• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på sommarjobb åt 17 årig klocknörd

Är den här posten dum och passar inte in här?

  • Ja, skaffa ett jobb på ICA som alla andra ungdomar

    Röster: 32 65.3%
  • Nej, den är helt okej

    Röster: 17 34.7%

  • Totala väljare
    49
Där måste jag dock rätta dig, då jag själv är egen företagare och vet högt uppsatta VDar plus min syster som är rekryterare så vet jag att de tycker det är jätte bra ifall den sökande har jobbat inom städbranschen eller städa på hotell då det visar lite vad för typ av karaktär personen är. Nu säger jag inte att det är en avgörande faktor men för ts så tror jag det definitivt är ett plus i kanten, hade de varit om personen sökt hos mig alla fall.
Detta kanske är ännu en dum fråga, men vad betyder TS?
 

Veratio

Cartier
Där måste jag dock rätta dig, då jag själv är egen företagare och vet högt uppsatta VDar plus min syster som är rekryterare så vet jag att de tycker det är jätte bra ifall den sökande har jobbat inom städbranschen eller städa på hotell då det visar lite vad för typ av karaktär personen är. Nu säger jag inte att det är en avgörande faktor men för ts så tror jag det definitivt är ett plus i kanten, hade de varit om personen sökt hos mig alla fall.

Fast då missförstod du nog mig. Jobb är viktigt, men inte vilket jobb det är.
 

carlanton

Audemars
Sök säsongsarbete i fjällen. Många anläggningar har svårt att hitta städare och diskare och det är därför inte omöjligt att få jobb trots att 18 år oftast är krav. Du kommer 1. Få brudar 2. Tjäna mycket pengar 3. Få vänner. Butik på sommaren är sjukt tråkigt!
 

Torulf

Cartier
Grind, grind, grind! Alla jobb är bättre än inget! Oavsett jobb så visar det på att man kan sköta sig, komma i tid och utföra sin uppgift!

Prata med dina föräldrar. Man tror ofta att föräldrarna inte har kontakter, men dom känner alltid nån, även om de bara har ytliga kontakter så ger det enorm fördel. Annars kanske föräldrarna känner nån som känner nån osv.

Kommer själv från väldigt enkla förhållanden och sommarjobbade och arbetade under studietid på bruk, lager osv genom kontakter. Det uppskattades förvånansvärt mycket när jag gick in i IT-konsultbranschen.
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Slår också ett slag för hemtjänst eller liknande. När jag var i din ålder och uppåt provade jag alla möjliga extrajobb inom industri, sälj etc. Det var dock hemtjänsten som gav mest i form av utbyte med andra människor och egen utveckling. Som någon skrev tidigare får man en annan syn på vad som är viktigt och en liten reality check.

Det är klart att det också kan vara väldigt tungt bitvis, men även detta är en del av det karaktärsdanande och utvecklande. På min tid var ett sådant jobb i princip ett telefonsamtal och en kortare intervju bort. Slå en signal till din närmaste hemtjänstenhet och hör dig för.

Annars är det väl mest bemanningsföretag som gäller, där bör du dock hålla ordentlig koll på vad du har rätt till. Har fått slåss två gånger mot två olika bemanningsföretag för att få det som jag hade rätt till. De tog alla chanser att blåsa en.
 

UNO

Panerai
Mina råd.
Ta ett jobb där du kliver ur bekvämlighetszonen typ pappas firma, flera från skolan på samma helgjobb etc.
Var prestigelös och inse att erfarenheter av olika jobb är fantastiskt senare i yrkeslivet.
Välj gärna ett jobb där du får jobba, där det går att peka vad du gjort.
Om du ska ta ett jobb där du bara får titta på ska det vara ett jobb där du får vara med om något som du kan ha nytta av att ha sett, tex att få jobba med en byggprojektchef(som jag, det är dock mördande tråkigt..).
Själv stekte jag hamburgare på en annan ort på helgerna, det gav pengar och flera nya vänner.
Fotosvängen var jag i 1991-2003, gratisjobb som assistent var vägen in då och i dag är det så lite pengar i foto att gratisjobbet fortsätter livet ut.
 
Slår också ett slag för hemtjänst eller liknande. När jag var i din ålder och uppåt provade jag alla möjliga extrajobb inom industri, sälj etc. Det var dock hemtjänsten som gav mest i form av utbyte med andra människor och egen utveckling. Som någon skrev tidigare får man en annan syn på vad som är viktigt och en liten reality check.

Det är klart att det också kan vara väldigt tungt bitvis, men även detta är en del av det karaktärsdanande och utvecklande. På min tid var ett sådant jobb i princip ett telefonsamtal och en kortare intervju bort. Slå en signal till din närmaste hemtjänstenhet och hör dig för.

Annars är det väl mest bemanningsföretag som gäller, där bör du dock hålla ordentlig koll på vad du har rätt till. Har fått slåss två gånger mot två olika bemanningsföretag för att få det som jag hade rätt till. De tog alla chanser att blåsa en.


Jag gjorde ungefär som dig. Industri, diskare, hemtjänsten osv. Hemtjänsten sög rent nå jävulskt så där delar jag inte alls din erfarenhet. :D
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Sök säsongsarbete i fjällen. Många anläggningar har svårt att hitta städare och diskare och det är därför inte omöjligt att få jobb trots att 18 år oftast är krav. Du kommer 1. Få brudar 2. Tjäna mycket pengar 3. Få vänner. Butik på sommaren är sjukt tråkigt!
+1
Det bästa jag gjort var just detta, det var dock inte mitt första jobb men ändå.
Jobbade i Branäs, i skidhyra ett år, fan vad kul det var, lagom jobb-fritid ratio, har ff vänner därifrån.
Jobbade i även i Österrike två år, bästa jag gjort i mina yngre dagar.
 

JohnDoe

Rolex
Ica, donken eller något etablerat företag med kollektivavtal är en fördel när du sommarjobbar. Du kommer få ut din lön, du är försäkrad om det händer något. Alla sommar/extrajobb när man studerar är bra för CV. Fördelen med Ica/donken o liknande jobb är att man ofta kan få helgjobb efter sommaren. Finns mycket få ”kontorsjobb” för de som är under 18. Möjligtvis telemarketing men det är nog inte för alla. Sjukt mycket skumma företag i den branschen.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Sikta högt men skulle det inte gå vägen så är ett jobb hos ICA också perfekt som sommarjobb.
FYI är det inte enkelt att få jobb på en ICA butik som är schysst. När jag fick jobb på en Kvantum butik vid 18års ålder var det 7-800 sökande, 70-80st kallades till snabb-intervju, 20-30st till ytterligare en intervju sen fick 10-12st jobb. 5-6st blev erbjudna fortsatt anställning efter sommaren. Samma gallringsprocess som för vilket kontorskneg som helst numer. Sen är det för vettiga butiker, det finns mindre där personalomsättningen bara snurrar på månad efter månad med såklart, men det är inte så kul att hamna i en sådan butik.

Enkla & snabba pengar dock, 50/70/100% OB och hög ingångslön gör sitt. Jobbar man helger & kvällar kan man jobba 1/3 av timmarna för en heltidare men tjäna mer hälften av en handels heltidslön.
 
Senast ändrad:

Norda

Panerai
Tjena!
Jag ska under den här sommaren sommarjobba och jag behöver hjälp! Största anledningen till att jag ska sommarjobba är för att den här klockhobbyn börjar göra ont i plånboken:( Men det är ju för jävla kul så nu blir det att jobba lite för det! Det jag undrar är om någon av er har något tips på sommarjobb som skulle passa någon som gillar kläder, klockor och fotografi. Har innan praoat på ICA och ansåg att det inte var särskilt stimulerande och därav är jag ute efter ett sommarjobb som är mer krävande. Om det är någon av er som har möjlighet att anställa mig så kan jag pma ett CV:)

Jag bor i Stockholms-trakten

Vad är det för fel på ICA tänker jag? :D jag sommarjobbade i en blombutik... riktigt nyttigt senare visade det sig. Att ta emot transporter / förbereda för att skicka. Prata med folk om något man inte visste något om, så man lärde sig att kommunicera och sälja.

ICA hade varit drömjobb på sommaren! Tror att det är väldigt utmanande.
Nu vet jag inte hur der fungerar men varor måste ju transporteras till butiken, förklara att du gärna jobbar med logistik så ska du nog få jobba! ;)
 
Topp