Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Också fin klocka som jag kikat påTissot PRC 200 Powermatic 80
![]()
Jag håller helt med om att det kan vara styvt att serva en 5k klocka för motsvarande pengar. Men dels kan man ju välja att serva en sådan klocka mer sällan o(Ingen vettig servar en sådana för 15kpå fem år!d) och det finns vettiga urisar som servar ett standard ETA långt billigare. Man får ju absolut ett ETA/Sellita i elabore nivå eller ett Seiko 4r36 (även Mioyta) i klockor runt dom pengarna. Likaså ETA C07.611 finns för dom pengarna. Har haft ett par Hamilton khaki med det verket där båda låg stabilt under 2spd plus. Alla dessa är definitivt kvalitetsmässigt bra urverk. Fullt kapabla att hålla tiden inom några få spd och lika tillförlitliga som som det mesta annat. Att ett verk är dyrt behöver ju inte alltid heller innebära att det är driftsäkert. (AP?)Helt ok. Tyck vad du vill. Skevt är inte mitt resonemang. Om en klocka med ett mekaniskt urverk kostar 5000 kr fabriksny ut till kund i Sverige, inkluderat 25% moms, larmar alla mina varningsklockor. Är det en person här på KS som inte är van vid klockor med mekaniska ur, känner jag att jag vill ge bra konsumentupplysning. Köper man en ny klocka i 5000 kronorsklassen köper men bekymmersfrihet. Köper man en i samma prisklass med mekaniskt urverk är sannolikheten stor att en 5000-kronorsklocka kommer att kosta 15000 kr inom 5 år. Sen finns undantag som överallt annars. Jag tror vi kan vara överens om att du inte får ett kvalitetsverk i en ny klocka för 5000 kr.
Du kan säkert har rätt. Jag har bara mina egna erfarenheter att utgå ifrån. Jag läste också för några år sedan att nya automatverk tillverkade i Kina kostar typ bara några få kronor/styck att tillverka. Hur mycket kvalite får man får de pengarna? Minns inte om det var 3-4 kr/styck? Jag tror iaf att ett urverk som hanterats av en yrkesskicklig person sittandes i klockregionen i Schweiz, kommer att ha en högre kvalite, men då kostar dessa klockor också mer. Vi delar uppfattning om att ett kvartsverk i den prisklassen ger ett många års bekymmersfritt ägande i 999 fall av 1000. AP verkar vara ett speciellt ämne.Jag håller helt med om att det kan vara styvt att serva en 5k klocka för motsvarande pengar. Men dels kan man ju välja att serva en sådan klocka mer sällan o(Ingen vettig servar en sådana för 15kpå fem år!d) och det finns vettiga urisar som servar ett standard ETA långt billigare. Man får ju absolut ett ETA/Sellita i elabore nivå eller ett Seiko 4r36 (även Mioyta) i klockor runt dom pengarna. Likaså ETA C07.611 finns för dom pengarna. Har haft ett par Hamilton khaki med det verket där båda låg stabilt under 2spd plus. Alla dessa är definitivt kvalitetsmässigt bra urverk. Fullt kapabla att hålla tiden inom några få spd och lika tillförlitliga som som det mesta annat. Att ett verk är dyrt behöver ju inte alltid heller innebära att det är driftsäkert. (AP?)
Så jag tycker du är lite fel ute på ett sätt men jag håller samtidigt med om att quartz är sjukt underskattat och ett mycket bättre val i en billig vardagsklocka!
Lite tråkigt med mainstream bara.En Seiko slår aldrig fel!
Om man bryr sig om sådant, visst!Lite tråkigt med mainstream bara.
Finns massor bra i den prisklassen.Tips! Ska du köpa en nu klocka för 5000 kr, köp kvarts. I det härandet hittar du inga bra mekaniska urverk av god kvalite.
Självklart!Om man bryr sig om sådant, visst!
Jag skulle satsa på en Tissot prs ett bra val som är lite sportigare. Eller så har dem även kostymklockor.Till 18 års present mottages tacksamt,ny pris runt 5000 kan även tänkas någon beg om det dyker upp något fint
Generellt är jag inte någon fan av månfas men denna är ju grym o ligger runt 50k på C24. Den står faktiskt på prospekt listan för egen del. Har också ett riktigt fint verk med unikt för varje ex graverade detaljer osv. Riktigt jäkla läcker o långt billigare än sin fina kusin Lange.Månfas
Har längre velat ha en klocka med månfas. Var inne på krons förra året och kollade med dem vad finns med månfas under 100k så sa dem till mig köp en certina. Någon som har tips på fina klockor med månfas som inte kostar skjortan? Vad tycker ni om klockor med månfas?
Nackdelen med de mekaniska är väl att de inte håller tiden lika bra som de elektroniska quartzuren samt att de stannar efter något eller några dygn om man inte har dom i rörelse. Samt att man måste serva dom dvs rengöra och smörja dom då och då med några års mellanrum.Jag tro inte grabben riktigt uppskatta mekanisk, så det lutar väl lite åt automatisk, quartzshållet
Jag har tittat lite extra på en blå ny longines hydroconquest , visserligen springer priset iväg på den , är det någon som har något gott eller ont o säga om den
De allra flesta quartzverk är inte avsedda att servas utan man byter helt enkelt ut urverket istället då det är betydligt smidigare och mycket billigare. Livslängden på quartzverk är dock i regel extremt lång och det är inte ovanligt att de går i 20-30år utan problem.Nackdelen med de mekaniska är väl att de inte håller tiden lika bra som de elektroniska quartzuren samt att de stannar efter något eller några dygn om man inte har dom i rörelse. Samt att man måste serva dom dvs rengöra och smörja dom då och då med några års mellanrum.
Rent konstruktionsmässigt är ju de mekaniska små underverk. Nackdelen med quartzuren är väl batteribyte med några års mellanrum. Samt att när de väl går sönder så är det kanske lite knepigare att få dom reparerade. Men å andra sidan lever vi ju i en slit-och-slängvärld idag.