• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips till kommande föräldrar?

Nedräkning även här, 4 veckor kvar tills lillebror kommer :)
Några grejer som kommer upp bara sådär:
- Be till högre makter att ni slipper kolik...
- Om den lilla får kolik, se till att vila varenda minut som bjuds. 2-3 timmars oavbrutet skrik på nätterna är ingen höjdare.
- Begagnad vagn duger alla tiders, vår 22 månaders sover fortfarande som en klubbad säl i den Emmaljungan som var 6 år gammal när hon kom :)
- Ikeas enkla barnstol med bricka är super! Har oftast en i bilen som utifallatt-stol.
- Lyssna på barnet istället för bvc/farochmorföräldrar/allvetande andra.
- Acceptera att aldrig någonsin kunna hinna i tid till något ;)
- Bajs. Nya huvudrollen i era liv.
- Se till att fylla frysen med mat, bröd, gottis och annat som går fort när man blir sugen. För det blir man.
- Ingen känner ert barn bättre än er, sover ungen enbart på mage, så är det så (dottern började sova på mage när hon var typ 4 veckor)

Jag har tre, snart fyra, utspridda över en 20-årsperiod.
Mitt bästa tips är att inte lyssna för mycket på tips om mat, amning och sånt.
Rekommendationerna har varierat över tid, och ungarna har klarat sig ändå. Gillar ungen att amma, låt den göra det så länge och ofta den vill, är den nyfiken och vill smaka mat, bjud den och så vidare. Självklart ska man lyssna på vetenskapen, salt är farligt för dem och amning är odiskutabelt väldigt bra, men smågrejerna tycker jag man kan gå på känsla på.

Och som någon sa, googla aldrig sjukdomar. 1177 är det som gäller.

Kom på en sak till ifall ni får för er att köra ersättning istället för amning så ha en termos med kokt vatten och en kanna kallt vatten sen en behållare med avdelare där ni förberett med så många mått i varje fack de behövs för en flaska så slipper ni gå upp och klydda på natten :)

Kom på en sak till ifall ni får för er att köra ersättning istället för amning så ha en termos med kokt vatten och en kanna kallt vatten sen en behållare med avdelare där ni förberett med så många mått i varje fack de behövs för en flaska så slipper ni gå upp och klydda på natten :)
Vattenkokare med förinställda grader FFS. Ovärderlig både till ersättning och välling.

Det kanske redan skrivits i någon form, men se till att både du och frugan har en trevlig dykare på gummi som tål kräks, bajs, bad, etcetera :)

Hyra en barnvagn den lilla stunden ungen är i behov av en eller lägga ut 20k som ungen växer ur direkt. Man får avgöra den biten själv.
Det där var helt galet på så många sätt. Först och främst köper man en rejäl barnvagn från början men aldrig ny och aldrig för 20lakan. Barnvagn har man generellt behov av väldigt mycket. Vad ligger hyrpriset på kontra beg köp utslaget över typ 3 år?

Det där var helt galet på så många sätt. Först och främst köper man en rejäl barnvagn från början men aldrig ny och aldrig för 20lakan. Barnvagn har man generellt behov av väldigt mycket. Vad ligger hyrpriset på kontra beg köp utslaget över typ 3 år?
Instämmer, Givetvis är det mycket pengar på ett bräde men barnvagn är nog en av de sista sakerna jag skulle snåla in på. Innan vi fick barn skulle jag också tyckt det var mycket pengar.
Med tanke på att den kommer användas var
och varannan dag under hela året så är det en ganska liten investering. Om ni köper nu under våren/sommaren tänk på att den ska fungera på isgata och i slask. Även att den skall gå att vika ihop och enkelt kunna bäras.

Senast ändrad:
- Barnvagnsgrejen är verkligen fullständigt ovikigt. Det är en pissing-contest mellan vissa mammor men för barnet spelar det verkligen ingen som helst roll. Den ska rulla och rymma barnet -done! För första barnet hade vi ny dyr vagn för andra barnet körde vi en begagnad Babyjogger City Elite med liggdel. Brydde sig barnen någonting? Nej, men i andra fallet fick vi en liten smidig vagn som gick enkelt att ta med sig så föräldrarna mådde bättre.

- Gör allt du tänkt göra vad gäller hus, bilar, fix, lägenheter osv INNAN barnet kommer. Sen har du inte tid.

- Stressa inte över allt. Barn överlever även i krig och har egentligen inte mer behov än vad mamman har med sig i kroppen första tiden.

- Barnkläder finns i drivor överallt. Lägg inte en massa pengar på det. Vet inte hur mycket kläder vi fått av släktingar och bekanta. Det går liksom inte bli av med det, ingen orkar lägga upp annonser på barnkläder för 20kr styck utan ger hellre bort det om du håller dig framme.

- Vyssan Lull sängtassar hjälpte massor för oss. Att kunna gunga sängen istället för att ta upp barnet är praktiskt eftersom de har en osviklig förmåga att annars vakna så fort man lägger dem i den stillastående sängen.

- Det som känns rätt för er föräldrar ÄR rätt. Skit i vad bekanta, jag, svärföräldrar, grannar osv säger. Alla har så mycket åsikter men det är inte de som kommer stå och vagga din bebis 04:00 så de kan hålla k***. Ägna inte tid och energi åt att tänka på vad andra tycker. Det som funkar för andra barn funkar sällan på dina så det är meningslöst.

Givetvis är det mycket pengar på ett bräde men barnvagn är nog en av de sista sakerna jag skulle snåla in på. Med tanke på att den kommer användas var och varannan dag under hela året så är det en ganska liten investering.
Det håller jag med om men 20 tusen är bara skrytpriser. Du får en nästan ny rejäl för 8-10. Köper ny är endast motiverat vad gäller babyskydd och ev hjälmar imo , men jag är iofs en sån där som inte kan förstå varför folk lägger 140k på en totalt ointressant klocka bara för att det står Rolex på den. :)

Det håller jag med om men 20 tusen är bara skrytpriser. Du får en nästan ny rejäl för 8-10. Köper ny är endast motiverat vad gäller babyskydd och ev hjälmar imo , men jag är iofs en sån där som inte kan förstå varför folk lägger 140k på en totalt ointressant klocka bara för att det står Rolex på den. :)
20 är helt tokigt mycket men beställer man exempelvis Bugaboo direkt från Holländsk åf kan man komma ner i pris till runt 14 inkl tillbehör. :)

Köp inte något du tror att du behöver, köp bara sådant du vet att du behöver!
Jag vill dock slå ett slag för en sopkvast med uppsamlare eller handdammsugare när ungen växer upp. Eller en hund. Det är kriminellt mycket mat på golvet.

Köp inte något du tror att du behöver, köp bara sådant du vet att du behöver!
Jag vill dock slå ett slag för en sopkvast med uppsamlare eller handdammsugare när ungen växer upp. Eller en hund. Det är kriminellt mycket mat på golvet.
Jag har en sexåring och en till krabat på G så jag håller helt med. En sop och en handdammsugare är såå ovärderligt.

Det enda du behöver köpa är babyskydd och blöjor. Allt annat finns på Blocket allteftersom.

Edit: Som @Quaker redan påpekade, årsklocka på från start. Tålig sådan. (Dottern måste väl få något annat emellan för att korrigera värdeskillnaden, antar jag.)

150407-Sleep.jpg

200330-Sleep.jpg

Senast ändrad:
Bor du i Stockholm så teckna medlemskap på barnsjukhuset Martina/Sophiahemmet. Tror tom att det är gratis om barnet är under 1 år. Sjukt värt

- Barnvagnsgrejen är verkligen fullständigt ovikigt. Det är en pissing-contest mellan vissa mammor men för barnet spelar det verkligen ingen som helst roll. Den ska rulla och rymma barnet -done! För första barnet hade vi ny dyr vagn för andra barnet körde vi en begagnad Babyjogger City Elite med liggdel.

Så sant! Och med facit i hand, jag har en komplett bugaboo i garaget, förvisso använd till bägge mina tjejer men det är knappt lönt mödan att lägga eländet på blocket. Tror den kostade 12000:- ny :banghead::banghead::banghead:

Så sant! Och med facit i hand, jag har en komplett bugaboo i garaget, förvisso använd till bägge mina tjejer men det är knappt lönt mödan att lägga eländet på blocket. Tror den kostade 12000:- ny :banghead::banghead::banghead:

barnvagn.... Det är något med barnvagn och kvinnor. Blev totalt 5 olika inkl en bugaboo med inköpspris på 18 bananer inkl tillbehör, chefen tyckte den var osmidig att hålla på med efter att använt den 2!!!!!! Gånger.

Som tur vill alla kvinnor innanför tullarna ha samma vagn så när skiten åkte upp på blocket var det lättare att sälja en Begagnad IPhone( ni som vet,vet)

barnvagn.... Det är något med barnvagn och kvinnor. Blev totalt 5 olika inkl en bugaboo med inköpspris på 18 bananer inkl tillbehör, chefen tyckte den var osmidig att hålla på med efter att använt den 2!!!!!! Gånger.

Som tur vill alla kvinnor innanför tullarna ha samma vagn så när skiten åkte upp på blocket var det lättare att sälja en Begagnad IPhone( ni som vet,vet)
I detta fall kan jag instämma. Men fundera lite runt hur du ska använda grejerna. Typ inne i stan, ute i naturen, trapp eller hiss etc. Välj sedan det som är mest praktiskt. Var beredd på att det kommer bli mer än en vagn. Visst Emmaljunga är kanske billigare än en Stokke, men hur j-a kul är det att kriga med en kass placerad plastknapp som sitter gömmd och stelnar vid -2 varje gång man ska vika ihop vagnen? Eller hjul,som knappt fäster vid första snöfallet?

Börja med ett par få saker och komplettera sedan om ni behöver. Gå inte på barnaffärernas startkitslistor. De är av ondo. Däremot kan jag tipsa om barnfiltar. Köp gärna en för mkt. Lite som handdukens roll i Liftarens Guide till Galaxen. Gällande kläder, vänta med att köp och ska ni köpa, köp,på rea.

Här kommer mina best of, top of mind. Håll till godo!
  • Knäpp mitten först på bodys. Man knäpper alltid fel 1/10 annars.
  • Träna tidigt att äta med bestick
  • Träna potta tidigt, så fort de lär sig gå. Extra lämpligt sommartid
  • Ha servetter på dig. Alltid i bröstfickan.
  • Läs bok istället för tv när ni nattar och för att bryta av TV osv. Utvecklar ordförråd, lägger grund för läsvanor
  • HM har bra kläder. Organic cotton. Köp annars märken typ Polarn. Går starkt beg på Tradera.
  • Skippa skötbord, mjukt skumgummiunderlägg på golv skönare när de börjar rulla.
  • Blöjhink är vidrigt
  • Köp stabila höga skor när de börjar gå
  • Träna på att gå ifrån barnet
  • Låt barnet sova själv tidigt, gärna eget rum
  • Vid längre resor förbered presenter till barnet att se fram emot varje timme, gärna nån kul present till nära placerade medresenärer
  • Kontorsstolunderlägg under köksstol
  • Ladda ner offline videos. Hört gott om white noise men inte provat själv
  • Vakuumförpacka ombyten
  • Köp örontermometer, vätskeersättning, snorsug, förstoppningsmedel microlax
  • Lägg in nr till barnmorska, sjukvårdsupplysning, bb!
  • Babyzen Yo-Yo vagn som komplement till större
  • Banan är bästa frukten. Alltid en med!
  • Vaccinera rota. Och allt som erbjuds mm.
  • Gå Första hjälpen kurs
  • Sparkonto indexfond
  • Tripptrappstolen
  • Flyttbar babyrocker, dusch/matlagning
  • Planera korta besök i början för släkt o vänner be dem ta med fika
  • Gråt är ofarligt och inte panik

Tillbaka
Topp