• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tjocka Bubblebacktråden

Dåligt drag i denna tråd :) Verkar inte vara så många här som kör BB?

Slänger iväg en fråga iaf. Jag velar lite om jag ska slå till på en länk till min (tycker dock att den gör sig jävligt bra på band). Gay Freres vore ju naturligtvis drömmen men de kostar antagligen för mycket för något jag inte ens är säker på att jag kommer använda... Är det någon som har erfarenhet av Forstners Rivet-länk på en BB? Den är förvisso 18 mm men det ser inte ut att vara några problem att fila till någon millimeter på varsin sida?

IMG_2057 (kopia).jpg
Tror inte GF är så dyra? Är ju dock beroende på om du är villig att köra en fullösning som jag har med för smal ändlänk. BB är lätt värd GF-oyster. De känns inte billiga då de inte rasslar tack vare fjädringen. Känns orimligt bra idag om man ser till åldern. Nya oysterlänkar tror jag inte kommer bli bra.

Åh fan! Tråkigt att höra... men är inte det lite av charmen med "gamla" (rassliga) länkar? Har inte fått chansen att känna på en riktigt gammal oysterlänk men inbillar mig att dem också känns billiga med dagens mått mätt?
Om du är flitig så dyker det upp oysterflex-länkar för inga pengar alls på Ebay då och då. Håller med @grodslukarenx att forstnerlänkarna är rätt tråkiga.

Tror inte GF är så dyra? Är ju dock beroende på om du är villig att köra en fullösning som jag har med för smal ändlänk. BB är lätt värd GF-oyster. De känns inte billiga då de inte rasslar tack vare fjädringen. Känns orimligt bra idag om man ser till åldern. Nya oysterlänkar tror jag inte kommer bli bra.

Om du är flitig så dyker det upp oysterflex-länkar för inga pengar alls på Ebay då och då. Håller med @grodslukarenx att forstnerlänkarna är rätt tråkiga.

Tack snälla! Trodde i min enfald att jag skulle behöva lägga ut en smärre förmögenhet för en fin GF/oysterlänk. Har ni någon uppfattning om vad som är ett "rimligt" pris? HIttade en på Ebay för nästan 6,5 tkr inkl frakt...

Vi satt och spånade i varför dom inte rör sig i pris. Är det storleken? Är det avsaknad av en stor krona på tavlan?

Tackar. Håller med.
Vet inte riktigt. Storleken är nog relativt accepterad idag. Däremot är det ju främst eleganta små ur som är på modet. Sedan tror jag folk tycker det är lite för svårt. Finns mycket gamla och åldrade ommålade tavlor tex. Man kanske även är lite rädd för gammal mekanik?

Vet inte riktigt. Storleken är nog relativt accepterad idag. Däremot är det ju främst eleganta små ur som är på modet. Sedan tror jag folk tycker det är lite för svårt. Finns mycket gamla och åldrade ommålade tavlor tex. Man kanske även är lite rädd för gammal mekanik?
Tror inte heller att det är storleken är det som avskräcker, bärs ju rätt stort och mindre ur börjar ju bli mer accepterat. Men kanske att folk som vill ha Rolex resonerar annorlunda. Tror mer att det är svårigheten att hitta ett ex i ärligt och bra skick samt rädslan för att det är svårt att hitta delar som gäckar folk. Framstår ändå som märkligt att de är så billiga.

Lite sugen att testa länk ändå. Finns det några moderna alternativ? Vill ha rak jubilee, oyster eller BoR. Ser att fostner fått dåligt betyg tidigare i tråden.

Tror inte heller att det är storleken är det som avskräcker, bärs ju rätt stort och mindre ur börjar ju bli mer accepterat. Men kanske att folk som vill ha Rolex resonerar annorlunda. Tror mer att det är svårigheten att hitta ett ex i ärligt och bra skick samt rädslan för att det är svårt att hitta delar som gäckar folk. Framstår ändå som märkligt att de är så billiga.
Så har det varit för mig de gånger jag kikat lite halvseriöst. Landar i att jag kan för lite och det är för många fällor och variabler för att jag ska vara bekväm att köpa.

Skönt! @JoakimS föregick mig i sitt meddelande. Det är min klocka på bilden.

Jag köpte min BB sommaren -23. Länge letat efter en, men som många påtalat i denna tråd så är många BB:s tillfixade med framförallt ommålade tavlor som följd. Som jag förstått det var BB:n den första ”hajpade” klockan inom auktionsvärlden och den som gjorde att vintage Rolex hajpen tog fart, på riktigt. Som Jason Singer påtalar här:
Så fattade samlare inte grejen med dykarna, GMT:s eller kronografer. Vad fan spelar det för roll med en linje under den undre texten eller inte? BB:s däremot. Den stora variationen, och kanske även storleken, var på 70-80-talet tilltalande.

När ”min” (vågar man kalla vintage klockor för sina egna?) dök upp på bukten med vad jag skulle kalla ”charmig” tavla, och andra skulle kalla totalförstörd, blev jag sugen igen. Då främst för att jag skulle slippa en ganska ful och ommålad tavla. ”Charmig” (totalförstörd) är mycket mer i min smak, och har nog alltid varit. Boetten såg fin ut och säljaren sa att klockan var servad och höll tiden. Vid ankomst konstaterades däremot att så ej var fallet. Det var inte katastrof men den tappade några min om dagen. Jag har förstått att många ej bryr sig om sånt, jag är dock inte en av dem. Klockor, förr, var ”verktyg” och då inte enbart accessoarer. Den ska användas och den SKA hålla tiden.

Till följd av detta skickades klockan runt till olika urisar, där vistelsen hos dem faktiskt gjorde gången sämre (?!). Jag var villrådig. Vad skulle jag göra? Sälja av den och försöka hitta en ny? Delar växer ej på träd för dessa samt att min kunskap om urverk/delar är skrämmande låg.

Som alltid vid villrådighet gällande klockor söker jag hjälp på KS. Joakim gav utförliga och initierade svar. Han verkade veta vad han snackade om? Han var dock, vilket är förståeligt, lite osäker på om han skulle ta sig an klockan. Sannolikt så var delar ej lätt att få tag i, det skulle sannolikt även var en tidskrävande”operation” samt att felet med klockan var oklart. Efter en del tjat och övertygelse från min sida så fick jag dock Joakim att ta sig an klockan eller åtminstone ta sig en titt på den.

Joakim var otroligt kommunikativ och visade på en entusiasm och intresse för projektet som gjorde mig än mer övertygad. Det här kommer lösa sig!

Joakims utlåtande var, och jag hoppas att det är okey att jag citerar dig här: ”Kollade först av den på timegraphern och den gick ju så illa att jag knappt får ut nån signal, oavsett läge.
När jag tittar i verket slås jag av två saker. 1 där är så fibrer/smuts i verket jag inte hade väntat mig i en nyservad klocka. (Dock ser oljorna fräscha ut så det är nog gjort). 2. Balansens spiral(hairspring) låg fastkilad på insidan av bryggan. Men även efter jag släppte ut den så är den tydligt deformerad. Högst sannolikt är det här problemet med din klocka ligger, i den känsligaste delen av hela verket.”

Joakim lät även meddela att spiralen var så pass skev att den gick emot bryggan och tappade alls sin kraft.

Det som behövde göras, enligt Joakim, var följande:
”1. Montera av balansen från verket
2. Montera isär hela balansen och ta bort spiralen från balansaxeln.
3. Böja till spiralen så den får rätt form.
4. Montera på spiralen på balanasaxeln på korrekt position. Just nu sitter den fel också.
5. Montera på balansen på verket igen.”

Allt detta är ju dock inte det lättaste med en klocka som har 80-90 år på nacken samt att spiralen är otroligt känslig. Detta var även, som jag förstått det, en tidskrävande ”operation”.

Allt det var dock något som Joakim lyckades med! Han fick ordning spiralen och en klocka som, när han tog emot den, inte ens/knappt avgav läsningar i en timgrapher, visade nu på följande:
IMG_4932.jpeg

IMG_4933.jpeg

Den fick till och med luftas lite i det fria samt användas som det var tänkt:
0D05A944-8372-4539-AF20-EA0DF77DB252.jpeg

Joakim var även så snäll att det bandet han bar klockan på, på bilderna, skickades med för att det ”passade bra”. Vilken service!

Jag vill ge dig ett stort tack Joakim. Att du fick ordning på den här klocka var otroligt kul för egen del. Jag veeettt, det är bara en klockjävel. Så viktigt kan det väl inte vara? Och nej, det kan det väl inte. Det känns dock som denna kan bli en daglig bärare för mig. Varför ska jag ha något annat?
På länk är den bra:
IMG_6873.png

Och på band är den bra:
IMG_6516.png

Jag gillar dessutom ”bulligheten” samt storleken. 32mm, tjock och automatisk. Vad finns inte att älska?

Så återigen, tack Joakim! Jag rekommenderar dig varmt. Inte endast för din bevisliga kunskap, utan även för din transparens samt kommunikation, innan, under samt efter reperationen var gjord. Nu jävlar ska det bäras BB!

Tillbaka
Topp