Absolut, men BB är något speciellt.Misstänkte att det var så. Finns likväl en hel del jäkligt charmiga ur i den storleksklassen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Absolut, men BB är något speciellt.Misstänkte att det var så. Finns likväl en hel del jäkligt charmiga ur i den storleksklassen.
Tror att de är ganska mycket dyrare...Har dålig koll jag med, vet inte hur eftertraktade de är. Runt 1000 kr? De blir ju svårsålda när ändlänkarna är smalare än alla dyra klockor... Tror denna är strax under 16 mm.
Fan vad kul att du köpte den!Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).
Trevlig varm tavla, blånerade svärdvisare och en fin boett. Sekundvisaren har nog bättrats på med röd färg under åren, och jag har för avsikt att någon gång se om det går att reversera med lite aceton. Detta är den minsta klockan jag ägt och burit på sina 32mm, men det är helt klart en mycket rolig modell och jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att köpa detta ex.
Ja, det tycker jag med!Fan vad kul att du köpte den!
Återigen, grattis! Riktigt charmig!Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).
Trevlig varm tavla, blånerade svärdvisare och en fin boett. Sekundvisaren har nog bättrats på med röd färg under åren, och jag har för avsikt att någon gång se om det går att reversera med lite aceton. Detta är den minsta klockan jag ägt och burit på sina 32mm, men det är helt klart en mycket rolig modell och jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att köpa detta ex.
Fin! Välkommen till den lilla tjockisklubben! Tror dateringen är rätt bra genom serienummer?Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).
Tack igen! Vi får som sagt ses när din är hemma från service och jämföra lite.Återigen, grattis! Riktigt charmig!
Tack! Känns bra. Spännande! Är det den sexsiffriga beteckningen mellan luggarna kl. 6?Fin! Välkommen till den lilla tjockisklubben! Tror dateringen är rätt bra genom serienummer?
Jag har på boettlocket men du har kanske ett sexsiffrigt mellan bandhornen? Min i stål är från 41 iaf.Tack igen! Vi får som sagt ses när din är hemma från service och jämföra lite.
Tack! Känns bra. Spännande! Är det den sexsiffriga beteckningen mellan luggarna kl. 6?
Absolut! Bör vara hemma om någon vecka eller så.Tack igen! Vi får som sagt ses när din är hemma från service och jämföra lite.
Tack! Känns bra. Spännande! Är det den sexsiffriga beteckningen mellan luggarna kl. 6?
Japp, sitter mellan bandhornen på min. Mycket riktigt från -45 enligt listorna.Jag har på boettlocket men du har kanske ett sexsiffrigt mellan bandhornen? Min i stål är från 41 iaf.
Jag vill vara med!!Absolut! Bör vara hemma om någon vecka eller så.
I avsaknad av BB måste du ta med minst en svarttavlad DS.Jag vill vara med!!
Tror jag har täckning måste bara få tillbaka en eller två från serviceI avsaknad av BB måste du ta med minst en svarttavlad DS.
Eller håva hem en Bubbleback.Tror jag har täckning måste bara få tillbaka en eller två från service
Så jäkla fina! Avis på guldet och länken.Svårt att inte bli på gott humör när dessa två tjockisar åker fram.
Har typ ingen koll, men ser det inte orimligt att de är rätt. På 40-talet var det väl inte lika uppstyrt heller. Har dock aldrig funderat på hur originaltillbehören såg ut. Var läääänge sedan de lämnade fabriken.Missat denna tråd helt och hållet,, men järnspikar vilka trevliga klockor Bubble Back är, kunde inte hålla mig så jag surfade ut lite på C24 och hittade denna. Kan det vara originalboxen som följer med?!.
Samt originalspännet?!
Känner inte riktigt vad jag ska tycka om glasringen/bezeln.
Har typ ingen koll, men ser det inte orimligt att de är rätt. På 40-talet var det väl inte lika uppstyrt heller. Har dock aldrig funderat på hur originaltillbehören såg ut. Var läääänge sedan de lämnade fabriken.
Killgissar att tillbehören var eftertraktade till BB förr. Just BB var ju det heta att samla på innan de sportigare blev populära. Finns mycket ommålat och tillfixat. Dessa renoveringar är ju även dem gamla nu.Kan ju vara svårt som sagt, svårt att finna referenser på så här gamla klockor, är väl på senare år som tillbehör av klockor fått någon större värde!
Vilket lyft att bli av med det röda!Idag landade denna goding efter välförtjänt service. Den påmålade röda färgen på visaren är också borta. Har saknat den!
Ja, väldigt mycket bättre. Ett trevligare och mer enhetligt intryckt.Vilket lyft att bli av med det röda!
Har en forstner rivet och gillar den inte alls, använd totalt 1h. Obekväm och känns billig. Aldrig kört nån bubble back på den dock.Dåligt drag i denna tråd Verkar inte vara så många här som kör BB?
Slänger iväg en fråga iaf. Jag velar lite om jag ska slå till på en länk till min (tycker dock att den gör sig jävligt bra på band). Gay Freres vore ju naturligtvis drömmen men de kostar antagligen för mycket för något jag inte ens är säker på att jag kommer använda... Är det någon som har erfarenhet av Forstners Rivet-länk på en BB? Den är förvisso 18 mm men det ser inte ut att vara några problem att fila till någon millimeter på varsin sida?
Åh fan! Tråkigt att höra... men är inte det lite av charmen med "gamla" (rassliga) länkar? Har inte fått chansen att känna på en riktigt gammal oysterlänk men inbillar mig att dem också känns billiga med dagens mått mätt?Har en forstner rivet och gillar den inte alls, använd totalt 1h. Obekväm och känns billig. Aldrig kört nån bubble back på den dock.
Den är inte rasslig på ett trevligt sätt, jag gillar gamla länkar. Sen är den för stor, för tjocka länkbitar, för stora ändrör osvosv. Inte trevlig imo.Åh fan! Tråkigt att höra... men är inte det lite av charmen med "gamla" (rassliga) länkar? Har inte fått chansen att känna på en riktigt gammal oysterlänk men inbillar mig att dem också känns billiga med dagens mått mätt?