Haha, inte helt omöjligt. Tyvärr brukar ”trollande” oftast leda till att andra postar många svar medans den som skrev frågan blir dränktHan ställde exakt samma fråga i certinatråden. Kan det vara 50 inlägg som lockar månne?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Haha, inte helt omöjligt. Tyvärr brukar ”trollande” oftast leda till att andra postar många svar medans den som skrev frågan blir dränktHan ställde exakt samma fråga i certinatråden. Kan det vara 50 inlägg som lockar månne?
Tror du?Han ställde exakt samma fråga i certinatråden. Kan det vara 50 inlägg som lockar månne?
Fantastisk på alla sätt!!!![]()
Kan en Tissot ifrån 1945 i 18K guld med Lemania 2310 anses lagom exklusiv för att platsa i en samling?
![]()
Både Certina och Tissot är ju anrika tillverkare med låååång historia. Bägge gör förbaskat prisvärda klockor, men som du är inne på så har de väl inte samma höga status som vissa andra tillverkare. Personligen gillar jag bägge, uppskattar pang för pengarna och är inte i något större behov av den påhittade status andra tillverkare kan haOkej, det verkar som min fråga landat i olika jordmån här. Har haft både Tissot och Certina och nördat ner mig i båda. Är genuint intresserad av vilken relation de som skriver här har till horologi i övrigt. Visst har Tissot jättefina modeller, och ETA verken är super, men Tissot är trots det ett instegsmärke vilket många är inne på. Vad jag sökte efter var mer om folk nördar ner sig i ett märke, eller ett segment, eller hur klockentusiaster ställer sig till instegsmärkerna i övrigt.
Tack för bra svar! Skulle man kunna säga att Tissot & Certina är starka i kretsar som söker specs snarare än märke? Är väldigt mycket ur för pengarna.Både Certina och Tissot är ju anrika tillverkare med låååång historia. Bägge gör förbaskat prisvärda klockor, men som du är inne på så har de väl inte samma höga status som vissa andra tillverkare. Personligen gillar jag bägge, uppskattar pang för pengarna och är inte i något större behov av den påhittade status andra tillverkare kan haHär på KS varierar det friskt, diskuteras allt från kinesiska homager till klockor som kostar årslöner för gemene man.
Okej, det verkar som min fråga landat i olika jordmån här. Har haft både Tissot och Certina och nördat ner mig i båda. Är genuint intresserad av vilken relation de som skriver här har till horologi i övrigt. Visst har Tissot jättefina modeller, och ETA verken är super, men Tissot är trots det ett instegsmärke vilket många är inne på. Vad jag sökte efter var mer om folk nördar ner sig i ett märke, eller ett segment, eller hur klockentusiaster ställer sig till instegsmärkerna i övrigt.
Det är precis för svar som detta som jag ställde denna fråga. Tack för input!Numera uppfattas de nog så men inte historiskt vad jag förstått av de som var med när det begav sig för dagens vintageklockor. Nu är detta ingen vintagetråd men kan vara intressant att veta att de båda då gällde likvärdiga exempelvis Omega. Ibland lyckades Tissot bättre med gångverken än Omega som de delade en del verkbottnar och andra komponenter med, enligt en urmakare jag pratade med som mekade professionellt med dem dagligen.