• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips om första klockan

Schlyter

Basic
Tjena!

Jag har inom loppet av en vecka gått från att vara i princip ointresserad till att spendera all min lediga tid till att försöka hitta vad som ska bli min första klocka. Jag kan absolut ingenting mer än vad mina ögon säger mig.
För mig är det ofta halva nöjet att maniskt vända och vrida på allting i den första research fasen men jag tar tacksamt emot tips och råd.

- Jag gillar relativt subtila klockor och rena designer i allmänhet.
- Jag skulle gärna vilja köpa en klocka som går att använda både till kostym och till vardags (jobbar på kontor).
- Svart eller blå urtavla på första klocka
- Vill ha ett mekaniskt urverk
- Gärna ett boett på 38-42mm.
- Budget ca 30.000 (Nytt/begagnat)
- Stållänk eller brunt läder.

Märken/modeller som tilltalat mig än så länge är:

Certina: DS 1, DS Action (möjligtvis något stor)
Longines: Hydroconquest, Master, Saint-Imier
Oris: Aquis, Culture
Tag Heuer: Carrera
Omega: Speedmaster Moonwatch Professional, Aqua Terra, De Ville, Seamaster 300.

Jag inser att det är ett väldigt stort urval, men det har till stor del att göra med att jag inte riktigt bestämt mig om jag ska börja med en något billigare modell innan jag hoppar upp till Speedmastern som just nu är mitt toppval.
Även om jag har en möjlig budget på 30.000 så har jag ännu inte helt accepterat vilka summor detta intresse kan handla om.

Vad gjorde ni när det begav sig? Gick ni direkt och sparade pengar till favoriten eller tog ni en mellanväg?
Att den är manuell med Hesalite gör mig inget. Någon av de övriga ni direkt kan avråda från eller annan ni kan tipsa om baserat på mina preferenser?

Tack för hjälpen
 

Moody

Guld
Nu ska du nog inte lyssna på mig som är 16-år och aldrig kunnat lägga så mycket på en klocka, men jag tycker absolut du ska gå på något betydligt billigare först för att känna in hur det är att bära klocka osv, innan du lägger så mycket pengar.



Sinn 556i är ett utmärkt val om du går på billigare, kostar väl närmre 11 tusen ny och runt 7 beg.
IMG_2320.JPG
 
Om en speedmaster är det som tilltalar dig mest och du har 30 papp till hands så skulle jag nog rekommendera att köra på det. Aldrig roligt att gå och vara halvnöjd med ett köp.. Med det sagt finns det många roliga klockor för lite blygsammare summor. Men har man siktet inställt på något så har man och då är det enklare att gå pang på rödbetan.

Glöm inte att testa i handen innan dock!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
LLD. 42 MM och funkar att ha på vilket band som helst.
IMG_2667.JPG

IMG_2931.JPG
Nej. Den nedre med med alligatorprägling var ingen höjdare tyvärr.

Till TS @Schlyter , 30k räcker ju gott till en bättre beg Speedmaster. Gå på den direkt. Det är en väldigt allsidig klocka som är snygg på länk, Nato men även skinn. Ingen kostymklocka direkt men fungerar i de flesta sammanhang.
 

Husse

Pandion
Nu ska du nog inte lyssna på mig som är 16-år och aldrig kunnat lägga så mycket på en klocka, men jag tycker absolut du ska gå på något betydligt billigare först för att känna in hur det är att bära klocka osv, innan du lägger så mycket pengar.



Sinn 556i är ett utmärkt val om du går på billigare, kostar väl närmre 11 tusen ny och runt 7 beg.
IMG_2320.JPG
Kloka ord, min vän!
Är du osäker @Schlyter tycker jag att du ska börja med begagnat, inte fullpris plus inget jättetapp prismässigt!
Med den budgeten blir det långt till horisonten...
Allt från lite använda Certina, Sinn 5000-10000 till Tudor och Omega, till och med speedyn kan få plats i den budgeten!
Tänk och kläm! Låt det ta lite tid :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag skulle köra på Speedmastern om jag vore du, med den gör du garanterat minst förlust
(om du senare skulle komma fram till att det här med klockor inte är ngt för dig) om du väljer att sälja den.
Om du däremot kommer på att klockor är hel-lajban, så har du gjort ett stabilt och mycket bra förstaval och efter det går det bara utför. Det sista är vi många som kan gå i godo för här på forumet :p
 

hooods

Silver
2-Faktor
En Nomos Ahoi kanske? Går säkert att få med läder om du pratar med dem.
Nomos-Ahoi-Atlantik-2.jpg

Annars är ju en Speedy ett säkert kort.
 

Pete11

Diamant
2-Faktor
Om det kliar i fingrarna så instämmer jag i @Rozzy s råd. Skaffa en beg Speedmaster professional i bra skick. Du får nästan garanterat tillbaka pengarna om du ändrar dig och säljer.
 

Allan Ballan

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Nej. Den nedre med med alligatorprägling var ingen höjdare tyvärr.

Till TS @Schlyter , 30k räcker ju gott till en bättre beg Speedmaster. Gå på den direkt. Det är en väldigt allsidig klocka som är snygg på länk, Nato men även skinn. Ingen kostymklocka direkt men fungerar i de flesta sammanhang.

Men jag gillar den :). Smaken är som baken.
 

Cristian

Guld
2-Faktor
Vad du än gör så köp ingen "nästan"-klocka. Köp det du vill ha. Inte en för att den är "lik" det du egentligen vill ha.
Speedmastern är läcker så kör på den. Personligen hade jag tipsat om en blå Omega AT.
 

klevis

Basic
2-Faktor
Jag skulle tipsa om Zenith El Primero Cal 420 (HW). De är inhouse urverk som går i makalösa 36 000 bph.De är 38mm och Cal 420 är lite tunnare än deras automatiska motsvarighet och därmed passar de fint under en skjorta medan de fortfarande har kvar sitt sportiga utseende och inte minst historia.
Denna är Cal 420
3025.102c.jpg

Denna är Cal 420 HW
22218-1.jpg

backca10.jpg
 

Schlyter

Basic
Tack snälla för alla bra tips. Ni har förstått vad det är jag söker. Det lutar åt att jag smakar på detta ett tag, läser vidare och låter det smälta in innan jag bestämmer mig.
 
Har inte själv någon klocka i den prisklassen (äger en Certina DS Action Diver), men som du säger: låt det ta tid. Det jag tycker är roligast med ett köp är "jobbet" innan, att kolla runt och verkligen fundera. Att köpa något för snabbt förtar en del av helheten :)
 

Beastmode

Basic
Hej och välkommen in i träsket!
Själv är jag 17 år och ska inom snar framtid själv köpa någon av dessa klockor.. gäller bara att bestämma mig först.
IMG_1784.jpg

Här har vi min första rekomendation, en Tudor Heritage Black bay 41. Klockan har ett tradiotionellt eta-verk och ligger ny på ca 27tkr.
IMG_1783.jpg
IMG_1782.jpg

Min andra rekommendation är en också en Tudor, en "vanlig" heritage black bay. En dykare som besitter mycket rik historia samt har mycket gemensamt med storebror Rolex Submariner. Klockan har ett in-house verk, dvs den är 100% gjord av Tudor därav är prislappen något högre (33tkr)
 

Beastmode

Basic
Hej och välkommen in i träsket!
Själv är jag 17 år och ska inom snar framtid själv köpa någon av dessa klockor.. gäller bara att bestämma mig först.
IMG_1784.jpg

Här har vi min första rekomendation, en Tudor Heritage Black bay 41. Klockan har ett tradiotionellt eta-verk och ligger ny på ca 27tkr.
IMG_1783.jpg
IMG_1782.jpg

Min andra rekommendation är en också en Tudor, en "vanlig" heritage black bay. En dykare som besitter mycket rik historia samt har mycket gemensamt med storebror Rolex Submariner. Klockan har ett in-house verk, dvs den är 100% gjord av Tudor därav är prislappen något högre (33tkr)
Om du inte känner till Tudor så kan det vara värt att berätta att de grundades år 1946 av Hans Wilsdorf. Hans grundade även Rolex tidigt 1900-tal men när han skapade Tudor ville han erbjuda en klocka med samma kvalité som en rolex fast till ett "bättre pris". Genom åren har tudor influencerats av Rolex och mycket teknik har delats mellan företagen.
 

0-500

Silver
Tja,
Mitt tips är att ta det lugnt & kolla runt kanske gå till en AD & prova klockorna du har intresse för.
För när man provar klockan i Verkligheten så kan det vara så att den inte alls var så Vacker som du trott eller så slår du på direkt för att den Var så himla snygg som du trott.
I vilket fall så önskar jag dig lycka i ditt val av Klocka.
 

Chad

Silver
Tycker Speedy är ett bra förstaval. Gärna beggad. Om du mot förmodan ändrar dig är eventuellt tapp minimalt.

Väldigt allround klocka som ser bra ut både på länk och läder.
 

Nicbex

Guld
2-Faktor
Speedy är en fantastisk klocka. Så även Aqua Terra men rätt svår att få tag i för 30000, särskilt nu när Omega förstört modellen med de nya.
 
Topp