• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tokiga Gerald Genta-tråden

Bilagor

• IMG_5133.jpeg
    IMG_5133.jpeg
    83.9 KB · Visningar: 7
Nja, inget så bra, men det är ju en udda Only Watch också. Hoppas på bättre tavlor till vanliga produktionen. Hemsidan är igång nu iaf:

Baksidan duger väl iofs:

Senast ändrad:
Det behövs utan tvekan fler Gerald Genta på forumet. Det känns som att många modeller har framtiden för sig (det kommer ju trots allt inte göras fler av de som finns), och det ligger i linje med en skaparhjärna som inte tog hänsyn till tidens konventioner.

Är glad att jag fick tag i denna som jag tycker är lekfull på helt rätt sätt. Grundfärger, massvis av harmonierande mjuka former, småkul komplikation, skruvade bandhorn som allt får plats i 36mm. Gillar själv originalbandet framför länken (det räcker med att delar av boetten är blankpolerad). Hur många integrerar förresten förstoringsglaset direkt på tavlan?

Blir en bra sommarklocka.

IMG_9388.jpeg
IMG_9391.jpeg
IMG_9381.jpeg

Det behövs utan tvekan fler Gerald Genta på forumet. Det känns som att många modeller har framtiden för sig (det kommer ju trots allt inte göras fler av de som finns), och det ligger i linje med en skaparhjärna som inte tog hänsyn till tidens konventioner.

Är glad att jag fick tag i denna som jag tycker är lekfull på helt rätt sätt. Grundfärger, massvis av harmonierande mjuka former, småkul komplikation, skruvade bandhorn som allt får plats i 36mm. Gillar själv originalbandet framför länken (det räcker med att delar av boetten är blankpolerad). Hur många integrerar förresten förstoringsglaset direkt på tavlan?

Blir en bra sommarklocka.

IMG_9388.jpeg
IMG_9391.jpeg
IMG_9381.jpeg
Den där är ju underbar! Har halvspanat på just 36:an i minst 10 år…

Och den ”andra tidszons”-visningen är ju den bästa mänskligheten har uppfunnit hittils. Patek har den och jag hade en Universal Geneve med den, annars inte så vanliga.

Den där är ju underbar! Har halvspanat på just 36:an i minst 10 år…

Och den ”andra tidszons”-visningen är ju den bästa mänskligheten har uppfunnit hittils. Patek har den och jag hade en Universal Geneve med den, annars inte så vanliga.

Man skulle ha köpt för 10 år sedan! Har aldrig provat 38mm själv, finns ju med samma boett, men något säger mig att 36mm är rätt snitt. Bär mer som vintage.

Vad gör denna visning så ovanlig?

Kan inte uttala mig om vanligheten, men månfas är ju mer allmänt känt skulle jag tro. Ha överseende med PR-språket i länken. ☺️

Vad gör denna visning så ovanlig?
En andra timvisare?
Vet inte, de flesta går hellre för en 24h-visare typ std ETA2893?
Vet inte om det är en svår komplikation med en extra oberoende timvisare?
Jag tycker den är bäst! Har inga problem med att hålla koll på om det är 6 på kvällen i Hong Kong eller 6 på morgonen i NYC vid lunchtid i SWE så day/night är eg överflödigt det med
En andra tidszon med 24h-visare är svårare…
Min gamla UG
IMG_6046.jpeg

Senast ändrad:
En andra timvisare?
Jag tycker den är bäst! Har inga problem med att hålla koll på om det är 6 på kvällen i Hong Kong eller 6 på morgonen i NYC vid lunchtid i SWE så day/night är eg överflödigt det med
Min gamla UG
IMG_6046.jpeg
Ah, ok då förstår jag. Min allra första "finklocka" hade det. Reflekterade aldrig över om det var vanligt eller inte. Gick bara att justera i +/- hela timmar dock.

1000014823.jpg

Ah, ok då förstår jag. Min allra första "finklocka" hade det. Reflekterade aldrig över om det var vanligt eller inte. Gick bara att justera i +/- hela timmar dock.

1000014823.jpg
snyygt!
halva timmar är ju inte så vanliga i tidszonerna, å då behöver man ju justera minuten också... Men konstigt nästan att ingen gjort "India Edition" GMT... ...en enkel "Femhandare"... med två uppsättningar tim-minut och en sekund

expanded-world-time-zone-map.gif

En andra timvisare?
Min gamla UG
IMG_6046.jpeg

Bara för det… så har ju även den glaset för datum på tavlan!

Även t ex Tag Heuer 2000 quartz med mekaniska kronografmodulen har förstoringen på tavlan, säkert av samma skäl. Inte ens nästan Genta dock...

1734073634282.png

Bumpar denna tokiga tråd! Något modernare ur än vad som postats tidigare kanske men tycker definitivt denna kvalar in som tokig i min värld. Finns ju en del likheter med en annan modell från ett annat företag denna herre hade samröre med. Tycker spännet är sjukt tufft med.

https://www.chrono24.se/geraldgenta...-set-2008---ref-oqcz50581cnbd--id30624840.htm

Känns som att man måste vara i rakt nedstigande led från Tutankhamon för att kunna bära upp den. 😄

Ännu en skön bronsare trillade in idag!

Gefica 2964.4, 32,5mm 5.3mm tunn!, stentavla, originalbandet på 14mm är rätt smalt... men det var ju så Genta ville ha det iofs...
IMG_8778.jpeg

Nu har jag ett mycket stabilt par Gefica bronsare:
IMG_8783.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp