• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tissot powermatic 80 silicium

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

JayLar

Rolex
2-Faktor
Vilken är bäst enligt dig?
Upp med några bilder nu :)
Tycker de är lika bra. Hade samma kombo av Datejust 41 och kan säga att Tissot sparkar rumpa med Rolex vad gäller valuta för pengarna.
20191210_091257.jpg
20191210_091320.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har en variant på samma urverk i en Mido Ocean Star. Även Hamilton har 'samma' urverk. Alla tre märken ingår i Swatch Group. Jag tycker 80 timmar pr är väldigt bra, roterar klockor endel och Midon är alltid 'rätt' tid och dag/datum. Över tid så kan den visst gå ett gäng sekunder eller över lång tid, minuter fel, men det är ju enkelt att justera om man har behovet.
Min automat med NH35 med 41h pr har stannat mycket mer ofta och således blir Midon den jag använder 'grab and go'.
Dock inte mätt avvikelse så den frågan förblir obesvarad.
Anledningen till frågan var den Pelagos jag har med lång PR. Den tappade mot slutet, gick, men fel. Så jag fick ändå ställa den. Men å andra sidan vet jag inte om den var fullt uppdragen från början heller.
Dock detta som gjort att jag alltmer tittar på fina quartz-ur. Gärna high preicsion quartz.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
För en som aldrig sett en irl men är väldigt nyfiken eftersom det är en på väg :)- skulle du definiera urtavlan som mer blålila likt färgen på din bild i förhållande till tissots bilder som är mer gråblå? Framträder de polerade detaljerna på länk och boett väl mot de borstade?
Screenshot_20191210-224835.png

Tycker de är lika bra. Hade samma kombo av Datejust 41 och kan säga att Tissot sparkar rumpa med Rolex vad gäller valuta för pengarna.
20191210_091257.jpg
20191210_091320.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
skulle du definiera urtavlan som mer blålila likt färgen på din bild i förhållande till tissots bilder som är mer gråblå? Framträder de polerade detaljerna på länk och boett väl mot de borstade?
Nu är jag inte jättebra på färger men skulle säga att urtavlan ser lite mer mörkblå/mörkgrå ut i kall elektrisk belysning och mer fullblå med lite sunburst i solljus. Väldigt snygg färg tycker jag och ingen nyans som stör (DJ41 hade ett läge där den blåa färgen inte såg toppen ut).
De polerade detaljerna syns definitivt väl, glasringen är riktigt läcker.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tack och :hungry:
Nu är jag inte jättebra på färger men skulle säga att urtavlan ser lite mer mörkblå/mörkgrå ut i kall elektrisk belysning och mer fullblå med lite sunburst i solljus. Väldigt snygg färg tycker jag och ingen nyans som stör (DJ41 hade ett läge där den blåa färgen inte såg toppen ut).
De polerade detaljerna syns definitivt väl, glasringen är riktigt läcker.
 
Såg den här på köp och sälj och fastnade för modellen. Verkar vara väldigt mycket klocka för pengarna om man köper en ny då dom verkar ligga runt 7000 kr och ibland dippa lite till.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Efter att ha sett den i en butik i veckan, vill jag bara tipsa alla om att klämma på den irl, och inte blind-buy:a den. Tyckte den var en fullträff på bilderna, men jag upplevde den helt annorlunda i verkligheten.
 

TheBanker

Breitling
Riktigt sugen på denna också! Någon som vet om det är någon skillnad i kvalité på länken mellan den i quartz och denna? Tavlan ser ut att skilja sig lite åtminstone för den i blå färg.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Vågar nog påstå att mina två Powermatic 80 är de bästa klockköpen jag gjort. Sinnessjukt mycket klocka för pengarna.
 

dino

Omega
2-Faktor
Sparkar liv i tråden igen. För er som äger en Powermatic 80 och nu hunnit äga den en tid. Vad tycker ni om klockan?
- Är det bra värde för pengarna?
- Hur bra håller urverket tiden?
- Hur skönt sitter länken?
- Funkar den bra till andra straps?

Riktigt snygg klocka i övrigt, framförallt den blå urtavlan :)
 
  • Like
Reactions: iko
Topp