• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på försäkring

Ok, förstår! Man har faktiskt upp till 100 000 kr hos If om man är Premium- eller Private Banking kund hos Nordea samt har Hemförsäkring Extra eller Stor Hemförsäkring. Värt att kolla upp om man kvalificerar sig för det om man är Nordeakund.
Se där, bra tips! Men är inte kund hos Nordea (och än mindre Private Banking-kund haha). Hade ju annars kunnat vara en smidig lösning :)

Bara hört bra om brookfield av andra, blev väldigt bra bemött på telefon (föll för säljaren I guess)

Ica Bankens Försäkring täcker upp till 100,00 eller 200,00 i lösöre om man väljer plus (ca. 20 kr extra)
Stog ingenting om att klockor inte räknas med, blev ett självklart val då jag har dem som bank också :)

Jag flikar in och nämner att jag kör Brookfield. Jag har dock aldrig behövt använda dem, men de kunde försäkra hela klockvärdet, jämfört med Folksam, för en rimlig summa så jag föll för dem.

Ica Bankens Försäkring täcker upp till 100,00 eller 200,00 i lösöre om man väljer plus (ca. 20 kr extra)
Stog ingenting om att klockor inte räknas med, blev ett självklart val då jag har dem som bank också :)
Sjuka krav på säkerhetsskåp när man förvarar i hemmet dock.

Ps. När jag talade med Brookfield för cirka två år sedan, så sa de att det var ok att förvara klockan(Rolex) i gymskåpet(låst). Andra försäkringsbolag var inte lika generösa med det.

Har brookfield och de har bra bemötande, valde dem då jag inte fick klara besked vad som gällde gällande klockor hos de traditionella försäkringsbolagen. Det fick jag hos brookfield. Traditionella läs Folksam, IF, Trygg Hansa.

Ps. När jag talade med Brookfield för cirka två år sedan, så sa de att det var ok att förvara klockan(Rolex) i gymskåpet(låst). Andra försäkringsbolag var inte lika generösa med det.
Låter generöst och bra! IF (eller om det var Länsförsäkringar jag minns inte exakt, oavsett är det säkert liknande) sa att det blir oaktsamhetsavdrag om man förvarar den i ex gymskåp.
Generellt så var ju deras utgångspunkt: ”är du utanför hemmet bör den sitta på armen”.

Körde du på LF till slut? Vad får du ge i premie för det?
Inte bytt ännu, inte fått tummen ur bara. Men har bestämt mig för att köra på LF.
Kan uppdatera sen vad premien landade på men eftersom det är en hemförsäkring så är det ju en del helt individuella parametrar som spelar in kring bostaden och värdet på allt i bostaden osv.

Hej, har ett par klockor och smycken hemma som jag skulle vilja försäkra. Kan förstå varför men det känns knepigt att teckna individuella försäkringar per klocka eller juvel? Vet någon om ex. Broofield High Value Home kan täcka in allt eller tips på någon annan. Har för närvarande IF stora hem men skulle vilja ha något som även ex. täcker värdeökning etc. likt Brookfield gör.
Tack! :)

Hej, har ett par klockor och smycken hemma som jag skulle vilja försäkra. Kan förstå varför men det känns knepigt att teckna individuella försäkringar per klocka eller juvel? Vet någon om ex. Broofield High Value Home kan täcka in allt eller tips på någon annan. Har för närvarande IF stora hem men skulle vilja ha något som även ex. täcker värdeökning etc. likt Brookfield gör.
Tack! :)
IF lär göra en värdering vid skadetillfället.

Är det så det funkar? Pratade med Trygghansa (ganska länge sedan nu), och de sa att det dumma med klockor blir att de värderas till typ inköpspris och inte marknadsvärde. Tänker att försäkringsbolagen troligtvis arbetar typ likadant när det gäller sånt?
Det var även mitt intryck. Tror det bara är Brookfield som värderar på befintligt värde. Har även förstått att IF kräver extra och individuell försäkring per artikel. Det som vore enklare och smidigare är ju en försäkring för alla artiklar baserat på det ackumulerade värdet.

Är det så det funkar? Pratade med Trygghansa (ganska länge sedan nu), och de sa att det dumma med klockor blir att de värderas till typ inköpspris och inte marknadsvärde. Tänker att försäkringsbolagen troligtvis arbetar typ likadant när det gäller sånt?
Min erfarenhet är att de gör en skarp värdering vid skadetillfället. Här är dock det luriga för det framgår inte i försäkringsbrevet och vissa har ju även tabeller på hur de värderar tex klockor. Förklaringen från bolagen är att klockor hamnar som samlarobjekt och då gör de en värdering.

Min erfarenhet är att de gör en skarp värdering vid skadetillfället. Här är dock det luriga för det framgår inte i försäkringsbrevet och vissa har ju även tabeller på hur de värderar tex klockor. Förklaringen från bolagen är att klockor hamnar som samlarobjekt och då gör de en värdering.
Så pass... Låter ju bra.
Men verkar uppenbarligen inte finnas en supertydlig hantering av detta där man kan anta att det hanteras någorlunda likadant mellan bolagen.

Ok, förstår! Man har faktiskt upp till 100 000 kr hos If om man är Premium- eller Private Banking kund hos Nordea samt har Hemförsäkring Extra eller Stor Hemförsäkring. Värt att kolla upp om man kvalificerar sig för det om man är Nordeakund.
Vart hittar du denna information? Vad jag kan se är det 50.000kr oavsett kundkategori

Beroende på typ av försäkring kan det variera mellan 50-80kSEK.
Jo, denna info hittar även jag. Däremot skrev Cesura att de kunde vara 100.000kr om du var Private banking eller Premium-kund hos Nordea.

Jag blev rånad på en Seamaster ute på stan i somras. Har Folksam hemförsäkring medel och de tog in en oberoende marknadsvärdering av klockan utifrån mina uppgifter, var inga problem alls och tyckte värderingen var skälig.

Jag blev rånad på en Seamaster ute på stan i somras. Har Folksam hemförsäkring medel och de tog in en oberoende marknadsvärdering av klockan utifrån mina uppgifter, var inga problem alls och tyckte värderingen var skälig.
Låter som en vettig hantering! Och som att det är värt att höra sig för hur de olika bolagen hanterar dessa situationer helt enkelt.

Sjukt tråkigt med rånet!

Som av en händelse var det dags för inbetalning av hemförsäkringen för min del. Passade på att läsa villkoren för försäkringen och finner detta:

Ändrade villkor för dig som är kund i Nordea
Nordea och If har ingått ett nytt samarbetsavtal. Du behåller fortsatt ditt förmånliga pris, men de Nordea- specifika villkorsfördelarna upphör att gälla när försäkringen framöver följer Ifs allmänna villkor. Nedan ser du de villkorsförändringar som gjorts.

UTÖKAD OTURSFÖRSÄKRING
Försäkringen omfattar inte längre ett utökat högsta ersättningsbelopp på 100 000 kr vid oturshändelser för Premium- eller Private Bankingkunder som har Nordea Hemförsäkring Extra eller Nordea Stor Hemförsäkring. Istället är nu högsta ersättningsbelopp för samtliga kunder 50 000 kr vid Nordea Hemförsäkring Extra och 80 000 kr vid Nordea Stor Hemförsäkring.

Håller med! De hade dessutom någon konstig regel om att man typ måste ha en viss försäkring en viss tid innan man fick teckna den större försäkringen som skulle täcka rätt värde på lös egendom.
Sannolikt för att motverka bedrägerier. Klockor är ju tacksamma försäkringsobjekt vid bedrägerier.

Vad gäller kostnaden är det helt beroende på vem man är, hur gammal man är, var man bor etc som för andra försäkringar.

Tillbaka
Topp