• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Topp 3 Basel 2015

fc2

Rolex
1. Breguets nya kronograf. Grym verk.
2. Tudors nya in-house. Roligt att de satsar på in-house verk utan att höja priset våldsamt.
3. Omega Snoopy. Något så ovanligt som en lyckad limited edition Speedmaster. Dessutom har den humor med en lumead Snoopy på tavlan, textbubbla och 14 s markering. Sedan ska man hylla alla versioner som har cal. 1861.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1:a
Nya DD 40
Rolex har lyckats med att förändra ut- och insida utan att tappa känslan för originalet...
image.jpg


2:a
Omega , lyckad remake och en dressare som passar min plånbok bättre en DD arna
image.jpg


3:a
(Tag) Heuer, åter en remake men designmässigt en fullträff och snygga chronos på 39mm växer inte direkt på träd.
image.jpg
 

Mille79

Trollungen
1:a
Nya DD 40
Rolex har lyckats med att förändra ut- och insida utan att tappa känslan för originalet...
image.jpg


2:a
Omega , lyckad remake och en dressare som passar min plånbok bättre en DD arna
image.jpg


3:a
(Tag) Heuer, åter en remake men designmässigt en fullträff och snygga chronos på 39mm växer inte direkt på träd.
image.jpg

Vad heter TAGen?
 

joF

Panerai
Nya 39 mm OP är mumma helt klart.

Men jag gillade även den olivgröna Tudopr Fastrider väldigt mycket. Inte sett så många skriva om den ännu, och inga videor som jag hittat.
42010n_tudor_fastrider_chronograph_green_packshot_square.jpg
 

Isodor

Audemars
Omega-Globemaster-Co-Axial-Master-Chronometer-hands-on-aBlogtoWatch-15.jpg


Denna var roligaste nyheten imho.

Nya "Pie-pan" eller vad man ska kalla den för.
Gillar boettformen. Borstad. Storleken verkar bra, och förhoppningsvis inte för tjock, har ej hittat info om tjockleken dock.

Annars är det såklart många fina klockor men med lite distans så var detta helt klart #1.

DD är DD och är alltid fina. Tror dock 36mm är fortfarande att föredra. Kul med uppgraderat verk dock samt att man en del av konstruktionen i länkarna för få högre slitstyrka så de inte töjs. Keramisk istället för stål i länk stiften eller hur var det?

Vet ej om 36mm får samma uppdatering? Antar det.

#2 nya DD-uppdateringen

#3 nya YM som det ut som en stekig sommardinka vid båten. Annars får det vara.
 
1. Nya Rolex DD40, om lottovinsten ramlar in, bra jobbat att Rolex att troligen lyssna på folket, även om den vanliga DDII är en grym klocka så var den ingen värdig efterföljare till den gamla DDn, nu så tror jag den kommer bli en hit, mer lik 36an i propotionerna och i en bra storlek, nu har ju Rolex även fasat ut DDIIan så vi får väl se om DJII följer samma öde och får en 40mm boett...

2. Snoopyn, inte för alla såklart men rolig, lekfull och förvånadsvärt snygg, lumen på snobben är pricken över i'et...

3. Oris 1965, kul att det kommer lite roliga klockor som inte kostar multum, kommer bli en hit....
 

nissehult

Patek
2-Faktor
#3 TAGs 39mm chrono - bra storlek, snygg, säkert schysst pris

#2 Omega Snoopy - rolig, kultig, och väldigt snygg

#1 Denna Arnold & Son-baksidan - vem behöver visare?
basel2015_arnoldson.jpg
 
Tudor Pelagos Svart eller Blå. Ingen jättestor förändring till synes på den svarta men det nya urverket är ett stort plus, osäker på hur den blåa ser ut IRL. Synd med texten på tavlan annars är designen perfekt och prisökningen minimal :)
Tudor Pelagos (In-house).jpg
Tudor Pelagos Blue Top (In-house).jpg
Tycker nya Snoopy Award ser tuff ut! Hade Omega inte skitit ut mediokra LE:s flera gånger om året tror jag att denna hade fått mer uppmärksamhet. Enda jag kanske hade skippat är filmcitatet mellan 12-15 även om linjerna där har sin bryter ut på ett charmigt sätt. Lysmassan på snoopy... :woot:
Omega Speedmaster Snoopy Award.jpg
Omega Speedmaster Snoopy Award (Back).jpg
Tycker liksom många andra att denna var riktigt cool - trots fake patinan och den klena tätheten på 100m. Glasspinne-visarna och lollipop-visaren passar bra med resten av tavlan/klockan. Kan inte klaga på priset, en värdig utmanare till Longines Legend Diver :).​
Oris Diver Sixty-Five.jpg
Finns farlig massa fler klockor från Basel '15 som ser riktigt bra, men jag fick ju bara välja 3 och de flesta är så satans dyra :p
Största missen tycker jag nog ändå är plopparna på OP, alldeles för tydliga.

Tycker det kan bli lite töntigt med seriefigurer i klockor, eller är det bara jag?!:wideyed:
 

Cyklisten

Cartier
Tycker det är ganska komiskt hur hyllade vissa märken blir när de släpper klockor med fakepatina samtidigt som vissa blir bespottade för samma sak. För egen del är det inget jag går igång på.
 

orre

Cartier
Jag kör en topp 3 tillverkare istället för modeller.

1. Oris. Vintagedykaren var en riktigt fullträff i min mening. Det känns som Oris har blivit ett intressantare alternativ i mångas ögon under Basel15. Det har de blivit för mig iaf. Med flera riktigt fräcka modeller släppta.

2. Tudor. Främst på grund av att de börjar med inhouse, i kombination med att inte prisbilden förändras. Tyckte pelagosen var riktigt fräck, men hade önskat en lite mörkare och mattare blå. Tror däremot den kommer växa på mig. Den gröna fastriderna var också den väldigt snygg.

3. Rolex. Nya OP var en 10 poängare, även nya YM var super fet. Och nya DD.

Bonusen får bli en enskild modell och det blir Globemastern. Lyckad remake av Pie-pan som är en av de snyggaste klockorna enligt mig.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Kanske inte hör hit, men jag trodde den nya YMn var en fake när jag såg en bild på insta första gången. Blev förvånad av bezelen och gummit och kändes inte som en Krona vid första ögon kast... är ju dock ingen WIS, men en wanna be WIS.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den här bilden sammanfattar på nåt sätt min bild av hur klockfamiljen alltid välkomnar sina nykomlingar?... ;-)
bfa49b5582dbbcc11a107c8b9b70dba4.jpg
Haha, underbar bild och väldigt sant. Det måste vara knäckande för ett märke att släppa en ny modell bara för att precis efter läsa samma kritik på alla forum.

Minns när jag började med detta att jag tyckte att det var löjligt att folk online klagade på korta visare, textfont på urtavla mm och nu har jag själv blivit en av de nötterna.

Kan dock tycka att vissa märken borde fatta vinken och anpassa sig till vad inbitna fans vill ha.
 
Topp