• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Theremin

ante_77

Cartier
2-Faktor
Kul tråd! Riktigt bra instrument med ett särpräglat sound.:)
Skulle jag inte vara totalt omusikalisk skulle en Theremin varit det första instrumentet jag hade införskaffat.

Så säger du bara för att du är omusikalisk ;)
Skulle vara kul att ha en där hemma bara för att.
Känns som att det är lite som en tredimentionell trombon
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det var det verkligen. Fränt där med såpbubblorna och användningen av pedalerna :)
Det är nog bra mycket svårare att spela (så det låter bra) än jag trodde till att börja med !
Ja faktiskt, har alltid känts som om det "borde" vara lätt av någon märklig och okänd anledning.
Tror Thereminin är ett kriterium för man ser det där :)
Men för all del, såpbubblorna kanske vi löser ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vad tror du om att röka 2komponentslim i sjöskumspipa i närheten av instrumentet ?
Det kan nog ge ett visst eko, om än så bara inne i huvudet på en själv efter man dragit i sig ett par tuber.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tror du om att röka 2komponentslim i sjöskumspipa i närheten av instrumentet ?
Det kan nog ge ett visst eko, om än så bara inne i huvudet på en själv efter man dragit i sig ett par tuber.
Som dom säger i frihamnen, rök innan det härdar eller var det rök dig härdad? Jag minns inte riktigt.
Idén i sig ligger lite i linje om vad man har för förutfattade meningar om theriminister, är det aluminium sulfat i epoxy?

Helt klart värt mer än en tanke...
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är inte lätt men det är bara att fortsätta.
8184BDAC-6F5C-4398-844D-9A3357E82C65.jpeg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Men gud du köpte en tillslut 😎
Är det som du drömde om?
Berätta allt 😀
Jag köpte den faktiskt till min bror som jag är på besök hos nu. Det är betydligt svårare än jag trodde det skulle vara men trägen vinner heter det ju 🙂

Det är inte en äkta Theremin i ordets rätta bemärkelse. Man kan spela på den som en äkta, dvs helt ’frihands’ men det är ohyggligt svårt.
Det är betydligt lättare att ställa in den så att den spelar rena skalor. Det finns många inställningar att välja mellan såsom ljud, skalor, oktaver och så vidare 🙂
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag köpte den faktiskt till min bror som jag är på besök hos nu. Det är betydligt svårare än jag trodde det skulle vara men trägen vinner heter det ju 🙂

Det är inte en äkta Theremin i ordets rätta bemärkelse. Man kan spela på den som en äkta, dvs helt ’frihands’ men det är ohyggligt svårt.
Det är betydligt lättare att ställa in den så att den spelar rena skalor. Det finns många inställningar att välja mellan såsom ljud, skalor, oktaver och så vidare 🙂
Med tanke på theremin branschens varande så är det jäkligt stort att ha köpt en, oavsett sort 🙂
Är det en rolig present till sin bror eller önskade/beställde han den?

Smart att man kan få iaf lite hjälp på traven med rena skalor 😅

Känner man musikaliteten när man försöker spela den? (som om man sätter sig vid ett piano första gången så kan man känna att man skapar nått litet musikaliskt bara genom att "plinka")
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med tanke på theremin branschens varande så är det jäkligt stort att ha köpt en, oavsett sort 🙂
Är det en rolig present till sin bror eller önskade/beställde han den?

Smart att man kan få iaf lite hjälp på traven med rena skalor 😅

Känner man musikaliteten när man försöker spela den? (som om man sätter sig vid ett piano första gången så kan man känna att man skapar nått litet musikaliskt bara genom att "plinka")
Det var faktiskt hans 40 års present !
Jodå, nog känner man sig musikalisk allt. Minsta lilla rörelse genererar ju ljud och skiftningarna mellan toner går minst sagt snabbt.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det var faktiskt hans 40 års present !
Jodå, nog känner man sig musikalisk allt. Minsta lilla rörelse genererar ju ljud och skiftningarna mellan toner går minst sagt snabbt.
Mäktigt 40års present 💪😇 och kul att ni vågar.
Kan man känna lite hur man ska bära sig åt för att efterlikna ett ljud, är det svårt att repetera något flera gånger så det låter hyfsat samma?
🤔 Jag gissar att det inte finns noter direkt 😊

Sjukt cool iaf, nu måste jag in och gräva lite i Thereminen igen på tuben 😇😀
 
Topp