• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på första Rolex mottages!

Songer

Omega
Hej allihopa.
Är på jakt efter en klocka mellan 15-25k.
Har snöat in på Rolex då jag gillar deras historia och känslan av deras ur.
Har tidigare ägt en Longines samt ett par seiko.
Den modellen jag har fastnat för är datejust 162000 silver/vit med Oysterlänk.
Har även kollar på svart. Dock är silvervit snyggare med skinnband.
Ska gifta mig i sommar. Tänkte då klä den i skinn. Se bild me idé jag har i huvudet.
Har ni andra tips eller idéer så är jag tacksam. Samt något jag bör tänka på vid begagnatköp på dessa klockor?
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    78.3 KB · Visningar: 281

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Saker att tänka på vid beg köp är först och främst service statusen på det objekt du tänkt köpa.
En Rolex behöver servas med 7-10 års mellanrum. Om en säljare säger att den är nyservad skall du kräva att få se ett kvitto på detta.
Det skall vara ett kvitto från en Rolex återförsäljare, och med detta kvitto skall följa en detaljerad lista på vad som gjorts vid servicetillfället.
En sådan service kostar från 5000:- och uppåt.
Om inget kvitto finns (alt bara ett kassakvitto) så är ett muntligt löfte bara bullshit värt och det kan stå dig dyrt.

Jag menar inte att låta trist på ngt sätt, det är bättre att veta detta innan köp :) Lycka till !!
 

DrKlocka

Audemars
Datejust är nog the way to go.
Kom ihåg att tänka på att många äldre exemplar är oftast väldigt polerade. Det ser du oftast på att luggarna på klockan är väldigt tunna. Googla gärna på olika datejusts och jämför så ser du att skillnaderna kan vara väldigt stora. Ett så opolerat exemplar som möjligt är att föredra. Men det är givetvis upp till dig som köpare vad du tycker är värt.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Öka din budget något och satsa på en 36mm Explorer 1 (dvs inte den senaste 39mm modellen, som förutom att vara ful även är utanför din budget). Då har du en livslång kamrat som passar till allt, både som allround på länk, lite mer dressat på läder, eller tooligt på Nato.
 

Songer

Omega
Öka din budget något och satsa på en 36mm Explorer 1 (dvs inte den senaste 39mm modellen, som förutom att vara ful även är utanför din budget). Då har du en livslång kamrat som passar till allt, både som allround på länk, lite mer dressat på läder, eller tooligt på Nato.
Varför ska jag gå på den ist för datejust?
Sorry för dryga frågor, men vill ha motivering :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Varför ska jag gå på den ist för datejust?
Sorry för dryga frågor, men vill ha motivering :)

Det är ju en högst relevant fråga, skulle jag säga! ;) Jag tycker helt enkelt att det är en roligare klocka, och ett mer "aktivt" val, så att säga. En Datejust är lite som att köpa grön mjölk eller köra Volvo. Inga konstigheter, och bra produkter. Men inte heller så värst roligt. :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Saker att tänka på vid beg köp är först och främst service statusen på det objekt du tänkt köpa.
En Rolex behöver servas med 7-10 års mellanrum. Om en säljare säger att den är nyservad skall du kräva att få se ett kvitto på detta.
Det skall vara ett kvitto från en Rolex återförsäljare, och med detta kvitto skall följa en detaljerad lista på vad som gjorts vid servicetillfället.
En sådan service kostar från 5000:- och uppåt.
Om inget kvitto finns (alt bara ett kassakvitto) så är ett muntligt löfte bara bullshit värt och det kan stå dig dyrt.

Jag menar inte att låta trist på ngt sätt, det är bättre att veta detta innan köp :) Lycka till !!
Jag är rätt trött på detta. Det ska vara nyservat, det ska vara servat hos AD, det ska vara kvitto med.

Bästa tipset? Serva klockjäveln själv. Då får du nyservat hos AD, med kvitto och ditt namn på kvittot.

Tips likt ditt, leder till att nybörjare tror att saker och ting alltid skall vara nyservat. Så är det ju inte.
Finns massvis med klockor som tickar på superbra och inte har något servicebehov, trots att det inte ingår någon historik.

Så, vad ska en nybörjare tänka på främst? Skicket.
Granska det exteriöra skicket, och kolla med säljaren hur klockan mår inuti. Är amplituden låg och servicebehov föreligger, gå vidare eller pruta och serva klockan själv.
 

DrKlocka

Audemars
Jag är rätt trött på detta. Det ska vara nyservat, det ska vara servat hos AD, det ska vara kvitto med.

Bästa tipset? Serva klockjäveln själv. Då får du nyservat hos AD, med kvitto och ditt namn på kvittot.

Tips likt ditt, leder till att nybörjare tror att saker och ting alltid skall vara nyservat. Så är det ju inte.
Finns massvis med klockor som tickar på superbra och inte har något servicebehov, trots att det inte ingår någon historik.

Så, vad ska en nybörjare tänka på främst? Skicket.
Granska det exteriöra skicket, och kolla med säljaren hur klockan mår inuti. Är amplituden låg och servicebehov föreligger, gå vidare eller pruta och serva klockan själv.

Det handlar ju om en trygghet när nybörjare köper klockor. Det är betydligt lättare att få reda på om skicket är gott om man har kvitto snarare än att fråga säljaren om amplitud som i princip inte säger någonting för en nybörjare.
 
Jag tycker personligen att Explorer är ganska tråkig, så min röst faller på datejust eller oyster perpetual.
Datejust är en kanonfin klocka oavsett vilken kombination du väljer! Slät eller räfflad glasring, oyster eller jubileelänk, ljus eller mörk tavla... Det kan inte gå fel :)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Servicebehov eller inte är ständigt på tapeten. Kolla tidsavvikelse och gångreserv på egen hand och hoppa in hos urmakaren för en runda i timegraphern. Är värdena inte katastrof kan du gott vänta en stund med servicen.
Som vaniljglass säger, så kan det vara bättre att kosta på service själv. Då vet man att det verkligen blir gjort, men då ska detta också synas i inköpspriset.
 
Topp