• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på examensklocka för utbildad rymdingenjör

Feffe

Basic
Hej!
Jag har tagit civilingenjörsexamen inom rymdteknik och är sugen på att unna mig själv en klocka som är snäppet finare än de jag haft tidigare.
Något som påminner om/är rymdrelaterat på ett eller annat sätt hade varit kul, men det är inget måste. Det självklara valet hade ju varit nån Speedmaster-variant men tänker nog hålla mig under 10k, eventuellt 20k om jag hittar något intressant!
Har hittills kikat lite på Seiko Prospex Speedtimer med panda-tavla, Tudor BB36, Longines Legend Diver (snäppet över budget men.. =)). Annars gillar jag 50-tals Omega Seamaster eller liknande men tror jag vill hålla mig från vintage just denna gång.

Tips mottages gärna!
Allt väl

Grattis till examen! Detta är ingen rymd-variant men du kan säkert hitta ett slitet ex av en Omega speedmaster ”Teutonic” (då får du samma verk som en variant av vanliga månklockan 861) för under 20k. Visst hade det dock varit kul med ett ex i bättre skick, och då ska du såklart ha den klassiska månklockan istället! Med en ingeniörslön så har du snart en sådan!

Bild på min Teutonic
IMG_5313.jpeg

Stort grattis!
Ett kul och lite billigare alternativ är en Seiko 6139-6005 pouge. Den går att hitta för runt 10k på C24

Om du skulle vilja lägga en högre peng lite senare så är Omega X-33 en av de mer moderna modellerna

Tänkte först tipsa om en begagnad Sinn 140, sedan kollade jag begagnatpriserna här på KS och insåg att den nog skulle stretcha budget en del. Det är hur som helst en äkta rymdklocka med grymma specs, så jag nämner den ändå. Du kommer garanterat inte stöta på en Sinn 140 lika ofta som en Speedy, vilket kan vara ett plus beroende på hur du är lagd (för mig hade det varit en stor fördel).

The chronographs of the series 140 and 142 belong to our most illustrious timepieces. They have gone down in both watchmaking and space flight history. The German physicist and astronaut Reinhard Furrer wore the 140 S with Lemania 5100 movement on his wrist during the D1 Spacelab Mission in 1985. He was therefore able to demonstrate that automatic watches can function even in a weightless environment. In 1992 the astronaut Klaus-Dietrich Flade took his 142 S along with him on the Mir-92-mission.

140StS_Info.jpg

Finns så mycket klockor som har varit i rymden i alla prisklasser, jag gjorde en intervju med Robert Jackson som skapat en databas med alla klockor som varit i rymden, personlig favorit är en vintage Speedy :)

Länk till intervjun

Länk till databasen

Finns så mycket klockor som har varit i rymden i alla prisklasser, jag gjorde en intervju med Robert Jackson som skapat en databas med alla klockor som varit i rymden, personlig favorit är en vintage Speedy :)

Länk till intervjun

Länk till databasen
Intressant! Hade ingen aning om att det fanns så många rymdklockor. 🤯

Tillbaka
Topp