• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips till kommande föräldrar?

Lämna gärna era tips och råd om det mesta för någon som ska bli föräldrar och speciellt pappa för första gången!

T.ex.
”Klarar man sig med en bil i säg Golf-klassen det första året”

Hur ska man resonera kring barnvagn? Rena djungel och skyhögt prissatta ;)

Något ni önskade att ni visste?

Grattis till att börja med!:)
Nu är jag närmare barnbarn än barn...
Tips från förr:
Köp en beg. barnvagn (de växer ur dem fort)
Spec. liggdelen
Bil: klart det är enkelt med kombi om man slipper demontera vagnen.
Golf klass= funkis

Tygblöjor!
Låter säkert som ett vackert alternativ...
Jag säger nej!:hungover:
Småbarnsföräldrar har fullt upp ändå!
Lycka till!:)

Köp beggad barnvagn eller hyr, Det finns flera möjligheter för dom som vill hyra barnvagnar. Barnvagnar kostar annars skjortan som man kan lägga på klockor eller klockservice. MvH en pojke i sammanhanget som aldrig haft ett barn i hela sitt liv.

Hmm.....en sak som är lite avgörande anser jag är budget...vi köpte nog lite för mycket saker men såhär resonerar jag.
Barnvagn ska vara rent, där ligger det det absolut värdefullaste i ditt liv. Ska det ligga där någon annan spytt och bajsat...vi tyckte nej....som någon skriver så använder man liggdelen väldigt kort tid men det var en del av allt att få åka dit med frugan välja ut en vagn som passade oss. Vi sålde den efter två år och förlorade 8000. Räknat med alla tillbehör osv. Vår son började gå väldigt tidigt och slutade i princip vilja åka vagn efter att han var 1,5 år...han ska springa överallt.
Stokke om du är lite längre och ni gillar skandinavisk kvalité. Enkelt att du kan köra en stokke bilbarnstol och klicka på den rakt på chassit med.
Vagnarna är riktigt rejäla och Trailz tar plats...har du en liten bil funkar det inte.

Beträffande bil, en Skoda Superb måste vara bland det bästa du kan ha som småbarnsförälder, trygg och säker bil......absolut mest prisvärda bil jag ägt....och rymlig...du kan ha folk i knät om du så vill och få plats med rejäl och säker bilbarnstol.

Bilbarnstol...BeSafe/Stokke...kostar en slant men vill man ha en riktigt rejäl stol som fått skyhöga betyg i säkerhet så kostar det.

Köp på er två olika blöjor för att se vad som funkar bra för er.....Libero touch tycker vi är jättebra....köp massa billiga handdukar på Ikea......ni kommer behöva dem till allt möjligt.

Detta är nog bland det viktigaste....är ni oroliga ring 1177 eller läs där och ha lite is i magen skippa massa olika forum med okunniga som bara kommer oroa er.

Just det och tänk på att små barn får ont i magen om ni mamman vissa saker läs på lite och köp en bra termometer.

Få inte panik. Barn blir sjuka med hög feber, utslag och slår sig. Det är inte farligt även om du självklart ska vara vaksam.

Skit i vad svärföräldrar och omgivning har för ”jag vet bäst-tips” om du själv inte efterfrågat dem.

Och som någon påpassligt hintade om - bunkra handdukar i mängder. Jag har ingen aning om vad vi använde dem till men gick åt gjorde de.

Stort Grattis!!
Först o främst be otaliga o långa böner att ni får sova något sånär. Sömnbrist kan knäcka den mest hårda nöten. Tro mej..
Av alla de prylar ni tror er behöva så behövs mindre än hälften. Tro mej..
Vagn, köp en bra men beggad. Serva om behövs. Tvätta klädsel så blir den som ny.
Hade själv en Golf mk7 o den dög utmärkt. Svalde precis en Kronan vagn.
Något jag önskade att jag visste? Nja, ska väl vara att det är betydligt mindre prylar man behöver..

Köp ingen Stokkestol med inlägg och skit. Tor vi betalde 2,5k för detta. Ikeas barnstol för 200kr täcker alla behov tills dess att hen kan sitta själv. Då funkar en vanlig stol.
Önska barnkläder från alla och köp leksakerna själva. Det är mycket roligare (tyckte jag).

Grattis!

Vi köpte en ny Bugaboovagn till första ungen när de hade kampanj, när vi sålde den senare så kostade vagnen oss bara 2500 kr. Vi betalade 12500 och sålde den för 10k senare.
Man klarar sig på en Golf i början, jag hade en Golf från 03 när vi fick första barnet, vilken är mycket mindre än dagens Golf de två första åren.

Grundtipset blir dock, ställ inte så höga krav på dig själv.

Nåt att tänka på längre fram;

Stressa inte!
Bli inte upprörd om inte ungen börjar gå lika tidigt som grannens. Förr eller senare händer det. Tillämpa det tänket på alla utvecklingssteg så mår både du och barnet bättre.

Blir tokig på folk som försöker forcera utveckling hos barn, sätter dom i skidskola för tidigt, kör intensivkurs i simning etc. Kan ofta ge motsatt effekt, de vill inte alls.

Använd tv-spel/iPad/mobil etc som en belöning inte som en barnvakt. Nack- och ryggproblem hinner de dra på sig ändå tids nog ;)

/Pappa till 11-/16-åring

Nåt att tänka på längre fram;

Stressa inte!
Bli inte upprörd om inte ungen börjar gå lika tidigt som grannens. Förr eller senare händer det. Tillämpa det tänket på alla utvecklingssteg så mår både du och barnet bättre.

Blir tokig på folk som försöker forcera utveckling hos barn, sätter dom i skidskola för tidigt, kör intensivkurs i simning etc. Kan ofta ge motsatt effekt, de vill inte alls.

Använd tv-spel/iPad/mobil etc som en belöning inte som en barnvakt. Nack- och ryggproblem hinner de dra på sig ändå tids nog ;)

/Pappa till 11-/16-åring
Amen!!
Stressa inte som sagt, ju tidigare ungen börjar krypa desto mindre lugn för att inte nämna det där med att gå..

Stort grattis!
Blev själv pappa för snart ett år sedan, bästa som hänt!

ekonomiska tips: köp begagnat av vänner o familj om möjlighet finns, min dam gick inte med på det utan ville ha allt nytt. Men nu med facit i hand kunde man gjort bättre saker för dom pengarna.

Sen är det värt varenda krona att köpa ”lyx” blöjor typ Pampers nappy pants, sjukt smidiga och värt dom kronorna.

Stort lycka till och njut! :)

Klädbytardagar har vi haft glädje av när barnet varit litet, mycket second hand, mycket presenter i början så fokusera på de ”tunga” sakerna som vagn och stol så löser sig resten. Om/när du berättar på jobbet så kan du ju fråga om någon vill bli av med lite babysaker för en peng, oftast har folk hur mycket som helst de gladeligen blir av med för typ inga summor alls eller en flaska vin typ.

Ta ut mer dagar än de första 10 partnerdagarna om du kan, det är guld att få vara hemma en månad eller två med ungen i början så att alla hinner komma in i nya rutiner och mamman får möjlighet att få stöd i början. Även fast du kanske inte kan göra något mer än att tvätta, städa och laga mat så är det guld för mamman att kunna fokusera på barnet istället.

Kul tråd. Jag har också nedräkning på gång och barnvagnsfrågan är för tillfället en het potatis. En kollega sa det tydligt när jag lyfte frågan på jobbet (läs, beklagade mig). ”Du köper inte en NY barnvagns för barnets skull. Du köper den för fruns”.

Först och främst grattis! Har själv två döttrar på 3år och 1år. Köp mycket begagnat, speciellt kläder. Dom växer ur kläderna otroligt fort i början.

-Babymonitor är bekvämt
-Babyskydd med isofix + adapter till vagnen
-Babysitter, frigör mycket tid där du slipper bära runt på barnet.

Om du är intresserad av barnkläder till en flicka, storlek 56 (1-3mån) till 74 (6-9mån) så har jag massor av fina och knappt använda till vrakpris. Skicka pm om du är intresserad

Många bra råd som skrivits. Uppskattas!
När det gäller bil som är min gebit så kommer det givetvis bli tyskt. Sneglar just nu på en Skoda SuperB som har en sjuk komfort! Någon med erfarenhet av den? En Mercedes E All terrain får vänta Milano ;)

Tjena stort grattis. Som någon ovan skrev, baby monitor är fantastiskt. Barnvagn hade vi en buggaboo till första barnet men kom inte överens alls med den så då köpte vi baby jogger city mini gt med tillhörande liggdel och den är riktigt smidig.
Ha lite medicin hemma till lillen, pysventil som finns på apoteket kan funka bra om dem har luft i magen som inte vill ut.
Försök att avlasta din käreste så mycket du bara orkar för det är ordentligt påfrestande för mamman att ha en liten på sig dygnet runt. Vilket också märks på humör och annat :)

Många bra tips redan som kanske delvis upprepas men från en pappa till en 11-månaders:

- Begagnad barnvagn har funkat perfekt för oss.
- Liten kombi räcker för oss men köp då inte största barnvagnen.
- Var hemma båda två i början om ni har möjlighet. Jag var hemma första månaden. Så skönt att vara fullt delaktig i början.
- Dela på föräldraledigheten.
- Ha inte för bråttom att köpa allt på en gång. Ta det lugnt. Särskilt i början köper man lätt massa saker man aldrig ens hinner använda.
- Bärsele tycker jag är skitbra. Vänta tills barnet är fött och prova sen i butik med barnet i och köp en som ni gillar båda två. Större babybutiker bör ha många modeller att prova.
- Ikeas barngrejer generellt mycket bra tycker vi. Frotté-handdukar, köp ett gäng! Går åt i början. Haklappar, skedar, alla såna smågrejer är bra från Ikea. Har en ärvd Stokke-stol men använder ändå bara Ikeas billiga barnstol. Deras babysitter dock inget vidare.
- Försök gå på föräldragrupp etc om det erbjuds via MVC/BVC. Var med så mycket du kan. Har också mycket glädje av att ha lärt känna fler nya föräldrar i området den vägen.
- Öppna förskolan också kanon om det finns en i närheten och du trivs där. Går vanligen dit 1-2 gånger i veckan.
- Barnloppisar i skolor kan man fynda på.
- Kanske personligt, men vi kör en Kånken-rygga som skötväska. Tycker det är mycket behändigare än de renodlade skötväskor jag sett.
- Sen mitt bästa tips som jag inte fattar varför inte fler kör: BÄRJACKA! Vi har en sån här, Wombat Bandicoot: https://wombatandco.se/produkt/wombat-bondicoot-men/
Tycker det är hur bra som helst. Jackan har alltså en avtagbar förlängning så att man kan ha barnet i sele på bröstet under jackan. Eller på ryggen om man så vill men har inte testat det. Tar man bort förlängningen blir det som en vanlig vinterjacka som ser helt ok ut. Mycket smidigt om man inte vill ta med vagnen, eller om barnet ledsnar totalt på vagnen, vill bli buren i och det är kallt. Jag och min fru har lyxen att vara ungefär lika långa så vi kan använda jackan båda två. Vi har en tunnare variant också från ett annat märke.

Grattis!
Lägg en slant på ett par få saker som barnvagn, säng, stol etc.
Lägg inte en stor slant på kläder. Speciellt inte de första åren (förutom utekläder när de börjat gå). Låt mobilen och paddan ligga, vad är viktigast? Barn eller KS.... ? hmmm ha mobilen nära tillhands iaf. ;)
Kör det ni själva tycker är rätt; alla föräldrar och barn är olika. Jämför inte barn.
Och njut även de långa nätterna och krävande stunderna. Det går så sjukt snabbt.

Se till att ert barn sover på rygg eller lite lätt på sidan och helst i egen säng. Om det blir ohållbart och ni måste ha barnet i er säng se till att det finns tillräckligt med plats och dela av med typ en ihoprullad handduk eller liknande. Tänk att barnet då ska ha en egen sovplats i er säng med eget täcke/filt och en liten avdelare mot er. Sov aldrig i samma säng som ert barn när ni druckit alkohol eller för all del tagit ngn drog eller läkemedel som påverkar er vakenhet tex. sömntabletter.

Alla små barn skriker och vissa mer än andra. När de skriker är de hungriga, trötta, har ont (oftast magen), behöver få en torr blöja eller har behov av närhet. Har du otur får du ett barn som skriker mycket, ibland väldigt mycket. Du/ni behöver då hitta gemensamma strategier för att orka med detta. Prata om det och hitta sätt som fungerar för just er. När du står där kl 04.30 på natten efter en lång arbetsdag och är dödstrött och blivit väckt för femte gången samma natt och känner att du håller på att tappa det så gäller det att ha strategier som fungerar. Det är helt ok att tillfälligt bara gå ut ur rummet stänga dörren och andas några minuter. Barn dör inte av att skrika. Kom dock ihåg att aldrig skaka ert barn på ett våldsamt sätt, alltså lyfta upp barnet i era händer och skaka det kraftigt i desperat hopp om att det ska sluta skrika. Våldsamma skakningar ger allvarliga hjärnskador, det räcker med en gång och några få sekunder. Att gunga barnet på armen, lägga det i barnvagnen och låtta den rulla över en tröskel, att sätta gungtassar på sängen och gunga den är inte att skaka barnet. Det är att gunga barnet.

Senast ändrad:
  1. Sov när ni kan.
  2. Inse att ert sociala liv till en början inte kan prioriteras full ut.
  3. Jämför inte med andra. Alla barn är olika, utvecklas olika snabbt, är olika känsliga för olika saker. Ert underverk är unikt. Så jämför inte med andra.
  4. Våga vara coola. Oro och rädsla hör till ett föräldraskap, men våga chilla. Det kommer ni att vara tvungna att göra förr eller senare ändå.
  5. Satsa på en högkvalitativ och praktisk barnvagn men våga köpa den begagnad. Allt måste inte vara nytt. Inse att många ”grejer” används en kort tid för att sedan aldrig behövas igen. Visst barnvagnen hänger med ett par år men den är å andra sidan tillverkad för att hålla längre än så.
  6. Finns många facebook-grupper för byte/köp och sälj inom olika geografiska områden. Använd er av dem.
  7. Tro inte att ni kommer att hålla alla regler som ni själva sättter upp och tror att ni kommer att hålla er till strikt.
  8. Våga gå er egen väg då det gäller frågan om amning/eller flaska. Det kan ju även vara så att ni tycker att både och fungerar väldigt bra.
  9. Våga sålla bland alla råd ni får, så ock bland mina.
  10. Njut.
  11. Inse att ni har fantastiska år framför er och det blir - enligt min mening - bara roligare och roligare för varje år.

Som maraw skrev, diskutera och prata med varandra hela tiden om strategin för att hantera om ert barn skriker på natten.
Jag blev överraskad av hur arg jag kunde bli på en så liten skit. ;)

Det var inte sömnlösheten som var värst för mig utan just skriket. Våran dotter hade magont första tre kvällarna/nätterna när vi kom hem. Det finns inget du som förälder kan göra i det läget mer än att ge närhet (åtminstone för oss).
I det läget gäller det som tidigare nämnts att dela upp bördan (behöver inte vara jämt, utan den som känner sig starkast för stunden). Gå ut från rummet, andas i en minut. På’t igen.
Önskar att jag hade haft hörselkåpor nära till hands.

Det gäller att hålla tät dialog med din partner, hela tiden. Minut för minut ibland.
Jag är morgonpigg så tog ofta ut henne i soffan på morgonkvisten och satt bredvid och kollade tv/spelade lite playstation och lät mamman sova den där extra stunden. Hitta situationerna där ni fungerar bäst.

Tips två är att jag som pappa inte tyckte de första två-tre månaderna var särskilt roliga. För mig tog det en längre stund än jag trodde innan den villkorslösa kärleken kom.
Man är mest den som sköter allt runtomkring med tvätt, matlagning osv. och barnet är ”bara en grönsak” var min känsla.

Det vände snabbt när hon blev mer en människa, började härmas, charmas och kommunicera med en.
Nu vaknar man varje morgon till ett litet barn som bara lyser av lycka och vilja att utforska världen - och den känslan är fan svårslagen.

Googla aldrig en sjukdom, kolla endast 1177!
Se över vilka ni har runt er som kan avlasta om ni blir sjuka eller väldigt trötta.
Sänk kraven på er själva, njut istället.
Tips på pepp är att följa mammasanningar och hejhejvardag på instagram. Hög igenkänning som småbarnsförälder.

Nödkit
- snickers/annan snabb sockerkick
- en schysst kaffetermos
- https://www.bauhaus.se/horselkapa-z..._Mx5PZ8wuUmewhoCapcQAvD_BwE#go-to-description

Grattis! :)

Tillbaka
Topp