• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Grävde fram en Visodate ur lådan idag. En rätt charmig retrodesign.
20241118_174008.jpg

Hej!

nykomling med problem,

Köpt en begagnad automatisk Newtimer (70-tal) på auktion, fungerade initialt (enligt Watch accuracy meter-app vid några få mätningar; bph 21600, rate -3 s, beat-error 0,3, amplitud 275).

I samband med tidsinställning (efter användning av andra ur) var det lite svårt att dra ut kronan så att tidinställning blev möjlig, ökad tröghet när krona vreds, försökte känn försiktig men upplevde att krona 'släppte' från axel, så tid går nu inte att ställa och går inte. Trycks kronan in hörs ett svagt 'surrande' ljud vid rotation som vid uppvridning.

Välrenommerad urmakare i Malmö vill inte ta emot då de bedömer det svårt med reservdelar, ev att jag själv skickar till Tissot? Urverket verkar heta 2581?

Förslag på vad jag ska göra, vill gärna få den i drift! Tänker reparation och service. Har försökt läsa olika trådar och återkommande verkar vara urvintage.se, dalaurteknik.se, olofsforsur.se. Har också hitta urbrev.se.

Råd och rekommendationer önskas!

Med vänlig hälsning Thomas
1000001969.jpg
1000001965.jpg

Såg denna idag faktiskt, men med svart urtavla och stål: https://monochrome-watches.com/tiss...iss-sports-watch-hands-on-review-specs-price/

Ser ju riktigt bra ut? 37mm dessutom, trenden mot mindre klockor fortsätter.
Fin, tidlös design på PR-516. Dock är icke vridbar bezel en total dealbreaker för mig. Originalet hade så klart vridring, så en fast bezel är väl ett sätt att tjäna pengar antar jag, men i min bok är det helgerån att nedgradera en klassisk bondklocka på det här sättet.

1000013567.jpg

Fin, tidlös design på PR-516. Dock är icke vridbar bezel en total dealbreaker för mig. Originalet hade så klart vridring, så en fast bezel är väl ett sätt att tjäna pengar antar jag, men i min bok är det helgerån att nedgradera en klassisk bondklocka på det här sättet.

1000013567.jpg
Wow jag hade faktiskt ingen aning om att en vintage PR-516 var en bondklocka, tack, riktigt snygg dessutom.

Senast ändrad:
Dessa finns inte med bygel?
Hur är gummit vs. originalet?

Otroligt hur lång tid det kan ta för Tissot och trolla fram dessa... mailat de X antal gånger i över 1 år nu.

Har både originalgummi och detta gummi till mina PRX och jag kan inte påstå att man känner någon större skillnad på dom. Finns bara viklås till gummit. Har valt att sälja det med just det spännet där man har lite mer justeringsmöjlighet men det något mindre spännet som sitter på Gummi Crosspattern FKM kommer snart att finnas att köpa löst.

IMG_4128.JPG
IMG_4127.JPG

Hejsan! Har haft denna gentleman ett par år och vill väcka den till liv. Har ni några tips på nya band eller själva erfarenheter? Tacksam för all inspiration.
1000003979.jpg
Råkade faktiskt plöja några youtubevideos häromdagen och såg det här klippet. Oväntat bra på mesh tycker jag, även brunt läder inte heller är dumt alls.

Tillbaka
Topp