• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

IMG_1893.jpeg

Skall den lämna eller stanna😅, mycket funderingar just nu..

Vad gör man egentligen när servicekostnaden överstiger inköpspriset?

Jag har en tissot pr 100 powermatic 80 som hade behövt en service, men det skulle kosta lika mycket som att köpa en ny, så det är uteslutet.

Vad gör man med klockan?
Sälja? Finns det ens nåt värde i den?
Skänka?
Slänga?

Jag har en tissot pr 100 powermatic 80 som hade behövt en service, men det skulle kosta lika mycket som att köpa en ny, så det är uteslutet.

Vad gör man med klockan?
Skänka?
Slänga?

PM80 är ju ett modifierat ETA 2824 så det finns alternativ om man bara vill skifta verk för att hålla liv i den.

Annars är går det säkert att få några kronor på tradera.

Vad gör man med klockan?
Skänka?
Slänga?
Går den att rucka ist för att serva?

Vad gör man med klockan?
Skänka?
Slänga?
Det första powermatic 80 kom väl typ 2013-14, så din mekaniska klocka som är 10 år är alltså redan färdig för soptunnan?
Om man på allvar är brydd över tidshållning på sin klocka ska man förstås inte köpa en mekanisk klocka ifrån början, men nu då du har en är det väl synd att kasta den av den anledningen? Den kanske behöver service av någon annan anledning än tidshållning? Just nu är det väl bara fortsätta använda klockan, och nästa gång köper du en som kostar minst som två eller tre service ;)

Det första powermatic 80 kom väl typ 2013-14, så din mekaniska klocka som är 10 år är alltså redan färdig för soptunnan?
Om man på allvar är brydd över tidshållning på sin klocka ska man förstås inte köpa en mekanisk klocka ifrån början, men nu då du har en är det väl synd att kasta den av den anledningen? Den kanske behöver service av någon annan anledning än tidshållning? Just nu är det väl bara fortsätta använda klockan, och nästa gång köper du en som kostar minst som två eller tre service ;)

Det var nog lite att ta i av mig att skriva att den skulle slängas, för det kommer jag inte göra. Jag kommer förmodligen alltid ha kvar den klockan som minne att vara min första mekaniska.

Det som är ”fel” på den är att den är extremt tung/trög att skruva upp. För att beskriva känslan så föreställ att man spillt saft i kronan som sen torkat.

Nu är det många år sedan jag använde den, men tänkte jag skulle fixa till den och var inne i butik och fråga vad det skulle kosta att fixa det och killen sa 6000kr.

Jag blev ärligt talat chockad att det skulle kosta lika mycket som den kostade när jag köpte den..

Så den får fortsätta samla damm i byrån tills vidare 🤷‍♂️

Det var nog lite att ta i av mig att skriva att den skulle slängas, för det kommer jag inte göra. Jag kommer förmodligen alltid ha kvar den klockan som minne att vara min första mekaniska.

Det som är ”fel” på den är att den är extremt tung/trög att skruva upp. För att beskriva känslan så föreställ att man spillt saft i kronan som sen torkat.

Nu är det många år sedan jag använde den, men tänkte jag skulle fixa till den och var inne i butik och fråga vad det skulle kosta att fixa det och killen sa 6000kr.

Jag blev ärligt talat chockad att det skulle kosta lika mycket som den kostade när jag köpte den..

Be urbrev om en offert, lär knappast gå på 6K misstänker jag.

Du kan höra av dig med modellnummer så kan jag ta fram vad det skulle kosta med en service. Betydligt billigare än så i alla fall för en Tissot med det urverket, inklusive originalpackningar, krona osv.

Be urbrev om en offert, lär knappast gå på 6K misstänker jag.
Ja, 6000 känns lite väl mycket.....
Enligt Tissots egna sida så bör en service på ett mekaniskt ur hamna på cirka 3600 för fullständig service.
Det är det priset de rekommendera att man tar men tredjeparts urmakarna kan såklart ta mer betalt.

Köpte den nya 25mm PRX rosévarianten med diamanter (ja, diamanter - blev själv förvånad när den kom med diamantcertifikat) till frugan.
Svår att fånga på bild, men roséguldet ser väldigt bra ut IRL - och finishen är som vanligt riktigt riktigt bra. Hon är jättenöjd :) ^

(hennes bild)

IMG_9053.PNG

IMG_9035.jpeg

Köpte den nya 25mm PRX rosévarianten med diamanter (ja, diamanter - blev själv förvånad när den kom med diamantcertifikat) till frugan.
Svår att fånga på bild, men roséguldet ser väldigt bra ut IRL - och finishen är som vanligt riktigt riktigt bra. Hon är jättenöjd :) ^

(hennes bild)

IMG_9053.PNG
Den där ser ju riktigt fin ut! Måste se till att prova 25:an…

Tillbaka
Topp