• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på examenspresent i form av klocka till 19-åriga sonen...?

Nu är det klart å betart! Hoppas sonen blir nöjd med detta framtida vintage-ur! :cigar:
tissot-T120.407.11.041.00.jpg

Fin klocka , blir han nog nöjd med.

Vad kul att fler uppskattar den....kan ju inte bli fel nu va? :p
Nä tror den blir toppen! Tissot är bra grejer och i mitt tycke lite ovanligare än tex Seiko som är väldigt poppis här. Inget ont om Seiko, men Tissot känns lite bortglömt trots sin ärorika historia där tex Tissot och Omega var i paritet, och faktiskt delar verk många gånger.

Nä tror den blir toppen! Tissot är bra grejer och i mitt tycke lite ovanligare än tex Seiko som är väldigt poppis härg. Inget ont om Seiko, men Tissot känns lite bortglömt trots sin ärorika historia där tex Tissot och Omega var i paritet, och faktiskt delar verk många gånger.
Kände likadant trots en del velande....men resten av familjen var inne på ”klassiskt fabrikat” så efter din beskrivning så är vi än mer övertygade! :)

Squale gör ju jättefina dykare och antagligen roligare för en 19-åring än vissa andra tråkdykare no offense :D
Zackrissons ur har precis blivit svensk AD och vi får dessutom 25% rabatt där. En magisk blå 1521 kanske?
kVgXD8d.jpg
Denna tycker jag du ska bekosta. Kostar något mer än budget, men lätt värt det.

Hamilton för trevliga klockor om du kan stretcha lite. Alternativt CWC. Annars Seiko eller Orient som redan påpekats. Seiko skx007 och 009 är trevliga.

Hejs,
Hittade ingen tråd om detta ämne vid en snabb sökning men ni får gärna flytta den om den hamnar fel..! :)

Jag är alltså ute efter en lite bättre klocka till sonen i prisklassen 2-4000 kr.
Följande grundkriterier, om det är möjligt:

- Stållänk på stålboett
- Blå eller vit tavla med blå inslag
- Vattentät
- Dykare med bezel
- Gärna tachy-skala samt kronograf
- Automatur, ej quartz!
- Storlek runt 40-41 tror jag
- Gärna ny med full set men vintage går bra med!

Det han själv tittat på var en Stuhrling, tveksamt namn på en amerikansk klock-wannabe, men är de prisvärda? Såg gansk trevliga ut i alla fall! :)
Jag föreslog Geckota men de föll inte den unge herrn helt i smaken alls....

Tack på förhand!

Klockan kom idag och det känns verkligen bra, även med tanke på det pris vi betalade vi är mer än nöjda! :cigar:
Klockan känns oerhört gedigen och välbyggd, vilken känsla att bära den...

Blir inte sonen nöjd så tar jag den direkt, utan att tveka! :woot:
Noterade även det fräcka i att Tissot-T:et används som motvikt på sekundvisaren!
IMG_2930.JPG

Kul detalj med glasbaksidan, det har jag aldrig sett på nära håll och som ingenjör så tilltalas man ju att beskåda det fantastiska konstverket!:p
IMG_2931.JPG

Boxen var superfin med och kommer att vårdas ömt, det kommer pappa att se till om inte annat! :stop:
Trevligt med de små förvaringsfacken på sidorna, precis som i bagagerummet på en modern sedan! Där får inköpskvitton mm långtidsförvaras.
Noterade just att klockan är upp-och-ner men det får ni leva med...rättades till efter att bilden togs!
IMG_2932.JPG

Sitter väl ETA urverk i båda om jag förstått det rätt.
Faktiskt ingen aning...står bara "Tissot Calibre Powermatic 80" i specen som jag hittat!?
Edit: Stämmer tydligen enligt den här testen, och det verkar definitivt vara ett plus!
"The Seastar no longer uses the ETA 2824 automatic movement. It’s great news for those of you wanting a taste of some of Tissot’s newest and most impressive technology. The POWERMATIC 80.111 which now graces the younger versions of the Tissot Seastar 1000 range, is built to provide a breath-taking 80 hour power reserve." Saxat från följande site http://blog.berrysjewellers.co.uk/wotw-tissot-seastar-1000-powermatic-80-watch/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp