Många bra tips redan som kanske delvis upprepas men från en pappa till en 11-månaders:
- Begagnad barnvagn har funkat perfekt för oss.
- Liten kombi räcker för oss men köp då inte största barnvagnen.
- Var hemma båda två i början om ni har möjlighet. Jag var hemma första månaden. Så skönt att vara fullt delaktig i början.
- Dela på föräldraledigheten.
- Ha inte för bråttom att köpa allt på en gång. Ta det lugnt. Särskilt i början köper man lätt massa saker man aldrig ens hinner använda.
- Bärsele tycker jag är skitbra. Vänta tills barnet är fött och prova sen i butik med barnet i och köp en som ni gillar båda två. Större babybutiker bör ha många modeller att prova.
- Ikeas barngrejer generellt mycket bra tycker vi. Frotté-handdukar, köp ett gäng! Går åt i början. Haklappar, skedar, alla såna smågrejer är bra från Ikea. Har en ärvd Stokke-stol men använder ändå bara Ikeas billiga barnstol. Deras babysitter dock inget vidare.
- Försök gå på föräldragrupp etc om det erbjuds via MVC/BVC. Var med så mycket du kan. Har också mycket glädje av att ha lärt känna fler nya föräldrar i området den vägen.
- Öppna förskolan också kanon om det finns en i närheten och du trivs där. Går vanligen dit 1-2 gånger i veckan.
- Barnloppisar i skolor kan man fynda på.
- Kanske personligt, men vi kör en Kånken-rygga som skötväska. Tycker det är mycket behändigare än de renodlade skötväskor jag sett.
- Sen mitt bästa tips som jag inte fattar varför inte fler kör: BÄRJACKA! Vi har en sån här, Wombat Bandicoot:
https://wombatandco.se/produkt/wombat-bondicoot-men/
Tycker det är hur bra som helst. Jackan har alltså en avtagbar förlängning så att man kan ha barnet i sele på bröstet under jackan. Eller på ryggen om man så vill men har inte testat det. Tar man bort förlängningen blir det som en vanlig vinterjacka som ser helt ok ut. Mycket smidigt om man inte vill ta med vagnen, eller om barnet ledsnar totalt på vagnen, vill bli buren i och det är kallt. Jag och min fru har lyxen att vara ungefär lika långa så vi kan använda jackan båda två. Vi har en tunnare variant också från ett annat märke.