• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på försäkring

Rolle

Breitling
Hej! Jag har några oförsäkrade klockor, bland annat en nyare Patek. Tar tacksamt emot tips från andra medlemmar på vilket bolag som rekommenderas, och vad man ska tänka på gällande villkoren.

Thnx / Rolle
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej

Ta en kik på brookfield.se - gör även en sökning på det här på forumet, har skrivits en del om det.

Välkommen.
 

Rolle

Breitling
Hej och tack! Jag skickade in en offerförfrågan och fick svar rätt omgående. Har du eller ngn annan någon erfarenhet av dem?
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej och tack! Jag skickade in en offerförfrågan och fick svar rätt omgående. Har du eller ngn annan någon erfarenhet av dem?
Yes jag har personligen använt mig av dessa, med mycket bra resultat på service (har dock aldrig behövt utnyttja försäkringen).
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Har också bra erfarenhet av Brookfield, lyhörda och tillmötesgående att skräddarsy en försäkring för min samling.
Bör tilläggas att inte heller jag inte har behövt utnyttja försäkringen (ta i trä) utan mitt positiva omdöme gäller vid tecknande.
 

bluetrain

Cartier
Plockar upp försäkringsbollen... Finns ytterligare (bra) alternativ gällande försäkring? Man vill ju helst kunna jämföra...

Hade kontakt med mitt försäkringsbolag (Gjensidige) i denna fråga och blev förvånad när handläggaren rekommenderade att inte (!) ha klockan tilläggsförsäkrad hos dem. Mailade lite frågor kring tex hur de värderar klockorna men de återkom aldrig så antar de av någon anledning inte vill författa sig med denna typ av objekt, kanske olönsamt för dem?

Vet inte om det är rätt eller fel men hemma i Svedala har jag inte fruktat för klockans liv men när man åker utomlands vill jag gärna ha "peace of mind". Fast då kanske hemförsäkringen täcker om man blir ex rånad, bestulen osv?
 

Rolle

Breitling
Tack för alla svar, uppskattas. Jag testar med Brookfield, då min uppfattning är att de förstår vad de försäkrar och sannolikt därmed vid ev skada/förlust hanterar ärendet på ett relevant sätt. IMG_3970.JPG
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Samt jämför med hemförsäkringens specialförsäkring :)
Kollade med Trygg-Hansa vad min hemförsäkring täckte och i hemmet var det upp till en miljon men utanför hemmet endast 50.000:-
Blev rekommenderad deras specialförsäkring, skickade in värderingsintyg men sen blev det tyst. Påminde dem två gånger men inget hände.
Kontaktade då Brookfield och tecknade en försäkring hos dem istället :)

Med lite dyrare saker på armen var jag mest intresserad av att ha täckning vid rån eller stöld utanför hemmet.

Ni som har Brookfield och flippar klockor. Hur funkar det att ändra i en befintlig försäkring. Räknar de ut ett nytt pris och justerar mot den gamla?
 

Alex H

Omega
Jag använder Solid försäkringar och tycker att dom funkar fint. Har dock bara nyttjat försäkringen en gång vid förlust men det gick väldigt smidigt. Mailade in en kopia på polisens förlustanmälan, 3 dagar senare vart det reglerat och färdigt. Trevliga också för den delen :)
 

Tre333

Omega
Kollade med Trygg-Hansa vad min hemförsäkring täckte och i hemmet var det upp till en miljon men utanför hemmet endast 50.000:-
Blev rekommenderad deras specialförsäkring, skickade in värderingsintyg men sen blev det tyst. Påminde dem två gånger men inget hände.
Kontaktade då Brookfield och tecknade en försäkring hos dem istället :)
Med lite dyrare saker på armen var jag mest intresserad av att ha täckning vid rån eller stöld utanför hemmet.
Ni som har Brookfield och flippar klockor. Hur funkar det att ändra i en befintlig försäkring. Räknar de ut ett nytt pris och justerar mot den gamla?

Sa upp min Brookfield och har bytt till Länsförsäkringar då de har ändrat sina villkor och täcker klockor upp till 100 000kr från 1/1 2016 :) Så kolla med dem kan också vara ett alternativ!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sa upp min Brookfield och har bytt till Länsförsäkringar då de har ändrat sina villkor och täcker klockor upp till 100 000kr från 1/1 2016 :) Så kolla med dem kan också vara ett alternativ!
Trygg-Hansa har förlorat mig som kund för specialförsäkringar pga sin ignorans och det är sånt som kan få mig att byta till ett annat bolag med alla försäkringar :shifty:
 

RobVintage

Panerai
Brookfield höjer min försäkring med ca 35%, jag har aldrig utnyttjat den kan jag tillägga.
Ett enkelt sätt att tappa kunder på.
 
P

Philippe Stern

Guest
Denna trådstart känns väldigt "sponsrad". Säkert ryska hackare som försöker påverka oss.
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja du, bra fråga! Minns efter samtal att det var lugnt med klockor upp till 100 000kr när jag tecknade min så jag är nöjd med det men har inte kollat något vidare. Lättast är nog att du själv kontaktar respektive bolag och stämmer av?
Tänkte om det var någon slags standard :) till mig sa de 50k för ett år sedan då jag tecknade hemförsäkring. Sen är det väl en fråga hur pass högt man värderar sitt hem och dess inventarier.
 

pale

Breitling
Det höjde iaf på LF från 50 till 10 nu med årsdagen 2016.
Jag hade tidigare enskild klockförsäkring på LF.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag pratade med Bohuslänska Strandlägenas Brandriskförsäkring (ett litet lokalt försäkringsbolag där jag har hemförsäkring mm, som är återförsäkrat i LF) och i deras hemförsäkring ingår smycken/accessoarer till ett värde av 200k så länge man har dem i hemmet. Är man ute så är man försäkrad upp till 100k på för de accessoarer man bär för tillfället.
 

enord

Omega
Lyfter upp den här tråden lite eftersom att jag letar försäkring själv just nu.

Om man utgår från att hemförsäkringen så verkar Länsförsäkringar vara ett bra och prisvärt alternativ. Precis som @Tre333 skrivit så täcker de lös egendom upp till 100' utanför hemmet.
Halva priset jämfört med att köra på en lösning via IF som vi har nu. Kollade även med Trygghansa men de var krångliga och man kunde inte teckna en tilläggsförsäkring förrän efter 12 mån som kund...

Får nog bli LF!
 

Cesura

Cartier
Lyfter upp den här tråden lite eftersom att jag letar försäkring själv just nu.

Om man utgår från att hemförsäkringen så verkar Länsförsäkringar vara ett bra och prisvärt alternativ. Precis som @Tre333 skrivit så täcker de lös egendom upp till 100' utanför hemmet.
Halva priset jämfört med att köra på en lösning via IF som vi har nu. Kollade även med Trygghansa men de var krångliga och man kunde inte teckna en tilläggsförsäkring förrän efter 12 mån som kund...

Får nog bli LF!

Vad kör du för lösning via If? De har 50 000 kr (Hemförsäkring Extra) och 80 000 kr (Stor Hemförsäkring) för högre belopp kan man teckna Specialförsäkring.
 

enord

Omega
Vad kör du för lösning via If? De har 50 000 kr (Hemförsäkring Extra) och 80 000 kr (Stor Hemförsäkring) för högre belopp kan man teckna Specialförsäkring.

Har Hemförsäkring extra just nu. Köpte precis en Submariner så jag vill ha försäkringsvärde på typ 90.

Ja precis men Specialförsäkring är väldigt dyrt och att byta till Stor Hemförsäkring (bästa alternativet hos dem i mitt fall tycker jag) skulle gå på mer än dubbelt så mycket som en hemförsäkring hos LF. LF inkluderar drulle och har upp till 100' då.
 

Cesura

Cartier
Har Hemförsäkring extra just nu. Köpte precis en Submariner så jag vill ha försäkringsvärde på typ 90.

Ja precis men Specialförsäkring är väldigt dyrt och att byta till Stor Hemförsäkring (bästa alternativet hos dem i mitt fall tycker jag) skulle gå på mer än dubbelt så mycket som en hemförsäkring hos LF. LF inkluderar drulle och har upp till 100' då.
Ok, förstår! Man har faktiskt upp till 100 000 kr hos If om man är Premium- eller Private Banking kund hos Nordea samt har Hemförsäkring Extra eller Stor Hemförsäkring. Värt att kolla upp om man kvalificerar sig för det om man är Nordeakund.
 
Topp