• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Titan eller ej

Passar väl på att liva upp en gammal tråd. Jag förstår känslan av att ha lite vikt i en klocka, det känns rejält på nåt sätt. Men det finns tillfällen där en lätt klocka är bekväm att ha.
T.ex. Citizen CBM7430-89L. Ganska tunn, och formen följer handleden väl, vilket också bidrar till att tyngdpunkten kommer närmare handleden.
Det gör att klockan är den kanske bekvämaste i min samling att bära.
Titan är lite underligt material. Det är lättare och hårdare än stål, och om jag inte visste så hade jag trott att det var plast, för länkarna känns och låter som plast. Det är inte riktigt ett metalliskt ljud.
Funderar på att skaffa en till titanare. Kanske en Tissot PR 100.

Senast ändrad:
Aldrig haft en men den här ligger i korgen sedan ett tag. Dock inte slagit till än.

1FEC154A-524A-476A-BDFC-FF4555DBB811.jpeg
4C158E75-B736-4186-941D-ECF35426B3B4.jpeg

Passar väl på att liva upp en gammal tråd. Jag förstår känslan av att ha lite vikt i en klocka, det känns rejält på nåt sätt. Men det finns tillfällen där en lätt klocka är bekväm att ha.
T.ex. Citizen CBM7430-89L. Ganska tunn, och formen följer handleden väl, vilket också bidrar till att tyngdpunkten kommer närmare handleden.
Det gör att klockan är den kanske bekvämaste i min samling att bära.
Titan är lite underligt material. Det är lättare och hårdare än stål, och om jag inte visste så hade jag trott att det var plast, för länkarna känns och låter som plast. Det är inte riktigt ett metalliskt ljud.
Funderar på att skaffa en till titanare. Kanske en Tissot PR 100.
Titan är inte hårdare än stål. Det är 3-6ggr mjukare. Den vanligaste legeringen, Ti-6Al-4V ligger nånstans mellan koppar och mässing i hårdhet.

Titan är inte hårdare än stål. Det är 3-6ggr mjukare. Den vanligaste legeringen, Ti-6Al-4V ligger nånstans mellan koppar och mässing i hårdhet.

Jaså! Det är något nytt för mig för Titan har jag läst många gånger vara hårdare än stål...🤔
Så då är Titan alltså fel väg att gå om man vill ha en mindre repkänslig klocka.

Edit: när jag söker litegrann så hittar jag information att Titan inte är hårdare än stål.
Men jag utgick från att så är fallet eftersom det är en synnerligen vedertagen uppgift som jag har hört så länge jag kan minnas.

Senast ändrad:
Hittade denna informativa sida:

Där står det bland annat: "Titan är hårt men når inte nivån på stål. Detta betyder inte att titan lätt deformeras. Tvärtom bildar titan ett dioxidskikt som är hårt och skyddar metallen från repor. Stål är hårt och repar inte lätt."

Så oxidskiktet skyddar alltså mot repor.
Men jag reagerar över det som står: "Stål är hårt och repar inte lätt."
Alla som har klockor av rosfritt stål har väl erfarit att dessa repar väldigt lätt. Jag skrev i en annan tråd över att jag funderade över hur klockarmband kan få repor t.o.m. av att läggas på träbord. Vet inte hur detta funkar, för ingen träsort är väl hårdare än stål...
Innehåller trä metallpartiklar?
Ok, detta blev lite off topic så ska vidare hålla mig till ämnet.

Jaså! Det är något nytt för mig för Titan har jag läst många gånger vara hårdare än stål...🤔
Så då är Titan alltså fel väg att gå om man vill ha en mindre repkänslig klocka.

Edit: när jag söker litegrann så hittar jag information att Titan inte är hårdare än stål.
Men jag utgick från att så är fallet eftersom det är en synnerligen vedertagen uppgift som jag har hört så länge jag kan minnas.
Det är (som vanligt) lte mer komplicerat, och jag gissar att många blandar ihop hårdhet med styrka. Nu är inte titan starkare än stål heller (surprise!) i absoluta tal, men det har nästan halva massan mot stål, så man kan kompensera det med tjockare gods för att få samma styrka med en lägre vikt. (Sedan är det andra skillnader också, som att titan är "segt" på ett sätt som gör det svårt att fräsa bl.a.)
Här är en länk: https://www.thomasnet.com/articles/...eel-vs-titanium-strength-properties-and-uses/

I min erfarenhet så repas Titan mycket enklare och det syns även tydligare.
Däremot så har jag haft en MRG G-Shock och en The Citizen som tålde repor väldigt bra, så det har nog väldigt mycket på vilken grad av Titanium och behandling. Men för att generalisera så är stål(helst borstat) bäst om man inte vill se spår av användning.

Inte ofta man ser blankpolerade titanklockor, vad beror det på? Någon som har exempelbild på blankpolerad titan?

Har klockor av olika material, utseende och pris och använder dem beroende på vad jag gör för dagen. Tycker min titanklocka med gulddetaljer fungerar perfekt som vardagsklocka.

Tillbaka
Topp