Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Titan är inte hårdare än stål. Det är 3-6ggr mjukare. Den vanligaste legeringen, Ti-6Al-4V ligger nånstans mellan koppar och mässing i hårdhet.Passar väl på att liva upp en gammal tråd. Jag förstår känslan av att ha lite vikt i en klocka, det känns rejält på nåt sätt. Men det finns tillfällen där en lätt klocka är bekväm att ha.
T.ex. Citizen CBM7430-89L. Ganska tunn, och formen följer handleden väl, vilket också bidrar till att tyngdpunkten kommer närmare handleden.
Det gör att klockan är den kanske bekvämaste i min samling att bära.
Titan är lite underligt material. Det är lättare och hårdare än stål, och om jag inte visste så hade jag trott att det var plast, för länkarna känns och låter som plast. Det är inte riktigt ett metalliskt ljud.
Funderar på att skaffa en till titanare. Kanske en Tissot PR 100.
Titan är inte hårdare än stål. Det är 3-6ggr mjukare. Den vanligaste legeringen, Ti-6Al-4V ligger nånstans mellan koppar och mässing i hårdhet.
Jaså! Det är något nytt för mig för Titan har jag läst många gånger vara hårdare än stål...
Så då är Titan alltså fel väg att gå om man vill ha en mindre repkänslig klocka.
Det är (som vanligt) lte mer komplicerat, och jag gissar att många blandar ihop hårdhet med styrka. Nu är inte titan starkare än stål heller (surprise!) i absoluta tal, men det har nästan halva massan mot stål, så man kan kompensera det med tjockare gods för att få samma styrka med en lägre vikt. (Sedan är det andra skillnader också, som att titan är "segt" på ett sätt som gör det svårt att fräsa bl.a.)Jaså! Det är något nytt för mig för Titan har jag läst många gånger vara hårdare än stål...
Så då är Titan alltså fel väg att gå om man vill ha en mindre repkänslig klocka.
Edit: när jag söker litegrann så hittar jag information att Titan inte är hårdare än stål.
Men jag utgick från att så är fallet eftersom det är en synnerligen vedertagen uppgift som jag har hört så länge jag kan minnas.
Är sugen på att skaffa en Pelagos 39 och använda som daily nu när jag sålt min Expy, behöver man vara extra orolig för dings med tankar på titanet? Vad är era erfarenheter generellt?Titan är najs!
![]()