• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tid på Schiphol?

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Ska till Kanada i juni med mellanlandning på Schiphol. Har dock bara 1h10min mellanlandning, hinner man in till Gassan och eventuellt göra ett köp? Kan man ringa innan, förklara läget och be dem lägga undan en dinka?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Schiphol är en jävla skitflygplats, väldigt viktigt att du landar just i rätt område av flygplatsen, annars har man inte tillgång till något öht. och du får såklart absolut inte gå mellan områdena. Gassan lägger inte undan dinkor och berättar inte om lagerstatus.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rolex är det jag är ute efter tyvärr. :(
Om man kollar kartan ser det inte ut att vara några avspärrningar mellan områden?
Tro mig, det är det :) Jag landade i Schiphol från Arlanda och skulle glad i hågen shoppa en rolle var tanken. Dock hann jag inte riktigt när jag landade så tänkte ta det på hemvägen. Då fick jag istället flyga från något litet område där det enda som fanns att köpa var sunkiga turistsaker eller dåligt fika.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
1h 10 min är en smula tight kanske. Flyger via Schiphol flera gånger per månad och nog kommer man åt allt oavsett var man kommer från/ska till. Dock bygger de om rätt rejält nu och det kan vara stökigt bitvis. Antar att du flyger från Göteborg (vilket jag själv ska göra på torsdag) och då kan det bli antingen terminal C om du kommer med B737. Flyger du Embraer 190 eller Fokker 70 det kan bli terminal B alt buss in till Shchiphol Plaza. Kommer du från B eller C passerar du Gassan på Schengen-sidan. Kommer du in med buss kommer du upp mer eller mindre driekt vid Gassan.
Flighten till Kanada går från någon av D-G-terminalerna och du måste igenom passkontrollen. Borta vid termial E har du Gassan på höger hand.
Men som sagt, 1h 10 min kan vara lite tight, särskilt om GBG-flighten blir lite sen.
 

ThomasG

Omega
Rolex är det jag är ute efter tyvärr. :(
Om man kollar kartan ser det inte ut att vara några avspärrningar mellan områden?
Är det den "vanliga" internationella terminalen så ska det inte vara några problem att komma åt Gassan (tiden kan dock vara knapp...). Tillgången varierar, men i fredags när jag var där hade de en riktigt bra utbud av Rolex. Även stål, vilken inte alltid är fallet. Bla Sea Dweller, Deep Sea, Milgauss, Explorer 1, DJ, DJ2. Men en hel del av det kan nog redan vara borta, om de inte fått påfyllnad!
 

pederr

Cartier
1h 10 min är en smula tight kanske. Flyger via Schiphol flera gånger per månad och nog kommer man åt allt oavsett var man kommer från/ska till. Dock bygger de om rätt rejält nu och det kan vara stökigt bitvis. Antar att du flyger från Göteborg (vilket jag själv ska göra på torsdag) och då kan det bli antingen terminal C om du kommer med B737. Flyger du Embraer 190 eller Fokker 70 det kan bli terminal B alt buss in till Shchiphol Plaza. Kommer du från B eller C passerar du Gassan på Schengen-sidan. Kommer du in med buss kommer du upp mer eller mindre driekt vid Gassan.
Flighten till Kanada går från någon av D-G-terminalerna och du måste igenom passkontrollen. Borta vid termial E har du Gassan på höger hand.
Men som sagt, 1h 10 min kan vara lite tight, särskilt om GBG-flighten blir lite sen.
Kan bara bekräfta detta utifrån mitt enda besök på Schiphol. Hade ev tänkt köpa något på resan hem från Sydamerika och har för mig att tiden mellan flighterna var ungefär som för dig. Förflyttning mellan terminaler och kö vid passkontroll slukade all tid så det blev inget, i o m att man inte gärna vill chansa. Jag hann springa igenom en av butikerna (har för mig att det finns flera och att jag besökte en mindre på utresan. Vill minnas att de erbjöd att hämta en klocka från andra butiken, men då ska ju tid till det finnas). Att hinna handla kräver nog att du planerar en del i förväg.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad kostar Rolex i Kanada? Har de moms du kan dra av? Finns Gud?
Lite dyrare än i Amsterdam. 5% ej avdragbar moms i Alberta. Osäkert men jag räknar inte med det.
Tro mig, det är det :) Jag landade i Schiphol från Arlanda och skulle glad i hågen shoppa en rolle var tanken. Dock hann jag inte riktigt när jag landade så tänkte ta det på hemvägen. Då fick jag istället flyga från något litet område där det enda som fanns att köpa var sunkiga turistsaker eller dåligt fika.
Låter mycket som min resa, har något längre mellanlandning på hemvägen..
1h 10 min är en smula tight kanske. Flyger via Schiphol flera gånger per månad och nog kommer man åt allt oavsett var man kommer från/ska till. Dock bygger de om rätt rejält nu och det kan vara stökigt bitvis. Antar att du flyger från Göteborg (vilket jag själv ska göra på torsdag) och då kan det bli antingen terminal C om du kommer med B737. Flyger du Embraer 190 eller Fokker 70 det kan bli terminal B alt buss in till Shchiphol Plaza. Kommer du från B eller C passerar du Gassan på Schengen-sidan. Kommer du in med buss kommer du upp mer eller mindre driekt vid Gassan.
Flighten till Kanada går från någon av D-G-terminalerna och du måste igenom passkontrollen. Borta vid termial E har du Gassan på höger hand.
Men som sagt, 1h 10 min kan vara lite tight, särskilt om GBG-flighten blir lite sen.
Tusen tack för mycket bra info!
Jag flyger B737 men då blir det kanske lite ont om tid. Hemresan har jag dock 1h 40min och om jag förstått det rätt så blir det samma "taxfree" pris oavsätt om jag åker ur EU eller inom?

Om du har vägen förbi skyltfönstret får du gärna kika på vad en 116300 i blått ligger på. :)
Är det den "vanliga" internationella terminalen så ska det inte vara några problem att komma åt Gassan (tiden kan dock vara knapp...). Tillgången varierar, men i fredags när jag var där hade de en riktigt bra utbud av Rolex. Även stål, vilken inte alltid är fallet. Bla Sea Dweller, Deep Sea, Milgauss, Explorer 1, DJ, DJ2. Men en hel del av det kan nog redan vara borta, om de inte fått påfyllnad!
Jag är ute efter en stål DJ2 men då kanske man ligger illa till med lagersaldon..
Kan bara bekräfta detta utifrån mitt enda besök på Schiphol. Hade ev tänkt köpa något på resan hem från Sydamerika och har för mig att tiden mellan flighterna var ungefär som för dig. Förflyttning mellan terminaler och kö vid passkontroll slukade all tid så det blev inget, i o m att man inte gärna vill chansa. Jag hann springa igenom en av butikerna (har för mig att det finns flera och att jag besökte en mindre på utresan. Vill minnas att de erbjöd att hämta en klocka från andra butiken, men då ska ju tid till det finnas). Att hinna handla kräver nog att du planerar en del i förväg.
Ytterligare en bekräftelse på tidsbristen då. Har ytterligare 30min på mig under hemfärden och om priset är detsamma kan man ju chansa på att hinna då. Tack för svar!
 

Phileas Fogg

Cartier
Aningen off topic kanske men tycker Gassan är sådär, rätt risig service/bemötande de gånger jag varit där. Verkade inte jättesugna på att kolla upp klockor de f n inte hade hemma.
 

ThomasG

Omega
Aningen off topic kanske men tycker Gassan är sådär, rätt risig service/bemötande de gånger jag varit där. Verkade inte jättesugna på att kolla upp klockor de f n inte hade hemma.
Så är det. De kan ge dig deras prislista, men någon annan info är svår att få. Något kösystem eller antydningar när de kan tänkas få in produkter vill de inte tala om. De är nog som sagt vana vid så pass snabba affärer att relationsbildande diskussioner inte är prio.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Så är det. De kan ge dig deras prislista, men någon annan info är svår att få. Något kösystem eller antydningar när de kan tänkas få in produkter vill de inte tala om. De är nog som sagt vana vid så pass snabba affärer att relationsbildande diskussioner inte är prio.
Tänkte jag skulle maila dem och fråga efter en prislista.
 

Phileas Fogg

Cartier
Så är det. De kan ge dig deras prislista, men någon annan info är svår att få. Något kösystem eller antydningar när de kan tänkas få in produkter vill de inte tala om. De är nog som sagt vana vid så pass snabba affärer att relationsbildande diskussioner inte är prio.
Ja, så är det nog. Tycker det är en trist, och öven osmart, inställning/strategi. Känns som chansen/risken för spontanköp är väldigt mycket högre på en flygplats än en vanlig shoppinggata. Tror schysst bemötande och drivna säljare skulle kunna resultera i klart ökad försäljning. Men men...
 

Göteborgare

Cartier
"Utanför Schengen" hallen är precis ombyggd på Schiphol. Gassan finns kvar men har egna butiker för både Rolex och Omega. Var inne i båda häromveckan, det skulle inte vara några problem att maila ett par dagar innan så klockan skulle finnas på plats nästa gång jag var där.
 

Dexter86

Cartier
Mailade till dom och frågade priserna på både 116610LN och 116710 ... priserna för dessa var 6400Euro , så någonstans runt 61.000 ish
Dock kunde dom inte tala om lagerstatus och inte heller reservera några klockor sa dom.

Min tanke va att ta ett flyg dit på lördag och tillbaka på söndag ... pris för detta har jag hittat för 728:- tur o retur från Köpenhamn
fråga:
är det genomförbart eller måste man vara inom landet osv en viss tid eller på flygplatsen elelr whatever, eller kan jag bara åka ner , strosa runt i Amsterdam till dagen efter och sedan köpa den tax-free på hemvägen ? ? ? ? ?
 

Gurgel

Cartier
Mailade till dom och frågade priserna på både 116610LN och 116710 ... priserna för dessa var 6400Euro , så någonstans runt 61.000 ish
Dock kunde dom inte tala om lagerstatus och inte heller reservera några klockor sa dom.

Min tanke va att ta ett flyg dit på lördag och tillbaka på söndag ... pris för detta har jag hittat för 728:- tur o retur från Köpenhamn
fråga:
är det genomförbart eller måste man vara inom landet osv en viss tid eller på flygplatsen elelr whatever, eller kan jag bara åka ner , strosa runt i Amsterdam till dagen efter och sedan köpa den tax-free på hemvägen ? ? ? ? ?
Du får inte köpa tax free alls, du måste lämna EU för det.
 

Dexter86

Cartier
Aldrig får man vara nöjd haha !
Undra vad det ligger på, pruta är förmodligen bara glömma så då är d momsen på 61.000
 

Octo

Omega
Ja det suger... Aldrig får man göra bra affärer... Du får betala överenskommet pris inkl moms.
Det stämmer inte, de har gjort så att butikerna bär skillnaden istället.

"In order to prevent passengers having to pay different prices depending on their destination, the retailers at the airport have agreed to harmonise the prices for EU and non-EU destinations. The VAT amount that consumers travelling within the EU would normally pay on products is now borne by the retailers themselves. This enables prices to be kept lower, and allows all departing passengers at Schiphol to shop at duty-free prices."

Saxat från Schiphols hemsida.
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Det stämmer inte, de har gjort så att butikerna bär skillnaden istället.

"In order to prevent passengers having to pay different prices depending on their destination, the retailers at the airport have agreed to harmonise the prices for EU and non-EU destinations. The VAT amount that consumers travelling within the EU would normally pay on products is now borne by the retailers themselves. This enables prices to be kept lower, and allows all departing passengers at Schiphol to shop at duty-free prices."

Saxat från Schiphols hemsida.
Haha, skulle precis länka detta också.
Kommer här iaf :)
http://www.schiphol.nl/Travellers/Shop/AboutShoppingAtSchiphol/dutyfreevat2.htm
 

Dexter86

Cartier
Kungligt !!!!!! Den tar vi sa polisen
Åker med KLM för 775:- tur o retur , borde få tillgång till dom vettiga hallarna där Gassan finns.
 

Dexter86

Cartier
Nej inte jag heller, man får väl chansa helt enkelt :) eler hoppas på att någon åker dit kort inpå när man ska dit
Om inget annat har man varit i Amsterdam på 24h
Hade dom nägot vettigt inne när du va där ?
 
Topp