• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tjocka Bubblebacktråden

PJW

Audemars
2-Faktor
Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).

Trevlig varm tavla, blånerade svärdvisare och en fin boett. Sekundvisaren har nog bättrats på med röd färg under åren, och jag har för avsikt att någon gång se om det går att reversera med lite aceton. Detta är den minsta klockan jag ägt och burit på sina 32mm, men det är helt klart en mycket rolig modell och jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att köpa detta ex.
P1010406.JPG
P1010403.JPG
P1010402.JPG
P1010405.JPG
P1010417.JPG
P1010412.JPG
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).

Trevlig varm tavla, blånerade svärdvisare och en fin boett. Sekundvisaren har nog bättrats på med röd färg under åren, och jag har för avsikt att någon gång se om det går att reversera med lite aceton. Detta är den minsta klockan jag ägt och burit på sina 32mm, men det är helt klart en mycket rolig modell och jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att köpa detta ex.
P1010406.JPG
P1010403.JPG
P1010402.JPG
P1010405.JPG
P1010417.JPG
P1010412.JPG
Fan vad kul att du köpte den!
 
  • Like
Reactions: PJW

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).

Trevlig varm tavla, blånerade svärdvisare och en fin boett. Sekundvisaren har nog bättrats på med röd färg under åren, och jag har för avsikt att någon gång se om det går att reversera med lite aceton. Detta är den minsta klockan jag ägt och burit på sina 32mm, men det är helt klart en mycket rolig modell och jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att köpa detta ex.
P1010406.JPG
P1010403.JPG
P1010402.JPG
P1010405.JPG
P1010417.JPG
P1010412.JPG
Återigen, grattis! Riktigt charmig!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fyller på denna trevliga tråd med en för mig ny bekantskap - en ref. 2940 från ~1945 enligt uppgift (går det att datera dessa något sånär exakt?).

Trevlig varm tavla, blånerade svärdvisare och en fin boett. Sekundvisaren har nog bättrats på med röd färg under åren, och jag har för avsikt att någon gång se om det går att reversera med lite aceton. Detta är den minsta klockan jag ägt och burit på sina 32mm, men det är helt klart en mycket rolig modell och jag är väldigt glad över att jag fick möjlighet att köpa detta ex.
P1010406.JPG
P1010403.JPG
P1010402.JPG
P1010405.JPG
P1010417.JPG
P1010412.JPG
Fin! Välkommen till den lilla tjockisklubben! Tror dateringen är rätt bra genom serienummer?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack igen! Vi får som sagt ses när din är hemma från service och jämföra lite.

Tack! Känns bra. Spännande! Är det den sexsiffriga beteckningen mellan luggarna kl. 6?
Jag har på boettlocket men du har kanske ett sexsiffrigt mellan bandhornen? Min i stål är från 41 iaf.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Missat denna tråd helt och hållet,, men järnspikar vilka trevliga klockor Bubble Back är, kunde inte hålla mig så jag surfade ut lite på C24 och hittade denna. Kan det vara originalboxen som följer med?!.

14365793-6aggyp1a2c2inskqgleunowa-Zoom.jpg


Samt originalspännet?!
14365793-64vm15flmvc5nkwmv7tfpy3x-Zoom.jpg

14365793-tkhlpif8t8rjmnr2gb9etsd4-Zoom.jpg


Känner inte riktigt vad jag ska tycka om glasringen/bezeln.
14365793-h22s7mjtp7cttcnp4x7aihjk-Zoom.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Missat denna tråd helt och hållet,, men järnspikar vilka trevliga klockor Bubble Back är, kunde inte hålla mig så jag surfade ut lite på C24 och hittade denna. Kan det vara originalboxen som följer med?!.

14365793-6aggyp1a2c2inskqgleunowa-Zoom.jpg


Samt originalspännet?!
14365793-64vm15flmvc5nkwmv7tfpy3x-Zoom.jpg

14365793-tkhlpif8t8rjmnr2gb9etsd4-Zoom.jpg


Känner inte riktigt vad jag ska tycka om glasringen/bezeln.
14365793-h22s7mjtp7cttcnp4x7aihjk-Zoom.jpg
Har typ ingen koll, men ser det inte orimligt att de är rätt. På 40-talet var det väl inte lika uppstyrt heller. Har dock aldrig funderat på hur originaltillbehören såg ut. Var läääänge sedan de lämnade fabriken.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har typ ingen koll, men ser det inte orimligt att de är rätt. På 40-talet var det väl inte lika uppstyrt heller. Har dock aldrig funderat på hur originaltillbehören såg ut. Var läääänge sedan de lämnade fabriken.


Kan ju vara svårt som sagt, svårt att finna referenser på så här gamla klockor, är väl på senare år som tillbehör av klockor fått någon större värde!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan ju vara svårt som sagt, svårt att finna referenser på så här gamla klockor, är väl på senare år som tillbehör av klockor fått någon större värde!
Killgissar att tillbehören var eftertraktade till BB förr. Just BB var ju det heta att samla på innan de sportigare blev populära. Finns mycket ommålat och tillfixat. Dessa renoveringar är ju även dem gamla nu.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Dåligt drag i denna tråd :) Verkar inte vara så många här som kör BB?

Slänger iväg en fråga iaf. Jag velar lite om jag ska slå till på en länk till min (tycker dock att den gör sig jävligt bra på band). Gay Freres vore ju naturligtvis drömmen men de kostar antagligen för mycket för något jag inte ens är säker på att jag kommer använda... Är det någon som har erfarenhet av Forstners Rivet-länk på en BB? Den är förvisso 18 mm men det ser inte ut att vara några problem att fila till någon millimeter på varsin sida?


IMG_2057 (kopia).jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Dåligt drag i denna tråd :) Verkar inte vara så många här som kör BB?

Slänger iväg en fråga iaf. Jag velar lite om jag ska slå till på en länk till min (tycker dock att den gör sig jävligt bra på band). Gay Freres vore ju naturligtvis drömmen men de kostar antagligen för mycket för något jag inte ens är säker på att jag kommer använda... Är det någon som har erfarenhet av Forstners Rivet-länk på en BB? Den är förvisso 18 mm men det ser inte ut att vara några problem att fila till någon millimeter på varsin sida?


IMG_2057 (kopia).jpg
Har en forstner rivet och gillar den inte alls, använd totalt 1h. Obekväm och känns billig. Aldrig kört nån bubble back på den dock.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Har en forstner rivet och gillar den inte alls, använd totalt 1h. Obekväm och känns billig. Aldrig kört nån bubble back på den dock.
Åh fan! Tråkigt att höra... men är inte det lite av charmen med "gamla" (rassliga) länkar? Har inte fått chansen att känna på en riktigt gammal oysterlänk men inbillar mig att dem också känns billiga med dagens mått mätt?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Åh fan! Tråkigt att höra... men är inte det lite av charmen med "gamla" (rassliga) länkar? Har inte fått chansen att känna på en riktigt gammal oysterlänk men inbillar mig att dem också känns billiga med dagens mått mätt?
Den är inte rasslig på ett trevligt sätt, jag gillar gamla länkar. Sen är den för stor, för tjocka länkbitar, för stora ändrör osvosv. Inte trevlig imo.

Har två "oysters" som faktiskt är vintage och av billigare snitt, oerhört mycket trevligare än forstners.
27d7587d-7033-4483-bda4-c707824958c7-jpeg.1883855
f0172506-7ad6-46ce-92d6-7ffa5892cf4d-jpeg.1939697
 
Topp