• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på "enkel" kostymklocka

Gelmax

Cartier
Skulle uppskatta lite tankar och reflektioner om de aktuella klockorna nedan - vilken skulle du ha valt och varför (eller finns det alternativa klockor som också uppfyller kriterierna och som du hellre skulle välja)??

Känner att det är dags för en ny klocka till vardagskostymen...

Kriterierna är:
  • Automatisk
  • ca 40mm (jag har ganska stora handleder)
  • ca 10mm max tjocklek (skall gå in under skjortärmen)
  • pris ca 30 - 45

Här är några jag har tittat på... tre klassiska märken och en (tysk) udda fågel.

Lite av mina egna tankar:

IWC: mycket stilig klocka, ligger högst i pris av kombatanterna men stållänken är riktigt läcker. den enda som har centrumsekundvisare, modifierat ETA-urverk (tror jag)
Nomos: nytt märke (1990) som gör riktigt fina klockor - tokigt stilren i formen och en klocka som sticker ut lite, älskar stållänken. Tysk industridesign med in-house urverk!!
Zenith: ett märke jag gillar - har en sedan tidigare vilket i min värld sänker attraktiviteten lite (gillar att ha många olika märken på klockorna, Detta är dock en, i mitt tycke mycket stilig klocka - coolt med PR-mätare
Omega: samma som för Zenithen - har ett par sedan tidigare men tycker att den är riktigt snygg (och PR-mätare är fortfarande coolt!)



1610314332458.png
 

m4n63

Omega
Omegan klart snyggast, Nomos klart roligast :)
Om de alla ligger inom ramen för priset du satt (kan inget om dessa klockar går bara påutseendet),så hade jag nog endast övervägt Omegan dock
 
Senast ändrad:

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Grand Seiko SBGW231 är en no-brainer imo om man vill ha dressklocka i denna prisklass. Dock 37mm har jag för mig, med det sagt bärs dressklockor större än vanliga sportklockor då det nästan bara är "tavla"

Följer inte många av dina kriterier men du bör verkligen överväga. :)
1610358101568.png
 

Bilagor

  • 1610358132243.png
    1610358132243.png
    1.1 MB · Visningar: 51

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Grand Seiko SBGW231 är en no-brainer imo om man vill ha dressklocka i denna prisklass. Dock 37mm har jag för mig, med det sagt bärs dressklockor större än vanliga sportklockor då det nästan bara är "tavla"

Följer inte många av dina kriterier men du bör verkligen överväga. :)
1610358101568.png
+1 på den.
Fantastiskt fin klocka.
Att den är 37mm är bara bättre. En 40mm dressklocka ser stor ut.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Till vardagskostymen skulle jag nog köra på antingen GS som nämns ovan eller faktiskt gå på länk och köra en Santos silver eller Two Tone. Grymt fina klockor och lite mer understated. Även med stora handleder så kan en mindre klocka (i mm mätt) fortfarande vara snyggt. Det kan vara bra att ha i åtanke att 1. klockan kan bäras (upplevas) som något annat när den sitter på handleden (ett bra tips är att ta en bild på sig själv bärandes klockan då det är grymt svårt att gå en uppfattaning genom att bara kika ned på handleden), 2. En rektangulär klocka ser oftast större ut och 3. bandhorn till bandhorn måttet är inte att förringa.
Lycka till! :)
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Skulle uppskatta lite tankar och reflektioner om de aktuella klockorna nedan - vilken skulle du ha valt och varför (eller finns det alternativa klockor som också uppfyller kriterierna och som du hellre skulle välja)??

Känner att det är dags för en ny klocka till vardagskostymen...

Kriterierna är:
  • Automatisk
  • ca 40mm (jag har ganska stora handleder)
  • ca 10mm max tjocklek (skall gå in under skjortärmen)
  • pris ca 30 - 45

Här är några jag har tittat på... tre klassiska märken och en (tysk) udda fågel.

Lite av mina egna tankar:

IWC: mycket stilig klocka, ligger högst i pris av kombatanterna men stållänken är riktigt läcker. den enda som har centrumsekundvisare, modifierat ETA-urverk (tror jag)
Nomos: nytt märke (1990) som gör riktigt fina klockor - tokigt stilren i formen och en klocka som sticker ut lite, älskar stållänken. Tysk industridesign med in-house urverk!!
Zenith: ett märke jag gillar - har en sedan tidigare vilket i min värld sänker attraktiviteten lite (gillar att ha många olika märken på klockorna, Detta är dock en, i mitt tycke mycket stilig klocka - coolt med PR-mätare
Omega: samma som för Zenithen - har ett par sedan tidigare men tycker att den är riktigt snygg (och PR-mätare är fortfarande coolt!)



1610314332458.png

Någonting säger mig att du kommer få en hel del tips!
 

Gelmax

Cartier
Redan nämnt men tål att upprepas. Köp inte för stort dressur, det ser bara billigt ut. Tänk valfri Dieselklocka på 50 mm.
Haha... typ en sådan här:
1610391756853.png


Det är lugnt - jag har ett par klockor som ligger på 39mm och jag känner att det är en ganska lagom storlek för mig (mina "sportigare" är 42-44mm). De jag tittat på är 39-40 och jag känner mig trygg med att det är en ganska bra storlek för mig.

STORT TACK för alla inspel so far... och jag ser att flera rekommenderar GS... jag vet att det är en svårslagen klocka om man beaktar urverk, finish, övergripande kvalitet för pengarna men det är verkligen inte "mitt" märke. Cartier Santos har jag sneglat lite på men som jobbklocka vill jag ha en rund liten maskin (och two tone är verkligen inte min grej - jag har en sedan tidigare men har landat i att jag vill ha klockor av EN metall).

JLC-Master Control är definitivt intressant (lite över tänkt peng men vad fasen... skulle kunna motivera det som en sen julklapp till mig själv... eller varför inte en tidig födelsedagspresent :cool: )

Någon som tycker något om IWC:n? Det faktum att den har ett ETA-baserat urverk stör mig lite (även om det säkerligen är ett bra urverk)...

Tankar kling NOMOS som märke? Har aldrig haft eller ens sett någon live men de verkar få god kritik.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon som tycker något om IWC:n? Det faktum att den har ett ETA-baserat urverk stör mig lite (även om det säkerligen är ett bra urverk)...

Tankar kling NOMOS som märke? Har aldrig haft eller ens sett någon live men de verkar få god kritik.
IWC har ju lyckats med ETA genom alla år, inte mycket lär ha försämrats av att termen "in-house" florerar på klockforum. Sen är det smak och tycke...
Nomos bör du testa i butik, kan vara svårt att få en uppfattning bara av bilder.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
@Gelmax

Den Nomos som du har listat är en Ahoi, dvs deras dykare. Den du borde överväga om man tittar på resterande uppställning är Ludwig Neomatik.


Plus:
40.5mm
7,7mm tjocklek
Blånerade visare
Übercool datumvisning! :)
5 bar vattenresistens
3,3´€

Minus:
Slutsåld hos Nomos men går säkert att hitta hos handlare fortfarande. Finns på C24 men ingen i Europa dessvärre om man inte kan tänka sig en vanlig datumvisning, (och något annorlunda visare), som finns hos Nomos.


Skärmavbild 2021-01-11 kl. 21.31.35.png
Skärmavbild 2021-01-11 kl. 21.35.15.png
Skärmavbild 2021-01-11 kl. 21.38.00.png
 

Vigfor

Omega
Kika in i Nomos-tråden som finns på forumet! Mycket fina klockor, har själv en Club som jag trivs väldigt bra med men det är ingen ”dressare” precis. De har ju även modellen Orion om du vill ha något väldigt avskalat!

Bild på min Club:
EC3A2855-066E-427F-98A8-D8F73FBC78A0.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Instämmer i Nomos men som stålis ovan påpekar finns lämpligare modeller. 40 är också väl stort för den typen av ur om man inte har vedträn till armar så kika på Nomos Orion. Den har låång lug längd och stor glasyta så kör 35/36. Bild på 35an med guldindex o blånerade visare. Grym för pengarna. Köp på C24.
f9134976.jpg

Annars är ju Yonssons förslag om en beg JLC Master Control väldigt bra.
 

sasl-92

Omega
Skulle uppskatta lite tankar och reflektioner om de aktuella klockorna nedan - vilken skulle du ha valt och varför (eller finns det alternativa klockor som också uppfyller kriterierna och som du hellre skulle välja)??

Känner att det är dags för en ny klocka till vardagskostymen...

Kriterierna är:
  • Automatisk
  • ca 40mm (jag har ganska stora handleder)
  • ca 10mm max tjocklek (skall gå in under skjortärmen)
  • pris ca 30 - 45

Här är några jag har tittat på... tre klassiska märken och en (tysk) udda fågel.

Lite av mina egna tankar:

IWC: mycket stilig klocka, ligger högst i pris av kombatanterna men stållänken är riktigt läcker. den enda som har centrumsekundvisare, modifierat ETA-urverk (tror jag)
Nomos: nytt märke (1990) som gör riktigt fina klockor - tokigt stilren i formen och en klocka som sticker ut lite, älskar stållänken. Tysk industridesign med in-house urverk!!
Zenith: ett märke jag gillar - har en sedan tidigare vilket i min värld sänker attraktiviteten lite (gillar att ha många olika märken på klockorna, Detta är dock en, i mitt tycke mycket stilig klocka - coolt med PR-mätare
Omega: samma som för Zenithen - har ett par sedan tidigare men tycker att den är riktigt snygg (och PR-mätare är fortfarande coolt!)



1610314332458.png
Du har inte övervägt en rektangulär klocka? Jag tycker t ex en Tank eller Reverso sitter oerhört bra under skjortärmen. Glid förbi och prova i butik. Lite ovant i början, men sen växer dem på en!
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
OM du öppnar GS dörren så kan det vara värt att ta en titt på SBGA293 också. Så får du centrumsekund och pr-indikator och 40mm (även om den bärs som knappt det).

Har inte min kvar men kommer förmodligen köpa en ny en vacker dag:
2F2C079F-C502-4B6C-B47E-833D635A5217.jpeg


Annars tycker jag den där Portofinon är läcker. Är det inte nästan så att man skulle kunna knipa en begagnad 18k inom budget?
 
Topp