• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Toolwatchtråden

morrism

Audemars
Verkar vara bra kvalitet, de säljs bara genom deras amerikanska hemsida tydligen, men det ligger uppe en på Uret Vintage, tyvärr inte svart PVD utan Titan.

http://www.uretvintage.se/kobold-phanto ... 19067.html

http://koboldwatch.com

Används av:

Members of Police / Military units:

(purchased either by individual officers or under Kobold’s Department Purchase Program)

Los Angeles PD SWAT
Los Angeles PD Dive Team
L.A.County DA Bureau of Investigations
New York PD SWAT
Philadelphia PD SWAT
Atlantic City PD SWAT
San Antonio PD SWAT
Columbus PD SWAT
Pittsburgh PD SWAT
King County PD SWAT
Phoenix PD SWAT
Calgary PD SWAT
Vancouver PD SWAT
U.S. Secret Service
U.S. Secret Svc. Presidential Protection Unit
U.S. State Dept. Diplomatic Protection Unit
U.S. Drug Enforcement Agency (heli-support)
U.S. FBI (anti-terrorism unit)
U.S. NSA
U.S. CIA
U.S. Dept. of Homeland Security (Customs)
U.S. Army
U.S. Navy (Seals)
U.S. Air Force
U.S. Marines (Force Recon)
U.S. Coast Guard
London Metropolitan Police (U.K. / SWAT)
Royal Air Force (U.K.)
Royal Marines (U.K.)
Royal Navy (U.K. / SBS)
Bundeskriminalamt (Germany)
SEK Bavaria (German anti-terrorism unit)
U.N. Peacekeeping Forces (U.S. & Canada)
Royal Omani Air Force
Australian Army Commandos
Queensland Police Dept. (Australia)
 

carlanton

Audemars
Jävlar vad det kliar i fingrarna nu. Hade den inte haft haft veckodagsvisning och hade den suttit på länk hade jag slagit till direkt.
 

morrism

Audemars
Storleksjämförelse, just nu min drömdubbel

DSC_0011-1.jpg
 
Andrew skrev:
CreativeMind skrev:
Andrew skrev:
MWC lever på andra tillverkares meriter. De kopierar inte bara andra tillverkares modeller skamlöst, de hade innan en logotype som var i stort sett identiskt med CWC. Hela upplägget luktar skunk och är en enda stor bluff men om trots allt gillar klockorna är det väl bara att köpa en.

Jag bifogar två gamla trådar på WUS där ämnet avhandlats. Det finns massor av liknande trådar.

http://forums.watchuseek.com/f7/why-mwc ... 97876.html

http://forums.watchuseek.com/f7/mwc-watches-35024.html

Intressant! Just de två trådarna har jag sett, men de trådar som de hänvisar till är svårare att hitta... just det här med att påståenden på Internet blir sanning är intressant. Jag intervjuade en företrädare för MWC fr en tid sedan, och tog upp märkets dåliga rykte i div sammanhang samt deras bråk med CWC får några år sedan. Kortfattat var svaren (fritt tolkade av mig) följande:

a. MWC har varit otydliga i sin marknadsföring men "skärpt sig"
b. många av diskussionerna på Internet var osakliga, ibland ren smutskastning, därför har olika forumvärdar raderat en del diskussioner
b. MWC och CWC har löst sina mellanhavanden (men det kan påpekas att CWC logotypen starkt påminner om ett annat mycket känt märkes tidigare logga)
c. MWC skulle aldrig överleva på att enbart sälja klockor till privatpersoner så de tycket att hela diskussionen är "absurd"
d. många militära ur är ganska lika i designen oavsett tillverkare (vem "äger" designen) och det är en marknad som efterfrågar funktionalitet - inte originalitet
e. de gav mig exempel på kunder som lätt kunde verifieras

Nu är jag inte deras "försvarsadvokat" men ur ett journalistiskt perspektiv kan man inte bara döma ut någon för att de har dåligt rykte på vissa Internetforum (även om det såklart kan var en indikation på att något är fel, men det måste verifieras med fakta...) Nu kan man tycka att det borde göra mer för att skydda sitt varumärkes rykte online, men som sagt - privat-marknaden verkar vara föga intressant för dem.

Har själv köpt deras klockor via återförsäljare, men fått mycket bra service direkt från deras huvudkontor i Schweiz med ett garanti-ärende, och som sagt fått vettiga svar på ett antal frågor.

Så jag tycker inte att man kan vara - vare sig så snabb eller så generell - när man dömer ut en tillverkare ;-)

/Johan

Ps.
Sedan kan man ju alltid diskutera vilka tillverkare som har starkast och äldst varumärke osv..

Berätta gärna mer om det argentinska kontraktet du nämnde och om din intervju med personen på MWC. I vilket journalistiskt sammanhang skedde denna?

Jag skriver på en artikelserie om militära ur till "Rikets Säkerhet" som går som bilaga i SvD, först ut för en tid sedan var "Militära Dykarur". Artikeln nämns på KS här:
viewtopic.php?f=2&t=2276

Kom i kontakt med MWC tidigare då jag köpt en av deras klockor - bara utifrån urets specifikation och pris samt efter att ha läst några positiva recensioner på Internet - av alla ställen ;-)

När jag sedan gjorde researchen för artikeln blev jag varse deras dåliga rykte - främst på olika Internet-forum och utifrån bråket med CWC och Silvermans i Storbritannien. Så jag kontaktade dem innan jag bestämde mig för om de skulle nämnas över huvudtaget i artikeln. Nu kom de med i en uppräkning och i en bildtext för att jag använde deras ur som illustration (till delen om Tritium-tuberna i visare och markörer).
That's it - MWC är långtifrån den viktigaste (eller när det kommer till marknadsföring den seriösaste) aktören men att lägga dem på samma nivå som diverse Kinesiska "Mushroom Brands" ( http://www.tractionink.com/watch_wiki/i ... yth_Brands ) eller rena "Fejk-märken" (som tex dyker upp på E-bay http://www.ebay.co.uk/itm/British-SAS-S ... 5d3828bed8 ) är - i mitt tycke - osakligt.

Måste tilläggas att de såklart dyker upp i källor utanför Internet när man gör research på militära ur - och man kan inte ha Internet som enda måttstock och källa...

Du får gärna PM:a mig om du vill diskutera vidare -ok? :)
Mvh
/Johan E
 

Andrew

Cartier
DW6900MS skrev:
Andrew skrev:
DW6900MS skrev:
Hur får man lättast tag på en Kobold?

Internet.
O fan?

Saxat från företagets hemsida:

"As the world’s first Internet-based watch company, Kobold is a trailblazer in both customer service and technology. The most frequent question we receive from prospective clients is “How do I buy a watch that I haven’t seen or worn?” Although more than 70% of our orders are placed online, we understand that not everyone is comfortable using the Internet to buy a product, much less one costing thousands of dollars. We therefore offer multiple ways to purchase a Kobold timepiece. In addition, we offer a no-nonsense return policy to ensure your complete satisfaction."
 
C

Crowolf

Guest
Både Kobold och Maurice var helt nytt för mig. Riktigt tuffa! Det är alltid kul att få se nya mindre märken så tack för det.

/Poppe
 

carlanton

Audemars
Klämde på en EZM idag! Det mesta kändes bra, men länken var tunnare och rassligare än en oysterlänk. Bezelen glappade lite oroväckande, men det kanske går att fixa. Priset var typ 18 000, tror ni man kan få ner det under 15?
 

SSL

Audemars
Fan en MWC är ju det jag ska ha! Behöver en klocka till jobbet men alltid trott att MWC är ett Amerikanskt hipstermärke (sett det i diverse butiker bredvid DW och andra modemärken), men så är tydligen inte fallet då.

Någon som vet om man kan hitta MWC i Stockholm?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Känner att den passar i den här tråden med.
OPS har vad jag förstår med coatingen att göra men har även läst att det ska antyda nån militär koppling.
Om nån vet vad för koppling, let me know.
gv9YJMR.jpg

Lus3a7O.jpg

beIL7vp.jpg
 

SSL

Audemars
Gott nytt KS.
Min nästa klocka blir en klocka för arbetet. Lutar åt en MWC.


eller
WjvR19j.jpg


I övrigt har dom en del skumma modeller, tex..

 

acce1999

Patek
2-Faktor
Använder (med ngt undantag) mina Rolexar (och Tudors) i allt jag gör. Men det lät som om du inte ville se bilder på Rolexar... :p:D

Och vad gör jag då? Springer, cyklar, gymmar, simmar, skidar, renoverar, lagar, fixar, äter, sover, tvättar, städar, läser, jobbar, ... Och en hel del till. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

A
 

Watch out

Cartier
Har en gammal Citizen BL0001 som ibland får hänga på när det ska ut i rusk. Ganska ovanlig modell, har inte sett så många exemplar av den. Kanske var en kort produktion till förmån för andra modeller.
Den var billig och ser inte mycket ut för världen. wr 200m, skruvad krona, helt platt safirglas och evighetskalender. Hög och fin kant i stål runt glaset. Just det är vad jag uppskattar bäst med den, då jag tycker den är ganska ful egentligen.

r2mbso.jpg
Sitter ett E710 Eco-Drive soldrivet verk i den med sovfunktion, sekundvisaren ställer sig still vid 12 om den sätts i helt mörker i en minut eller så. Tar man ut den i ljus så snurrar den fram till rätt sekund. Känns ganska onödigt men ändå kul ibland. Tavlan har fyra plattor med solceller, baksidan är helgjuten och den öppnas framifrån. Kom originalt på länk.​
vzdkd0.jpg
"Toolig" känsla över den då den är så praktisk att det för mig överväger fulheten.​
 
Topp