• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips i Stockholm

Depp-Erik

Silver
Hej på er alla glada klockentusiaster!

En god vän vill ha hjälp att hitta en klocka, det rör sig om en kostym- eller finare vardagsklocka (jag tänker stålsport som funkar på fint på läder eller dressare) i 10 000 kronors klassen. Budgeten är dock inte en absolut gräns, det viktigaste är att han hittar en som han trivs med. Vi har gjort upp att vi ska träffas i Stockholm och kika i lite butiker och jag ska guida, inte för att jag är något orakel, men jag kan mer än honom om klockor och hjälper så gott jag kan.

Spontant har jag tänkt att Longines, Tag, Tissot och Sinn borde ha intressanta klockor i rätt prisklass. Har sett att Nymans har Longines och Tag medan Erikssons har Tissot och Sinn (och Rado, som jag tycker är lite skoj :p ).

Det jag tänkte kolla med er, då jag inte har jättebra koll på de olika butikerna i stan, vilka butiker skulle ni besökt om ni hade haft en dag med mitt uppdrag?
Sen om ni tycker att jag har glömt något märke eller om ni tycker att jag ska spana in någon särskild modell så är ju sådana tips såklart uppskattat!

Fortsatt trevlig kväll på er! :)

Jag hade definitivt besökt Eriksson i Sundbyberg, de har ju även Sjöö Sandström som ni borde kolla på. Sen skulle jag ta en promenad från eller till NKs klockavdelning via Krons i PK-huset ner till Nymans.

Så jäkla svårt. Ofta så har man ju helt olika referensramar och när du skriver att din kompis vill ha kostym- eller finare vardagsklocka så tänker jag inte alls på stålsport, och jag tror heller inte att gemene man utan speciellt klockintresse gör det utan att de snarare lutar mot parfymlooken.

I annat fall hade min rekommendation varit Sinn 556I, den i mina ögon mest mångsidiga klockan runt 10´om man både går på utseende samt spec över klockans egenskaper. 38,5mm x 11mm så den ligger fint på armen på de flesta, men inget för den som gillar riktigt stora klockor.

Grym på både länk, nato och läder. Vattentäthet till 20Atm. Lättservat verk och en riktig arbetshäst i ETA 2824-2 i Top Grade-utförande, så specen direkt under Cosc. Hyfsat skydd mot stötar så den behöver inte behandlas som en mingvas. Lånade bilder.

Svk8agB.jpg
4w4C122.jpg
7a56e55a95b74042e42f732aea775d20.jpg
SINN_556i_NATO1.jpg

Tusen tack för svaret hörni!

Kul att Seiko cocktail och Sinn 556 kom upp då jag fnulat lite på dessa själv (men man vill väl egentligen ha förra generationens cocktail?!).

Imorgon när jag är nykter ska jag läsa mer noga ;)

Edit: Vem kan tänkas ha en cocktail inne? Klockmäster Globen?

Senast ändrad:
Seiko? Nähä? Hjälp han nu då, du kan ju Seiko utantill.
Bra där!
Stor respekt till alla som kan mycket. Herr Yonsson är inte den enda i sammanhanget. Men det är flera av dem som svarar typ som Yonsson nu gjorde. Varför, frågar jag mig? Har sett påståenden i stil med "orkar inte tipsa för femtielfte gången om samma sak...". Okej. Men att bara skicka in en passning som lätt uppfattas lite smådryg, det går bra. Vad tillför den? Då är ju det lättaste att skita i att skriva nåt alls. Det är ju det allra minst jobbiga? Orka uppfattas dryg finns det ändå kraft till.
Har lite svårt att förstå det.

För att kunna guida din kompis i denna djungel måste du ju först förvissa dig om vad HAN vill ha. Som någon redan nämnt i tråden är det stor skillnad på ett mer dressliknande (gillar inte uttrycket men ändå) ur och en mer tålig sportklocka. När du väl vet vad han är ute efter är det lättare att pricka rätt o dina kandidater du vill visa för honom.
Om jag själv hade varit din kompis hade nog Longines och sjöö Sandström varit mest intressant. Lycka till!!

En Nomos Club? Tror de går för 15' ish, är inte helt 100. Vill minnas att Franks Ur vid centralen säljer Nomos.
images
Håller med! Nomos Club är fantastisk. Listar 1080EUR på Nomos hemsida - en annan sak att gilla med dom: de föddes inte 1700-frysifast utan har helt normal modern online/webnärvaro med webshop, du kan själv kontakta dem direkt om service osv. Måste inte bli kränkt IRL av en bitter AD först.
Stulen bild på vit 36mm:
D0F59BCC-21E5-4AE7-A262-D8B2C0C08F7B.jpeg

Min egen skitbild på min mörka:
0E85B83A-C46B-465B-84FB-1AD606F1253C.jpeg

Bra där!
Stor respekt till alla som kan mycket. Herr Yonsson är inte den enda i sammanhanget. Men det är flera av dem som svarar typ som Yonsson nu gjorde. Varför, frågar jag mig? Har sett påståenden i stil med "orkar inte tipsa för femtielfte gången om samma sak...". Okej. Men att bara skicka in en passning som lätt uppfattas lite smådryg, det går bra. Vad tillför den? Då är ju det lättaste att skita i att skriva nåt alls. Det är ju det allra minst jobbiga? Orka uppfattas dryg finns det ändå kraft till.
Har lite svårt att förstå det.
Håller med dig till 100%. Har aldrig tyckt om de tillrättavisande och/eller småironiska kommentarerna som ofta dyker upp.

Om din polare inte är någon märkesb... så ger väl Frederique Constant mycket för pengarna! Har en hel del OK modeller också om det var dressat man är ute efter!

http://www.uret.se/frederique-const...MIjojDo7ad2QIVGi0ZCh0dgQRREAAYASAAEgKd7_D_BwE

4AB9318B-E35F-4B70-A391-61BD6F44DE5E.png
A5046257-6F82-46C5-8A71-AD3BA19DA595.png
D350FABC-D126-48F5-869C-311D151631BB.png
69546B70-EE54-48E4-88EF-7C79C1606DE7.png
Bra @Affe, var jag själv ute efter dressare i den prisklassen skulle kolla på FC. Känns som man får mycket för pengarna.. men disclaimer: Jag har aldrig prövat en.
Finns på Fredmans ur, Strandvägen 17 i sthlm.

Håller med! Nomos Club är fantastisk. Listar 1080EUR på Nomos hemsida - en annan sak att gilla med dom: de föddes inte 1700-frysifast utan har helt normal modern online/webnärvaro med webshop, du kan själv kontakta dem direkt om service osv. Måste inte bli kränkt IRL av en bitter AD först.
Stulen bild på vit 36mm:
D0F59BCC-21E5-4AE7-A262-D8B2C0C08F7B.jpeg

Min egen skitbild på min mörka:
0E85B83A-C46B-465B-84FB-1AD606F1253C.jpeg

Din svarta var riktigt läcker! Väcker vill-ha begär :)

Ingen som tycker vintage är vettigt? Finns ju mängder av sportiga dressare för långt under 10 loppor.
Några ur min samling:
35890C91-6D82-43E3-9975-CD4D03BE349F.jpeg
34AC77E3-29C1-4B43-8443-E63E2B1410E0.jpeg
288189AD-E489-49B3-897E-63E89C53668A.jpeg
48E0D3EF-2536-47D2-8A83-07599E49E969.jpeg
6AB15A66-FE3A-4657-8FA0-CF79D5DE7E35.jpeg
802EAB82-68B9-45C4-BFC6-254FF07331C9.jpeg
651ACCEB-BED6-43CB-B886-E9F1EDED98E1.jpeg
C768EBCC-505F-4AC2-A807-8B3096007AD4.jpeg
4CCB4870-42D4-4A45-A4C4-E77CD5EA2D0B.jpeg

Välkommen till mögelmaffian!
/ANALOGUE

Om nytt gäller gillar jag också Nomos men de är lite över budget?
D1637435-05FF-4C03-A54C-5A817FEFE6FC.jpeg

Hade personligen gärna åkt till Sumpan och klämt på Sinn, dom är lite svåra att hitta t o m i Tyskland. Låter också som Nomos skulle vara intressant för TS. För egen del finns ju resten hemma i Götet men klart bättre utbud av modeller inne i Stockholm.

Jag tänker Drottninggatan; Franks Ur och Nomos (en sån där större Club är fin) och den där butiken längre bort mot Hötorget som har Oris och kanske Sinn. Det kanske är lätt hänt att han vill köpa en Hugo Boss eller Skagen eller slikt då, eftersom de har många dressare med simpel design.
Egentligen vill jag tipsa om Union Glashütte (Noramis och Belisar big date), men ingen representerar dem i Stockholm längre, så vitt jag vet.

Jag tänker Drottninggatan; Franks Ur och Nomos (en sån där större Club är fin) och den där butiken längre bort mot Hötorget som har Oris och kanske Sinn. Det kanske är lätt hänt att han vill köpa en Hugo Boss eller Skagen eller slikt då, eftersom de har många dressare med simpel design.
Egentligen vill jag tipsa om Union Glashütte (Noramis och Belisar big date), men ingen representerar dem i Stockholm längre, så vitt jag vet.

Bara Erikson i Sundbyberg som har Sinn i Sverige.

Franks Ur har väl Oris också om jag minns rätt

Edit: Jodå, kollade upp nu och det har dom.
Köpt en Longines där åt min fru en gång, och tyckte dom var trevliga i butiken också.

Tack ska ni ha för alla svaren!

Franks Ur och Erikssons känns som rätt starka kort alltså! Kan det vara Step in watches som du syftar på @Ronnie? De verkar ha en blandning av många olika märken så det kan ju vara ett bra alternativ att gå förbi.

Det är sant som ni säger, jag har inte gjort någon djupare analys av vad det är han söker, osäker om han vet själv närmare än att den ska passa till kostym och som finare vardagsklocka. Anledningen att jag tänker stålsport är att i min bok så funkar det till vardags och flyger även till kostym om man har den på läder, men det kan säkert funka med dressare.

Tillbaka
Topp