själva balance wheel är väl mest off direkt.

IMG_7507.jpeg

Vikten stämmer inte

IMG_7508.jpeg

Rehaut är off som @SWC varit inne på. Inte lika krispig.

Enligt mig räcker det att enstaka delar av dessa områden är off för att misstanke ska väckas.

Hoppas det var till hjälp.

1720541086223.jpeg

1720541106773.jpeg

1720541123637.jpeg

1720541139300.jpeg

1720541156020.jpeg

1720541236904.jpeg

1720541255126.jpeg

1720541276026.jpeg
det där skulle ha lurat mig. jag börjar bli lite gammal nu men mina UNITAS verk kan jag än. men det där skulle jag inte kunna upptäcka.
tack
hammars

Först och främst, jag vill helst inte ens dela dessa kopior och vill inte alls att de ska florera på KS. Tycker dock ändå det är nödvändigt att lyfta detta eftersom det blivit såhär och delar detta främst då jag hoppas och inte vill att fler än @Cosmo åker på några blåsningar.

Jag ska försöka förklara bilderna och även beskriva vad jag tillsammans med @Fixxxer beskrev när parasiten frågade om klockan var äkta. Framförallt för din del @Cosmo dock bra för andra här bra att känna till.

IMG_7501.jpeg

Till vänster har vi en Rolex från fabrik som är genuint äkta, till höger kopia. Beskriver inte denna så mycket, ni får titta och zooma där ni vill och jämföra.

IMG_7503.jpeg

Här ser ni till vänster hur det ”svamphuvudet” jag pratade om. Med lupp hade detta varit ännu tydligare. Speciellt om man hade observerat händerna på sidorna, hade inte varit lika rakt och bra ”finish”. Mer som om man har filat sidorna. Själva pyramiden nedåt är inte lika symmetrisk heller, dock svårt att se på bild utan mer tydligt med lupp.

IMG_7504.jpeg
IMG_7505.jpeg

Själba ringen i Rolex symbolen talar sitt tydliga språk. Mycket större (och fulare). Hela loggan är bara off

IMG_7506.jpeg

Här rekommenderar jag vid misstanke att man börjar. Vet inte ens vart jag ska börja, men för det tränade ögat så ser man direkt. Själva balance wheel är väl mest off direkt.

IMG_7507.jpeg

Vikten stämmer inte

IMG_7508.jpeg

Enligt mig räcker det att enstaka delar av dessa områden är off för att misstanke ska väckas.

Tack @Lingrush för din utförliga redogörelse. Det är lärorikt.

Vill inte strö salt i såren men scammers brukar nästan alltid (på forum) sälja via andras köpesannonser så ingen kan granska foton och se att varan är fake. Undvik sådana köp alltså. Denna klockan blev ju avslöjad vid första fotot. Vid en annons hade det genomskådats, anmälts och stängts av.

IMG_7501.jpeg

IMG_7503.jpeg

IMG_7504.jpeg
IMG_7505.jpeg

IMG_7506.jpeg

IMG_7507.jpeg

Vikten stämmer inte

IMG_7508.jpeg

En liten notering. Min 124270 är köpt hos AD av mig och tycker nog att centrumdelen av visarna, det du kallar ”svamphuvudet”, ser ut mer som den till höger. Eller så är det något jag inte fattar 😅

En liten notering. Min 124270 är köpt hos AD av mig och tycker nog att centrumdelen av visarna, det du kallar ”svamphuvudet”, ser ut mer som den till höger. Eller så är det något jag inte fattar 😅

Ibland är det lätt att man blir förvirrad av såna bilder men hade du haft en fejk i din hand och jämfört hade du förstått vad jag menar. Särskilt om du jämför båda med lupp 😊

1720541086223.jpeg

1720541106773.jpeg

1720541123637.jpeg

1720541139300.jpeg

1720541156020.jpeg

1720541236904.jpeg

1720541255126.jpeg

1720541276026.jpeg
Det enskilt enklaste sättet att se att den är off på är just rehauten (imho).

På den ”högra sidan” av klockan (mellan 12 och 6) ska varje X i ordet Rolex hamna på ett index - dvs på 5, 10, 15, 20, 25.

På den ”vänstra sidan” av klockan (mellan 6 och 12) ska varje R i ordet Rolex hamna på ett index - dvs på 35, 40, 45, 50, 55.

Se bild med exempel markerade här.

IMG_0953.jpeg

Det enskilt enklaste sättet att se att den är off på är just rehauten (imho).

På den ”högra sidan” av klockan (mellan 12 och 6) ska varje X i ordet Rolex hamna på ett index - dvs på 5, 10, 15, 20, 25.

På den ”vänstra sidan” av klockan (mellan 6 och 12) ska varje R i ordet Rolex hamna på ett index - dvs på 35, 40, 45, 50, 55.

Se bild med exempel markerade här.

IMG_0953.jpeg

Hade önskat att det stämmer men tyvärr så har du fel. Det finns kopior som jag själv sett med egna ögat (ej på bild) där X och R hamnar perfekt på index. Tyvärr. Att titta på ”det enskilt enklaste” som enbart Rehaut för att urskilja kopia från autentisk är inte särskilt smart. Att istället göra en helhetsbedömning för att komma vidare i bedömningen om klockan är autentisk eller inte är snarare att föredra

Hade önskat att det stämmer men tyvärr så har du fel. Det finns kopior som jag själv sett med egna ögat (ej på bild) där X och R hamnar perfekt på index. Tyvärr. Att titta på ”det enskilt enklaste” som enbart Rehaut för att urskilja kopia från autentisk är inte särskilt smart. Att istället göra en helhetsbedömning för att komma vidare i bedömningen om klockan är autentisk eller inte är snarare att föredra
Ahhh, tror att det blev en miss i kommunikationen här. När jag syftade på ”det enskilt enklaste” så syftade jag på den specifika klockan det rörde sig om i det här fallet. Jag menade således att faktumet att just den här klockan hade en rehaut som inte linjerade var det ”enskilt enklaste” tell för att något är galet.

Sedan är en linjerad rehaut precis som du säger inte en garanti för att klockan är äkta - men i detta fall var det bristen på linjeringen som (för mig) var det enklaste sättet att se att något var galet.

Tillbaka
Topp